1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

06 лютого 2019 року

Київ

справа №820/14799/14

адміністративне провадження №К/9901/20599/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Білоуса О.В.,

суддів - Стрелець Т.Г., Желтобрюх І.Л.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Харківської міської ради на постанову Дзержинського районного суду м. Харкова від 7 березня 2017 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2017 року у справі за позовом Прокурора міста Харкова до Харківської міської ради, третя особа - ОСОБА_2 про визнання незаконним та скасування рішення,

УСТАНОВИВ:

В серпні 2014 року Прокурор міста Харкова звернувся до суду з позовом до Харківської міської ради про визнання незаконним та скасування пунктів 1 та 2 рішення 34 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 6 серпня 2014 року №1592/14 «Про присвоєння звання «Почесний громадянин міста Харкова» (далі - рішення №1592/14) в частині затвердження протоколу засідання Експертної ради по попередньому розгляду кандидатур на присвоєння звання «Почесний громадянин міста Харкова» щодо ОСОБА_2 та присвоєння ОСОБА_2 звання «Почесний громадянин міста Харкова».

В обґрунтування позову прокурор зазначив, що протоколом засідання Експертної ради по попередньому розгляду кандидатур на присвоєння звання «Почесний громадянин міста Харкова» від 1 серпня 2014 року вирішено підтримати та рекомендувати Харківській міській раді присвоїти звання «Почесний громадянин міста Харкова», серед інших громадян і ОСОБА_2 Зазначений протокол затверджено рішенням пунктом 1 рішення №1592/14. Пунктом 2 оскаржуваного рішення присвоєно звання «Почесний громадянин міста Харкова» громадянам, зазначеним у додатку №2, серед яких і ОСОБА_2 у зв'язку з його меценатською діяльністю, ініціюванням будівництва у м. Харкові храму Святих Жон-Мироносиць Харківської єпархії Української православної церкви.

Прокурор зазначив, що рішення №1592/14 в частині затвердження Протоколу засідання Експертної ради з попереднього розгляду кандидатур на присвоєння звання «Почесний громадянин міста Харкова» від 1 серпня 2014 року щодо кандидатури ОСОБА_2 (пункт 1 рішення) та присвоєння ОСОБА_2 звання «Почесний громадянин міста Харкова» (пункт 2 рішення) є незаконним, а тому підлягає скасуванню.

Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2014 року позов задоволено.

Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 24 грудня 2014 року рішення суду першої інстанції скасовано, прийнято нову постанову, якою в задоволенні позову відмовлено.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 11 лютого 2016 року постанову Харківського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2014 року та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 24 грудня 2014 року скасовано, а справу направлено до суду першої інстанції на новий розгляд.

Постановою Дзержинського районного суду м. Харкова від 7 березня 2017 року, залишеною без ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2017 року, позов задоволено.

Визнано незаконним та скасовано пункти 1 та 2 рішення №1592\14 в частині затвердження протоколу засідання Експертної ради по попередньому розгляду кандидатур на присвоєння звання «Почесний громадянин міста Харкова» щодо ОСОБА_2 та присвоєння йому звання «Почесний громадянин міста Харкова».

У касаційній скарзі Харківська міська рада, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права, просить оскаржувані рішення скасувати, а в задоволенні позову відмовити.

Позивач скористався своїм правом та надіслав до суду заперечення на касаційну скаргу, в яких посилаючись на обґрунтованість рішень судів першої та апеляційної інстанції, просив в задоволенні касаційної скарги відмовити.

Переглянувши судові рішення у межах касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку про залишення касаційної скарги без задоволення з огляду на таке.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що Протоколом засідання Експертної ради по попередньому розгляду кандидатур на присвоєння звання «Почесний громадянин міста Харкова» від 1 серпня 2014 року вирішено підтримати та рекомендувати Харківській міській раді присвоїти звання «Почесний громадянин міста Харкова», серед інших, громадянину ОСОБА_2

Рішенням 34 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 6 серпня 2014 року №1592/14 затверджено Протокол засідання Експертної ради по попередньому розгляду кандидатур на присвоєння звання «Почесний громадянин міста Харкова» від 1 серпня 2014 року.

Пунктом 2 рішення №1592/14 присвоєно звання «Почесний громадянин міста Харкова» громадянам, зазначеним у додатку №2.

Згідно додатку №2 до рішення №1592/14, звання «Почесний громадянин міста Харкова» присвоюється ОСОБА_2 у зв'язку з його меценатською діяльністю, ініціюванням будівництва у м. Харкові храму Святих Жон-Мироносиць Харківській єпархії Української православної церкви.

Не погодившись із вказаним рішенням відповідача, Прокурор міста Харкова звернувся з даним позовом до суду.

Задовольнивши позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що пункти 1 та 2 рішення №1592/14 є незаконними, оскільки прийняті на підставі необґрунтованого та безпідставного рішення Експертної ради з попереднього розгляду кандидатур на присвоєння звання «Почесний громадянин міста Харкова», оформленого у вигляді протоколу засідання від 1 серпня 2014 року та за відсутністю підстав, визначених пунктами 1.1, 1.4, 3.3 Положення про звання «Почесний громадянин міста Харкова».

Колегія суддів погоджується з такими висновками судів першої та апеляційної інстанцій, з огляду на таке.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи і передбачає правову, організаційну та матеріально-фінансову самостійність, яка має певні конституційно-правові межі, встановлені, зокрема, приписами статей 19, 140, 143, 144, 146 Конституції України.

Згідно із статтею 2 Закону України від 21 травня 1997 року №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин; далі - Закон №280/97-ВР), місцеве самоврядування в Україні здійснюється територіальними громадами міст, як безпосередньо, так і через міські ради та їх виконавчі органи. Виконавчими органами міських рад є їх виконавчі комітети та інші створювані радами виконавчі органи.

Відповідно до частини третьої статті 24 Закону №280/97-ВР місцеве самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Пунктом 1.1. Положення про звання «Почесний громадянин міста Харкова», затвердженого рішенням Харківської міської ради від 22 лютого 2012 року №646/12 (далі - Положення) визначено, що звання «Почесний громадянин міста Харкова» є найвищою відзнакою територіальної громади міста Харкова, яка присвоюється громадянам України та інших держав, які своєю професійною та громадською діяльністю зробили вагомий внесок у розвиток міста, що сприяло піднесенню його авторитету як на державному, так і на міжнародному рівні.

Підставами для присвоєння звання «Почесний громадянин міста Харкова», відповідно до пункту 1.4. Положення є: видатні заслуги в галузі науки, техніки, культури, мистецтва, фізичної культури та спорту, виховання та освіти, охорони здоров'я, охорони навколишнього середовища та забезпечення екологічної безпеки, зміцнення миру та міжнародного співробітництва, розвитку економіки та виробництва, містобудування та архітектури, охорони правопорядку та громадської безпеки, укріплення демократії та захисту прав людини і громадянина та в інших галузях; особиста мужність та героїзм, проявлені під час виконання службового та громадянського обов'язку на благо міста Харкова та України; творча діяльність, що сприяє розвитку міста Харкова, просуванню його позитивного іміджу в Україні та за кордоном.

Іноземним громадянам зазначене звання може присвоюватися також на підставах, пов'язаних з великою громадсько-політичною значущістю акту присвоєння цього звання конкретній особі.

Пунктом 3.1 Положення передбачено, що право висування кандидатур претендентів на звання «Почесний громадянин міста Харкова» належить: Харківському міському голові; Раді Почесних громадян міста Харкова; голові Харківської обласної ради; голові Харківської обласної державної адміністрації; постійним комісіям Харківської міської ради; депутатським фракціям та групам Харківської міської ради; органам місцевого самоврядування Харківської міської ради; юридичним особам (незалежно від форм власності та напрямку діяльності); партійним осередкам районного та міського рівнів; трудовим колективам підприємств, установ, організацій міста Харкова, їх профспілковим комітетам, зборам громадян (за умов підтвердження легітимності зборів колективів, громадян); фізичним особам (за умов підтримки їх клопотання юридичними особами, громадськими об'єднаннями чи організаціями, тощо); юридичним особам, що знаходяться за межами України.

Відповідно до пункту 3.3 Положення при висуванні кандидатури претендента на звання «Почесний громадянин міста Харкова» для розгляду до міської ради подаються наступні документи: лист-клопотання; біографічна довідка за встановленою формою; обґрунтування особливого вкладу кандидата у розвиток міста Харкова та піднесення його міжнародного статусу; відгуки-клопотання юридичних, фізичних осіб, трудових колективів, громадських організацій та зібрань громадян, які підтримують висування цієї кандидатури (кількість відгуків не обмежуєтьс

................
Перейти до повного тексту