1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 березня 2025 року

м. Київ

справа № 400/6254/24

провадження № 11-6заі25

Велика Палата Верховного Суду у складі:

судді-доповідача Шевцової Н. В.,

суддів Банаська О. О., Булейко О. Л., Власова Ю. Л., Воробйової І. А., Гриціва М. І., Губської О. А., Єленіної Ж. М., Кишакевча Л. Ю., Короля В. В., Кравченка С. І., Кривенди О. В., Мартєва С. Ю., Пількова К. М., Погрібного С. О., Ткача І. В., Ткачука О. С., Уркевича В. Ю., Усенко Є. А.

розглянула в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 16 грудня 2024 року (судді Коваленко Н. В., Бевзенко В. М., Берназюк Я. О., Стеценко С. Г., Чиркін С. М.) у зразковій справі № 400/6254/24 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії та

ВСТАНОВИЛА:

Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування

1. 03 липня 2024 року ОСОБА_1 звернувся до Миколаївського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області (далі - ГУ ПФУ в Миколаївській області, відповідач), в якому просив:

- визнати протиправними дії ГУ ПФУ в Миколаївській області щодо відмови у нарахуванні ОСОБА_1 з 01 травня 2024 року доплати до пенсії згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 року № 713 "Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб" (далі - Постанова № 713);

- зобов`язати ГУ ПФУ в Миколаївській області перерахувати та виплатити ОСОБА_1 з 01 травня 2024 року щомісячну доплату в розмірі 2000,00 грн згідно з Постановою № 713;

- зобов`язати ГУ ПФУ в Миколаївській області перерахувати та виплатити ОСОБА_1 з 01 травня 2024 року індексацію згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2022 року № 118 "Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році" (далі - Постанова № 118), індексацію згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2023 року № 168 "Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році" (далі -Постанова № 168).

2. На обґрунтування заявлених вимог ОСОБА_1 зазначив, що він є пенсіонером і йому призначено пенсію відповідно до Закону України від 9 квітня 1992 року № 2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-XII).

3. Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 29 лютого 2024 року у справі № 400/962/24 зобов`язано здійснити позивачу перерахунок та виплату пенсії з 1 лютого 2021 року, 1 лютого 2022 року, 1 лютого 2023 року на підставі довідок Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Миколаївській області про розмір грошового забезпечення від 12 січня 2024 року № 5, № 6, № 7.

4. Позивач вказує, що ГУ ПФУ в Миколаївській області, виконуючи рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 29 лютого 2024 року у справі № 400/962/24, при проведенні перерахунку пенсії за довідками від 12 січня 2024 року № 5, 6, 7 протиправно скасувало доплату, передбачену Постановою № 713, та індексацію за 2022 та 2023 роки, посилаючись на те, що основний розмір пенсії підвищився більше ніж на 2000,00 грн, тому щомісячна доплата відповідно до Постанови № 713 не встановлюється, а також постановами № 168 та № 185 передбачено, що підвищення на коефіцієнти 1,197 і 1,0796 застосовується у разі перерахунку пенсії відповідно до Закону № 2262-XII, крім перерахунків у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення.

5. На переконання позивача, у нього є право на отримання щомісячної доплати до пенсії в сумі 2000,00 грн відповідно до Постанови № 713, оскільки проведення перерахунку пенсії на виконання судового рішення є відновленням порушеного права, а не самостійним перерахунком пенсії відповідно до Закону № 2262-XII.

6. Крім того, позивач вказує, що відповідно до абзацу третього пункту 2 Постанови № 118 установлено, що підвищення пенсії, передбачене цим пунктом, враховується під час подальших перерахунків пенсії відповідно до статті 63 Закону № 2262-XII. Аналогічна норма закріплена в пункті 2 Постанови № 168, а тому відповідач протиправно не нараховує та не виплачує індексацію за 2022, 2023 роки після здійснення перерахунку пенсії.

Обставини справи, установлені Касаційним адміністративним судом у складі Верховного Суду

7. ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Миколаївській областіта отримує пенсію, призначену відповідно до Закону № 2262-XII.

8. На виконання рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 13 грудня 2023 року у справі № 400/12036/23, яким зобов`язано Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Миколаївській області підготувати і надати до ГУ ПФУ вМиколаївській області нову довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій позивача, станом на 1 січня 2021 року, 1 січня 2022 року, 1 січня 2023 року відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону № 2262-XII, положень постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військове звання, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14 до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704, а також процентної надбавки за вислугу років, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для проведення перерахунку основного розміру його пенсії з 1 лютого 2021 року, 1 лютого 2022 року, 1 лютого 2023 року Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Миколаївській області 12 січня 2024 року видано довідки № 5, 6, 7 про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 1 січня 2021 року, 1 січня 2022 року, 1 січня 2023 року.

9. 23 січня 2023 року позивач звернувся до відповідача для перерахунку пенсії на підставі довідок Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Миколаївській області від 12 січня 2024 року № 5, 6, 7.

10. Відповідач листом від 29 січня 2024 року повідомив позивача, що підстави для проведення перерахунку пенсії відсутні. Таку бездіяльність щодо перерахунку пенсії позивач оскаржив у судовому порядку.

11. Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 29 лютого 2024 року у справі № 400/962/24 визнано протиправною відмову ГУ ПФУ в Миколаївській областіу здійсненні перерахунку та виплати ОСОБА_1 на підставі довідок від 12 січня 2024 року, виданих Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Миколаївській області, № 5, 6, 7 про розмір грошового забезпечення станом на 1 січня 2021 року, 1 січня 2022 року, 1 січня 2023 року з 1 лютого 2021 року, 1 лютого 2022 року, 1 лютого 2023 року відповідно (виданих з урахуванням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня відповідного року). Зобов`язано ГУ ПФУ в Миколаївській областіперерахувати та виплатити ОСОБА_1 пенсію на підставі довідок Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Миколаївській області від 12 січня 2024 року № 5, 6, 7.

12. На виконання рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 29 лютого 2024 року у справі № 400/962/24 ГУ ПФУ в Миколаївській областіздійснено перерахунок пенсії позивача. Розмір пенсії, виплаченої у квітні 2024 року, становив 15 343,43 грн.

13. Однак при наступному нарахуванні пенсії у травні 2024 року її розмір був зменшений та становив 12 038,62 грн.

14. На звернення позивача від 10 червня 2024 року ГУ ПФУ в Миколаївській областілистом від 24 червня 2024 року № 10089-910/Б-02/8-1400/24 повідомило, що розмір пенсії перераховано на виконання рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 29 лютого 2024 року у справі № 400/962/24. Водночас індексація згідно з постановами № 118 та № 168 не нараховується, оскільки був перерахунок пенсії. Також зв`язку з тим, що основний розмір пенсії на виконання рішення суду збільшився більше ніж на 2000,00 грн, щомісячна доплата, передбачена Постановою № 713, не може бути нарахована та виплачена.

15. Вважаючи, що ГУ ПФУ в Миколаївській області, виконуючи рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 29 лютого 2024 року у справі № 400/962/24 при проведенні перерахунку пенсії за довідками від 12 січня 2024 року № 5, 6, 7, протиправно перестало виплачувати доплату, передбачену Постановою № 713, та індексацію за 2022 та 2023 роки, визначену постановами № 118 та № 168, ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом.

Рух позовної заяви та короткий зміст рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду

16. Ухвалою Миколаївського окружного адміністративного суду від 8 липня 2024 року відкрито провадження в цій справі.

17. До Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду в порядку статті 290 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) надійшло подання судді Миколаївського окружного адміністративного суду про розгляд Верховним Судом цієї типової справи як зразкової.

18. Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалою від 7 листопада 2024 року відкрив провадження у зразковій адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до ГУ ПФУ в Миколаївській областіпро визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.

19. Рішенням від 16 грудня 2024 року, ухваленим за результатами розгляду зразкової справи, Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду відмовив у задоволенні позову ОСОБА_1 .

20. Відмовляючи в задоволенні позову, Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду виснував, що перерахунок пенсії військовослужбовця на підставі рішення суду з урахуванням розмірів посадового окладу та окладу за спеціальним званням, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2021 року, 1 січня 2022 року, 1 січня 2023 року на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14 до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", є таким перерахунком пенсії з підвищенням, який відповідно до абзацу третього пункту 1 Постанови № 713 та постанов № 118 і № 168 є правомірною підставою для невиплати доплати до пенсії в розмірі 2000,00 грн та індексації за 2022, 2023 роки.

Короткий зміст та обґрунтування наведених в апеляційних скаргах вимог

21. Не погодившись із зазначеним рішенням Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу, на обґрунтування якої зазначив, що його постановлено з неправильним застосуванням норм матеріального та процесуального права, без урахування висновків Верховного Суду, викладених у постановах від 26 вересня 2023 року у справі № 320/3106/22, від 17 жовтня 2023 року у справі № 160/13624/22.

22. На обґрунтування апеляційної скарги стосовно включення до складу пенсії щомісячної доплати до 2000 грн відповідно до Постанови № 713 позивач зазначає, що зміна грошового забезпечення позивача відбулася саме на виконання судового рішення з метою усунення порушеного права особи на належний розмір пенсії, право на отримання якої в особи виникло, а не за відповідним рішенням Кабінету Міністрів України. Тому відповідно до Постанови № 713 в нього [ ОСОБА_1 ] є право на отримання щомісячної доплати в розмірі 2000 грн, оскільки проведення доплати до пенсії є відновленням порушеного його права, а не самостійним перерахунком пенсії.

23. З посиланням на рішення у справі № 420/2473/22 позивач стверджує, що оскільки перерахунок його пенсії проведений відповідачем на виконання судового рішення у справі № 400/962/24 від 29 лютого 2024 року з метою усунення його порушеного права на належний розмір пенсії, право на отримання якого у нього виникло до 1 березня 2018 року, не є перерахунком пенсії у зв`язку із зміною складових грошового забезпечення чи інших показників основного розміру пенсії, то він має право на щомісячну доплату до пенсії в розмірі 2000 грн відповідно до Постанови № 713.

24. Таким чином, позивач переконаний, що доплата у розмірі 2000 грн на підставі Постанови № 713 не відноситься до складових грошового забезпечення військовослужбовців, а відтак не може бути змінена чи припинена залежно від зміни прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого Законом України "Про державний бюджет" на певний рік.

25. Позивач в апеляційній скарзі також доводить, що перерахунок його [ ОСОБА_1 ] пенсії на підставі рішень суду не є перерахунком пенсії у зв`язку зі зміною складових грошового забезпечення чи інших показників основного розміру пенсії, а пов`язаний зі змінами прожиткового мінімуму, отже, підвищення пенсії, передбачене пунктом 2 Постанови № 118 та пунктом 2 Постанови № 168, тобто індексація, враховується під час подальших перерахунків пенсії позивача відповідно до частини четвертої статті 63 Закону № 2262-XII. З огляду на викладене вище припинення виплати позивачу з 1 травня 2024 року індексації пенсії, передбаченої Постановами № 118 та № 168, є неправомірним.

26. На підставі наведеного позивач просить скасувати рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 16 грудня 2024 року та ухвалити нове рішення, яким позов ОСОБА_1 задовольнити.

Позиція учасників справи щодо апеляційних скарг

27. У відзиві на апеляційну скаргу ГУ ПФУ в Миколаївській області просить відмовити в її задоволенні з огляду на необґрунтованість доводів позивача.

28. Відповідач указує, що істотною умовою для встановлення щомісячної доплати в сумі 2000 грн є обчислення пенсії з грошового забезпечення, визначеного на дату не раніше 1 березня 2018 року. У разі коли пенсія перераховувалася після 1 березня 2018 року, така щомісячна доплата не виплачується, крім випадків, коли розмір підвищення склав менше ніж 2000 грн і коли здійснюється доплата до зазначеного розміру (аби в результаті проведеного перерахунку не допустити зменшення розміру пенсії). Таким чином, у разі проведення подальших перерахунків пенсії з грошового забезпечення на більш пізню дату, у тому числі на виконання рішення суду, щомісячна доплата поглинається / не встановлюється, якщо в результаті перерахунку розмір пенсії, визначеної відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону № 2262-XII, збільшився більш ніж на 2000 грн.

29. На переконання відповідача, перерахунок пенсії у зв`язку зі зростанням прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом України про Державний бюджет на певний рік, що мало наслідком зміну розміру грошового забезпечення військовослужбовців (посадового окладу), є тим підвищенням, з яким абзац третій пункту 1 Постанови № 713 пов`язує припинення або зміну (зменшення) розміру щомісячної доплати, передбаченої цим нормативно-правовим актом, що правильно встановлено Верховним Судом при розгляді зразкової справи у рішенні від 16 грудня 2024 року.

30. Крім того, відповідач вважає безпідставним посилання позивача на висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 8 листопада 2022 року у справі № 420/2473/22, адже такі висновки не можуть бути застосовані до спірних правовідносин, оскільки перерахунки, які є підставою для припинення виплати доплати, передбаченої Постановою № 713, хоча і проведені на виконання рішення судів, однак проведені за різних підстав та з грошового забезпечення на різні дати.

31. Відповідач також не погоджується з твердженнями позивача про те, що перерахунок пенсії згідно з рішеннями суду не є перерахунком пенсії у зв`язку із зміною складових грошового забезпечення чи інших показників основного розміру пенсії, а пов`язаний зі змінами прожиткового мінімуму, а отже, підвищення пенсії, передбачене постановами № 118 та № 168, а саме індексація, враховується під час подальших перерахунків пенсії.

32. На обґрунтування наведеного відповідач зазначає, що у спірних правовідносинах має місце підвищення, обумовлене збільшенням прожиткового мінімуму для працездатних осіб, а відтак відповідно до абзацу другого пункту 2 Постанови № 118 та абзацу третього пункту 2 Постанови № 168 коефіцієнт збільшення, передбачений пунктом 1 Постанови № 118 та пунктом 1 Постанови № 168, не застосовується. Тобто виплата індексацій, передбачених постановами № 118 та № 168, не нараховується з моменту перерахунку пенсії, пов`язаного з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом № 2262-XII.

Рух апеляційної скарги

33. Велика Палата Верховного Суду ухвалою від 16 січня 2025 року відкрила апеляційне провадження за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 16 грудня 2024 року у зразковій справі № 400/6254/24.

34. Ухвалою від 20 лютого 2025 року призначила зразкову справу № 400/6254/24 до апеляційного розгляду в порядку письмового провадження на підставі пункту 1 частини першої статті 311 КАС України.

ПОЗИЦІЯ ВЕЛИКОЇ ПАЛАТИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Релевантні джерела права й акти їх застосування. Оцінка висновків суду, рішення якого переглядається, та аргументів учасників справи

35. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію, визначає Закон № 2262-XII.

36. Згідно із частиною четвертою статті 63 Закону № 2262-XII усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

37. З метою поетапного зменшення диспропорцій у розмірах пенсій, призначених військовослужбовцям, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), поліцейським та деяким іншим особам, та до прийняття Верховною Радою України законодавчих актів щодо пенсійного забезпечення військовослужбовців і деяких інших осіб Кабінет Міністрів України 14 липня 2021 року прийняв Постанову № 713.

38. За змістом пункту 1 Постанови № 713 з 1 липня 2021 року особам, яким призначено пенсію до 1 березня 2018 року відповідно до Закону № 2262-XII (крім військовослужбовців строкової служби), до розмірів їх пенсій, визначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону № 2262-XII станом на 1 березня 2018 року, установлено щомісячну доплату в сумі 2000,00 гривень, яка враховується під час подальших підвищень розмірів пенсій, визначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону № 2262-XII.

39. Особам, яким призначено (поновлено) пенсію після 1 березня 2018 року, розмір якої обчислено відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону № 2262-XII (крім військовослужбовців строкової служби) з грошового забезпечення, визначеного станом на 1 березня 2018 року або до цієї дати, встановлюється щомісячна доплата, передбачена абзацом першим цього пункту.

40. Особам, зазначеним в абзацах першому і другому цього пункту, пенсії яких переглядалися (перераховувалися) після 1 березня 2018 року (крім перерахунку пенсій на виконання Закону України від 24 березня 2022 року № 2146-IX "Про внесення змін до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" щодо пенсій в разі втрати годувальника"), щомісячна доплата, встановлена абзацами першим і другим цього пункту, не виплачується, крім випадків, коли розмір пенсії після такого перегляду (перерахунку) збільшився менше ніж на 2000 гривень. Якщо сума збільшення пенсії під час її перегляду (перерахування) не досягала 2000 гривень, щомісячна доплата, передбачена абзацом першим цього пункту, встановлюється у сумі, якої не вистачає до зазначеного розміру.

41. Пунктом 1 Постанови № 118 установлено, що з 1 березня 2022 року:

- перерахунок пенсій згідно з Порядком проведення перерахунку пенсій відповідно до частини другої статті 42 Закону України від 9 липня 2003 року № 1058-IV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон № 1058-IV), затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 року № 124 "Питання проведення індексації пенсій у 2019 році" (далі - Порядок № 124), проводиться із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, який враховується для обчислення пенсії (далі - коефіцієнт збільшення), у розмірі 1,14;

- у разі коли розмір збільшення в результаті перерахунку пенсії, зазначеного в абзаці другому цього пункту, не досягає 100 гривень, встановлюється щомісячна доплата до пенсії в сумі, що не вистачає до зазначеного розміру, яка враховується під час подальших перерахунків пенсії.

42. Відповідно до пункту 2 Постанови № 118 з 1 березня 2022 року розміри пенсій, призначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону № 2262-XII (без урахування надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації пенсії, доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, щомісячної доплати до пенсії, адресної допомоги до пенсійної виплати та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством) військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за зазначеним Законом (крім військовослужбовців строкової служби), та членам їх сімей і строк призначення яких до 31 грудня 2021 року включно, підвищуються на коефіцієнт збільшення, установлений абзацом другим пункту 1 цієї постанови, у межах максимального розміру пенсії, визначеного законом.

43. Підвищення пенсії, передбачене абзацом першим цього пункту, встановлюється додатково до щомісячної доплати до пенсії, передбаченої Постановою № 713.

44. Підвищення на коефіцієнт збільшення, установлений абзацом другим пункту 1 цієї постанови, застосовується також у разі поновлення виплати пенсії, призначеної до 31 грудня 2021 року відповідно до Закону № 2262-XII, та перерахунку пенсії відповідно до Закону № 2262-XII, крім перерахунків пенсії, що проводилися у період з 1 січня 2021 року до 28 лютого 2022 року за рішенням Кабінету Міністрів України відповідно до частини четвертої статті 63 зазначеного Закону.

45. Підвищення пенсії, передбачене цим пунктом, враховується під час подальших перерахунків пенсії відповідно до частини четвертої статті 63 Закону № 2262-XII.

46. Пунктом 1 Постанови № 168 установлено, що з 1 березня 2023 року перерахунок пенсій згідно з Порядком № 124 проводиться із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, у розмірі 1,197.

47. Згідно з пунктом 2 Постанови № 168 з 1 березня 2023 року розміри пенсій, призначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону № 2262-XII (без урахування надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації пенсії, доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, щомісячної доплати до пенсії, адресної допомоги до пенсійної виплати та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством) з урахуванням розміру підвищення пенсій відповідно до пункту 2 Постанови № 118 (Офіційний вісник України, 2022 р., № 18, ст. 968) військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за зазначеним Законом (крім військовослужбовців строкової служби), та членам їх сімей і строк призначення яких до 31 грудня 2022 року включно, підвищуються на коефіцієнт збільшення, установлений пунктом 1 цієї постанови, з урахуванням положень, передбачених пунктом 10 цієї постанови, у межах максимального розміру пенсії, визначеного законом.

48. Підвищення пенсії, передбачене абзацом першим цього пункту, встановлюється додатково до щомісячної доплати до пенсії, передбаченої Постановою № 713.

49. Підвищення на коефіцієнт збільшення, установлений пунктом 1 цієї постанови, застосовується також у разі поновлення виплати пенсії, призначеної до 31 грудня 2022 року відповідно до Закону № 2262-XII, та перерахунку пенсії відповідно до цього Закону, крім перерахунків у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за зазначеним Законом.

50. Підвищення пенсії, передбачене цим пунктом, враховується під час подальших перерахунків пенсії відповідно до частини четвертої статті 63 Закону № 2262-XII.

51. Зі змісту вказаних вище норм вбачається, що пенсії, призначені відповідно до Закону № 2262-XII, підлягають перерахунку якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, а також у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців. При цьому Кабінету Міністрів України надано право встановлювати умови та порядок перерахунку пенсій, а також розміри складових грошового забезпечення для такого перерахунку.

52. Кабінет Міністрів України постановою від 13 лютого 2008 року № 45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону № 2262-XII, та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393" (далі - Порядок № 45) затвердив Порядок, який визначає алгоритм дій, який вчиняють, зокрема, територіальний орган Пенсійного фонду України та державний орган, з якого осіб, яким призначено пенсію відповідно до Закону № 2262-XII, було звільнено із служби, для реалізації перерахунку раніше призначених пенсій.

53. Пунктом 1 Порядку № 45 передбачено, що пенсії, призначені відповідно до Закону № 2262-XII, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

54. Згідно з пунктами 2, 3 Порядку № 45 Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Мініоборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС, Службі судової охорони (далі - державні органи).

55. Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

56. На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

57. Тобто на уповноважені органи покладено функції зі складання довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій у разі прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для визначених осіб або про введення для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством після надходження від територіального пенсійного органу списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку за формою згідно із додатком 1 до Порядку № 45.

58. Аналіз наведених вище норм права в системному взаємозв`язку вказує, що підставою для проведення перерахунку пенсії особам, які отримують пенсію за нормами Закону № 2262-ХІІ, є зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців або введення для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, на підставі рішення Кабінету Міністрів України, оскільки саме цьому органу законодавчо надано право на встановлення умов та порядку перерахунку пенсій, а також розмірів грошового забезпечення для такого перерахунку. Перерахунок пенсії здійснюється головними управліннями Пенсійного фонду після надходження від уповноваженого органу відповідної довідки та виключно з урахуванням тих складових грошового забезпечення, які вказані у такій довідці.

59. Водночас Закон України від 5 жовтня 2000 року № 2017-III "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" (далі - Закон № 2017-III) визначає правові засади формування та застосування державних соціальних стандартів і нормативів, спрямованих на реалізацію закріплених Конституцією України та законами України основних соціальних гарантій. Згідно з положеннями статті 1 цього Закону державні соціальні стандарти - це встановлені законами, іншими нормативно-правовими актами соціальні норми і нормативи або їх комплекс, на базі яких визначаються рівні основних державних соціальних гарантій.

60. У свою чергу базовим державним соціальним стандартом є прожитковий мінімум, встановлений законом, на основі якого визначаються державні соціальні гарантії та стандарти у сферах доходів населення, житлово-комунального, побутового, соціально-культурного обслуговування, охорони здоров`я та освіти (стаття 6 Закону № 2017-III).

61. Величина грошового забезпечення як виплати, що є визначальною при перерахунку пенсії, встановлюється Кабінетом Міністрів України в межах повноважень щодо визначення розміру перерахунку пенсій.

62. Так, 30 серпня 2017 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", яка набрала чинності 1 березня 2018 року (далі - Постанова № 704).

63. Пунктом 2 Постанови № 704 установлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

64. Додатком 1 до Постанови № 704 визначено тарифну сітку розрядів і коефіцієнтів посадових окладів військовослужбовців із числа осіб рядового, сержантського і старшинського складу, офіцерського складу (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу.

65. Пунктом 4 Постанови № 704 (у первинній редакції) передбачалось, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14.

66. Пунктом 6 Постанови Кабінету Міністрів України № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі - Постанова № 103), внесено зміни до Постанови № 704, внаслідок яких пункт 4 Постанови № 704 викладено у новій редакції, а саме: "4. Установити, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 року, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13 і 14".

67. При цьому зміни до додатків 1, 12, 13 і 14 не вносилися.

68. Отже, станом на 1 січня 2018 року та 1 січня 2019 року пункт 4 Постанови № 704 визначав, що при обчисленні розмірів посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу використовується такий показник, як "розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 року".

69. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29 січня 2020 року у справі № 826/6453/18 визнано протиправним та скасовано пункт 6 Постанови № 103, яким були внесені зміни до пункту 4 Постанови № 704.

70. Указаною постановою скасовано зміни, зокрема, до пункту 4 Постанови № 704 та відновлено його попередню редакцію (станом на 30 липня 2018 року), згідно з якою розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14.

71. Тобто оскільки зміни, внесені Постановою № 103, зокрема, до пункту 4 Постанови № 704, визнані у судовому порядку нечинними, то з 29 січня 2020 року діє редакція пункту 4 Постанови № 704, яка діяла до зазначених змін і в якій передбачено, що для визначення посадового окладу та окладу за військовим званням застосовується прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановлений законом на 1 січня календарного року, а не прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановлений законом на 1 січня 2018 року.

72. Отже, через зростання прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого законом України про Державний бюджет на певний рік, на 1 січня календарного року в осіб із числа військовослужбовців виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом № 2262-XII.

73. Зазначений висновок узгоджується з правовою позицією, висловленою Верховним Судом у постанові від 2 серпня 2022 року у справі № 440/6017/21.


................
Перейти до повного тексту