1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

20 лютого 2019 року

Київ

справа №812/484/18

адміністративне провадження №К/9901/64744/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., судді Гриціва М.І., судді Коваленко Н.В., розглянувши у письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу за позовом ОСОБА_2 до Головного управління Національної поліції в Луганській області про визнання дій протиправними, зобов'язання вчинити певні дії за касаційною скаргою Головного управління Національної поліції України в Луганській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду у складі судді Свергун І.О. від 27 квітня 2018 року та постанову Донецького апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Блохін А.А., Гаврищук Т.Г., Сухарьок М.Г. від 12 вересня 2018 року,

В С Т А Н О В И В :

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У лютому 2018 року ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом до Головного управління Національної поліції в Луганській області, у якому просив:

- визнати неправомірними дії чи бездіяльність Головного управління Національної поліції в Луганській області щодо відмови у виплаті одноразової грошової допомоги у зв'язку з втратою працездатності в розмірі 144000,00 грн.;

стягнути з Головного управління Національної поліції в Луганській області на користь позивача одноразову грошову допомогу у зв'язку з втратою працездатності в розмірі 144000,00 грн.;

- визнати неправомірними дії чи бездіяльність Головного управління Національної поліції в Луганській області щодо не нарахування позивачу винагороди за безпосередню участь в антитерористичній операції у розмірі 100 відсотків місячного грошового забезпечення, але не менш ніж 3000 грн. у розрахунку за місяць за період з 07 листопада 2015 року по 31січня 2016 року у розмірі 14653 грн.;

- стягнути з відповідача на користь позивача винагороду за безпосередню участь в антитерористичній операції за період з 07 листопада 2015 року по 31 січня 2016 року в розмірі 14653,00 грн.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 27 квітня 2018 року адміністративний позов задоволено частково, визнано неправомірними дії Головного управління Національної поліції в Луганській області щодо відмови у виплаті ОСОБА_2 одноразової грошової допомоги в разі втрати працездатності поліцейського; зобов'язано Головне управління Національної поліції в Луганській області нарахувати та виплатити ОСОБА_2 одноразову грошову допомогу в разі втрати працездатності поліцейського у зв'язку із встановленням ІІ групи інвалідності; визнано неправомірними дії Головного управління Національної поліції в Луганській області щодо ненарахування ОСОБА_2 винагороди за безпосередню участь в антитерористичній операції за період з 07 листопада 2015 року по 31 січня 2016 року; стягнуто з Головного управління Національної поліції в Луганській області винагороду за безпосередню участь в антитерористичній операції за листопад 2015 року 5040,00 грн., за грудень 2015 року 3454,83 грн., за січень 2016 року: (за період з 01 січня 2016 року по 20 січня 2016 року) 4064,51 грн., (за період з 21 січня 2016 року по 31 січня 2016 року) 425,80 грн., а всього за період з 07 листопада 2015 року по 31 січня 2016 у розмірі 12985,14 грн. з відрахуванням установлених законом податків та інших обов'язкових платежів, у задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Задовольняючи позовні вимоги частково, суд першої інстанції виходив з того, що позивач що позивач отримав інвалідність внаслідок захворювання або одержаного каліцтва чи іншого ушкодження здоров'я, яке мало місце в період її проходження, та має право на отримання одноразової грошової допомоги згідно зі статтею 97 Закону України "Про Національну поліцію" від 02 липня 2015 року № 580-VIII (далі - Закон № 580-VIII). Крім того суд зазначив, що довідка Головного управління Національної поліції в Луганській області від 08 серпня 2017 року № А-9439, є належним та допустимим доказом щодо безпосередньої участі позивача в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районах проведення антитерористичної операції на території Луганської області, а тому позивач має право на виплату винагороди за участь в антитерористичної операції з 07 листопада 2015 року по 31 січня 2016 року.

Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 12 вересня 2018 року апеляційну скаргу Головного управління Національної поліції в Луганській області задоволено частково, рішення Луганського окружного адміністративного суду від 27 квітня 2018 року в частині визнання неправомірними дії Головного управління Національної поліції в Луганській області щодо ненарахування ОСОБА_2 винагороди за безпосередню участь в антитерористичній операції за період з 07 листопада 2015 року по 31 січня 2016 року скасовано, в цій частині ухвалено нову постанову, якою відмовлено у визнанні неправомірними дії Головного управління Національної поліції в Луганській області щодо ненарахування ОСОБА_2 винагороди за безпосередню участь в антитерористичній операції за період з 07 листопада 2015 року по 31 січня 2016 року, в іншій частині рішення Луганського окружного адміністративного суду від 27 квітня 2018 року залишено без змін.

Частково скасовуючи рішення Луганського окружного адміністративного суду від 27 квітня 2018 року, апеляційний суд виходив з того, що винагорода за безпосередню участь в АТО виплачується не за весь час залучення особи до складу сил та засобів АТО, а тільки за час фактичної участі цієї особи у відповідних заходах. Так, зарахування особи до списку осіб, що безпосередньо беруть участь у проведенні антитерористичних операцій, здійснюється на підставі відповідних наказів командирів (штабу АТО), в яких зазначається про дату початку такої участі та дату фактичного завершення такої участі. Натомість, відповідачем не видавались накази, які б свідчили про те, що позивач виконував завдання керівництва штабу АТО, захищав незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брав безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах проведення антитерористичної операції, відтак, відсутні законні підстави для нарахування та виплати ОСОБА_2 винагороди за участь в АТО за період з 7 листопада 2015 року по 31 січня 2016 року.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

Не погоджуючись з рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 27 квітня 2018 року та постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 12 вересня 2018 року, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права і порушення норм процесуального права, Головне управління Національної поліції України в Луганській області звернулось з касаційною скаргою до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, в якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій, прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні адміністративного позову.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Касаційну скаргу подано 19 жовтня 2019 року.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 23 жовтня 2018 року для розгляду цієї справи визначено склад колегії суддів: суддю-доповідача Берназюка Я.О., суддів Гриціва М.І. та Коваленко Н.В.

Ухвалою Верховного Суду від 10 грудня 2018 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Головного управління Національної поліції України в Луганській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 27 квітня 2018 року та постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 12 вересня 2018 року за позовом ОСОБА_2 до Головного управління Національної поліції в Луганській області про визнання дій протиправними, зобов'язання вчинити певні дії.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що позивач з 24 вересня 1996 року по 06 листопада 2015 року проходив службу в органах внутрішніх справ України, а з 07 листопада 2015 року по 23 червня 2016 - в Головного управління Національної поліції в Луганській області.

22 червня 2017 року наказом Головного управління Національної поліції в Луганській області № 430 о/с відповідно до Закону України «Про Національну поліцію» звільнено зі служби в поліції майора поліції ОСОБА_2, старшого інспектора - чергового чергової частини сектору моніторингу Старобільського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Луганській області за пунктом частини першої статті 77 (через хворобу).

Відповідно до копії свідоцтва про хворобу, виданого 26 травня 2017 року № 181 Військово-лікарською комісією Державної установи «Територіальне медичне об'єднання Міністерства внутрішніх справ України по Луганській області» за направленням Старобільського ВП ГУНП в Луганській області, ОСОБА_2, отримав захворювання, пов'язане з проходженням служби в поліції, був визнаний непридатним до служби в поліції.

Згідно довідки до акта огляду Медико-соціальної експертної комісії від 15 червня 2017 року серії 12 ААА № 509337, позивачу з 01 червня 2017 року до 01 липня 2018 встановлено ІI групу інвалідності, за захворюванням, пов'язаним з проходженням служби в поліції.

16 серпня 2017 року позивач звернувся до Головного управління Національної поліції в Луганській області із заявою про призначення і виплату йому одноразової грошової допомоги, у зв'язку з тим, що він отримав ІІ групу інвалідності від хвороби, пов'язаної з виконанням службових обов'язків.

23 серпня 2017 року головним спеціалістом Головним управлінням Національної поліції в Луганській області складено висновок про призначення одноразової грошової допомоги ОСОБА_2, відповідно до статті 97 Закону України «Про Національну поліцію».

Листом від 08 вересня 2017 року № 5288/111/22/05-2017 відповідач повідомив ОСОБА_2, що пакет документів уважно розглянуто та позивачу було призначено та нараховано одноразову грошову допомогу в розмірі 144000,00 грн. в установленому законом порядку, при надходженні коштів на рахунок Головного управління Національної поліції в Луганській області зазначена сума буде терміново перерахована позивачу.

Натомість, 20 грудня 2017 року засіданням комісії по встановленню правильності визначення умов для призначення та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) інвалідності чи часткової втрати працездатності поліцейського Головного управління Національної поліції в Луганській області в Луганській області скасовано протокол від 23 серпня 2017 про призначення одноразової грошової допомоги ОСОБА_2 у зв'язку з тим, що статтею 97 Закону України «Про Національну поліцію» не встановлено випадків призначення одноразової грошової допомоги поліцейському, який отримав інвалідність до звільнення з поліції.

24 грудня 2017 року Головним управлінням Національної поліції в Луганській області винесено наказ № 5017, яким відмінено висновок про призначення грошової допомоги, зокрема, ОСОБА_2

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

У касаційній скарзі скаржник вказує на те, що законодавством не передбачена виплата одноразової грошової допомоги колишнім поліцейським, у випадках коли інвалідність встановлена до моменту звільнення, а не впродовж шести місяців після звільнення.

Від ОСОБА_2 надійшов відзив на касаційн

................
Перейти до повного тексту