ПОСТАНОВА
Іменем України
21 лютого 2019 року
Київ
справа №591/1731/16-а
адміністративне провадження №К/9901/13707/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Мороз Л.Л.,
суддів: Гімона М.М., Кравчука В.М.,
розглянувши у порядку попереднього розгляду у касаційній інстанції адміністративну справу № 591/1731/16-а
за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 до Сумської міської ради, Сумського міського голови Лисенка Олександра Миколайовича про оскарження нормативно-правового акта органу місцевого самоврядування, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою Сумської міської ради на постанову Зарічного районного суду м. Суми, прийняту 18 липня 2016 року у складі судді Шелєхової Г.В. та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду, прийняту 06 вересня 2016 року у складі колегії суддів: головуючого - Тацій Л.В., суддів Подобайло З.Г., Григорова А.М.,
в с т а н о в и в :
Позивач, ФОП ОСОБА_2, звернувся до Зарічного районного суду м. Суми з позовом до Сумської міської ради, Сумського міського голови Лисенка Олександра Миколайовича, в якому просив визнати протиправним та скасувати рішення Сумської міської ради № 575-МР «Про Тимчасове положення про здійснення закупівель товарів, робіт і послуг виконавчими органами, комунальними закладами, установами та підприємствами Сумської міської ради у системі електронних державних закупівель ProZorro» від 30 березня 2016 року в частині: пункту 5 рішення Сумської міської ради № 575-МР «Про Тимчасове положення про здійснення закупівель товарів, робіт і послуг виконавчими органами, комунальними закладами, установами та підприємствами Сумської міської ради у системі електронних державних закупівель ProZorro» від 30 березня 2016 року - « 5. рішення Сумської міської ради від 24 лютого 2016 року № 424-МР «Про здійснення закупівель у порядку, встановленому Законом України «Про публічні закупівлі» вважати таким, що втратило чинність з 01.04.2016.»; пункту 2.1. розділу 2 «Сфера застосування Положення» Тимчасового положення про здійснення закупівель товарів, робіт і послуг виконавчими органами, комунальними закладами, установами та підприємствами Сумської міської ради у системі електронних державних закупівель ProZorro, яке є додатком до рішення Сумської міської ради № 575-МР «Про Тимчасове положення про здійснення закупівель товарів, робіт і послуг виконавчими органами, комунальними закладами, установами та підприємствами Сумської міської ради у системі електронних державних закупівель ProZorro» від 30 березня 2016 року; пункту 6.2 розділу 6 «Прикінцеві положення» Тимчасового положення про здійснення закупівель товарів, робіт і послуг виконавчими органами, комунальними закладами, установами та підприємствами Сумської міської ради у системі електронних державних закупівель ProZorro, яке є додатком до рішення Сумської міської ради № 575-МР «Про Тимчасове положення про здійснення закупівель товарів, робіт і послуг виконавчими органами, комунальними закладами, установами та підприємствами Сумської міської ради у системі електронних державних закупівель ProZorro» від 30 березня 2016 року.
Постановою Зарічного районного суду м. Суми від 18 липня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 06 вересня 2016 року, позов задоволено.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що Постановою Кабінету Міністрів України № 166 від 24 лютого 2016 року затверджено Порядок функціонування електронної системи закупівель та проведення авторизації електронних майданчиків, який визначає вимоги до функціонування такої системи закупівель, процедуру проведення авторизації електронних майданчиків, умови підключення та випадки відключення електронних майданчиків від електронної системи закупівель, вимоги до електронних майданчиків та відповідальність операторів авторизованих електронних майданчиків.
Таким чином, закупівля товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб територіальної громади міста Суми повинна здійснюватися через електронну систему закупівель ProZorro в порядку та на підставі Закону України «Про публічні закупівлі».
Цей Закон передбачає строки його введення в дію в залежності від того, хто є замовником Публічної закупівлі.
Так, пунктом 1 Розділу IX Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію: з 1 квітня 2016 року - для центральних органів виконавчої влади та замовників, що здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання; з 1 серпня 2016 року - для всіх замовників.
Таким чином, з 1 серпня 2016 року вказаний Закон вводиться в дію для органів місцевого самоврядування, а також для юридичних осіб (підприємств, установ, організацій) та їх об'єднань, які забезпечують потреби територіальної громади, до яких, на території міста Суми, відноситься Сумська міська рада, її виконавчі органи, а також створені нею юридичні особи (підприємства, установа, організації) та їх об'єднання.
Пунктом 4 Розділу IX Прикінцевих та перехідних положень цього Закону встановлена можливість дострокового, до 01 серпня 2016 року, введення його в дію для тих замовників, які повинні його застосовувати з 01 серпня 2016 року: « 4. Дозволити замовникам, для яких цей Закон вводиться в дію з 1 серпня 2016 року, використовувати електронну систему закупівель з метою відбору постачальника товару (товарів), надавача послуги (послуг) та виконавця робіт для укладення договору, у разі здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в абзаці першому частини першої статті 2 Закону України «Про здійснення державних закупівель»
Таким чином, замовники, які не є центральними органами виконавчої влади та не є замовниками, що здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, зобов'язані з 01 серпня 2016 року здійснювати закупівлю товарів, робіт і послуг через електронну систему закупівель ProZorro, а до настання цієї дати (01 серпня 2016 року), вони можуть здійснювати таку закупівлю через електронну систему закупівель ProZorro.
Як встановлено судами попередніх інстанцій, Сумська міська рада 24 лютого 2016 року прийняла рішення № 424-МР «Про здійснення закупівель у порядку, встановленому Законом України «Про публічні закупівлі», яким передбачено, що з 01 квітня 2016 року розпорядники бюджетних коштів та комунальних підприємств Сумської міської ради зобов'язані здійснювати закупівлю товарів, робіт і послуг вартістю більшою за 20 тисяч гривень та меншою за 200 000,00 гривень (для товарів, послуг), 1,5 мільйонів гривень (для робіт) з використанням електронної системи закупівель, якою є система ProZorro.
Таким чином, Сумська міська рада прийняла рішення щодо здійснення вказаних закупівель до настання 01 серпня 2016 року, а саме - з 01 квітня 2016 року.
Виходячи з наведеного, 01 квітня 2016 року розпорядники бюджетних коштів та комунальні підприємства Сумської міської ради повинні здійснювати закупівлю товарів, робіт і послуг вартістю більшою за 20 тисяч гривень та меншою за 200 000,00 гривень (для товарів, послуг), 1,5 мільйонів гривень (для робіт) через електронну систему закупівель ProZorro, шляхом проведення електронного аукціону в інтерактивному режимі реального часу під час якого має відбуватись процес зниження запропонованої учасником торгів ціни закупівлі в сторону зменшення.
Однак, 30 березня 2016 року Сумська міська рада прийняла рішення «Про Тимчасове положення про здійснення закупівель товарів, робіт і послуг виконавчими органами, комунальними закладами, установами та підприємствами Сумської міської ради у системі електронних державних закупівель ProZorro» № 575-МР, яким, зокрема, передбачено затвердження вказаного тимчасового положення та визнання рішення міської ради № 424-МР від 24 лютого 2016 року таким, що втратило чинність з 01 квітня 2016 року.
При цьому, в пункті 2.1 розділу 2 вказаного Тимчасового положення зазначено про збільшення вартості закупівлі, з якої має застосовуватись процедура Публічної закупівлі з використанням системи електронних державних закупівель ProZorro, з 20 тис. грн. до 50 тис. грн., а в пункті 6.2 розділу 6 Прикінцевих положень цього Тимчасового положення зазначено, що термін його дії обмежений часом з 25 квітня по 31 липня 2016 року.
Дане рішення, в частині того, що термін дії тимчасового положення обмежений часом з 25 квітня по 31 липня 2016 року, прийняте за пропозицією Сумського міського голови Лисенко О.М.
Позивач, не погодившись із рішеннями Сумської міської ради, оскаржив їх до суду.
Суди дійшли висновку про задоволення позову з огляду на те, що Сумська міська рада та Сумський міський голова Лисенко О.М. порушили порядок прийняття регуляторних актів при прийнятті 30 березня 2016 року рішення «Про Тимчасове положення про здійснення закупівель товарів, робіт і послуг виконавчими органами, комунальними закладами, установами та підприємствами Сумської міської ради у системі електронних державних закупівель ProZorro» № 575-МР.
У поданій касаційній скарзі Сумська міська рада просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій у справі та прийняти нове рішення, яким відмовити у позові.
Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, враховуючи межі касаційного перегляду, визначені статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України, виходить з такого.
Порядок прийняття рішень Сумською міською радою регулюється Законом України «Про місцеве самоврядування», Регламентом Сумської міської ради та іншими нормативними актами.
Відповідно до частини 12 статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування, які відповідно до закону