1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Рішення


РІШЕННЯ

Іменем України

18 лютого 2019 року

Київ

справа №9901/937/18

адміністративне провадження №П/9901/937/18

Верховний Cуд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді - Ханової Р.Ф.,

суддів Бившевої Л.І., Гончарової І.А., Олендера І.Я., Шипуліної Т.М.,

при секретарі судового засідання Статілко Ю.С.

за участю сторін, їх представників:

позивача - особисто ОСОБА_1,

від відповідача Карлаш Д.О. на підставі довіреності від 22 січня 2019 року

№ 19-393/19,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного провадження позовну заяву ОСОБА_1 до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України про визнання неправомірним і скасування рішення, визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В :

І. ПРОЦЕДУРА І АРГУМЕНТИ СТОРІН У СПРАВІ

У листопаді 2017 року ОСОБА_1 (далі - позивач у справі) звернувся до Верховного Суду з позовом до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (далі - Комісія, відповідач у справі), в якому заявлено вимоги про:

- визнання неправомірним та скасування в частині щодо позивача рішення Вищої кваліфікаційної комісії суддів України від 13 листопада 2018 року № 257/зп-18 про затвердження результатів анонімного письмового тестування;

- зобов'язання Вищої кваліфікаційної комісії суддів України повторно призначити для позивача анонімне письмове тестування на етапі іспиту під час кваліфікаційного оцінювання в межах конкурсів на зайняття вакантних посад суддів касаційних судів у складі Верховного Суду.

Підставами позову позивачем визначено штучне спотворення відповідачем принципу рівності умов для кандидатів, чесної конкуренції, що має негативні наслідки для позивача, суперечить нормам Конституції України, Закону України "Про судоустрій і статус суддів", порушує права позивача як кандидата на посаду судді.

Обґрунтування позовних вимог зводяться до порушення прав позивача внаслідок:

1) несвоєчасного (лише 1 листопада 2018 року), на його думку, повідомлення про допуск до кваліфікаційного оцінювання, хоча відповідне рішення відповідачем було прийняте ще 18 жовтня 2018 року. З огляду на зазначене, позивач перебував у стані невизначеності впродовж п'яти днів щодо можливості своєї участі у конкурсі на посаду судді Верховного Суду і не мав змоги належно підготуватись до першого етапу іспиту, внаслідок чого не набрав достатньої кількості балів за складання анонімного тестування і не був допущений до виконання практичного завдання;

2) виявлення 12 листопада 2018 року на сайті Асоціації суддів України (uajudges.org.ua) затверджених відповідачем тестових питань, що оприлюднені відповідачем 18 жовтня 2018 року, з відповідями на них, через що, вважає, що певна група обізнаних з відповідями людей, мала перевагу перед іншими конкурсантами, зокрема позивачем, під час складання анонімного тестування, чим на його думку порушено принцип рівності кандидатів при підготовці до тестування.

З посиланням на статті 71, 79 Закону України «Про судоустрій та статус суддів» від 21 грудня 2016 року № 1798-VIII та пункт 4.6 розділу IV Положення про проведення конкурсу на зайняття вакантної посади судді, затвердженого рішенням Вищої кваліфікаційної комісії суддів України від 02 листопада 2016 року № 141/зп-16 зі змінами, внесеними згідно з рішенням Комісії від 05 жовтня 2018 року № 215/зп-18, зазначає, що відповідачем у дискримінаційний спосіб обмежено право позивача на участь у конкурсі з метою подальшого здійснення правосуддя.

У відзиві на позовну заяву, зареєстрованому у Верховному Суді 14 січня 2019 року, представник відповідача просить відмовити в задоволенні позову ОСОБА_1 Зазначає, що позивачем не доведено належними та допустимими доказами порушення Комісією його прав, а тому оскільки ОСОБА_1 за результатами складення анонімного письмового тестування набрав нижчий за мінімально допустимий бал (51 бал) його участь у конкурсі на зайняття вакантних посад суддів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду припинено.

Ухвалою Верховного Суду від 18 грудня 2018 року відкрито провадження в адміністративній справі № 9901/937/18 після усунення позивачем недоліків позовної заяви на виконання вимог ухвали цього суду від 03 грудня 2018 року.

У судовому засіданні сторони підтримали свої доводи та аргументи, висловлені в заявах по суті справи.

ІІ. ВСТАНОВЛЕНІ У СПРАВІ ОБСТАВИНИ

Суд, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи позовної заяви, встановив наступне.

02 серпня 2018 року Рішенням Комісії №185/3п-18 оголошено конкурс на зайняття 78 вакантних посад суддів касаційних судів у складі Верховного Суду, в тому числі у Касаційному господарському суді - 16 посад, та затверджено Умови проведення конкурсу на зайняття вакантних посад суддів касаційних судів у складі Верховного Суду (далі - Умови).

18 жовтня 2018 року Рішенням Комісії №231/зп-18 призначено кваліфікаційне оцінювання у межах конкурсу на зайняття 16 вакантних посад суддів Касаційного господарського суду у складі Верховного суду 21 кандидату згідно з додатком 3, в якому позивач рахується під номером 94.

01 листопада 2018 року листом на електронну пошту позивача відповідачем повідомлено, що рішенням відповідача від 18 жовтня 2018 року позивач допущений до анонімного письмового тестування, яке відбудеться 12 листопада 2018 року. Зазначена обставина не є спірною між сторонами.

01 листопада 2018 року на офіційному веб-сайті Комісії розміщено новину про те, що 05 листопада 2018 року відбудеться розглд питання про перегляд рішень колегій Комісії в частині встановлення відповідності осіб вимогам до кандидата на посаду судді, зокрема Верховного Суду, та допуск їх до кваліфікаційного оцінювання у межах конкурсів, оголошених відповідачем 02 серпня 2018 року.

Саме це оголошення, за яким предметом перегляду Комісією стали рішення колегій про відповідність вимогам до кандидата всіх без виключення осіб, позивач вважає порушенням визначеності щодо його участі (або не участі) у конкурсі.

За результатами перегляду Комісією у пленарному складі вирішено скасувати рішення колегій в частині допуску для до проходження кваліфікаційного оцінювання для 24 осіб, серед яких позивач відсутній.

12 листопада 2018 року Комісією проведено та позивачем пройдено анонімне письмове тестування, за результатами складання якого він набрав 51 бал.

13 листопада 2018 року Рішенням Комісії № 257/зп-18 208, додаток 2 і 6 до цього рішення, учасникам, зокрема і ОСОБА_1, відмовлено у допуску до виконання практичного завдання під час іспиту та визнано їх такими, що не склали іспиту, не підтвердили здатності здійснювати правосуддя у касаційних судах у складі Верховного Суду та припинено їх участь в оголошеному 02 серпня 2018 року конкурсі на зайняття 78 вакантних посад суддів касаційних судів у складі Верховного Суду.

ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА І ОЦІНКА СУДУ

Предметом спору у цій справі є дотримання принципу рівності умов конкурсу кандидатам при підготовці до анонімного тестування на посаду судді при прийнятті спірного рішення Комісією.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частиною третьою статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

Критерії відповідності рішення суб`єкта владних повноважень законодавчим вимогам встановлені частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Статус Комісії як державного органу суддівського врядування, який на постійній основі діє у системі правосуддя України, її повноваження і порядок ухвалення рішень регулюються главою 3 розділу V, розділом IV і главою 1 розділу V Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 02 червня 2016 року №1402 у редакції чинній з 30 вересня 2016 року (далі - Закон від 02 червня 2016 року №1402).

Відповідно до частини другої Регламенту Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, затвердженого рішенням Комісії від 13 жовтня 2016 року № 81/зп-16 основними засадами діяльності Комісії є: верховенство права, законність, публічність, політична нейтральність, рівність прав учасників засідань, колегіальність ухвалення рішень, незалежність та неупередженість, об'єктивність, повне з'ясування обставин, обов'язковість рішень Комісії, право на оскарження рішень Комісії у передбачених Законом випадках.

Статтею 79 Закону від 02 червня 2016 року №1402 визначено, що конкурс на зайняття вакантних посад суддів Верховного Суду у відповідних касаційних судах проводиться Вищою кваліфікаційною комісією суддів України відповідно до цього Закону та положення про проведення конкурсу.

На виконання вимог частини другої статті 79 Закону від 02 червня 2016 року №1402 рішенням Комісії від 02 листопада 2016 року № 141/зп-16 затверджено Положення про проведення конкурсу на зайняття вакантної посади судді (далі - Положення про проведення конкурсу).

Рішенням Комісії від 03 листопада 2016 року № 143/зп-16 затверджено Положення про порядок та методологію кваліфікаційного оцінювання. Показники відповідності критеріям кваліфікаційного оцінювання та засоби їх встановлення (далі - Положення про порядок та методологію кваліфікаційного оцінювання).

Рішенням Комісії від 04 листопада 2016 року № 144/зп-16 затверджено Порядок проведення іспиту та методику встановлення його результатів у процедурі кваліфікаційного оцінювання (далі - Порядок проведення іспиту).

Частиною другою статті 72 Закону від 02 червня 2016 року №1402 встановлено, що Вища кваліфікаційна комісія суддів України зобов'язана забезпечити прозорість відбіркового та кваліфікаційного іспитів.

Частиною другою статті 85 Закону від 02 червня 2016 року №1402 іспит є основним засобом встановлення відповідності судді (кандидата на посаду судді) критерію професійної компетентності та проводиться шляхом складення анонімного письмового тестування та виконання практичного завдання з метою виявлення рівня знань, практичних навичок та умінь у застосуванні закону, здатності здійснювати правосуддя у відповідному суді та з відповідною спеціалізацією.

За змістом положень статті 83 Закону від 02 червня 2016 року №1402 кваліфікаційне оцінювання проводиться Комісією з метою визначення здатності судді (кандидата на посаду судді) здійснювати правосуддя

................
Перейти до повного тексту