ПОСТАНОВА
Іменем України
07 лютого 2019 року
Київ
справа №826/4831/17
адміністративне провадження №К/9901/20524/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Стрелець Т. Г.,
суддів - Білоуса О. В., Желтобрюх І. Л.,
розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу №826/4831/17
за позовом ОСОБА_1 до Шевченківського районного у м. Києві військового комісаріату про визнання протиправними дій, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 11 липня 2017 року (колегія суддів у складі головуючого судді - Оксененка О.М., суддів - Губської Л.В., Федотова І.В.,)
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Шевченківського районного у м. Києві військового комісаріату, в якому просив визнати протиправними дії щодо спонукання його до проходження медичної комісії перед отриманням відмітки про взяття військовозобов'язаного на військовий облік за новим місцем проживання.
2. Позовна заява мотивована тим, що працівники Шевченківського районного у м. Києві військового комісаріату в порушення пункту 16 Порядку організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов'язаних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.12.2016 №921 відмовлялися приймати заяву позивача про взяття його на військовий облік без проходження медичного огляду.
Короткий зміст рішення суду І інстанції
3. Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 16 травня 2017 року позов задоволено.
Визнано протиправними дії Шевченківського районного у м. Києві військового комісаріату щодо спонукання ОСОБА_1 до проходження медичної комісії перед отриманням відмітки про взяття військовозобов'язаного на військовий облік за новим місцем проживання.
4. Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що згідно з Порядком організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов'язаних №921 постановка на військовий облік військовозобов'язаного здійснюється районним (міським) військовим комісаріатом за особистої присутності такої особи на підставі паспорта громадянина України і військово-облікових документів (військового квитка або тимчасового посвідчення), про що у військово-облікових документах проставляється відповідна відмітка.
Інших вимог для взяття військовозобов'язаного на військовий облік законодавчо не встановлено, а тому спонукання або вимагання службовими чи посадовими особами районного (міського) військового комісаріату пройти медичний огляд як обов'язкову умову взяття військовозобов'язаного на військовий облік та проставлення відповідної відмітки, є неправомірним.
Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції
5. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 11 липня 2017 року скасовано постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 16 травня 2017 року та прийнято нову, якою у задоволенні позову відмовлено.
6. Рішення апеляційного суду мотивоване тим, що з метою визначення придатності позивача за станом здоров'я до проходження військової служби, відповідач перед взяттям останнього на військовий облік за новим місцем проживання мав право зобов'язати його пройти медичний огляд.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
7. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, ОСОБА_1 звернувся до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою, в якій просить його скасувати, залишивши в силі рішення суду першої інстанції.
8. Касаційна скарга аргументована тим, що Порядком організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов'язаних №921 визначено чіткий перелік документів, які мають бути пред'явлені військовозобов'язаним для отримання відмітки про взяття на військовий облік за новим місцем проживання.
При цьому, норма пункту 3.1. Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних силах України, відповідно до якої медичний огляд військовозобов'язаних проводиться за рішенням військового комісара, стосується лише військовозобов'язаних, які вже перебувають на обліку відповідного військового комісаріату.
9. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 31 липня 2017 року відкрито провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 11 липня 2017 року.
10. Верховний Суд ухвалою від 6 лютого 2019 року прийняв до провадження вищезазначену касаційну скаргу.
11. Відповідач надав заперечення на касаційну скаргу, в яких просив залишити її без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ
12. Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, позивач, 1966 року народження, у 2006 році був знятий з військового обліку Ворошиловським райвійськкоматом м. Донецька у зв'язку із досягненням граничного віку перебування в запасі (40 років).
13. Згідно із змінами до Закону України «Про військовий обов'язок і військову службу» вік перебування на військовому обліку продовжено до 60 років. Маючи намір стати на військовий облік за зареєстрованим місцем проживання - АДРЕСА_1 позивач особисто звернувся 14.02.2017 до Шевченківського районного у м. Києві військового комісаріату з відповідною заявою.
14. Працівник Шевченківського районного у м. Києві військового комісаріату, який проводив прийом громадян, запропонував позивачу пройти медичний огляд перед отриманням відмітки про взяття на військовий облік, на що позивач не погодився.
15. Після цього позивача направили до керівництва Шевченківського районного у м. Києві військового комісаріату в особі ТВО військового комісара Шевченківського районного у м. Києві військового комісаріату - Русіна Сергій Олександрович, який підтвердив необхідність проходження медичного огляду перед взяттям на військовий облік і відмовились приймати заяву.
16. Листом від 20.02.2017 №1050 відповідачем надана відповідь на звернення позивача, в якій зроблено посилання на п. 1.1 Розділу ІІ «Медичний огляд» Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 №402, п. 18 Порядку №921, ст. 34 Закону України «Про військовий обов'язок і військову службу» та запропоновано прибути до Шевченківського райвійськкомату для проходження медичного обліку з метою визначення ступеня придатності до військової служби, взяття на військовий облік або виключення з військового обліку за станом здоров'я.
РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
17. Конституція України.
17.1. Стаття 19. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
18. Кодекс адміністративного судочинства України.
18.1. Частина 2 статті 2. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
19. Закон України "Про військовий обов'язок і військову службу" від 25 березня 1992 року № 2232-XII в редакції від 15.06.2011 року.
19.1. Стаття 1. Захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов'язком громадян України. Військовий обов'язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення та Державної спеціальної служби транспорту (далі - Збройні Сили України та інші військові формування), посади в яких комплектуються військовослужбовцями.
19.2. Стаття 14. Приписка громадян України чоловічої статі до призовних дільниць проводиться з метою взяття їх на військовий облік, визначення наявних призовних ресурсів, ступеня придатності до військової служби, встановлення освітнього рівня, здобутої спеціальності або професії, рівня фізичної підготовки, вивчення особистих якостей.
19.3. Частина 1, 3 статті 33. Військовий облік поділяється на облік призовників і облік військовозобов'язаних.
Військовий облік усіх призовників і військовозобов'язаних ведеться за місцем їх проживання і відповідно до обсягу та деталізації поділяється на персонально-якісний, персонально-первинний та персональний.
19.4. Пункт 2 частини 1 статті 37. Взяттю на військовий облік військовозобов'язаних у районних (міських) військових комісаріатах підлягають громадяни України, які прибули з інших місцевостей (адміністративно-територіальних одиниць) України або з-за кордону на нове місце проживання.
20. Порядок організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов'язаних, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 07.12.2016 №921.
20.1. Пункт 15. Військовий облік здійснюється з урахуванням встановлених в Україні правил реєстрації місця проживання фізичних осіб, організовується і безпосередньо ведеться державними органами, а також підприємствами, установами та організаціями, в яких призовники і військовозобов'язані працюють (навчаються).
20.2. Пункт 16. Військовий облік ведеться на підставі паспорта громадянина України та таких військово-облікових документів: для призовників - посвідчення про приписку до призовної дільниці; для військовозобов'язаних - військового квитка або тимчасового посвідчення.
20.3. Абзац 1 пункту 18.