ПОСТАНОВА
Іменем України
19 лютого 2019 року
Київ
справа № 522/15009/15
провадження № К/9901/7537/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Гриціва М.І., прозглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_2 до Виконавчого комітету Одеської міської ради, третя особа - Одеське обласне комунальне підприємство «Редакція газети «Одеські вісті», про зобов'язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою Виконавчого комітету Одеської міської ради на постанову Приморського районного суду м. Одеси у складі судді Погрібного С.О. від 7 жовтня 2015 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Жука С.І., Єщенко О.В,. Потапчука В.О. від 26 січня 2016 року,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом до Виконавчого комітету Одеської міської ради, третя особа - Одеське обласне комунальне підприємство «Редакція газети «Одеські вісті», про зобов'язання вчинити певні дії, в якому просив:
- визнати протиправною бездіяльність Виконавчого комітету Одеської міської ради, яка полягає у неоприлюдненні шляхом публікації в газеті «Одеський вісник» Правил приймання стічних вод підприємств, установ і організацій в каналізацію м. Одеси та рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради від 14 червня 2007 року № 632;
- зобов'язати Виконавчий комітет Одеської міської ради у десятиденний строк з моменту набрання законної сили постановою суду, яку буде прийнято за результатами розгляду цього позову, оприлюднити рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради від 14 червня 2007 року № 632 «Про затвердження Правил приймання стічних вод підприємств, установ і організацій в каналізацію м. Одеси» та відповідні Правила приймання стічних вод підприємств, установ і організацій в каналізацію м. Одеси в офіційному печатному органі Одеської міської ради - газеті «Одеський вісник».
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Ухвалою Приморського районного суду м. Одеси від 7 жовтня 2015 року позовні вимоги в частині визнання протиправною бездіяльності виконавчого комітету Одеської міської ради, яка полягає у неоприлюднені шляхом розміщення в газеті «Одеський вісник» рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 14 червня 2007 року № 632 «Про затвердження Правил приймання стічних вод підприємств, установ і організацій в каналізацію м. Одеси» залишено без розгляду у зв'язку з пропуском строку звернення до суду.
3. Постановою Приморського районного суду м. Одеси від 7 жовтня 2015 року, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 26 січня 2016 року, позовні вимоги ОСОБА_2 було задоволено.
Зобов'язано Виконавчий комітет Одеської міської ради у десятиденний строк з моменту набрання законної сили постановою суду у цій справі офіційно оприлюднити рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради від 14 червня 2007 року № 632 «Про затвердження Правил приймання стічних вод підприємств, установ і організацій в каналізацію м. Одеси» та затверджені цим рішенням Правила приймання стічних вод підприємств, установ і організацій в каналізацію м. Одеси в печатному органі Одеської міської ради - газеті «Одеський вісник».
4. Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що в силу положень пункту 3 частини 1 статті 1 Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» Виконавчий комітет Одеської міської ради є регуляторним органом, який зобов'язаний виконати відповідні вимоги щодо оприлюднення прийнятого ним регуляторного акту Правил приймання стічних вод підприємств, установ і організацій в каналізацію м. Одеси.
Виконавчий комітет Одеської міської ради, як видавник вказаного рішення від 14 червня 2007 року № 632 «Про затвердження Правил приймання стічних вод підприємств, установ і організацій в каналізацію м. Одеси» та відповідних Правил, повинен виконати вимоги Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» та опублікувати текст цього рішення та затверджених ним Правил в офіційному друкованому засобі масової інформації газеті Одеський вісник, засновником якої є Одеська міська рада, чого зроблено не було.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Виконавчий комітет Одеської міської ради звернувся із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Приморського районного суду м. Одеси від 7 жовтня 2015 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 26 січня 2016 року та залишити позовні вимоги ОСОБА_2 без розгляду.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
6. Судами попередніх інстанцій встановлено, що рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради від 14 червня 2007 року № 632 затверджено Правила приймання стічних вод підприємств, установ і організацій в каналізацію м. Одеси.
Правила приймання стічних вод підприємств, установ і організацій в каналізацію м. Одеси, затверджені рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради від 14 червня 2007 року № 632 є регуляторним актом в розумінні пункту 2 частини 1 статті 1 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», оскільки ними встановлюються норми права, що застосовуються неодноразово, їх дія поширюється на невизначеного кола осіб, Правила спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб'єктами господарювання.
2 липня 2015 року ОСОБА_2 звернувся до Одеського міського голови Труханова Г.Л. із заявою, у якій просив виконати вимоги Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» та оприлюднити рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради від 14 червня 2007 року № 632 «Про затвердження Правил приймання стічних вод підприємств, установ і організацій в каналізацію м. Одеси» та відповідні Правила приймання стічних вод підприємств, установ і організацій в каналізацію м. Одеси в офіційному печатному органі Одеської міської ради - газеті «Одеський вісник».
Виконавчий комітет Одеської міської ради листом від 15 липня 2015 року № 01-14/546 повідомив позивача про неможливість оприлюднити вказані Правила в газеті «Одеський вісник» через обсяг тексту Правил та кількість таблиць.
7. Не погоджуючись з таким рішенням відповідача, ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
8. Касаційна скарга обґрунтована тим, що ухвалою Приморського районного суду м. Одеси від 7 жовтня 2015 року позовні вимоги ОСОБА_2 у частині визнання протиправною бездіяльності Виконкому було залишено без розгляду у зв'язку з пропуском строку звернення до суду, однак не встановив факт пропуску позивачем строку звернення до суду в частині зобов'язання Виконкому опублікувати спірне рішення та Правила, затверджені ним, хоча первинні позовні вимоги, заявлені позивачем у позові, є нерозривно пов'язаними.
Судами попередніх інстанцій не встановлено наявність у ОСОБА_2 прав, свобод або інтересів, порушених бездіяльністю Виконкому, що є підставою для відмови у задоволенні позовних вимог.
9 Відзиву на касаційну скаргу Виконавчого комітету Одеської міської ради на постанову Приморського районного суду м. Одеси від 7 жовтня 2015 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 26 січня 2016 року ОСОБА_2 та Одеським обласним комунальним підприємством «Редакція газети «Одеські вісті» не подано.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
10. Відповідно до пунктів 2, 3 частини 1 статті 1 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» регуляторний акт - це такий нормативно-правовий акт, що відповідає наступним критеріям: прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб'єктами господарювання; прийнятий уповноваженим регуляторним органом інший офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, застосовується неодноразово та щодо невизначеного кола осіб і який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних ві