1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

12 лютого 2019 року

Київ

справа №826/2342/18

адміністративне провадження №К/9901/64487/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., судді Гриціва М.І., судді Коваленко Н.В., розглянувши у письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу за позовом ОСОБА_2 до Міністерства оборони України, Одеського обласного військового комісаріату про визнання протиправними дій, зобов'язати вчинити дії за касаційною скаргою ОСОБА_2 на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва у складі судді Добрянської Я.І. від 05 квітня 2018 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Губської О.А., Ключковича В.Ю., Беспалова О.О. від 19 вересня 2018 року,

В С Т А Н О В И В :

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У лютому 2018 року ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом до Міністерства оборони України, Одеського обласного військового комісаріату про визнання протиправними дій, зобов'язати вчинити дії, у якому просив:

- визнати протиправними дії Міністерства оборони України, Одеського обласного військового комісаріату щодо непризначення ОСОБА_2 одноразової грошової допомоги у разі настання інвалідності III групи, що настала внаслідок захворювання, пов'язаного з виконанням ним обов'язків військової служби, відповідно до Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов'язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або періодичні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 975 (далі - Порядок № 975) та статті 16 Закону України «Про соціальний та правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей;

- зобов'язати Міністерство оборони України, Одеський обласний військовий комісаріат призначити та виплатити ОСОБА_2 одноразову грошову допомогу у разі настання інвалідності ІІІ групи, що настала внаслідок захворювання, пов'язаного з виконанням ним обов'язків військової служби, відповідно до Порядку № 975 та статті 16 Закону України «Про соціальний та правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей у розмірі 150-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на день встановлення інвалідності.

В обґрунтування позовних вимог вказав, що відповідачами безпідставно відмовлено у призначенні та виплаті ОСОБА_2 одноразової грошової допомоги, оскільки з моменту встановлення ІІІ групи інвалідності позивач набув право на отримання одноразової грошової допомоги відповідно до статті 16 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 05 квітня 2018 року, яке залишено без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 19 вересня 2018 року, у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що позивачем не дотримано порядок звернення до Міністерства оборони України з заявою про призначення одноразової грошової допомоги, передбачений Порядком № 975, оскільки позивач звернувся безпосередньо до Міністерства оборони України, а не через уповноважений орган (Одеський обласний військовий комісаріат). Крім того зазначено, що оскільки рішення про призначення або відмову у призначенні одноразової грошової допомоги приймається Міністерством оборони України, позовні вимоги до Одеського обласного військового комісаріату є необґрунтованими та помилковими.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що позивач проходив строкову військову службу у Збройних Силах СРСР та приймав участь в бойових діях у складі діючої армії в Республіці Афганістан в період з 29 квітня 1983 року по 05 лютого 1985 року.

Відповідно до довідки до акта огляду МСЕК серії 10 ААВ № 799228 від 24 травня 2016 позивачу встановлено ІІІ групу інвалідності з 25 травня 2016 року, причина інвалідності - поранення (контузія) і захворювання, так, пов'язані з виконанням обов'язків військової служби при перебуванні в країнах, де велись бойові дії.

15 вересня 2017 року позивач звернувся до Одеського обласного військового комісаріату із заявою та доданими документами в якій просив направити документи до Міністерства оборони України, оскільки саме Міністерство оборони України може прийняти рішення щодо призначення або відмови у призначенні одноразової грошової допомоги.

Листом Одеського обласного військового комісаріату від 24 жовтня 2017 № 7216 позивача повідомлено, що позивачем подано не повний пакет документів, зокрема, не надано копію довідки медико-соціальної експертної комісії про встановлення групи інвалідності або відсотка втрати працездатності, копію постанови відповідної військо-лікарської комісії щодо встановлення причинного зв`язку поранення. Також зазначено, що у випадку надання позивачем усіх необхідних документів, вони будуть направлені на комісію Міністерства оборони України з розгляду питань, пов'язаних із призначенням та виплатою одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті), каліцтва або інвалідності військовослужбовців та інвалідності осіб, звільнених з військової служби для прийняття рішення щодо виплати відповідно до чинного законодавства.

В подальшому, 30 жовтня 2017 року, позивач звернувся безпосередньо до Міністра оборони України з заявою та документами для отримання одноразової грошової допомоги у зв'язку із отриманням ІІІ групи інвалідності, пов'язаної із виконанням обов'язків військової служби.

29 листопада 2017 року заява позивача із доданими документами Департаментом фінансів Міністерства оборони України була перенаправлена за належністю до Одеського обласного військового комісаріату супровідним листом № 248/3/6/4035.

Листом Одеського обласного військового комісаріату від 26 грудня 2017 року № 8838 позивача повідомлено про відсутність необхідних документів, що перешкоджає направленню їх до комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов'язаних із призначенням та виплатою одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті), каліцтва або інвалідності військовослужбовців та інвалідності осіб, звільнених з військової служби. Також, повідомлено, що після надходження необхідних документів вони будуть направлені до Міністерства оборони України.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

У касаційній скарзі скаржник зазначає, що звернення позивача про виплату одноразової грошової допомоги відповідачі по суті не розглянули та відповідного рішення відповідно до Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» та Порядом № 975 не прийняли.

Натомість, враховуючи, що інвалідність позивачу була встановлена після звільнення з військової служби з причин поранення, контузії та захворювання пов'язаних з виконанням обов'язків військової служби, одноразова грошова виплата позивачу має становити 150-кратний прожитковий мінімум.

Від учасників справи відзиву на касаційну скаргу ОСОБА_2 не надходило, що відповідно до частини четвертої статті 338 КАС України не перешкоджає перегляду рішень судів першої та апеляційної інстанцій у касаційному порядку.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Крім того стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних

Зазначеним вимогам процесуального закону рішення судів першої та апеляційної інстанцій відповідають, а викладені у касаційній скарзі мотиви скаржника є неприйнятні з огляду на наступне.

Частиною п'ятою статті 17 Конституції України передбачено, що держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.

Стаття 46 Конституції України визначає, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Право на отримання одноразової грошової допомоги військовослужбовцю, якому встановлено інвалідність внаслідок виконання обов'язків військової служби закріплене у статті 16 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» та в Порядку Порядок № 975.

Статтею 16 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» (у редакції, чинній на час встановлення позивачу IІІ групи інвалідності) закріплено, що одноразова грошова допомога у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов'язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві (далі - одноразова грошова допомога), - гарантована державою виплата, що здійснюється особам, які згідно з цим Законом мають право на її отримання.

Одноразова грошова допомога призначається і виплачується у разі: встановлення військовослужбовцю інвалідності, що настала в період проходження ним військової служби або внаслідок захворювання, пов'язаного з проходженням ним військової служби, або встановлення особі, звільненій з військової служби, інвалідності не пізніше ніж через три місяці після звільнення її з військової служби чи після закінчення тримісячного строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження зазначеної служби.


................
Перейти до повного тексту