ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 лютого 2019 року
м. Київ
Справа № 910/5309/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
О. О. Мамалуй - головуючий, Л. В. Стратієнко, І. В. Ткач
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу приватного акціонерного товариства "Авіакомпанія "Віта"
на постанову Київського апеляційного господарського суду від 11.09.2018р.
у складі колегії суддів: Л. В. Кропивна - головуючий, М. А. Дідиченко, Л. Г. Смірнова
за позовом Міністерства культури України
до приватного акціонерного товариства "Авіакомпанія "Віта"
про стягнення 170 000,00 грн.
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст позовних вимог
Міністерство культури України звернулося до господарського суду із позовом до ПрАт "Авіакомпанія "Віта" про стягнення 170 000,00 грн. штрафних санкцій за порушення законодавства у сфері охорони культурної спадщини, зафіксованого у постанові № 697/10-3/61-14 від 22.04.2014р.
Позов мотивований тим, що постановою позивача №697/10-3/61-14 від 22.04.2014р. на відповідача покладено зобов'язання сплатити 170 000 грн. штрафних санкцій. Вказана постанова визнана правомірною постановою Київського апеляційного адміністративного суду у справі №826/6308/14 від 30.09.2014р., проте на час звернення з позовом штраф не сплачено.
Відповідачем подано до суду заяву про застосування строків позовної давності.
2. Короткий зміст рішення місцевого та постанови апеляційного господарських судів і мотиви їх прийняття
Рішенням господарського суду міста Києва від 19.06.2018р. у справі №910/5309/18 у задоволенні позову відмовлено.
Господарський суд першої інстанції дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог, проте врахувавши заяву відповідача про застосування позовної давності та встановивши пропуск позивачем строку позовної давності, відмовив у задоволенні позову на підставі ст. 267 ЦК України.
Постановою Київського апеляційного господарського суду від 11.09.2018р. рішення місцевого господарського суду скасовано, прийнято нове рішення про задоволення позову, стягнуто з ПрАТ "Авіакомпанія "Віта" в дохід Державного бюджету України 170 000 грн. фінансових санкцій, стягнуто з ПрАТ "Авіакомпанія "Віта" на користь Міністерства культури України 2 550 грн. судового збору за подання позовної заяви та 3 825 грн. судового збору за подання апеляційної скарги.
Апеляційний господарський суд погодився з висновками господарського суду першої інстанції щодо обґрунтованості позовних вимог, проте вказав на безпідставність застосування судом норм ст. 267 ЦК України.
Пославшись на приписи ч. 2 ст. 1 ЦК України, апеляційний суд дійшов висновку, що до спірних правовідносин не застосовується цивільне законодавство, оскільки вони засновані на владному підпорядкуванні.
3. Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнення її доводів
ПрАТ "Авіакомпанія "Віта", не погоджуючись з постановою апеляційного господарського суду, звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить постанову скасувати, а рішення місцевого господарського суду залишити в силі.
Скаржник вказує, що апеляційний господарський суд, посилаючись на ч. 2 ст. 1 ЦК України, фактично відніс даний спір до адміністративно-правових, оскільки однією стороною є суб'єкт владних повноважень. Проте постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 13.03.2018р. у справі №826/10914/17 закрито провадження у справі за позовом Міністерства культури України до ПрАТ "Авіакомпанія "Віта" про стягнення 170 000 грн., з підстав порушення правил юрисдикції адміністративних судів та зазначено, що дана справа підлягає розгляду господарськими судами.
4. Позиції інших учасників справи
Міністерство культури України у відзиві на касаційну скаргу вважає, що оскаржувану постанову прийнято з правильним застосуванням норм матеріального та процесуального права, а тому просить залишити касаційну скаргу без задоволення.
5. Обставини справи, встановлені господарськими судами попередніх інстанцій
22 квітня 2014р. Міністерством культури України складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони культурної спадщини ПрАТ "Авіакомпанія "Віта" при проведені робіт за адресою: вул. Гоголівська, 32-в у Шевченківському районі м. Києва, а після розгляду документів, які засвідчують факт вчинення правопорушення, зазначеного у ст. 44 Закону України "Про охорону культурної спадщини", винесено постанову про застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про охорону культурної спадщини №697/10-3/61-14. Відповідно до вказаної постанови на відповідача згідно з абз. 2 ч. 1 ст. 44 та ст. 45 Закону України "Про охорону культурної спадщини" накладено штрафні санкції у розмірі 170 000 грн.
Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 30.09.2014р., залишеною без змін ухвалою Вищого адміністративного суду України від 27.10.2015р. у справі №826/6308/14, відмовлено в задоволенні позову ПрАТ "Авіакомпанія "Віта" до Міністерства культури України про визнання протиправною та скасування постанови №697/10-3/61-14 від 22.04.2014р.
Судами у справі №826/6308/14 встановлено факт порушення ПрАТ "Авіакомпанія "Віта" законодавства про охорону культурної спадщини при проведені робіт за адресою: вул. Гоголівська, 32-в у Шевченківському районі м. Києва та встановлено наявність у Міністерства культури України права вимагати від ПрАТ "Авіакомпанія "Віта" 170 000 грн. штрафних санкцій за порушення чинного законодавства у сфері охорони культурної спадщини, зафіксованого у постанові №697/10-3/61-14 від 22.04.2014р.
03 березня 2017р. Міністерство культури України звернулось до відповідача з листом щодо сплати фінансових санкцій до Державного бюджету України у розмірі 170 000 грн. Відповідач відповіді на лист не надав та штрафні санкцій добровільно не сплатив, у зв'язку з чим позивач 27.04.2018р. звернувся до господарського суду із даним позовом.
6. Норми права та мотиви, з яких виходить Верховний Суд при прийнятті постанови
Відповідно до Положення "Про Міністерство культури України", затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011р. №388/2011, Мінкультури України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади щодо формування та забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони культурної спадщини.
Відповідно до ст. 5 Закону України "Про охорону культурної спадщини" застосування фінансових санкцій за порушення цього Закону належить до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини.
За статтею 44 Закону України "Про охорону культурної спадщини" відповідний орган охорони культурної спадщини (Міністерство) накладає фінансові санкц