ПОСТАНОВА
Іменем України
12 лютого 2019 року
Київ
справа №724/1761/15-а
адміністративне провадження №К/9901/9243/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді (судді-доповідача) - Данилевич Н.А.,
суддів: Бевзенка В. М.,
Шарапи В.М.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні
касаційну скаргу ОСОБА_3
на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 27 січня 2016 року (головуючий суддя - Матохнюк Д.Б., судді: Гонтарук В.М., Біла Л.М.)
у справі № 724/1761/15-а
за позовом ОСОБА_3 до підрозділу примусового виконання рішень відділу державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Чернівецькій області про визнання протиправною та скасування постанови та зобов'язання вчинити певні дії,-
в с т а н о в и в :
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ.
1. Короткий зміст позовних вимог.
ОСОБА_3 (далі-позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до підрозділу примусового виконання рішень відділу державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Чернівецькій області (далі - відповідач), в якому просив:
- визнати протиправною та скасувати постанову від 23 жовтня 2015 року про закінчення виконавчого провадження;
- зобов'язати відповідача виконати постанову Хотинського районного суду Чернівецької області від 25 червня 2011 року та виконавчий лист від 10 серпня 2011 року шляхом стягнення коштів з боржника на користь стягувача.
2. Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій.
Постановою Хотинського районного суду Чернівецької області від 13 листопада 2015 року адміністративний позов задоволено.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що постанова про закінчення виконавчого провадження є передчасною, оскільки відсутній факт перерахування УПФ України в Хотинському районі на користь ОСОБА_3 відповідних коштів.
Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 27 січня 2016 року постанову Хотинського районного суду Чернівецької області від 13 листопада 2015 року - скасовано та прийнято нову, якою у задоволенні адміністративного позову - відмовлено.
Суди апеляційної інстанції мотивує своє рішення тим, що висновок суду першої інстанції про те, що постанова про закінчення виконавчого провадження є передчасною, оскільки відсутній факт перерахування УПФ України в Хотинському районі на користь ОСОБА_3 відповідних коштів - є помилковим, оскільки вимога про стягнення або виплату перерахованої на користь ОСОБА_3 відповідних коштів не зазначена у виконавчому листі. При цьому, УПФ України в Хотинському районі рішення суду виконано в спосіб та порядок визначений виконавчим документом.
3. Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву (заперечень).
У касаційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає його незаконним та необґрунтованим, а тому просить рішення суду апеляційної інстанції скасувати, а рішення суду першої інстанції залишити в силі.
Відповідачем заперечення на касаційну скаргу не надані, що не перешкоджає її розгляду по суті.
Клопотання про розгляд справи за участі скаржника не заявлено.
ІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Як встановлено судами попередніх інстанцій та підтверджується доказами наявними в матеріалах справи, 16 серпня 2011 року постановою старшого державного виконавця відділу ДВС ГУЮ у Чернівецькій області Мінтенко Р.Г. відкрито виконавче провадження ВП №28165933 по примусовому виконанню виконавчого листа №2а-5286 виданого 10 серпня 2011 року Хотинським районним судом Чернівецької області про зобов'язання управління Пенсійного фонду України в Хотинському районі Чернівецької області відповідно до статті 49, 50, 54, 67 закону "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 28 лютого 1991 року №796-ХІІ провести перерахунок основної пенсії ОСОБА_3 по інвалідності внаслідок Чорнобильської катастрофи в розмірі 8 мінімальних пенсій за віком починаючи з 29 січня 2011 року по день припинення права на таку допомогу з врахуванням фактично отриманих сум та зобов'язати провести перерахунок додаткової пенсії за шкоду, яка була завдана здоров'ю з розрахунку 75 % прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність з 29 січня 2011 року по день припинення права на таку допомогу з врахуванням фактично отриманих сум.
28 грудня 2011 року, згідно розпорядження УПФ України в Хотинському районі №260219 від 22 серпня 2011 року та на підставі п. 8 ч. 1 ст. 49, ст. 50 Закону України "Про виконавче провадження" старшим державним виконавцем відділу ДВС ГУЮ у Чернівецькій області Мінтенко Р.Г. винесено постанову ВП №28165933 про закінчення виконавчого провадження, у зв'язку з фактичним виконанням рішенням суду.
Не погоджуючись із вказаною постановою, ОСОБА_3 оскаржив її в судовому порядку і відповідно до постанови Хотинського районного суду Чернівецької області від 09 грудня 2013 року позов задоволено, а постанову підрозділу примусового виконання рішень відділу державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Чернівецькій області від 28 грудня 2011 року про закінчення виконавчого провадження визнано протиправною та скасовано.
Згідно із постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 20 лютого 2014 року скасовано постанову Хотинського районного суду Чернівецької області від 09 грудня 2013 року, а в задоволенні позовних вимог ОСОБА_3 відмовлено.
Проте, ухвалою Вищого адміністративного суду України від 27 травня 2015 року постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 20 лютого 2014 року скасовано, а постанову Хотинського районного суду Чернівецької області від 09 грудня 2013 року залишено в силі.
Крім того, Вищий адміністративний суд України в своїй ухвалі від 27 травня 2014 року зазначив про те, що Головним управлінням юстиції у Чернівецькій області передчасно, без вжиття всіх можливих заходів, направлених на захист прав позивача винесено постанову про закінчення виконавчого провадження від 28 грудня 2011 року №28165933, оскільки вимогами ч. 1 ст. 36 Закону України "Про виконавче провадження" передбачено, що за наявності обставин, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим, державний виконавець за власною ініціативою чи за заявою сторін, а також самі сторони мають право звернутися до суду, який видав виконавчий документ, із заявою про відстрочку або розстрочку виконання, а також про встановлення або зміну способу і порядку виконання.
За таких обставин, старшим державним виконавцем відділу ДВС ГУЮ у Чернівецькій області Бушкевич А.В. відновлено виконавче провадження.
Крім того, відділ примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Чернівецькій області звернувся до Хотинського районного суду Чернівецької області із поданням про зміну способу виконання рішення Хотинського районного суду Чернівецької області від 25 червня 2011 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_3 до УПФ України в Хотинському районі про перерахунок пенсії шляхом зобов'язання УПФ України в Хотинському районі відповідно до статті 49, 50, 54, 67 закону "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" провести перерахунок основної частки пенсії ОСОБА_3 по інвалідності внаслідок Чорнобильської катастрофи в розмірі 8 мінімальних пенсій за віком починаючи з 29 січня 2011 року по день припинення права на таку допомогу з урахуванням фактично отриманих сум та зобов'язати УПФ України в Хотинському районі провести перерахунок додаткової пенсії ОСОБА_3 за шкоду, яка була завдана здоров'ю, з розрахунку 75% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність з 29.01.2011року по день припинення права на таку допомогу з урахуванням фактично отриманих сум., із зобов'язання на стягнення з управління Пенсійного фонду України в Хотинському район