1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

20 лютого 2019 року

Київ

справа №317/523/17 (2-а/317/35/2017)

№К/9901/1057/18

№К/9901/1064/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Бевзенка В.М.,

суддів: Шарапи В.М., Данилевич Н.А.,

за участі:

секретаря судового засідання - Ігнатенко О.В.,

представника позивача - ОСОБА_4,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в касаційній інстанції справу № 317/523/17 (2-а/317/35/2017)

за позовом ОСОБА_2

до Наталівської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької області

про визнання протиправним та скасування рішення, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_2 та Наталівської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької області

на постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 27 вересня 2017 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді - Олефіренко Н.А., суддів: Білак С.В., Шальєвої В.А.),

ВСТАНОВИВ :

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У лютому 2017 року ОСОБА_2 звернулась з позовом до Наталівської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької області (далі - відповідач), в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просила:

1.1. визнати неправомірними дії Наталівської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької області по завершенню перевірки дотримання вимог статей 38-40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" та підписних листів при ініціюванні відкликання депутата Наталівської сільської ради ОСОБА_2, та як наслідок по складанню протоколу про узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради ОСОБА_2

1.2. визнати протиправним та скасувати протокольне рішення № 01 від 29.12.2016 року Наталівської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької області про припинення депутатської діяльності ОСОБА_2

2. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що при вирішенні питання про відкликання депутата ОСОБА_2 не було дотримано вимог ст. ст. 38-40 ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад» при ініціюванні відкликання депутата місцевих рад за народною ініціативою щодо: перевірки правильності оформлення підписних листів; кількості підписів, що встановлена ч. 1 ст. 40 ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад»; залучення органів ведення Державного реєстру виборців для перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах; залучення правоохоронних органів для вибіркової перевірки підписів громадян; складання протоколу про узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради ОСОБА_2

Позивачка зазначила, що всі ці дії в сукупності призвели до ухвалення протиправного рішення про припинення депутатської діяльності ОСОБА_2

Короткий зміст рішення суду І інстанції

3. 07 липня 2017 року Запорізький районний суд Запорізької області вирішив:

3.1. у задоволенні адміністративного позову відмовити в повному обсязі.

4. Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що відповідачем не було допущено порушень в процедурі перевірки підписних листів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Наталівської сільської ради ОСОБА_2, а тому дії відповідача по завершенню перевірки та, як наслідок, по складанню протоколу про узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата сільської ради ОСОБА_2, є правомірними.

Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

5. 27 вересня 2017 року Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд вирішив:

5.1. Апеляційну скаргу ОСОБА_2 - задовольнити частково.

5.2. Постанову Запорізького районного суду Запорізької області від 07 липня 2017 року у справі № 317/523/17 (2-а/317/35/2017) - скасувати.

5.3. Прийняти нову постанову, якою адміністративний позов ОСОБА_2 - задовольнити частково.

5.4. Визнати протиправним та скасувати протокольне рішення № 01 від 29.12.2016 року Наталівської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької області про припинення депутатської діяльності ОСОБА_2.

5.5. В задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.

6. Апеляційний суд мотивував своє рішення тим, що суд першої інстанції дав неналежну оцінку обставинам справи, неправильно застосував законодавство, яке регулює спірні правовідносини та ухвалив рішення, яке не відповідає вимогам матеріального і процесуального права.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. У жовтні 2017 року ОСОБА_2 подала касаційну скаргу до Вищого адміністративного суду України. 02 листопада 2017 року Вищим адміністративним судом України було відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.

8. У січні 2018 року касаційну скаргу ОСОБА_2 передано на розгляд до Верховного Суду.

9. У касаційній скарзі позивач просить:

9.1. Скасувати рішення суду апеляційної інстанції, в частині, щодо відмови в задоволенні позовних вимог, та прийняти нове рішення про повне задоволення позовних вимог.

Відповідач надав заперечення на касаційну скаргу позивача в яких просив залишити касаційну скаргу ОСОБА_2 без задоволення.

10. У жовтні 2017 року Наталівська сільська виборча комісія Запорізького району Запорізької області подала касаційну скаргу до Вищого адміністративного суду України, яку у січні 2018 року передано на розгляд до Верховного Суду.

10.1. Ухвалою Верховного Суду від 10 січня 2018 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Наталівської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької області.

11. У касаційній скарзі відповідач просить:

11.1. Скасувати постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 27 вересня 2017 року, в частині задоволення позовних вимог, та залишити в силі постанову Запорізького районного суду Запорізької області від 07 липня 2017 року.

Позивач надала заперечення на касаційну скаргу відповідача, в яких просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції в частині задоволення позовних вимог - без змін.

II. АРГУМЕНТИ СТОРІН

12. Аргументи позивача:

12.1. Зокрема, позивач вказує, що Комісією та судами попередніх інстанцій не звернуто уваги та фактично не перевірено чи є громадяни, що брали участь у зборах, виборцями, а крім того чи є вони виборцями саме відповідного виборчого округу, як зазначено у статті 38 Закону №93-IV. Також вказує, що використання бази даних Державного реєстру виборців для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, статтею 26 Закону України "Про Державний реєстр виборців" не передбачено.

13. Аргументи відповідача:

13.1.Так, в обґрунтування касаційної скарги відповідач зазначає про помилковість посилання суду апеляційної інстанції на те, що документування діяльності виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому статтею 35 Закону України "Про вибори народних депутатів України", оскільки Комісія створена та діє в порядку, передбаченому Законом України "Про місцеві вибори", статтею 27 якого і врегульовані відповідні питання.

ІІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

14. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 25 жовтня 2015 року в Україні відбулись чергові місцеві вибори, на яких ОСОБА_2 була обрана депутатом Наталівської сільської ради Запорізького району Запорізької області шляхом самовисування по одномандатному територіальному виборчому округу №2.

29 грудня 2016 року Наталівською сільською виборчою комісією на своєму засіданні за наслідками перевірки дотримання вимог статей 38-40 Закону та підписних листів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Наталівської сільської ради ОСОБА_2було узагальнено підсумки збору підписів щодо його відкликання та складено протокол про узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради.

IV. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

(в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)

15. Конституція України

Стаття 19 Конституції України. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України…

16. Закон України "Про статус депутатів місцевих рад" від 11.07.2002 № 93-IV

Стаття 37. Підстави для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою

1. Підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради можуть бути:

1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом;

2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов'язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі;

3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов'язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.

Стаття 38. Пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою

1. Право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.

2. Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше:

1) 30 осіб для відкликання депутата сільської, селищної ради.

Стаття 40. Збирання підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою

1. На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного в одномандатному виборчому окрузі, має бути зібрано підписи у кількості, що є більшою половини кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на відповідних місцевих виборах в одномандатному виборчому окрузі, у якому був обраний депутат.

Стаття 41. Прийняття рішення про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою

1. Після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.

2. Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів. На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки:

1) у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом десяти днів з дня отримання матеріалів;

За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол…

5. Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

17. Закон України "Про місцеві вибори" від 14.07.2015 №595-VIII

Стаття 3. Загальне виборче право

1. Право голосу на виборах депутатів сільської, селищної, міської ради, виборах сільського, селищного, міського голови мають громадяни України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України, належать до відповідної територіальної громади та проживають в межах відповідного виборчого округу….

4. Підставою реалізації виборцем свого права голосу на місцевих виборах є його включення до списку виборців на виборчій дільниці.

Стаття 27. Організація роботи виборчої комісії

15. Рішення виборчої комісії з розглянутого питання повинно містити: найменування комісії; найменування рішення, час, дату та місце його прийняття і порядковий номер; мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії; посилання на положення нормативно-правових актів або рішення (положення рішень) Центральної виборчої комісії чи територіальної виборчої комісії, або судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті рішення; резолютивну частину. Рішення виборчої комісії підписується головуючим на засіданні. Зміст та номер рішення повинні бути відображені у протоколі відповідного засідання комісії.

18. Закон України "Про Державний реєстр виборців" від 22.02.2007 року №698-V

Стаття 2. Основні завдання Реєстру

2. База даних Реєстру, будь-яка її частина, копія бази даних або її частини, персональні дані виборців, що містяться у базі даних Реєстру (далі - персональні дані Реєстру), можуть використовуватися лише для цілей, передбачених статтею 26 цього Закону.

Стаття 26. Цілі використання персональних даних Реєстру

2. Персональні дані Реєстру можуть бути використані для проведення перевірки достовірності відомостей про виборців, як

................
Перейти до повного тексту