1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

01 лютого 2019 року

Київ

справа №819/548/13-а

адміністративне провадження №К/9901/3602/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого Гриціва М.І.,

суддів: Берназюка Я.О., Коваленко Н.В.,

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Державної служби геології та надр України (далі - Держгеонадра) на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 04 червня 2015 року (судді Нос С.П., Яворський І.О., Кухтей Р.В.) у справі № 819/548/13-а за адміністративним позовом Кременецької міжгосподарської шляхово-будівельної пересувної механізованої колони № 9 (далі - Підприємство) до Держгеонадра про визнання незаконними та скасування наказу, -

встановив:

У березні 2013 року Підприємство звернулося до суду з адміністративним позовом, в якому просило визнати незаконним та скасувати наказ від 11 грудня 2012 року № 607 в частині анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 12 лютого 1998 року № 1241 на видобування вапняків, пісковиків родовища «Соколина гора», наданого Підприємству.

Суди встановили, що Західний регіональний територіальний сектор Держгеонадра провів перевірку дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин, за наслідками якої склав акт від 17 серпня 2012 року № 124, згідно з яким встановив, що позивач не виконав припис стосовно переоформлення гірничого відводу та до перевірки не представив план розвитку гірничих робіт на 2011-2012 роки, що є порушенням статті 51 Кодексу України про надра (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин; далі - КУпН).

Листом від 29 серпня 2012 року Підприємство повідомило, що припис акту перевірки від 23 жовтня 2009 року стосовно переоформлення гірничого відводу не виконано у зв'язку з тим, що згідно з Положенням про порядок надання гірничих відводів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 1995 року № 95, існуючий гірничий відвід переоформляється у випадку зміни власника або назви підприємства. Таких обставин не існує. План розвитку гірничих робіт на 4-ий квартал 2012 року виготовлений і переданий на погодження в управління охорони праці та гірничого нагляду по Тернопільській області.

Листом від 09 жовтня 2012 року № 23 Підприємство додатково повідомило, що План розвитку гірничих робіт на 4-ий квартал 2012 року виготовлений і погоджений 17 вересня 2012 року Державною інспекцією нагляду в промисловості та за об'єктами підвищеної небезпеки в Тернопільській області.

Державна служба геології та надр України наказом від 19 вересня 2012 року № 449 зупинила дію спеціального дозволу на користування надрами № 1241 від 12 лютого 1998 року на видобування вапняків, пісковиків родовища «Соколина гора» у зв'язку із порушенням надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; порушенням надрокористувачем вимог законодавства у сфері надрокористування та охорони навколишнього природного середовища. Надрокористувачу надано 21 календарний день з моменту відправлення повідомлення Держгеонадра від 25 вересня 2012 року

№ 8558/01/14-12 для усунення порушень.

Листом від 17 грудня 2012 року № 11392/01/14-12 позивача повідомлено, що спеціальний дозвіл на користування надрами від 12 лютого 1998 року № 1241 на видобування вапняків, пісковиків родовища «Соколина гора», наданий Кременецькій міжгосподарській шляхово-будівельній пересувній механізованій колоні № 9, анульовано наказом Державної служби геології та надр України від 11 грудня 2012 року № 607 у зв'язку з невжиттям надрокористувачем заходів для усунення причин зупинення дії дозволу в установлений строк.

Не погодившись з прийнятим рішенням, позивач звернулася до суду з позовом про його скасування.

Тернопільський окружний адміністративний суд постановою від 16 квітня 2013 року у задоволенні позову відмовив повністю. З урахуванням того, що Держгеонадра діяла у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, рішення про анулювання спеціального дозволу є законним та обґрунтованим.

Львівський апеляційний адміністративний суд постановою від 04 червня 2015 року рішення суду першої інстанції скасував та постановив нове - про задоволення позову. Посилаючись на положення частини третьої статті 26 КУпН, приписи Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 (далі - Порядок № 615) встановив порушення Держгеонадра процедури припинення спеціального дозволу на користування надрами.

Держгеонадра не погодилося із рішеннями суду апеляційної інстанцій і подало касаційну скаргу про його скасування та залишення в силі рішення суду першої інстанції. Вказує на те, що суди попередніх інстанцій не надали належної правової оцінки тому, що перелік підстав для припинення користування надрами, визначений статтею 26 КУпН, не є вичерпним. Тому до спірних правовідносин має бути застосований Порядок № 615, який визначає додаткові підстави для припинення права користування надрами.

Верховний Суд переглянув судові рішення судів попередніх інстанцій у межах касаційної скарги, з'ясував повноту фактичних обставин, встановлених судами, та правильність застосування норм матеріального та процесуального права і дійшов висновку про таке.

Повноваження Держгеонадра у спірних правовідносинах визначаються положеннями КУпН та Порядку № 615.

Відповідно до статті 15 КУпН надра надаються у постійне або тимчасове користування. Постійним визнається користування надрами без заздалегідь встановленого строку. Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі необхідності строки тимчасового користування надрами може бути продовжено.

Перебіг строку користування надрами починається з дня одержання спеціального дозволу (ліцензії) на користування надрами, якщо в ньому не передбачено інше, а в разі укладення угоди про розподіл продукції - з дня, зазначеного в такій угоді.

Надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на

................
Перейти до повного тексту