ПОСТАНОВА
Іменем України
20 лютого 2019 року
Київ
справа №644/9874/16-а
адміністративне провадження №К/9901/38719/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді (судді-доповідача) - Данилевич Н.А.,
суддів - Бевзенка В. М.,
Шарапи В.М.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні
касаційну скаргу ОСОБА_3
на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 25 квітня 2017 року (головуючий суддя - Сіренко О.І., судді - Любчич Л.В., Спаскін О.А.)
у справі № 644/9874/16-а
за позовом ОСОБА_3
до Відділу ведення Державного реєстру виборців Адміністрації Індустріального району Харківської області
про поновлення виборчих прав, -
в с т а н о в и в :
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ.
Короткий зміст позовних вимог.
1. В грудні 2016 року ОСОБА_3 (далі - позивач, скаржник) звернулася до Орджонікідзевського районного суду м. Харкова з адміністративним позовом до Відділу ведення Державного реєстру виборців Адміністрації Індустріального району Харківської області (далі - відповідач), в якому просила:
1.1. визнати незаконним рішення відповідача- органу ведення Державного реєстру виборців внести дані до Державного реєстру виборців про відмову у задоволенні заяви позивача про зміну виборчої адреси у Державному реєстрі виборців, що міститься у відповіді відповідача;
1.2. зобов'язати відповідача- орган ведення Державного реєстру виборців внести дані до Державного реєстру виборців про зміну виборчої адреси позивача згідно з відомостями про місцезнаходження (місце постійного проживання) позивача, що вказані у відповіді про реєстрацію позивача як внутрішньо переміщеної особи.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції.
2. Постановою Орджонікідзевського районного суду м. Харкова від 22 березня 2017 року, зобов'язано відділ ведення Державного реєстру виборців Адміністрації Індустріального району ХМР внести дані до Державного реєстру виборців про зміну виборчої адреси ОСОБА_3 згідно з відомостями про місце проживання, що вказані у довідці про реєстрацію позивача як внутрішньо переміщеної особи.
3. Суд першої інстанції, при прийнятті вказаного рішення виходив з того, що довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є документом, який засвідчує місце проживання особи. Відтак, оскільки позивачем підтверджено реєстрацію у Індустріальному районі м. Харкова, то, відповідно до вимог законодавства, ОСОБА_3 набуває прав виборця на чергових виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.
Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції.
4. Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 25 квітня 2017 року, апеляційну скаргу Відділу ведення Державного реєстру виборців Адміністрації Індустріального району Харківської області задоволено:
4.1. Постанову Орджонікідзевського районного суду м. Харкова від 22.03.2017р. по справі №644/9874/16-а - скасовано.
4.2. Ухвалено нову постанову, якою відмовлено ОСОБА_3 в позові до Відділу ведення Державного реєстру виборців Адміністрації Індустріального району Харківської області в повному обсязі.
5. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи в задоволенні позовних вимог суд апеляційної інстанції виходив з того, що на час звернення позивача та розгляду справи на території Індустріального району м. Харкова не призначались та не проводяться місцеві вибори. Відтак, адміністративний позов позивача є передчасним, а його право не є порушеним.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву (заперечень).
6. 22 травня 2017 року на адресу суду касаційної інстанції надійшла касаційна скарга ОСОБА_3 на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 25 квітня 2017 року, в якій скаржник просить скасувати зазначене рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі постанову суду першої інстанції.
7. В обґрунтування поданої касаційної скарги ОСОБА_3 вказує на те, що судом апеляційної інстанції, в порушення норм матеріального та процесуального права, не враховано доводи про те, що позивач є членом місцевої територіальної громади, оскільки проживає у ній вже понад один рік, що, на думку скаржника, в розумінні Закону України «Про зовнішньоекономічну діяльність» є постійним його місцем проживання, а відтак, надає право голосувати останньому на місцевих виборах. Крім того, позбавлення права на участь у виборах позивача, який має статус внутрішньо переміщеної особи, шляхом відмови у зміні виборчої адреси у Державному реєстрі виборців є проявом дискримінації відносно скаржника.
8. 12 червня 2017 року судом касаційної інстанції отримано заперечення відповідача на зазначену касаційну скаргу, в якому він вважає доводи скаржника безпідставними та необґрунтованими і такими, що не відповідають вимогам закону. Відтак, просить рішення суду апеляційної інстанції залишити без змін, а касаційну скаргу ОСОБА_3 - без задоволення.
9. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 23 травня 2017 року за даною касаційною скаргою відкрито касаційне провадження.
10. Ухвалою Верховного Суду від 19 лютого 2019 року касаційну скаргу ОСОБА_3 прийнято до провадження та призначено до касаційного розгляду в попередньому судовому засіданні.
II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ.
11. 07 січня 2015 року ОСОБА_3 взята на облік як особа переміщена з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, про що видано довідку № 6332006256. Зі змісту вказаної довідки судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_3 постійно проживала за адресою: АДРЕСА_1 та перемістилася з тимчасово окупованої території в АДРЕСА_2, яка вказана як фактична адреса.
12. 15 листопада 2016 року позивачем подано до Відділу ведення Державного реєстру виборців Адміністрації Індустріального району Харківської області заяву про включення заявника до списку виборців на місцевих виборах (про зміну виборчої адреси виборця), в якій просила: видати наказ про зміну виборчої адреси позивача в Державному реєстрі виборців і включити ОСОБА_3 до списку виборців на місцевих виборах за фактичною адресою
13. Листом 17 листопада 2016 року №1-02/27-97 Відділу ведення Державного реєстру виборців Адміністрації Індустріального району Харківської області відмовлено в задоволенні заяви позивача.
ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
14. Частина 2 статті 19 Конституції України: органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
15. Основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост визначаються Законом України «Про місцеві вибори» від 14.07.2015 № 595-VIII (далі - Закон № 595-VIII).
16. Абзац 4 частини 1 статті 3 Закону № 595-VIII: Право голосу на виборах депутатів сільської, селищної, міської ради, виборах сільського, селищного, міського голови мають громадяни України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України, належать до відповідної територіальної громади та проживають в межах відповідного виборчого округу.
17. Абзац 2 частини 1 статті 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР): територіальна громада - жителі, об'єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об'єднання жителів кількох сіл, що мають єдиний адміністративний центр.
18. Частина 2 статті 3 Закону № 595-VIII: Документом, який посвідчує особу, підтверджує громадянство та засвідчує місце проживання виборця на місцевих виборах, є: 1) паспорт громадянина України; 2) тимчасове посвідчення громадянина України (для осіб, недавно прийнятих до громадянства України).
19. Частина 2 статті 8 Закону України «Про Державний реєстр виборців» від 22.02.2007 № 698-V (далі - Закон № 698-V): Виборчою адресою виборця є адреса, за якою зареєстровано його місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні".
20. Пункт 1 час