ПОСТАНОВА
Іменем України
05 лютого 2019 року
Київ
справа № 821/693/16
провадження № К/9901/12615/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н. В., суддів: Берназюка Я.О., Гриціва М.І., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_2 до голови ліквідаційної комісії управління Міністерства внутрішніх справ України в Херсонській області про зобов'язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою ОСОБА_2 на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Ступакової І.Г., Бітова А.І., Милосердного М.М. від 5 липня 2016 року,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом до голови ліквідаційної комісії управління Міністерства внутрішніх справ України в Херсонській області Гороховських Ю.Ю. про зобов'язання вчинити певні дії, в якому просив:
- зобов'язати голову ліквідаційної комісії управління Міністерства внутрішніх справ України в Херсонській області надати ОСОБА_2 довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії з урахування вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 1 червня 2016 року позовні вимоги ОСОБА_2 було задоволено.
Зобов'язано голову ліквідаційної комісії Управління міністерства внутрішніх справ України в Херсонській області надати ОСОБА_2 довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії з урахування вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988.
3. Задовольняючи позовні вимоги суд виходив з того, що діючим законодавством чітко встановлено право позивача, як пенсіонера МВС, на отримання довідки про грошове забезпечення з урахуванням розмірів грошового забезпечення поліцейських, якому кореспондується обов'язок УМВС в Херсонській області надати таку інформацію.
4. Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 5 липня 2016 року апеляційну скаргу голови ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Херсонській області було задоволено.
Постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 1 червня 2016 року скасовано та ухвалено нову постанову, якою ОСОБА_2 відмовлено у задоволенні позовних вимог.
5. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд апеляційної інстанції виходив з того, що відповідач не зобов'язаний видавати за відповідною заявою довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, а відтак відмова у її видачі, з урахуванням положень Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та статті 19 Конституції України, не може трактуватись як протиправна.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
6. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ОСОБА_2 звернувся із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 5 липня 2016 року та залишити в силі постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 1 червня 2016 року.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_2 з 2010 року перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Херсонській області, та отримує пенсію за вислугою років призначену відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
27 квітня 2016 рокуОСОБА_2. звернувся до УМВС України у Херсонській області із заявою про видачу йому довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, яка за формою і змістом відповідає вимогам Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», з урахуванням постанови Кабінету Міністрів України «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» від 11 листопада 2015 року № 988.
Управління Міністерства внутрішніх справ України в Херсонській області листом від 16 травня 2016 року № 10/М-2 повідомило позивача про відмову у наданні такої довідки, зазначивши, що чинним законодавством України визначений порядок, згідно якого проводиться перерахунок пенсій та видаються довідки про грошове забезпечення. Зазначені довідки подаються уповноваженим органом до Головного управління Пенсійного фонду України, а не особисто пенсіонерам.
8. Не погоджуючись з таким рішенням відповідача, ОСОБА_2 звернувся до суду.
ДОВОВДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
9. Касаційна скарга обґрунтована тим, що ОСОБА_2 є пенсіонером МВС України та отримує пенсію за вислугою років згідно Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». Вказує, що пенсіонери МВС прирівняні до поліцейських, тому грошове забезпечення поліцейських поширюється на грошове забезпечення пенсіонерів ОВС, проте ліквідаційною комісією УМВС відмовлено у видачі довідки.
10. Головою ліквідаційної комісії управління Міністерства внутрішніх справ України подано заперечення на касаційну скаргу ОСОБА_2 на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 5 липня 2016 року , в яких він просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
11. Відповідно до частини 3статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених для поліцейських.
12. Статтю 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» доповнено вказаною частиною згідно із Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей» від 23 грудня 2015 року № 900-VIII.
13. Згідно з частиною 4 статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв'язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону.
Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції
14. Отже, підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій в