ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 лютого 2019 року
м. Київ
Справа № 903/181/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Студенець В.І. - головуючий, судді: Баранець О.М., Вронська Г.О.
за участю секретаря судового засідання: Натаріної О.О.
розглянувши матеріали касаційної скарги Приватного акціонерного товариства "Страхова компанія "Українська страхова група"
на рішення Господарського суду Волинської області
(суддя - Кравчук А.М.)
від 18.07.2018
та постанову Північно-західного апеляційного господарського суду
(головуючий - Павлюк І.Ю., судді: Демидюк О.О., Тимошенко О.М.)
від 23.10.2018
у справі № 903/181/18
за позовом Приватного акціонерного товариства "Страхова компанія "Українська страхова група"
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Вотранс Логістик"
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Товариство з обмеженою відповідальністю "Гуалапак Україна"
треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Приватне акціонерне товариство транспортно - експедиційний комбінат "Західукртранс", Приватне акціонерне товариство "Страхова Компанія "Перша"
про стягнення 906 800,77 грн,
за участю представників учасників справи:
позивача - Сечко С.В.
відповідача - Максимчук Ю.В.
третіх осіб - не з'явилися
ВСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
1. Короткий зміст позовних вимог
1.1. Приватне акціонерне товариство "Страхова компанія "Українська страхова група" (далі - ПрАТ "СК "Українська страхова група") звернулось до Господарського суду Волинської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Вотранс Логістик" (далі - ТОВ "Вотранс Логістик") про стягнення 906 800,77 грн сплаченого страхового відшкодування.
1.2. Позовні вимоги обґрунтовані виплатою ПрАТ "Страхова компанія "Українська страхова група" Товариству з обмеженою відповідальністю "Гуалапак Україна" страхового відшкодування вартості пошкодженого при перевезенні вантажу в сумі 906 800,77 грн згідно договору страхування та обов'язком відповідача, як відповідального за завдані збитки, компенсувати ці витрати. Матеріально-правовою підставою позову визначено статті 618, 924, 932, 934, 993 Цивільного кодексу України, статтю 14 Закону України "Про транспортно-експедиторську діяльність", статтю 27 Закону України "Про страхування".
2. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2.1. Рішенням Господарського суду Волинської області від 18.07.2018 у справі № 903/181/18 у задоволенні позовних вимог Приватного акціонерного товариства "Страхова компанія "Українська страхова група" відмовлено.
2.2. Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 22.10.2018 рішення Господарського суду Волинської області від 18.07.2018 у справі № 903/181/18 залишено без змін.
2.3. Господарськими судами встановлено такі обставини:
- між Bobst Italia S.p.A (продавець) та ТОВ "Гуалапак Україна" (покупець) 25.05.2016 укладено контракт № 116;
- згідно пунктів 1.1, 1.2, 1.3, 2.1, 3.3, 4.1, 4.2 ТОВ "Гуалапак Україна" купує згідно специфікації, яка є невід'ємною частиною контракту, печатний модуль для дооснащення ротогравюрної друкарської машини модель ROTOMEC 4003 МР 1200/400/С, виготовлений Bobst Italia S.p.A. В обов'язки продавця входить виготовлення обладнання, його митне оформлення для експорту, поставка обладнання і виготовлення технічної документації покупцю. В обов'язки покупця входить оплата обладнання і виконаних робіт згідно умов контракту, приймання обладнання від продавця, митне оформлення для імпорту, забезпечення його збереження. Всі ризики та право власності на обладнання переходить від продавця до покупця в момент поставки. Загальна вартість контракту становить 370 000 євро. Вартість обладнання розуміється на умовах поставки FCA Сан Джорджо Монферрато, Італія, згідно Інкотермс 2010;
- відповідно до пунктів 7.1, 7.2, 7.5 контракту упаковка та маркування обладнання мають відповідати відповідним вимогам країни продавця і міжнародним стандартам. Обладнання відвантажується у відповідній упаковці, яка забезпечує повне збереження від пошкоджень та корозії під час транспортування морським та автомобільним транспортом з врахуванням кількох перевантажень і подальшого зберігання у покупця у відповідності до технічних вимог щодо даного обладнання. Упаковка має відповідати вимогам відвантаження обладнання за допомогою вилочного навантажувача чи крюкового крану. Продавець відповідає за всі пошкодження обладнання внаслідок невірного чи неналежного пакування;
- між ТОВ "Вотранс Логістик" (експедитор) та ТОВ "Гуалапак Україна" (клієнт) 03.03.2017 укладено договір № 44 транспортного експедирування вантажу;
- за змістом пунктів 1.1, 2.1.3, 2.1.5, 4.4 договору експедитор надає транспортно-експедиторські послуги по організації перевезень експортних, імпортних, транзитних та інших вантажів клієнта на підставі відповідної заявки; експедитор зобов'язується, зокрема, забезпечити належне приймання вантажу від вантажовідправника по кількості та стані у відповідності до товарно-транспортної накладної, та належне розміщення і кріплення вантажу в транспортному засобі. Кріплення вантажу зобов'язане забезпечити його повну збереженість у транспортуванні; забезпечувати збереження вантажу під час його перевезення, перевалки і збереження, доставку вантажу вантажоотримувачу в обумовлений сторонами термін; експедитор несе відповідальність за збереження отриманого вантажу в порядку і підставі вимог чинного законодавства; дії та упущення третіх осіб, залучених до виконання даного договору, в тому ж порядку, як за власні дії;
- між ТОВ "Вотранс Логістик" (експедитор) та ПАТ ТЕК "Західукртранс" (перевізник) 03.03.2017 укладено договір № ЗУТ1188 перевезення вантажу у міжнародному сполученні;
- зі змісту пунктів 1.1, 2.2, 3.1.4, 3.1.9, 3.1.10, 3.1.11, 3.2.4, 3.2.6, 3.2.9, 5.7.2 встановлено, що даний договір регулює відносини, що виникають при плануванні, організації та здійсненні міжнародних перевезень вантажів автомобільним транспортом, а також по оплаті наданих транспортних послуг; кожне перевезення оформляється замовленням, що складається у письмовій формі, підписується уповноваженою стороною експедитора та передається факсимільним зв'язком перевізнику; експедитор зобов'язується, зокрема, забезпечити завантаження/розвантаження та митне оформлення транспортних засобів, як на території України та країн СНД, так і на території країн Західної Європи у термін до 48-ми годин; забезпечити упакування і маркування вантажу відповідно до правил, що діють на автомобільному транспорті; експедитор або вантажовідправник за дорученням експедитора забезпечує належне складання та кріплення вантажу в автомобілі, що виключає псування чи пошкодження вантажу під час транспортування; водій зобов'язаний діяти відповідно до пункту 3.2.9.; забезпечити завантаження транспортних засобів перевізника з врахуванням вагових та габаритних обмежень, навантажень на вісь та інших технічних обмежень в країнах транзиту; перевізник зобов'язується брати на себе відповідальність за збереження вантажу в дорозі, своєчасну доставку в пункт призначення і видачу його вантажоотримувачу, вказаному в товарно-транспортній накладній; негайно повідомляти експедитора в письмовій формі про виникнення будь-яких інцидентів при виконанні перевезень (затримка, пошкодження, ДТП тощо), а також про простої транспортних засобів під завантаженням/розвантаженням понад строк, визначений пунктом 3.1.4 договору; контролювати процес завантаження, розміщення (з урахуванням розподілення навантаження на осі автотранспорту) і закріплення вантажу таким чином, щоб це забезпечувало його збереження в процесі транспортування; у випадку не можливості виконання даної вимоги не приймати вантаж до перевезення та негайно повідомити про це експедитора та надалі діяти за його вказівками; відповідальність перевізника за цим договором: у випадку повного або часткового пошкодження вантажу, яке сталося в проміжку між прийняттям вантажу до перевезення і його здачею вантажоотримувачу, перевізник відшкодовує експедитору суму рівну вартості втраченого чи пошкодженого вантажу;
- між ПАТ "Страхова компанія "Українська страхова компанія" та ТОВ "Гуалапак Україна" 13.03.2017 укладено генеральний договір добровільного страхування вантажів № 40-1411-17-00010/00016;
- згідно умов договору страховик надає послуги з добровільного страхування вантажу - друкарський модуль для дооснащення ротогравюрної друкарської машини модель ROTOMEC 4003 МР 1200/400/С і у разі настання страхового випадку зобов'язується виплатити страхове відшкодування на умовах і обсягах, передбачених договором;
- перевезення спірного обладнання здійснено на підставі CMR-накладної № 041640;
- під час прийняття вантажу в кінцевому пункті призначення (м. Суми) 22.03.2017 виявлено пошкодження друкарського обладнання (пакувальне місце №8, №9), про що представниками вантажоодержувача та перевізника складно акт №б/н про пошкодження вантажу;
- згідно вказаного акту, при вхідному контролі друкарського обладнання виявлено наступні пошкодження:
Пакувальне місце 8:
- відламаний кронштейн для кріплення тросу пристрою для безпеки (зламані кріпильні болти);
- пошкоджені компоненти системи автоматичної проводки, а саме: траверса для датчика погнута; лінійка на траверсі зруйнована; оптичний датчик мітки зламаний; оптоволоконний кабель пошкоджений, панель керування зруйнована;
- пошкоджена верхня частина бокової стінки печатної секції;
- деформована нижня частина обшивки з боку приводу;
Пакувальне місце 9:
- пошкоджений вузол ракелю, зламані маховики, присутні глибокі подряпини на пневматичних циліндрах та важелях пристрою прижиму ракелю;
- електрощит відламаний, з'єднання з кабелем розірвані;
- пошкоджений оптоволоконний кабель, підключений до панелі управління системою автоматичного приводу;
- пошкоджена верхня панель (на вході в сушку), а саме: пошкоджено лакофарбове покриття, потертий гумовий ущільнювач;
- ударні пошкодження конструкції кожуху та лакофарбового покриття зі сторони приводу в верхньої частини печатної секції;
- представник перевізника ОСОБА_5, підписавши вказаний акт, зазначив, що товар пошкоджений у зв'язку з неналежним упакуванням, проломом дерев'яного піддону, під навантаженням обладнання нахилилося у праву сторону. Вантаж закріпив за вказівкою відправника заводу;
- згідно пояснювальної записки представника перевізника ОСОБА_5 завантаження відбувалося під наглядом представників заводу. Розміщення, упакування вантажу виконувалося відправником. Після завантаження по вказівці представників заводу закріпив вантаж ременями. Додаткових нестандартних кріплень вантажу йому не пропонували. Під час руху вибирав безпечну швидкість, різко не гальмував, правил дорожнього руху не порушував. Під час розвантаження виявилося, що два станки нахилилися, проламавши піддон, на якому вони були розміщені. Конструкція відправника із дощок, на яких розміщувався вантаж, не витримала навантаження, в результаті чого дошки проломилися, а станки нахилилися;
- актом огляду пошкодженого майна встановлено: вузол ракеля: зламані маховики, наявні глибокі подряпини на пневматичних циліндрах та важелях пристрою притискання ракеля; електрощит має пошкодження фарбового покриття, відірваний кабель; пошкоджено оптоволоконний кабель, підключений до панелі управління системою автоматичного суміщення кольорів; верхня панель (на вході в сушку): пошкодження фарбового покриття, потертий гумовий ущільнювач; конструкція кожуха та дверцят з боку приводу у верхній частині друкарської секції має деформацію з пошкодженням фарбового покриття. Пошкодження описані на основі візуального огляду, можливе виявлення прихованих пошкоджень при додатковій діагностиці;
- комісією ТОВ "Гуалапак Україна" 31.03.2017 складено акт про візуальну перевірку обладнання на наявність пошкоджень внаслідок транспортування обладнання Bobst Italia S.p.A, поставленого за контрактами №№ 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124 від 25.05.2016, згідно якого підтверджено пошкодження обладнання, виявлені 22.03.2017 року під час приймання вантажу;
- згідно листа ТОВ "Незалежна експертна компанія" №252-06/2017 від 08.06.2017 в результаті огляду на замовлення ПрАТ "Страхова компанія "Українська страхова група" шести одиниць пошкодженого друкарського обладнання після їх розвантаження однозначного висновку щодо порушень умов кріплення зробити неможливо. Характер пошкоджень обладнання, яке було оглянуто, з деякою ймовірністю може вказувати на те, що обладнання закріплено недостатньо надійно. Огляд останньої, сьомої одиниці обладнання відбувався на вантажному автомобілі. Фахівець ТОВ "НЕК" зафіксував той факт, що дерев'яні піддони, на яких стояло обладнання, рухались під час перевезення, що підтверджується фотографіями, здійсненими під час огляду вантажу, де чітко видно сліди на підлозі кузова автомобіля, що залишилися від ковзання піддонів;
- виробником спірного обладнання Bobst Italia S.p.A на запит ТОВ "Гуалапак Україна" надано рахунок від 26.05.2017 із зазначенням ціни запитуваних деталей. Загальна вартість деталей складає 21 048 Євро, вартість робіт по відновленню (заміні) вузлів та агрегатів становить 17 056 Євро;
- згідно розрахунку ТОВ "Гуалапак Україна" загальна вартість шкоди, завданої власнику вантажу під час його перевезення, складає 40 572 Євро;
- ТОВ "Гуалапак Україна" 09.06.20017 на адресу ТОВ "Вотранс Логістик" направлено претензію №104/4 з вимогою відшкодування завданих збитків в сумі 40 572 Євро;
- ТОВ "Гуалапак Україна" звернулася до ПрАТ "Страхова компанія "Українська страхова компанія" з заявою про настання страхового випадку та виплату страхового відшкодування, згідно якої останнього повідомлено, що 22.03.2017 під час вивантаження обладнання за адресою м. Суми, пр. Курський, 147-А, 40031, внаслідок механічного пошкодження частин обладнання під час перевезення вантажу пошкоджено друкарське обладнання;
- ПрАТ "Страхова компанія "Українська страхова компанія" складено страховий акт № ДКЦВ-13941 від 27.06.2017 та розпорядження від 04.07.2017 про виплату страхового відшкодування в сумі 906 800,77 грн. Виплата страхового відшкодування підтверджується платіжним дорученням №12434 від 04.07.2017;
- сплативши страхове відшкодування, ПрАТ "Страхова компанія "Українська страхова компанія" вважає своїм правом звернутися до ТОВ "Вотранс Логістик" з вимогою в порядку статті 993 Цивільного кодексу України та статті 27 Закону України "Про страхування" відшкодування збитків.
2.4. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог місцевий господарський суд виходив з того, що страховою компанією не доведено вини відповідача у пошкодженні вантажу. Крім цього суд зауважив, що позивач не був позбавлений права перед виплатою страхового відшкодування замовити експертне дослідження для встановлення розміру збитків та винної сторони в заподіяні таких збитків.
2.5. Погоджуючись із висновком суду першої інстанції, апеляційний господарський суд зазначив, що рішення місцевого суду є таким, що прийняте з дотриманням норм матеріального та процесуального права.
3. Короткий зміст вимог касаційної скарги
3.1. Не погоджуючись з рішенням Господарського суду Волинської області від 18.07.2018 та постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 23.10.2018 у справі № 903/181/18, Приватне акціонерне товариство "Страхова компанія "Українська страхова група" подало касаційну скаргу, в якій просить оскаржувані рішення місцевого суду та постанову суду апеляційної інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
3.2. Узагальнені доводи касаційної скарги Приватного акціонерного товариства "Страхова компанія "Українська страхова група":
- судами попередніх інстанцій не враховано, що Конвенція про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів транспортними засобами не регулює транспортно-експедиторські правовідносини;
- рішення судів попередніх інстанцій прийняті з порушенням норм матеріального та процесуального права, зокрема, статті 14 Закону України "Про транспортно-експедиторську діяльність", за якою експедитор несе відповідальність за невиконання або виконання неналежним чином свого обов'язку;
- суди попередніх інстанцій дійшли помилкового висновку, що позивачем не надано жодних належних та допустимих доказів, які б свідчили про проведення оцінки майна у відповідності до статті 7 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні", пункту 2 Постанови Кабінету міністрів України "Про затвердження порядку визначення розміру збитків від розкрадання, нестачі, знищення (псування) матеріальних цінностей".
4. Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій з посиланням на норми права, яким керувався суд
4.1. Предметом спору у даній справі є стягнення страховою компанією збитків з експедитора за пошкоджений товар, що перевозився на підставі договору транспортного експедирування.
4.2. За змістом статті 929 Цивільного кодексу України, яка узгоджується із положеннями статті 316 Господарського кодексу України, за договором транспортного експедирування одна сторона (експедитор) зобов'язується за плату і за рахунок другої сторони (клієнта) виконати або організувати виконання визначених договором послуг, пов'язаних з перевезенням вантажу.
Договором транспортного експедирування може бути встановлено обов'язок експедитора організувати перевезення вантажу транспортом і за маршрутом, вибраним експедитором або клієнтом, зобов'язання експедитора укласти від свого імені або від імені клієнта договір перевезення вантажу, забезпечити відправку і одержання вантажу, а також інші зобов'язання, пов'язані з перевезенням.
Договором транспортного експедирування може бути передбачено надання додаткових послуг, необхідних для доставки вантажу (перевірка кількості та стану вантажу, його завантаження та вивантаження, сплата мита, зборів і витрат, покладених на клієнта, зберігання вантажу до його одержання у пункті призначення, одержання необхідних для експорту та імпорту документів, виконання митних формальностей тощо).
Згідно зі статтею 932 Цивільного кодексу України експедитор має право залучити до виконання своїх обов'язків інших осіб. У разі залучення експедитором до виконання своїх обов'язків за договором транспортного експедирування інших осіб, експедитор відповідає перед клієнтом за порушення договору.
Статтею 934 Цивільного кодексу України встановлено, що за порушення обов'язків за договором транспортного експедирування експедитор відповідає перед клієнтом відповідно до глави 51 цього Кодексу.
4.3. Відповідно до статті 1 Закону України "Про транспортно-експедиторську діяльність" транспортно-експедиторська діяльність - це підприємницька діяльність із надання транспортно-експедиторських послуг з організації та забезпечення перевезень експортних, імпортних, транзитних або інших вантажів. Транспортно-експедиторська послуга - це робота, що безпосередньо пов'язана з організацією та забезпеч