ПОСТАНОВА
Іменем України
12 лютого 2019 року
Київ
справа №826/7314/16
провадження №К/9901/53584/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Гриціва М.І., провівши в касаційному порядку попередній розгляд справи за позовом ОСОБА_3 до Київської міської ради про зобов'язання вчинити дії, за касаційною скаргою Київської міської ради на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва у складі судді Добрівської Н.А. від 12 березня 2018 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Бєлової Л.В., Безименної Н.В., Кучми А.Ю. від 21 травня 2018 року,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У травні 2016 року ОСОБА_3 звернувся до суду з позовом до Київської міської ради, у якому просив зобов'язати розглянути клопотання про надання безоплатно у власність земельної ділянки, орієнтовною площею до 0,10 га для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у межах міста Києва у порядку і в строки, передбачені статтею 118 Земельного кодексу України, з наданням мотивованого рішення за результатами розгляду вказаного клопотання.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
2. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 березня 2018 року позов задоволено. Зобов'язано Київську міську раду розглянути клопотання ОСОБА_3 від 13 січня 2016 року про надання безоплатно у власність земельної ділянки, орієнтовною площею до 0,10 га для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у межах міста Києва у порядку і в строки, передбачені статтею 118 Земельного кодексу України, з наданням мотивованого рішення за результатами розгляду вказаного клопотання.
3. Рішення суду мотивовано тим, що питання безоплатної передачі земельних ділянок комунальної власності у власність громадян є виключною компетенцією орану місцевого самоврядування, тобто Київської міської ради. В порушення вимог пункту 34 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування» розгляд відповідного клопотання позивача на сесії міської ради у місячний строк не відбувся.
4. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 21 травня 2018 року змінено рішення суду першої інстанції, додавши у резолютивну частину абзац такого змісту: «Визнати протиправною бездіяльність Київської міської ради щодо розгляду клопотання ОСОБА_3 про надання у власність земельної ділянки орієнтовною площею до 0,10 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) в межах міста Києва». В решті постанову суду першої інстанції залишено без змін.
5. Рішення суду мотивовано тим, що для ефективного захисту прав ОСОБА_3 у вказаних правовідносинах необхідним є визнання протиправною бездіяльності Київської міської ради щодо розгляду його клопотання про надання безоплатно у власність земельної ділянки.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
6. Не погоджуючись з судовими рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Київська міська рада звернулась із касаційною скаргою, у якій просить їх скасувати та ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позову.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 13 січня 2016 року ОСОБА_3 через свого представника звернувся до Київської міської ради із заявою про надання йому дозволу на розробку проекту землеустрою по відведенню земельної ділянки площею 0,1 га по передачі його безоплатно у власність для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд в межах міста Києва. До заяви позивачем додано копії паспорта і ідентифікаційного номеру, довідки посвідчення і довідки до акта огляду МСЕК, а також графічні матеріали.
Листом від 01 березня 2016 року № 057028-08/М-997-2198 Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) повідомив позивача, що його заяву розглянуто Департаментом на виконання доручення заступника міського голови - секретаря Київради Прокопіва В. В. від 05 лютого 2016 року №08/М-997 та зазначив, що площа земельної ділянки на графічних матеріалах, доданих позивачем до клопотання, не відповідає площі ділянки, зазначеній у заяві та вимогам статті 112 Земельного кодексу України.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
8. Касаційна скарга Київської міської ради обґрунтована тим, що повноваження на розгляд клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою належать Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) відповідно до рішення Київської міської ради від 28 лютого 2013 року № 63/9120 «Про Тимчасовий порядок передачі (надання) земельних ділянок у користування або у власність із земель комунальної власності в місті Києві» та Положення про Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київради (КМДА), затвердженого рішенням Київської міської ради № 182/342 від 19 грудня 2002 року. ОСОБА_3, звертаючись з відповідним клопотанням, оформив його з порушенням вимог статті 118 Земельного кодексу України.
9. ОСОБА_3 відзиву на касаційну скаргу на надіслав.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
10. Відповідно до пункту «а» частини третьої статті 22 Земельного кодексу України землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.
11. За змістом частин першої - третьої та п'ятої статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі, зокрема, одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.
12. Частиною шостою та сьомою статті 118 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної прив