ПОСТАНОВА
Іменем України
06 лютого 2019 року
м. Київ
справа № 564/588/17
провадження № К/9901/16826/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Анцупової Т. О.,
суддів: Берназюк Я. О., Кравчука В. М.,
розглянувши у порядку письмового провадження в касаційній інстанції адміністративну справу № 564/588/17
за позовом ОСОБА_2 до Костопільського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області про визнання дій неправомірними та зобов'язання поновити виплату пенсії;
за касаційною скаргою ОСОБА_2 на постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду (у складі колегії суддів: Бучик А. Ю., Мацького Є. М., Шевчук С. М.) від 18 вересня 2017 року, встановив:
І. РУХ СПРАВИ
1. У березні 2017 року ОСОБА_2 звернулася до суду з адміністративним позовом до Управління Пенсійного фонду України в Костопільському районі Рівненської області (правонаступник - Костопільське об'єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області), в якому просила:
- визнати протиправними дії Управління Пенсійного фонду України в Костопільському районі Рівненської області, якими ОСОБА_2 тимчасово припинено виплату пенсії по інвалідності відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» від 09 липня 2003 року № 1058-IV (далі - Закон № 1058-IV), з 01 січня 2017 року;
- зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в Костопільському районі Рівненської області відновити ОСОБА_2 виплату пенсії, призначеної по ІІІ групі інвалідності відповідно до Закону № 1058-IV з 01 січня 2017 року;
- стягнути з бюджетних асигнувань Управління Пенсійного фонду України в Костопільському районі Рівненської області на користь суму сплаченого судового збору в розмірі 640 грн.
2. В обґрунтування вказаних вимог позивач зазначала, що вона є інвалідом ІІІ групи за загальним захворюванням, у зв'язку з чим з 01 березня 2012 року перебуває на обліку в Управлінні Пенсійного фонду України в Костопільському районі Рівненської області та отримує пенсію по інвалідності відповідно до Закону № 1058-IV. Позивач з 14 січня 2014 року працює на посаді адміністратора сектору (центру) надання адміністративних послуг Костопільської районної держаної адміністрації, яка віднесена до категорії посад державних службовців.
У зв'язку з тим, що позивач працює на посаді, що передбачена Законом України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року № 889-VIII (далі - Закон № 889-VIII), відповідач протиправно припинив її з 01 січня 2017 року виплату призначеної пенсії.
3. Постановою Костопільського районного суду Рівненської області від 19 травня 2017 року позовні вимоги задоволено.
4. Постановою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 18 вересня 2017 року скасовано постанову суду першої інстанції та прийнято нову постанову, якою відмовлено ОСОБА_2 у задоволенні позовних вимог.
5. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, 12 жовтня 2017 року ОСОБА_2 звернулася до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення та неправильне застосування норм матеріального права, просить скасувати постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 18 вересня 2017 року, а постанову Костопільського районного суду Рівненської області від 19 травня 2017 року залишити в силі.
6. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 17 жовтня 2017 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.
7. Вищим адміністративним судом України справа до розгляду не призначалася.
8. 15 грудня 2017 року розпочав роботу Верховний Суд та набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів» від 03 жовтня 2017 року.
Відповідно до п. 1 Розділу VII «Перехідні положення» зазначеного закону зміни до Кодексу адміністративного судочинства України вводяться в дію з урахуванням певних особливостей. Зокрема, у пп. 4 передбачено, що касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчився до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
9. 06 лютого 2018 року касаційну скаргу ОСОБА_2 на постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 18 вересня 2017 року передано для розгляду до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.
10. Ухвалою Верховного Суду від 01 лютого 2019 року справу прийнято до провадження та призначено її касаційний розгляд в порядку письмового провадження.
11. Станом на 06 лютого 2019 року заперечення або відзиви на касаційну скаргу до Верховного Суду не надходили.
IІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
12. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_2 з 01 березня 2012 року перебуває на пенсійному обліку в Управлінні Пенсійного фонду України в Костопільському районі Рівненської області і отримувала пенсію по інвалідності IIІ групи.
13. Разом з цим, з 14 січня 2014 року позивач працює на посаді адміністратора сектору (центру) надання адміністративних послуг районної Костопільської державної адміністрації.
14. З 01 січня 2017 року пенсія по інвалідності ОСОБА_2 не виплачується.
15. У лютому 2017 ОСОБА_2 звернулася до Управління Пенсійного фонду України в Костопільському районі Рівненської області з заявою про поновлення виплати пенсії.
16. Листом Управління Пенсійного фонду України в Костопільському районі Рівненської області від 21 лютого 2017 року № 1001/02 ОСОБА_2 відмовлено у поновленні виплати пенсії. Вказана відмова мотивована тим, що з 01 січня 2017 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 06 грудня 2016 року № 1774-VІІІ (далі - Закон № 1774-VІІІ), яким до Закону № 1058-IV внесено зміни, зокрема, ст. 47 вищезазначеного закону викладеного в наступній редакції: «Тимчасово, у період з 01 січня 2017 року по 31 грудня 2017 року у період роботи особи (крім інвалідів І та ІІ груп, інвалідів війни ІІІ групи та учасників бойових дій, осіб на яких поширюється дія п. 1 ст. 10 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту») на посадах, які дають право на призначення пенсії у порядку та на умовах, передбачених Законом № 889-VIII пенсії, призначені відповідно до цього Закону не виплачується».
17. Вважаючи протиправними дії відповідача щодо відмови у поновленні виплати пенсії, позивач звернулася до суду з адміністративним позовом.
IІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
18. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що з 01 травня 2016 року посада, на якій працює позивач, не дає права на призначення пенсії в порядку та на умовах, передбачених Закону України «Про державну службу», у зв'язку з чим передбачені ч. 1 ст. 47 Закону № 1058-IV правові підстави для невиплати позивачу пенсії, призначеної відповідно до цього Закону, відсутні.
19. Разом з цим, суд першої інстанції зазначив, що з 01 січня 2017 року і по теперішній час мають місце дискримінаційні умови по відношенню до осіб, які є інвалідами ІІІ групи та, які займають посади державної служби, визначені Законом № 889-VIII, до яких відноситься і позивач, що зменшує рівне здійснення нею прав по відношенню до інших категорій осіб (інвалідів І та ІІ груп, інвалідів війни ІІІ групи та учасників бойових дій, осіб на яких поширюється дія п. 1 ст. 10 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»), які є соціально захищеними.
20. Скасовуючи постанову суду першої інстанції та ухвалюючи нову постанову про відмову у задоволенні позовних вимог, апеляційний суд виходив з того, що абзац другий ч. 1 ст. 47 Закону № 1058-IV (в редакції Законів № 213-VIII від 02 березня 2015 року, № 911-VIII від 24 грудня 2015 року; із змінами, внесеними згідно із Законом № 1774-VIII) передбачає, що тимчасово, по 31 грудня 2017 року: особам (крім інвалідів I та II груп, інвалідів війни III групи та учасників бойових дій, осіб, на яких поширюється дія п. 1 ст. 10 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»), які працюють на посадах та на умовах, передбачених законами України «Про дер