1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 березня 2025 року

м. Київ

справа № 460/9966/23

адміністративне провадження № К/990/18596/24, К/990/18952/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Білак М.В.,

суддів: Желєзного І.В., Мацедонської В.Е.,

розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційними скаргами Державної податкової служби України та Головного управління ДПС у Рівненській області

на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 21 серпня 2023 року (головуючий суддя - Гудима Н.С.)

та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19 березня 2024 року (головуючий суддя - Онишкевич Т.В., судді: Сеник Р.П., Судова-Хомюк Н.М.)

у справі № 460/9966/23

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління ДПС у Рівненській області, Державної податкової служби України

про визнання протиправними і скасування наказів, зобов`язання вчинити дії, стягнення середнього заробітку за час відсторонення.

I. РУХ СПРАВИ

1. У квітні 2023 року ОСОБА_1 звернувся до суду з вказаним позовом, у якому просив:

- визнати протиправним та скасувати наказ Державної податкової служби України (далі - ДПС України) від 07 березня 2023 року № 152 "Про порушення дисциплінарного провадження";

- визнати протиправним і скасувати наказ ДПС "Про накладення дисциплінарного стягнення" від 14 квітня 2023 № 8-дс року, яким застосовано дисциплінарне стягнення у вигляді звільнення з займаної посади державної служби за вчинення дисциплінарного проступку, передбаченого пунктом 1 частини другої статті 65 Закону України "Про державну службу" (далі - Закон № 889-VIII);

- поновити на посаді заступника начальника Головного управління ДПС у Рівненській області (далі - ГУ ДПС у Рівненській області);

- виплатити середньомісячну заробітну плату за період відсторонення від виконання обов`язків.

2. В обґрунтування позовних вимог зазначив, що наказ про накладення дисциплінарного стягнення прийнятий з порушенням його прав, на підставі матеріалів дисциплінарного провадження, які мають протиріччя, неузгодженості, без наведення жодного факту порушення Присяги державного службовця. В матеріалах дисциплінарного провадження та в наказі про накладення дисциплінарного стягнення не зазначено у чому полягає несумлінне та недобросовісне виконання обов`язків державного службовця під час організації роботи із визначеними суб`єктами господарювання та до яких негативних наслідків призвела його діяльність.

Такі суб`єкти господарювання як ТОВ "Будівельна компанія "Будальянс груп" та ТОВ "Хімбудтрейд", що фігурують в спірному наказі про дисциплінарне стягнення, є платниками податків, зареєстрованими в Рівненській області, а тому перебували на обслуговуванні Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Рівненській області, до складу якої він не входив. Рішення Комісії, головою якої був він, приймалися більшістю голосів, а не шляхом його вирішального голосу.

3. Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 21 серпня 2023 року позов задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано наказ ДПС України № 8-дс від 14 квітня 2023 року "Про накладення дисциплінарного стягнення".

Поновлено ОСОБА_1 на посаді заступника начальника ГУ ДПС у Рівненській області з 21 серпня 2023 року.

Стягнуто з ГУ ДПС у Рівненській області середньомісячну заробітну плату за період відсторонення від виконання посадових обов`язків з 07 березня по 14 квітня 2023 року в розмірі 30 201,47 грн.

В іншій частині позовних вимог відмовлено.

4. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19 березня 2024 року змінено рішення суду першої інстанції, визнано ОСОБА_1 поновленим на посаді заступника начальника Головного управління ДПС у Рівненській області з 22 серпня 2023 року.

5. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, відповідачі звернулись із касаційними скаргами, в яких просили скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

6. Ухвалами Верховного Суду від 28 травня 2024 року та 31 липня 2024 року відкрито касаційні провадження за вказаними касаційними скаргами ДПС України та ГУ ДПС у Рівненській області.

7. Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 04 лютого 2025 року для розгляду справи №460/9966/23 визначено колегію суддів у складі головуючого судді Білак М.В., суддів Желєзного І.В., Мацедонську В.Е.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

8. ОСОБА_1 з 25 серпня 2021 року проходить державну службу на посаді заступника начальника ГУ ДПС у Рівненській області, категорія державного службовця "Б" та з 13 січня 2022 року на нього покладено виконання обов`язків начальника ГУ ДПС у Рівненській області (наказ ДПС України № 36-О).

9. Відповідно до наказу ДПС України від 28 березня 2022 року № 173 "Про забезпечення безперебійної роботи територіальних органів ДПС" (зі змінами) повноваження Головного управління ДПС у Харківській області закріплено за ГУ ДПС у Рівненській області.

10. Відповідно до цього наказу, з метою виконання завдань і функцій обслуговування платників, зареєстрованих у Харківській області, створена Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладеної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС у Рівненській області, головою якої з 10 червня 2022 року по 25 січня 2023 року був ОСОБА_1 .

11. Водночас, в ГУ ДПС у Рівненській області діяла Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладеної/розрахунку коригування в ЄРПН, по обслуговуванню платників податку, зареєстрованих в Рівненській області, головою якої було призначено ОСОБА_2.

Позивач не входив до складу цієї Комісії.

12. 07 березня 2023 року в.о. Голови ДПС Тетяні Кірієнко директором Департаменту забезпечення відомчого контролю Крістіною Адамчук подано доповідну записку № 218/99-00-02-03-01-13 Про результати моніторингу роботи Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Рівненській області, з пропозицію з метою поліпшення стану організації роботи Комісії, недопущення виявлених за результатами моніторингу порушень та недоліків, посилення відповідальності посадових осіб за виконання покладених службових обов`язків, ініціювання дисциплінарних проваджень для визначення ступеня вини, характеру і тяжкості вчиненого дисциплінарного проступку стосовно посадових осіб, з вини яких допущено виявлені недоліки та порушення, та про вжиття заходів з метою усунення недоліків, вказаних у доповідній записці.

13. У доповідній записці міститься опис рішень, які приймалися Комісією регіонального рівня щодо суб`єктів господарювання відповідно до Порядку зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (далі - Порядок № 1165).

14. До доповідної записки видано доручення про порушення дисциплінарних проваджень для визначення ступеня вини, характеру і тяжкості вчинення дисциплінарних проступків, що полягають у неналежному виконанні посадових обов`язків з координації та контролю за роботою підпорядкованих структурних підрозділів стосовно заступника начальника ГУ ДПС у Рівненській області ОСОБА_1 за період керівництва роботою ГУ ДПС у Рівненській області із відстороненням від виконання посадових обов`язків, та заступника начальника ГУ ДПС у Рівненській області ОСОБА_2 . Керівництву ГУ ДПС у Рівненській області забезпечити усунення виявлених порушень вимог нормативно-правових актів та внутрішньо-розпорядчих документів, та вжити заходів з метою притягнення до відповідальності винних посадових осіб, зокрема, шляхом ініціювання дисциплінарних проваджень відповідно до законодавства.

15. Наказом в.о. Голови ДПС України від 07 березня 2023 року №152 порушено дисциплінарне провадження для визначення ступеня вини, характеру і тяжкості вчинення дисциплінарних проступків стосовно заступника начальника ГУ ДПС у Рівненській області ОСОБА_1 за період керівництва роботою ГУ ДПС у Рівненській області. Відсторонено ОСОБА_1 від виконання посадових обов`язків на час проведення дисциплінарного провадження.

16. Позивач ознайомлений із вказаним наказом 08 березня 2023 року.

17. Листом від 24 березня 2023 року Дисциплінарна комісія запропонувала позивачу у строк до 29 березня 2023 року надати особисті пояснення щодо обставин, які стали підставою для порушення дисциплінарного провадження та 28 березня 2023 року такі пояснення було надано.

18. Листом Дисциплінарної комісії від 30 березня 2023 року позивача проінформовано, що чергове засідання Дисциплінарної комісії ДПС відбудеться 05 квітня 2023 року.

19. 05 квітня 2023 року відбулося засідання Дисциплінарної комісії за участю позивача, результати якого оформлені протоколом № 14, та складено подання про результати розгляду дисциплінарної справи.

20. Відповідно до вказаного подання Дисциплінарною комісією з розгляду дисциплінарних справ ДПС України за результатами проведеного аналізу встановлено недоліки і порушення у роботі ГУ ДПС у Рівненській області при відпрацюванні наявних матеріалів та узагальненої інформації, а також певні розбіжності у роботі Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС у Рівненській області у межах виконання Порядку № 1165 та Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за № 1245/34216, у частині несвоєчасного опрацювання інформації щодо здійснення ризикових операцій суб`єктами господарювання, включення останніх до переліку ризикових платників податку, прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування по суб`єктах господарювання з ознаками ризиковості, а саме: ТОВ "Вілс Компані", ТОВ "Полідор", ТОВ "Філстранскомпані", ТОВ "Торговий будинок Ліга Трейд", ТОВ "Агроком Нова Водолага", ТОВ "Агроліга", ТОВ "Агроліга-Трейд", ТОВ "Вікстранс", ТОВ "Ліф компані груп", ТОВ "Торгова фірма "Мілі груп", ТОВ "Дінеро компані", ТОВ "Ахава трейдінг", ФГ "Первомагро", ТОВ "Вітойл", ТОВ "Альтернатів енерджи сорсес компані", ТОВ "Пром-хім", ТОВ "Нафтотех", ТОВ "Мак-тм", ТОВ "Науково-технічна і фінансовао-промислова компанія Вгік", ТОВ "УБТС", ТОВ "Лерна ойл", ТОВ "Вінтрейд ЛТД", ТОВ "Ф`юел продакшн", ТОВ "Арей глобал", ТОВ "Укрконсалтинг+", ТОВ "Будівельна компанія "Будальянс груп", ТОВ "Хімбудтрейд", ТОВ "Грінекспорт".

Встановлено неналежну роботу Комісій регіонального рівня, яка полягає у прийнятті рішень про невідповідність критеріям ризиковості щодо платників податків, які ймовірно здійснюють ризикові операції, за відсутності необхідних документів (не усунуто підстави, за якими було прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості), що, на думку дисциплінарної комісії, призвело до розповсюдження ймовірно ризикового податкового кредиту.

Причинами й умовами, які призвели до незабезпечення належного контролю, координації та спрямування діяльності підпорядкованого територіального органу, визнано незабезпечення позивачем належної організації роботи структурних підрозділів та ефективного контролю підлеглих, що призвело до вказаних негативних наслідків.

21. За результатами розгляду матеріалів дисциплінарної справи (протокол засідання Дисциплінарної комісії ДПС від 05 квітня 2023 року № 14) у діях заступника начальника ГУ ДПС у Рівненській області ОСОБА_1 за період керівництва роботою ГУ ДПС у Рівненській області вбачаються ознаки вчинення дисциплінарного проступку, передбаченого підпунктом 1 пункту 2 статті 65 Закону № 889-VIII, що полягає у порушенні Присяги державного службовця. Рекомендовано застосувати дисциплінарне стягнення у вигляді звільнення із займаної посади за незабезпечення належного контролю, координації та спрямування діяльності ГУ ДПС у Рівненській області, ефективного контролю підлеглих, що призвело до негативних наслідків та порушення Присяги державного службовця.

22. Листом за підписом голови Дисциплінарної комісії від 05 квітня 2023 року позивача повідомлено, що за результатами розгляду дисциплінарної справи відносно нього внесено в.о. Голови ДПС подання та запропоновано подати пояснення на ім`я суб`єкта призначення.

23. 07 квітня 2023 року позивач звернувся до в.о. Голови ДПС України із заявою про надання матеріалів дисциплінарної справи для ознайомлення з метою підготовки пояснень та просив повідомити про час і місце ознайомлення, які призначити після завершення його стаціонарного лікування (отримана 10 квітня 2023 року, що підтверджується датою вхідної кореспонденції на заяві).

24. Листом від 11 квітня 2023 року Дисциплінарна комісія повідомила позивача, що під час здійснення дисциплінарного провадження неодноразово направлялися листи з пропозиціями ознайомитися з матеріалами дисциплінарної справи. Державний службовець може ознайомлюватися з матеріалами своєї дисциплінарної справи до моменту внесення суб`єкту призначення пропозиції (подання) Дисциплінарною комісією ДПС, а про внесення таких пропозицій його було повідомлено 05 квітня 2023 року і дисциплінарна справа передана до підрозділу персоналу територіального органу ДПС, в якому працює державний службовець, для зберігання.

25. 12 квітня 2023 року складено Акт про ненадання пояснень позивачем перед накладенням дисциплінарного стягнення.

26. Наказом в.о. Голови ДПС України від 14 квітня 2023 року № 8-дс застосовано до заступника начальника ГУ ДПС у Рівненській області ОСОБА_1 дисциплінарне стягнення у вигляді звільнення з займаної посади державної служби за вчинення дисциплінарного проступку, передбаченого пунктом 1 частини другої статті 65 Закону № 889-VIII, в перший робочий день, після виходу на роботу.

27. Відповідно до наказу за результатами проведеного аналізу встановлено недоліки і порушення у роботі ГУ ДПС у Рівненській області при відпрацюванні наявних матеріалів та узагальненої інформації, а також певні розбіжності у роботі Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС у Рівненській області у межах виконання Порядку № 1165 та Порядку № 520 у частині несвоєчасного опрацювання інформації щодо здійснення ризикових операцій суб`єктами господарювання, включення останніх до переліку ризикових платників податку, прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування по суб`єктах господарювання з ознаками ризиковості, зокрема щодо ТОВ "Будівельна компанія "Будальянс груп" (код ЄДРПОУ 40445002), ТОВ "Хімбудтрейд" (код ЄДРПОУ 13971998).

За результатами проведеного моніторингу та аналізу наявної інформації, викладеної у доповідній записці Департаменту забезпечення відомчого контролю від 07 березня 2023 року встановлено, що причинами й умовами, що призвели до незабезпечення належного контролю, координації та спрямування діяльності підпорядкованого територіального органу, є незабезпечення заступником начальника ГУ ДПС у Рівненській області ОСОБА_1 (за час виконання обов`язків начальника ГУ ДПС у Рівненській області) належної організації роботи структурних підрозділів та ефективного контролю підлеглих, що призвело до вказаних негативних наслідків.

Крім того, встановлено несумлінне та недобросовісне виконання обов`язків державного службовця під час організації роботи з зазначеними вище суб`єктами господарювання.

28. Вважаючи накази про порушення дисциплінарного провадження та про притягнення до дисциплінарної відповідальності безпідставними і протиправними, позивач звернувся до суду.

29. Під час розгляду справи в суді першої інстанції встановлено, що 21 серпня 2023 року наказом ДПС України № 1011-0 припинено державну службу та звільнено ОСОБА_1, заступника начальника Головного управління ДПС у Рівненській області, у зв`язку із вчиненням дисциплінарного проступку, який передбачає звільнення, згідно з пунктом 1 частини другої статті 65 Закону № 889-VIII.

III. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

30. Суд першої інстанції дійшов висновку щодо правомірності наказу № 152, оскільки ні Законом № 889-VIII, ні Порядком № 1039 не обмежено повноважень суб`єкта призначення порушувати дисциплінарні провадження, як і не визначено підстав для порушення дисциплінарного провадження, на відміну від підстав для притягнення до відповідальності. Порушення дисциплінарного провадження не фіксує факту здійснення позивачем дисциплінарного проступку, а призначене лише з метою ретельної перевірки обставин, викладених у доповідній записці, яка стала підставою для порушення дисциплінарного провадження.

31. Якщо за результатами дисциплінарного провадження встановлено факт вчинення дисциплінарного проступку, вид якого передбачає відсторонення державного службовця від виконання посадових обов`язків, то це означає, що таке відсторонення на час прийняття рішення відповідачем про порушення дисциплінарного провадження могло бути обґрунтованим.

32. Скасовуючи наказ про притягнення до дисциплінарної відповідальності суд наголосив на тому, що дисциплінарна комісія не встановила і не навела: жодного факту невиконання або неналежного виконання позивачем посадових обов`язків, актів органів державної влади, наказів (розпоряджень) та доручень керівників, прийнятих у межах їхніх повноважень; наявності вини в його діях/бездіяльності; мотивів, з яких вона дійшла висновку, що характер допущених порушень та спричинені цим наслідки призвели до підриву довіри до позивача як носія влади, приниження державного органу, підриву його авторитету і були несумісними з продовженням служби. Порушення Присяги та невиконання або неналежне виконання посадових обов`язків, актів органів державної влади, наказів (розпоряджень) та доручень керівників, прийнятих у межах їхніх повноважень, є різними за своєю суттю видами дисциплінарних проступків, за вчинення яких передбачено різні види відповідальності.

33. Саме формулювання "порушення Присяги" без встановлення обставин, визначення ступеня вини, характеру і тяжкості вчиненого не може вважатись достатнім обґрунтуванням для застосування до позивача виняткового виду відповідальності - звільнення. Суд наголосив, що позивач не може нести персональну відповідальність за рішення, які є результатом діяльності колегіального органу (Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Рівненській області, на обслуговуванні якої перебували платники податку, зареєстровані у Харківській області), позаяк відповідно до вимог частини другої статті 61 Конституції України юридична відповідальність особи має індивідуальний характер.

34. Суд апеляційної інстанції у свою чергу дійшов висновку про неврахування судом першої інстанції того, що відповідно до пункту 2.27 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників днем звільнення вважається останній день роботи. Відтак, ОСОБА_1 підлягав поновленню на роботі з 22 серпня 2023 року.


................
Перейти до повного тексту