1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

07 лютого 2019 року

Київ

справа №826/9222/16

адміністративне провадження №К/9901/39963/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів: Бевзенка В.М., Данилевич Н.А.,

розглянув в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Обслуговуючого кооперативу "Промінь-Київ" на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 17.11.2017 у складі судді Добрянської Я.І. та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 13.02.2018 у складі колегії суддів: Шелест С.Б. (головуючого), Кузьмишиної О.М., Пилипенко О.Є. у справі за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві до Обслуговуючого кооперативу "Промінь-Київ" про зобов'язання вчинити дії,-

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві звернулося до суду з адміністративним позовом до Обслуговуючого кооперативу "Промінь-Київ" про зобов'язання допустити до здійснення перевірки щодо додержання позивачем вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки за адресою: м.Київ, вул. Уманська, 6.

2. Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 17.11.2017, яка залишена без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 13.02.2018, позов задоволено.

2.1.Допущено Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві до здійснення перевірки щодо додержання Обслуговуючим кооперативом "Промінь-Київ" вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки за адресою: м.Київ, вул. Уманська, 6.

3. Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено:

3.1. 19.04.2016 ГУ ДСНС України у м. Києві було видано Наказ №157 «Про проведення планових перевірок» відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та Порядку проведення планових (позапланових) перевірок щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, затвердженого наказом МВС України від 02.11.2015 №1337, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.11.2015 за №1467/27912.

3.2.Відповідно до вказаного Наказу провідному інспектору відділу ДН(К) у сфері П,ТБ та ЦЗ Солом'янського РУ ГУ ДСНС України у м. Києві капітану служби цивільного захисту Руденку Р.В. та провідному інспектору відділу пожежної безпеки Головного управління ДСНС України у м Києві капітану служби цивільного захисту Кувеньову О.В. доручено провести планову перевірку ОК «Промінь-Київ» за адресою: вул. Уманська, 6, м. Київ щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, у період з 11.05.2016 по 31.05.2016.

3.3.На підставі Наказу видано повідомлення про проведення планової перевірки від 29.04.2016, яке 29.04.2016 було вручено Голові правління ОК «Промінь-Київ» Заневському Ю.В. під підпис.

3.4. На виконання Наказу було видано посвідчення на проведення перевірки від 10.05.2016 №363.

3.5. 31.05.2016 на підставі Наказу та посвідчення на перевірку, посадовими особами позивача було здійснено виїзд для здійснення перевірки ОК «Промінь-Київ», однак до проведення перевірки посадових осіб не було допущено, про що складено акт від 31.05.2016, складений провідним інспектором відділу ДН(К) у сфері П,ТБ та ЦЗ Солом'янського РУ ГУ ДСНС України у м. Києві капітаном служби цивільного захисту Руденком Р.В., за участі ІППУПП в м. Києві лейтенанта поліції Мовчана Д.А.

3.6. Підставою для не допуску посадових осіб до перевірки у акті зазначено вказівку керівництва з цього приводу.

3.7. Вказаний акт був направлений у той же день засобами поштового зв'язку на юридичну адресу відповідача, що підтверджується наявним у матеріалах справи фіскальним чеком.

3.8. У зв'язку з недопуском посадових осіб до перевірки, позивач звернувся з позовом до суду.

4. Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд виходив з того, що позивачем у відповідності до вимог законодавства реалізовано повноваження щодо здійснення заходу з проведення перевірки, однак мало місце недопущення посадових осіб до проведення перевірки, про що складено відповідний акт, у зв'язку з чим вимога про забезпечення допуску до здійснення перевірки ґрунтується на вимогах чинного законодавства. Позивач був обізнаний про проведення перевірки у період з 11.05.2016 по 31.05.2016, а тому мав забезпечити присутність уповноваженого представника. Судами також зазначено, що встановлення мораторію у період з 01.01.2017 по 31.12.2018 на здійснення заходів державного нагляду (контролю) суб'єктів господарювання відповідно до Закону України від 03.11.2016 №1728-VIII «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» не спростовують обґрунтованість позовних вимог, оскільки планова перевірка була запланована до набрання чинності вказаним законом (Закон №1728-VIII набрав чинності 01.01.2017), та до періоду введення цим Законом мораторію. Відтак, відповідно до статті 3 цього Закону (у редакції, чинній на момент звернення з позовом до суду та вирішення судом справи) до 31.12.2017 позапланові заходи державного нагляду (контролю) здійснюються органами державного нагляду (контролю) за рішенням суду, що є самостійною підставою для здійснення такого заходу. У зв'язку із змінами, внесеними згідно із Законом України від 07.12.2017 №2246-VIII до вказаної норми встановлено такий термін до 31.12.2018.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

6. Позивач звернувся до суду із касаційною скаргою, просить скасувати рішення суддів попередніх інстанцій та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.

7. Аргументи скаржника зводяться до того, що судами попередніх інстанцій було неправильно застосовано норми матеріального права, а саме - пункт 9 розділу ІІІ Порядку проведення планових (позапланових) перевірок щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, затвердженого наказом МВС України від 02.11.2015 №1337. Зазначає, акт складено у відсутності представника суб'єкта господарювання, який перевірявся. Заявник зазначив також про необхідність застосування до спірних правовідносин статті 2 Закону України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», якою встановлено мораторій на проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

8. У відзиві на касаційну скаргу позивач просить залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій без змін, як такі, що прийняті з урахуванням обставин справи та на підставі чинного законодавства.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:

9. Конституція України:

Стаття 19. <…> Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України…

10. Кодекс цивільного захисту України від 02.10.2012 №5403-VI

Стаття 64. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки

1. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

2. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Стаття 66. Способи здійснення державного нагляду (контролю)

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Стаття 67. Повноваження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки

1. До повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить:

1) здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб'єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу;

…11) складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень;…

11. Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 № 877-V

Стаття 1. Визначення термінів

У цьому Законі нижчезазначені терміни вживаються в такому значенні:

державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища;…

Стаття 4. Загальні вимоги до здійснення державного нагляду (контролю)

1. Державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Стаття 5. Планові заходи зі здійснення державного нагляду (контролю)

1. Планові заходи здійснюються відповідно до річних планів, що затверджуються органом державного нагляду (контролю) не пізніше 1 грудня року, що передує плановому...

4. Органи державного нагляду (контролю) здійснюють планові заходи з державного нагляду (контролю) за умови письмового повідомлення суб'єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу.

Повідомлення повинно містити: дату початку та дату закінчення здійснення планового заходу; найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та

................
Перейти до повного тексту