1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

20 лютого 2019 року

Київ

справа №372/815/17

адміністративне провадження №К/9901/16477/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді (судді-доповідача) - Данилевич Н.А.,

суддів - Бевзенка В. М.,

Шарапи В.М.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні

касаційну скаргу ОСОБА_3

на постанову Обухівського районного суду Київської області від 27 березня 2017 року (головуючий суддя - Потабенко Л.В.)

та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 01 червня 2017 року (головуючий суддя - Лічевецький І.О., судді - Мельничук В.П., Мацедонська В.Е.)

у справі № 372/815/17

за позовом ОСОБА_3

до відділу ведення Державного реєстру виборців Обухівської районної державної адміністрації

про поновлення виборчих прав, -

в с т а н о в и в :

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ.

Короткий зміст позовних вимог.

1. В березні 2017 року ОСОБА_3 (далі - позивач, скаржник) звернувся до Обухівського районного суду Київської області з адміністративним позовом до відділу ведення Державного реєстру виборців Обухівської районної державної адміністрації (далі - відповідач), в якому просив:

1.1. визнати незаконним рішення відповідача про відмову у задоволенні заяви позивача про зміну виборчої адреси у Державному реєстрі виборців;

1.2. зобов'язати відповідача внести дані до Державного реєстру виборців про зміну виборчої адреси позивача згідно з відомостями про місце знаходження (місце постійного проживання), що вказані у довідці про реєстрацію позивача як внутрішньо переміщеної особи.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій.

2. Постановою Обухівського районного суду Київської області від 27 березня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 01 червня 2017 року, у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_3 до відділу ведення Державного реєстру виборців Обухівської районної державної адміністрації про поновлення виборчих прав - відмовлено.

3. Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суди виходили з того, що довідка від 21.10.2014 року №3235000026 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, жодним чином не підтверджує факт його реєстрації за вказаною адресою: АДРЕСА_1, а відтак, позивач не належить до територіальної громади Обухівського району Київської області, оскільки місцем його реєстрації в паспорті громадянина України є: АДРЕСА_2. Крім того, місце голосування і виборча адреса не є тотожними поняттями, тому незалежно від того чи відбувається на даний час виборчий процес у громаді, де фактично мешкає внутрішньо переміщена особа чи ні, позивач має право на зміну виборчої адреси у Державному реєстрі виборців як своїх персональних даних, оскільки в разі оголошення початку виборчого процесу, позивач, з урахуванням положень ст. 8 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», має змогу реалізувати своє виборче право за місцем тимчасового проживання без зміни виборчої адреси у Державному реєстрі виборців.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву (заперечень).

4. 05 липня 2017 року на адресу суду касаційної інстанції надійшла касаційна скарга ОСОБА_3 на постанову Обухівського районного суду Київської області від 27 березня 2017 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 01 червня 2017 року, в якій скаржник просить скасувати зазначені рішення та прийняти нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

5. В обґрунтування поданої касаційної скарги ОСОБА_3 вказує на те, що судами першої та апеляційної інстанцій, в порушення норм матеріального та процесуального права, не враховано доводи про те, що позивач є членом місцевої територіальної громади, оскільки проживає у ній вже понад один рік, що, на думку скаржника, в розумінні Закону України «Про зовнішньоекономічну діяльність» є постійним його місцем проживання, а відтак, надає право голосувати останньому на місцевих виборах. Крім того, позбавлення права на участь у виборах позивача, який має статус внутрішньо переміщеної особи, шляхом відмови у зміні виборчої адреси у Державному реєстрі виборців є проявом дискримінації відносно скаржника.

6. 01 серпня 2017 року судом касаційної інстанції отримано заперечення відповідача на зазначену касаційну скаргу, в якому він вважає доводи скаржника безпідставними та необґрунтованими і такими, що не відповідають вимогам закону. Відтак, просить рішення судів попередніх інстанцій залишити без змін, а касаційну скаргу ОСОБА_3 - без задоволення.

7. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 06 липня 2017 року за даною касаційною скаргою відкрито касаційне провадження.

8. Ухвалою Верховного Суду від 19 лютого 2019 року касаційну скаргу ОСОБА_3 прийнято до провадження та призначено до касаційного розгляду в попередньому судовому засіданні.

II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ.

9. Згідно паспорту серії НОМЕР_2, виданого 11.10.2006 р. Свердловським МВ УМВС України в Луганській області ОСОБА_3 зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2.

10. Згідно довідки № 3235000026 від 21.10.2014 року позивач є внутрішньо переміщеною особою та фактично проживає за адресою: АДРЕСА_1.

11. 21.02.2017 року позивач звернувся до відділу ведення Державного реєстру виборців Обухівської районної державної адміністрації із заявою про зміну виборчої адреси виборця.

12. Листом відповідача № 30/11-09 від 22.02.2017 року у задоволені заяви позивача було відмовлено.

ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

13. Частина 2 статті 19 Конституції України: органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

14. Основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост визначаються Законом України «Про місцеві вибори» від 14.07.2015 № 595-VIII (далі - Закон № 595-VIII).

15. Абзац 4 частини 1 статті 3 Закону № 595-VIII: Право голосу на виборах депутатів сільської, селищної, міської ради, виборах сільського, селищного, міського голови мають громадяни України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України, належать до відповідної територіальної громади та проживають в межах відповідного виборчого округу.

16. Абзац 2 частини 1 статті 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР): територіальна громада - жителі, об'єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об'єднання жителів кількох сіл, що мають єдиний адміністративний центр

17. Частина 2 статті 3 Закону № 595-VIII: Документом, який посвідчує особу, підтверджує громадянство та засвідчує місце проживання виборця на місцевих виборах, є: 1) паспорт громадянина України; 2) тимчасове посвідчення громадянина України (для осіб, недавно прийнятих до громадянства України).

18. Частина 2 статті 8 Закону України «Про Державний реєстр виборців» від 22.02.2007 № 698-V (далі - Закон № 698-V): Виборчою адресою виборця є адреса, за якою зареєстровано його місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні".

19. Пункт 1 частини 1 статті 7 Закону № 698-V: До персональних даних, які визначають місце та умови голосування виборця, належать: виборча адреса виборця, визначена відповідно до статті 8 цього Закону.

20. Абзац 11 статті 3 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» від 11.12.2003 № 1382-IV (далі - Закон № 1382-IV): реєстрація - внесення інформації до реєстру територіальної грома

................
Перейти до повного тексту