ПОСТАНОВА
Іменем України
11 лютого 2019 року
Київ
справа №855/22/19
адміністративне провадження №А/9901/17/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді (судді-доповідача) - Данилевич Н.А.,
суддів - Бевзенка В. М.,
Шарапи В.М.,
секретар судового засідання - Шевчук К.В.,
за участю
позивача - ОСОБА_3,
представників відповідача - ОСОБА_4,
розглянувши у відкритому судовому засіданні
апеляційну скаргу ОСОБА_3 на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 07 лютого 2019 року у справі
за позовом ОСОБА_3
до Центральної виборчої комісії
про визнання протиправною та скасування постанови Центральної виборчої комісії від 02 лютого 2019 року №196, якою відмовлено в реєстрації кандидатом на пост Президента України на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року, та зобов'язання зареєструвати кандидатом на пост Президента України на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року, -
в с т а н о в и в :
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. 05 лютого 2019 року ОСОБА_3 (далі - позивач) звернувся до Шостого апеляційного адміністративного суду з позовом до Центральної виборчої комісії (далі - відповідач, ЦВК, Комісія) про визнання протиправною та скасування постанови Центральної виборчої комісії від 02 лютого 2019 року №196, якою відмовлено в реєстрації кандидатом на пост Президента України на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року, та зобов'язання зареєструвати кандидатом на пост Президента України на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
2. Рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 07 лютого 2019 року у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_3 до Центральної виборчої комісії про визнання незаконною та скасування постанови і зобов'язання вчинити дії відмовлено.
3. У рішенні суд зазначив, що у зв'язку з тим, що ОСОБА_3 до заяви про самовисування було додано дублікат квитанції №0.0.1250250742.1 від 24 січня 2019 року про переказ у безготівковому порядку на спеціальний рахунок Центральної виборчої комісії коштів у сумі 25 грн. та платіжне доручення №Р24А549591066А98335 від 24 січня 2019 року на суму 4 гривні, позивачем не було виконано вимогу Закону №474-XIV щодо надання документів про внесення грошової застави відповідно до ст. 49 цього Закону, з огляду на що постанова Центральної виборчої комісії №196 від 02 лютого 2019 року є обґрунтованою та такою, що прийнята відповідачем на підставі та в межах норм чинного законодавства. Суд вказав на те, що невідповідність, на переконання позивача, ст. 49, 51 Закону України «Про вибори Президента України» нормам чинного законодавства та відсутність нормативно - правового документа, яким би було передбачено таке поняття та вид розрахунку як "безготівковий порядок", не може братися судом до уваги, так як жодним чином не встановлює протиправних дій Центральної виборчої комісії при винесенні оскаржуваної постанови, яка, як суб'єкт владних повноважень, діє на підставі та в межах норм чинного законодавства. Також суд врахував, що позивачем наявність певних неточностей в заповненні анкети та поданні до відповідача декларації не заперечувалась, проте, як зазначив суд, такі неточності та помилки не були підставою для прийняття спірної постанови та відмови позивачу в реєстрації кандидатом на пост Президента України.
Короткий зміст вимог апеляційної скарги та відзиву (заперечень)
4. 09 лютого 2019 року до Суду надійшла апеляційна скарга ОСОБА_3 (далі - скаржник) на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 07 лютого 2019 року, в якій скаржник просить скасувати зазначене судове рішення та ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог у повному обсязі.
5. Обґрунтовуючи подану апеляційну скаргу скаржник зазначає, що ним було подано всі передбачені законом документи для реєстрації кандидатом на пост Президента України. Зазначає, що Шостий апеляційний адміністративний суд не дослідив всі докази, подані ним належним чином. Посилається на невідповідність положень ч. 1 ст. 49 Закону України «Про вибори Президента України» встановленому в законодавстві визначенню та тлумаченню поняття, що стосується перерахування певної суми коштів з рахунків платників на рахунки отримувачів коштів, оскільки жодним нормативно-правовим документом не передбачено такого поняття та виду розрахунку, як «безготівковий порядок», а перерахування певної суми коштів з рахунків платників на рахунки отримувачів коштів відбувається у вигляді «безготівкового розрахунку». Вказана позиція також підтверджується наданими позивачем висновками експертів, долученими до матеріалів справи, однак які, як вказує скаржник, не були досліджені належним чином судом в судовому засіданні. Також скаржник посилається на те, що 08 лютого 2019 року на його адресу надійшла відповідь від АБ «Укргазбанк», відповідно до якої Банк не може надати кошти у вказаний спосіб, що підтверджує позицію про відсутність такого безготівкового розрахунку, як «безготівковий порядок». ОСОБА_3 зазначає, що виконати вимоги ч. 1 ст. 49 Закону України «Про вибори Президента України» неможливо, а тому ЦВК зобов'язана була прийняти подані ним документи та зареєструвати його кандидатом на пост Президента України. Зважаючи на викладене, позивач вважає рішення суду першої інстанції протиправним та таким, що має бути скасована.
6. 10 лютого 2019 року відповідачем до суду надано відзив на апеляційну скаргу, в якому він просить залишити касаційну скаргу ОСОБА_3 без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін, зазначаючи, що постанова №196 від 02 лютого 2019 року була прийнята Центральною виборчою комісією на підставі, у спосіб та в межах наданих їй повноважень. Зазначає, що позивачу відмовлено у реєстрації кандидатом на пост Президента України через ненадання документа про внесення грошової застави відповідно до статті 49 Закону України «Про вибори Президента України». При цьому, наявність певних помилок та неточностей у поданих позивачем документах не слугувала підставою для відмови останньому в реєстрації кандидатом на пост Президента України. Окремо вказує на непідтвердження відповіддю АБ «Укргазбанк» позиції відповідача неможливості надання коштів у безготівковому порядку, зважаючи на те, що ОСОБА_3 відмовлено у наданні кредиту через відсутність кредитного продукту. Вважає, що Шостий апеляційний адміністративний суд дійшов висновків на підставі повного та всебічного дослідження матеріалів справи, наявних документів та пояснень сторін.
7. Ухвалами Верховного Суду від 10 лютого 2019 року відкрито апеляційне провадження у справі та призначено її до розгляду.
8. У судовому засіданні апелянт підтримав висновки, викладені в поданій ним апеляційній скарзі, просив задовольнити її вимоги.
9. Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення вимог апеляційної скарги заперечував з підстав, викладених у відзиві на апеляційну скаргу, просив оскаржуване судове рішення суду першої інстанції залишити без змін.
ІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
10. Судом попередньої інстанції встановлено, що 29 січня 2019 року ОСОБА_3 подано до Центральної виборчої комісії заяву про самовисунення кандидатом на пост Президента України на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року.
11. Разом із заявою, позивачем подано документи, передбачені ч.1 ст. 51 Закону України «Про вибори Президента України». ОСОБА_3 до заяви про самовисування додано дублікат квитанції №0.0.1250250742.1 від 24 січня 2019 року про переказ у безготівковому порядку на спеціальний рахунок Центральної виборчої комісії коштів у сумі 25 гривень та платіжне доручення №Р24А549591066А98335 від 24 січня 2019 року на суму 4гривні.
12. 02 лютого 2019 року Центральною виборчою комісією винесено постанову №196 «Про відмову ОСОБА_3 у реєстрації кандидатом на пост Президента України на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року». Підставою винесення цієї постанови відповідачем визначено пункт 3 частини 1 статті 52 Закону України «Про вибори Президента України» (ненадання документа про внесення грошової застави у розмірі два мільйони п'ятсот тисяч гривень).
ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)
13. Стаття 19 Конституції України: органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
14. Пункт 20 частини 1 статті 92 Конституції України: виключно законами України визначається організація і порядок проведення виборів і референдумів.
15. Частини 6 статті 103 Конституції України: порядок проведення виборів Президента України встановлюється законом.
16. Стаття 48 Закону України «Про вибори Президента України» №474-XIV від 05 березня 1999 року (далі - Закон №474-XIV): громадянин України, який відповідно до статті 9 цього Закону може бути обраним Президентом України, особисто подає до Центральної виборчої комісії засвідчену в установленому законом порядку заяву про самовисунення кандидатом на пост Президента України.
У заяві про самовисунення на пост Президента України мають міститися згода на оприлюднення біографічних відомостей і декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, відповідно до статті 50 цього Закону, зобов'язання в разі обрання передати у порядку, встановленому законом, протягом місяця після офіційного оголошення результатів виборів в управління іншій особі належні йому підприємства та корпоративні права і припинити діяльність чи скласти представницький мандат, які відповідно до Конституції України та законів України несумісні з зайняттям посту Президента України.
До заяви додаються документи, передбачені частиною першою статті 51 цього Закону.
17. Стаття 49 Закону №474-XIV: грошова застава вноситься партією, яка висунула кандидата на пост Президента України, або кандидатом на пост Президента України у безготівковому порядку на спеціальний рахунок Центральної виборчої комісії (після початку виборчого процесу та до подання документів Центральній виборчій комісії для реєстрації) у розмірі два мільйони п'ятсот тисяч гривень.
Грошова застава повертається суб'єкту її внесення (партії чи кандидату на пост Президента України) у разі, якщо відповідного кандидата визнано обраним Президентом України або включено до виборчого бюлетеня для повторного голосування. В інших випадках грошова застава не повертається і перераховується до Державного бюджету України.
У разі прийняття Центральною виборчою комісією рішення про відмову в реєстрації кандидата на пост Президента України, внесена грошова застава у п'ятиденний строк з дня його прийняття перераховується суб'єкту її внесення (відповідно на рахунок партії або рахунок, зазначений кандидатом на пост Президента України).
18. Частина 1 статті 51 Закону №474-XIV: центральна виборча комісія реєструє кандидата на пост Президента України за умови отримання таких документів:
1) анкети кандидата на пост Президента України за формою, встановленою Центральною виборчою комісією (заповнюється кандидатом особисто)