1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 березня 2025 року

м. Київ

справа № 380/18985/23

адміністративне провадження № К/990/9166/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Шарапи В.М.,

суддів Стародуба О.П., Чиркіна С.М.,

розглянув у порядку письмового провадження

касаційну скаргу ІНФОРМАЦІЯ_1

на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19.02.2024 (головуючий суддя Шинкар Т.І., судді Іщук Л.П., Обрізко І.М.)

у справі №380/18985/23

за позовом ОСОБА_1

до ІНФОРМАЦІЯ_1

про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії,

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі - ІНФОРМАЦІЯ_1 ), в якому просив:

- визнати протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо невиготовлення та неподання до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (далі - ГУ ПФУ у Львівській області) уточненої довідки про розмір грошового забезпечення, виходячи із розрахункової величини прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом станом на 01.01.2020, на 01.01.2021, на 01.01.2022 та 01.01.2023 відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ з врахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення: надбавка за особливості проходження служби в 2020, 2021, 2022 роках 65%, премії 35%; надбавка за особливості проходження служби в 2023 році 65%, премії 140% для перерахунку із 01.02.2020 основного розміру пенсії позивачу;

- зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_1 підготувати та надати до ГУ ПФУ у Львівській області уточнену довідку про розмір грошового забезпечення виходячи із розрахункової величини прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022 та 01.01.2023 відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ, статті 9 Закону України від 20.12.1991 № 2011-ХІІ "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", з врахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення: надбавка за особливості проходження служби в 2020, 2021, 2022 роках 65%, премії 35%; надбавка за особливості проходження служби в 2023 році 65%, премії 140% для перерахунку з 01.02.2020 основного розміру пенсії позивачу.

1.1. В обґрунтування позовних вимог позивач послався на те, що йому призначено пенсію за вислугу років на підставі Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09.04.1992 № 2262-ХІІ (далі - Закон № 2262-ХІІ). На виконання постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10.02.2023 у справі № 380/1533/22 ІНФОРМАЦІЯ_1 видано нові довідки про грошове забезпечення позивача станом на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022 та на 01.01.2023, у яких надбавку за особливості проходження служби вказано у розмірі 1 % та премію у розмірі 10 %. Вважав такі дії відповідача протиправними та такими, що порушують право позивача на належний соціальний захист, у зв`язку з чим звернувся до суду із цим позовом.

2. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 18.10.2023 у задоволенні позову відмовлено.

3. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19.02.2024 скасовано рішення Львівського окружного адміністративного суду від 18.10.2023 у справі №380/18985/23 та ухвалено нове судове рішення, яким позов задоволено частково:

Визнано протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо невиготовлення та неподання до ГУ ПФУ у Львівській області уточненої довідки про розмір грошового забезпечення, виходячи із розрахункової величини прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом станом на 01.01.2020, на 01.01.2021, на 01.01.2022 відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ з врахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення: надбавка за особливості проходження служби в 2020, 2021, 2022 роках 65%, премії 35% для перерахунку із 01.02.2020 основного розміру пенсії ОСОБА_1 .

Зобов`язано ІНФОРМАЦІЯ_1 підготувати та надати до ГУ ПФУ у Львівській області уточнену довідку про розмір грошового забезпечення виходячи із розрахункової величини прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022 відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ, статті 9 Закону України від 20.12.1991 № 2011-ХІІ "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", з врахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення: надбавка за особливості проходження служби в 2020, 2021, 2022 роках 65%, премії 35% для перерахунку з 01.02.2020 основного розміру пенсії ОСОБА_1 .

В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

4. Судами попередніх інстанцій під час судового розгляду справи встановлено, що:

4.1. ОСОБА_1 з 20.10.2007 перебуває на обліку в ГУ ПФУ у Львівській області та отримує пенсію за вислугу років, призначену відповідно до Закону № 2262-ХІІ.

4.2. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10.02.2023 у справі № 380/1533/22 задоволено позов ОСОБА_1 та зобов`язано ІНФОРМАЦІЯ_1 підготувати та надати до ГУ ПФУ в Львівській області довідку про розмір грошового забезпечення, виходячи із розрахункової величини - прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2020, 01.01.2021 та 01.01.2022 відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону № 2262-ХІІ, статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20.12.1991 № 2011-XII, з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії для перерахунку із 01.02.2020 основного розміру пенсії ОСОБА_1 .

4.3. На виконання цієї постанови ІНФОРМАЦІЯ_1 видано довідки від 14.02.2023 № С/1887, № С/1886, № С/1885 про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2020, 01.01.2021 та 01.01.2022, у які включено такі види грошового забезпечення:

4.4. Довідка № С/1887: - посадовий оклад 9 417,00 грн; - оклад за військовим (спеціальним) званням (полковник) 1 766 грн; - надбавка за вислугу років (50 %) 5 591 грн 50 к.; - надбавка за особливості проходження служби (1 %) 167 грн 75 к.; - надбавка за службу в умовах режимних обмежень (15%) 1 412 грн 55 к.; - премія (10 %) 941 грн 70 к.;

Довідка № С/1886: - посадовий оклад 10 170 грн; - оклад за військовим (спеціальним) званням (полковник) 1 907 грн; - надбавка за вислугу років (50 %) 6 038 грн 50 к; - надбавка за особливості проходження служби (1 %) 181 грн 16 к; - надбавка за службу в умовах режимних обмежень (15%) 1 525 грн 50 к.; - премія (10 %) 1 017 грн.

Довідка № С/1885: - посадовий оклад 11 115 грн; - оклад за військовим (спеціальним) званням (полковник) 2 084 грн; - надбавка за вислугу років (50 %) 6 599 грн 50 к; - надбавка за особливості проходження служби (1 %) 197 грн 99 к; - надбавка за службу в умовах режимних обмежень (15%) 1 667 грн 25 к.; - премія (10 %) 1 111 грн 50 к.

4.5. 16.02.2023 ОСОБА_1 звернувся до ІНФОРМАЦІЯ_1 із заявою, в якій просив підготувати та надати до ГУ ПФУ у Львівській області довідку про розмір грошового забезпечення, виходячи із розрахункової величини - прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022 та 01.01.2023 із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії для перерахунку із 01.02.2020 основного розміру пенсії.

4.6. Не отримавши відповіді, ОСОБА_1 звернувся у ІНФОРМАЦІЯ_1 із запитом на інформацію, просив надати копії відповідних довідок та звернув увагу, що надбавки за особливості проходження служби та премії повинні відповідати вимогам Міністра оборони України, а саме телеграмам від 14.01.2020 № 248/291, від 27.01.2021 № 248/612, від 14.01.20222 № 248/269, від 01.02.2023 № 268/з.

4.7. Вважаючи дії ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо встановлення надбавки за особливості проходження служби - 1% та премії - 10 % протиправними, ОСОБА_1 звернувся з позовом до суду.

5. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що на відповідача покладена функція із складання довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій у разі прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для визначених осіб або про введення для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством. Суд першої інстанції вказав, що накази Міністра оборони України, якими встановлювався розмір премії для військовослужбовців, є відомчими, внутрішніми документами, які носять тимчасовий характер, не містять нормативно-правових приписів та не породжують будь-яких правових підстав для проведення перерахунку пенсії військовослужбовців відповідно до частини 3 статті 63 Закону № 2262-ХІІ. Суд зазначив, що Постанова № 704 не містить імперативної вказівки на обов`язковий відсоток надбавки за особливості проходження служби особовим складом у 65% (від посадового окладу, окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років), премії у 35% (від посадового окладу). Вказав, що підставою для складення нової довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії є підвищення розміру прожиткового мінімуму станом на 01 січня календарного року, що тягне за собою підвищення розміру грошового забезпечення військовослужбовців. Суд першої інстанції зазначив, що з метою реалізації наданих повноважень Міністр оборони та очолюване ним міністерство видають накази і директиви, а тому телеграми Міністра оборони України не є нормативними чи розпорядчими актами, якими би встановлювався сталий розмір надбавки чи премії, який згодом враховується при визначенні розміру пенсії. Суд першої інстанції дійшов висновку, що матеріали справи не містять жодних відомостей про видачу відповідачем довідки про розмір грошового забезпечення позивача станом на 01.01.2023, тому суд позбавлений можливості дати оцінку як такій довідці, так і діям відповідача при її складанні.

6. Суд апеляційної інстанції, частково задовольняючи позовні вимоги, зазначив, що Постанова № 704 не передбачає конкретний відсоток надбавки за особливості проходження служби чи премії. В той же час, граничні розміри надбавки визначаються керівником державного орану в межах видатків, затверджених на грошове забезпечення, залежно від розміру посадового окладу, виконуваних обов`язків та напрямку діяльності відповідного підрозділу. Зазначене вказує на те, що надбавка за особливості проходження служби військовослужбовцями та премія мають тимчасовий характер, а їх виплата дозволена за наявності підстав та тільки у межах асигнувань, затверджених на грошове забезпечення для утримання військовослужбовців. При цьому, мінімальний розмір щомісячної надбавки за особливості проходження служби не може перевищувати 65 відсотків. Розділом ХVI Порядку №260 встановлено порядок преміювання та закріплено, що командири (начальники) військових частин, військових навчальних закладів, установ та організацій Збройних Сил України мають право щомісяця здійснювати преміювання військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби) відповідно до їх особистого внеску в загальні результати служби. Розмір щомісячної премії, але не менше 10 відсотків посадового окладу, встановлює Міністр оборони України для відповідних категорій військовослужбовців виходячи з наявного фонду грошового забезпечення, передбаченого в кошторисі Міністерства оборони України, та особливостей проходження військової служби.

Апеляційний суд виснував, що розмір надбавки за особливості проходження служби станом на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022 для обрахунку пенсії позивача повинен складати - 65 відсотків посадового окладу, окладу за військове звання та надбавки за вислугу років з урахуванням відповідного коефіцієнта, премія - 35 %, тоді як відповідачем належними та допустимими доказами не підтверджено наявності правових підстав для зменшення розмірів надбавки за особливості проходження служби та премії. Одночасно з цим, суд вказав на те, що матеріали справи не містять жодних відомостей про видачу відповідачем довідки про розмір грошового забезпечення позивача станом на 01.01.2023, тому суд був позбавлений можливості дати оцінку як такій довідці, так і діям відповідача при її складанні.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

7. ІНФОРМАЦІЯ_1 подав касаційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19.02.2024, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 19.02.2024 залишити в силі.

6.1. Підставою для відкриття касаційного провадження у справі слугувало неправильне застосування судом норм матеріального права у випадку, якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку (пункт 1 частини 4 статті 328 КАС України).

Зокрема скаржник стверджує про те, що суд апеляційної інстанції при постановленні оскаржуваної постанови, не врахував висновки, що викладені у постановах Верховного Суду від 13.05.2020 у справі №592/5164/16-а, від 15.04.2019 у справі №643/12234/16-а, від 30.05.2019 у справі №753/18107/16-а, від 05.03.2020 у справі №639/9285/16-а та від 22.06.2023 у справі №420/26813/21.

6.2. У касаційній скарзі відповідач зазначає, що відповідно до Постанови №704 мінімальний розмір надбавки за особливості проходження служби - 0 відсотків посадового окладу, премії - 10 відсотків посадового окладу. При цьому, надбавка за особливості проходження служби військовослужбовцями та премія мають тимчасовий характер, а їх виплата дозволена за наявності підстав та тільки у межах асигнувань, затверджених на грошове забезпечення для утримання військовослужбовців.

Скаржник звертає увагу на те, що розміри за особливості проходження служби та премії, які виплачуються у відсотках від посадового окладу та окладу за військовим званням, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановлених Законом на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022 на відповідний тарифний коефіцієнт, для військовослужбовців Збройних Сил України не встановлювалися, оскільки для цього не було законних підстав.

Таким чином, на думку відповідача, має право на отримання пенсії, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з Постановою №704. Отже, відповідач керується Постановою №704 у питаннях визначення відсоткових показників додаткових видів грошового забезпечення, проте ця Постанова не містить імперативної вказівки на обов`язковий мінімальний відсоток надбавки за особливості проходження служби особовим складом у розмірі 65%, а премії - у 35%.

6.3. Відповідач вказує на те, що розміри надбавки за особливості проходження служби і премій встановлює Міністр оборони України для відповідних категорій військовослужбовців, виходячи з наявного фонду грошового забезпечення, передбаченого в кошторисі Міністерства оборони України. Звертає увагу, що Постановою №704 та Порядком №260 визначені умови, порядок і розміри видів грошового забезпечення, а також порядок фінансового забезпечення саме діючих військовослужбовців, а не колишніх.

7. У відзиві на касаційну скаргу позивач просив залишити касаційну скаргу без задоволення, а постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19.02.2024 - без змін.

7.1. Свою позицію обґрунтовує тим, що Міністром оборони України встановлені в 2020, 2021, 2022 роках надбавки за особливості проходження служби та премії у розмірах 65% та 35% відповідно, які повинні були бути враховані відповідачем.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:

8. Під час розгляду даної касаційної скарги колегія суддів враховує приписи частин 1-2 статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), відповідно до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

9. Як вбачається із матеріалів справи, спірним питанням у межах касаційного перегляду цієї справи є відсоткові розміри надбавки за особливості проходження служби та премії. Відтак, необхідним для вирішення спору є оцінка дій відповідача щодо визначення розмірів надбавки за особливості проходження служби та премій.

10. Вирішуючи цей спір, Верховний Суд виходить з такого.

11. За змістом частини 3 статті 51 Закону № 2262-ХІІ перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

12. Таким чином, перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

13. Пунктом 3 Порядку № 45, зокрема, передбачено, що на підставі списків уповноважені органи готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно із додатком 2 та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

14. У довідці про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, яка визначена додатком 2 до Порядку № 45, зазначаються:

- посадовий оклад;

- підвищення посадового окладу;

- оклад за військовим (спеціальним) званням;

- надбавка за вислугу років;

- надбавка за виконання особливо важливих завдань;

- надбавка за службу в умовах режимних обмежень;

- надбавка за знання та використання в роботі іноземної мови;

- надбавка за почесне звання "заслужений" чи "народний";

- доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук чи вчене звання;

- надбавка за спортивні звання;

- премія.

15. Постановою № 704 Кабінет Міністрів України збільшив розмір грошового забезпечення військовослужбовців.

16. На підставі пункту 2 Постанови № 704 грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

17. Як установлено судами попередніх інстанцій, на виконання постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10.02.2023 у справі № 380/1533/22 ІНФОРМАЦІЯ_1 видано довідки від 14.02.2023 № С/1887, № С/1886, № С/1885 про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2020, 01.01.2021 та 01.01.2022, у які включено такі види грошового забезпечення:

Довідка № С/1887: - посадовий оклад 9 417,00 грн; - оклад за військовим (спеціальним) званням (полковник) 1 766 грн; - надбавка за вислугу років (50 %) 5 591 грн 50 к.; - надбавка за особливості проходження служби (1 %) 167 грн 75 к.; - надбавка за службу в умовах режимних обмежень (15%) 1 412 грн 55 к.; - премія (10 %) 941 грн 70 к.;

Довідка № С/1886: - посадовий оклад 10 170 грн; - оклад за військовим (спеціальним) званням (полковник) 1 907 грн; - надбавка за вислугу років (50 %) 6 038 грн 50 к; - надбавка за особливості проходження служби (1 %) 181 грн 16 к; - надбавка за службу в умовах режимних обмежень (15%) 1 525 грн 50 к.; - премія (10 %) 1 017 грн.

Довідка № С/1885: - посадовий оклад 11 115 грн; - оклад за військовим (спеціальним) званням (полковник) 2 084 грн; - надбавка за вислугу років (50 %) 6 599 грн 50 к; - надбавка за особливості проходження служби (1 %) 197 грн 99 к; - надбавка за службу в умовах режимних обмежень (15%) 1 667 грн 25 к.; - премія (10 %) 1 111 грн 50 к.

18. Водночас, як указує позивач, відповідачем протиправно зменшено розмір відсоткового значення таких складових, як надбавка за особливості проходження служби (указано 1 % замість 65 %) та премія (вказано 10 % замість 35 %).

19. Підпунктом 3 пункту 10 розділу І Закону № 1774-VIII частина 4 статті 63 Закону № 2262-XII викладена у новій редакції, відповідно до якої усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

20. Таким чином, Верховна Рада України делегувала Кабінету Міністрів України право встановлювати умови, порядок та розміри пенсійних виплат при перерахунку пенсій військовослужбовців, які фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України, у зв`язку зі зміною грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, що узгоджується з повноваженнями Уряду України, визначеними в пунктах 2, 3 статті 116 Конституції України.

21. Зазначені положення Закону № 1774-VIII набрали чинності з 01.01.2017 та рішенням Конституційного Суду України такими, що суперечать Конституції України (є неконституційними), не визнавались.

22. У свою чергу, Кабінет Міністрів України постановою від 13.02.2008 № 45 затвердив Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Порядок № 45).

23. Відповідно до пункту 5 Порядку № 45 (у редакції, чинній до внесення змін Постановою № 103, яку рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018 у справі № 826/3858/18 визнано протиправною та нечинною у відповідній частині) для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з урахуванням таких його видів:

- посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України або керівником державного органу у межах його повноважень на момент виникнення права на перерахунок за відповідною посадою та військовим (спеціальним) званням;

- надбавки за знання та використання в роботі іноземної мови, почесне звання "заслужений" чи "народний", службу в умовах режимних обмежень, спортивні звання, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук та вчене звання - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на момент виникнення права на перерахунок, якщо вони були фактично встановлені особі;

- щомісячні надбавки, доплати та підвищення, конкретні розміри яких за відповідними посадами (категоріями) установлені Кабінетом Міністрів України - у зазначених розмірах на момент виникнення права на перерахунок;

- інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію;

- щомісячні надбавки за особливі умови служби (крім надбавки за службу у віддаленій місцевості) особам, звільненим з військової служби, які проходили службу та обслуговували ядерну зброю на об`єктах "С", у складальних бригадах ремонтно-технічних баз, у складі екіпажів атомних підводних човнів, на території військових полігонів, де проводилися випробування ядерної зброї або навчання із застосуванням такої зброї, та у військових частинах, що обслуговували космодром "Байконур", якщо такі надбавки виплачувалися їм на день звільнення із служби у відсотках посадового окладу, що встановлювалися до 1 січня 2008 року для обчислення розміру пенсії, але не більше розміру надбавок за особливі умови служби відповідно до законодавства.

Додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.

24. З аналізу зазначеного пункту Порядку № 45, вбачається, що у довідці про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії щодо зазначення розміру надбавки за особливості проходження служби та премії (розмір яких є предметом спору у цій справі) належить указувати їх середній розмір, що фактично виплачений за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.

25. Аналогічну правову позицію щодо необхідності зазначення у відповідних довідках для перерахунку пенсій розміру премії, визначеного у середньому розмірі, що фактично виплачений за відповідною посадою, викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 12.12.2018 у справі № 802/2196/17-а (Пз/9901/1/18) (провадження № 11-308заі18).

26. 05.03.2024 Верховний Суд ухвалив рішення у зразковій справі № 380/19324/23, яке залишено без змін постановою Великою Палатою Верховного Суду від 23.05.2024.

27. За результатом розгляду справи № 380/19324/23 як зразкової Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду дійшов висновку, що надбавка за особливості проходження служби та премія у довідках про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022, які видаються особам, пенсію яким призначено відповідно до Закону № 2262-XII на виконання рішення суду, у справах щодо визначення розміру посадового окладу та окладу за військове звання, які обчислені шляхом множення відповідних коефіцієнтів, зазначених у Постанові № 704, на розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, зазначаються у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.

28. Верховний Суд у своєму рішенні вказав такі обставини зразкової справи, які обумовлюють типове застосування норм матеріального права:

1) позивачі - пенсіонери, яким призначено пенсію відповідно до Закону № 2262-XII;

2) відповідачем є суб`єкт владних повноважень, до повноважень якого належить видача довідок для перерахунку пенсії особам, пенсія яким призначена відповідно до Закону № 2262-XII, а саме обласний територіальний центр комплектації та соціальної підтримки;

3) спір виник з аналогічних підстав у відносинах, що регулюються одними нормами права (у зв`язку з видачею довідок на виконання рішень судів у справах щодо визначення розміру посадового окладу та окладу за військове звання, які обчислені шляхом множення відповідних коефіцієнтів, зазначених у Постанові № 704, на 50 % розміру мінімальної заробітної плати, установленого законом на 1 січня відповідного року, у яких, на думку позивача, усупереч положенням Постанови № 704 та Порядку № 260 неправильно визначено відсоткове значення надбавки за особливості проходження служби та премії);

4) позивачі заявили аналогічні позовні вимоги (по-різному висловлені, але однакові по суті): визнати протиправними дії відповідача щодо зменшення в довідках станом на 01.01.2020, станом на 01.01.2021 та станом на 01.01.2022 про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, на виконання рішення суду, відсоткового значення надбавки за особливості проходження служби з 65 % до 1 % та премії з 35 % до 10 %, та, як наслідок, зобов`язати на виконання рішення суду скласти та подати до ГУ ПФУ довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2020, станом на 01.01.2021 та станом на 01.01.2022, в яких на підставі Постанови № 704 та Порядку № 260 указати правильні відсоткові значення згаданих величин.

29. Верховний Суд вказав, що висновки в цій зразковій справі підлягають застосуванню в адміністративних справах щодо звернення до суду осіб, пенсія яким призначена відповідно до Закону № 2262-XII, з позовами до територіальних центрів комплектації та соціальної підтримки з вимогами щодо надання довідок про розмір грошового забезпечення, які видаються на виконання рішень судів у справах щодо визначення розміру посадового окладу та окладу за військове звання, які обчислені шляхом множення відповідних коефіцієнтів, зазначених у Постанові № 704, на розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, із зазначенням відсоткових показників надбавки за особливості проходження служби та премії, які було визначено Міністром оборони України на відповідний рік.

30. З огляду на викладене є підстави вважати справу №380/18985/23 типовою по відношенню до зразкової справи № 380/19324/23.

31. Колегія суддів звертає увагу, що Верховний Суд, ухвалюючи рішення у зразковій справі, встановив, що за прирівняною посадою, яку обіймав позивач на час призначення пенсії, станом на 01 січня 2020, 2021, 2022 років виплачувалась надбавка за особливості проходження служби в розмірі 65% посадового окладу з урахуванням окладу за військове звання та премія в розмірі 35% посадового окладу, розміри яких встановлено та доведено командувачам видів (родів військ, сил) телеграмами Департаменту фінансів Міністерства оборони України від 14.01.2020 № 248/291, від 27.01.2021 № 248/612 та від 19.01.2022 № 248/269. Висновки Верховного Суду зроблені на підставі доказів, зокрема, копій рішень Міністра оборони України щодо встановлення розмірів виплати надбавки за особливості проходження служби та премії військовослужбовцям Збройних Сил України; листа Міністерства оборони України від 23.02.2024 № 220/74/358, яким повідомлено, що за відповідною (прирівняною) посадою до посади начальника управління - начальника робіт Львівського територіального інженерно-будівельного управління встановлювався посадовий оклад за 30 тарифним розрядом та за відповідною (прирівняною) посадою станом на 01 січня 2020, 2021, 2022 років виплачувалась надбавка за особливості проходження служби (у розмірі 65 % посадового окладу з урахування окладу за військове звання) та премія (в розмірі 35 % посадового окладу).

32. Отже, для правильного вирішення справи №380/18985/23 слід встановити розміри надбавки за особливості проходження служби та премії, що виплачувались за прирівняною посадою, яку обіймав позивач на час призначення пенсії, станом на 01 січня 2020, 2021, 2022 років.

33. За позицією суду першої інстанції, підставою для складення нової довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії є підвищення розміру прожиткового мінімуму станом на 01 січня календарного року, що тягне за собою підвищення розміру грошового забезпечення військовослужбовців. Цей суд зазначив, що з метою реалізації наданих повноважень Міністр оборони та очолюване ним міністерство видають накази і директиви, а тому телеграми Міністра оборони України не є нормативними чи розпорядчими актами, якими би встановлювався сталий розмір надбавки чи премії, який згодом враховується при визначенні розміру пенсії.

34. Відповідно до позиції суду апеляційної інстанції, граничні розміри надбавки визначаються керівником державного орану в межах видатків, затверджених на грошове забезпечення, залежно від розміру посадового окладу, виконуваних обов`язків та напрямку діяльності відповідного підрозділу. Мінімальний розмір щомісячної надбавки за особливості проходження служби не може перевищувати 65 відсотків. Розмір щомісячної премії, але не менше 10 відсотків посадового окладу, встановлює Міністр оборони України для відповідних категорій військовослужбовців виходячи з наявного фонду грошового забезпечення, передбаченого в кошторисі Міністерства оборони України, та особливостей проходження військової служби.

35. Разом з цим, ані суд першої інстанції, ані суд апеляційної інстанції не досліджували питання розміру надбавки за особливості проходження служби та премії, що виплачувались за прирівняною посадою, яку обіймав ОСОБА_1 на час призначення пенсії, станом на 01 січня 2020, 2021, 2022 років.

36. За таких обставин, суд першої інстанції дійшов передчасних висновків щодо відсутності, а суд апеляційної інстанції - щодо наявності підстав для задоволення позовних вимог за періоди 2020, 2021, 2022 років.

37. За правилами статті 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

38. Верховного Суд наголошує, що принцип офіційного з`ясування всіх обставин у справі полягає насамперед у активній ролі суду при розгляді справи. В адміністративному процесі, на відміну від суто змагального процесу, де суд оперує виключно тим, на що посилаються сторони, мають бути повністю встановлені обставини справи з метою ухвалення справедливого та об`єктивного рішення. Принцип офіційності, зокрема, виявляється у тому, що суд визначає обставини, які необхідно встановити для вирішення спору; з`ясовує якими доказами сторони можуть обґрунтовувати свої доводи чи заперечення щодо цих обставин; а у разі необхідності суд повинен запропонувати особам, які беруть участь у справі, доповнити чи пояснити певні обставини, а також надати суду додаткові докази.

39. За змістом частини 4 статті 9 КАС України суд повинен: визначити характер спірних правовідносин та зміст правової вимоги, а також факти, що підлягають встановленню і лежать в основі позовних вимог та заперечень; з`ясувати, які є докази на підтвердження зазначених фактів, і вжити заходів для виявлення та витребування доказів.

40. Принцип всебічного, повного та об`єктивного дослідження доказів судом при розгляді адміністративної справи закріплений частиною 1 статті 90 КАС України. Цей принцип передбачає, зокрема, всебічну перевірку доводів сторін, на які вони посилаються в підтвердження своїх позовних вимог чи заперечень на позов.

41. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення (частина 2 статті 73 КАС України).

42. Статтею 72 КАС України передбачено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими та електронними доказами; висновками експертів, показаннями свідків.

43. Докази суду надають учасники справи. Суд може пропонувати сторонам надати докази та збирати з власної ініціативи (частина 3 статті 77 КАС України).

44. Підсумовуючи, колегія суддів зазначає, що суди першої та апеляційної інстанцій не вжили усіх, визначених законом, заходів та не встановили усі фактичні обставини справи, що мають значення для правильного вирішення справи, у зв`язку з чим дійшли неправильних висновків по суті справи.

45. Водночас, обсяг повноважень суду касаційної інстанції, визначений статтею 341 КАС України, не дозволяє Суду встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

46. Згідно з пунктом 2 частини 1 статті 349 КАС України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій повністю або частково і передати справу повністю або частково на новий розгляд.

47. Відповідно до пункту 1 частини 2 статті 353 КАС України підставою для скасування судових рішень судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи на новий судовий розгляд є порушення норм процесуального права, яке унеможливило встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи, якщо суд не дослідив зібрані у справі докази, за умови висновку про обґрунтованість заявлених у касаційній скарзі підстав касаційного оскарження, передбачених пунктами 1, 2, 3 частини другої статті 328 цього Кодексу.

48. Приписами частини 4 статті 353 КАС України передбачено, що справа направляється до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду або на новий розгляд, якщо порушення допущені тільки цим судом. В усіх інших випадках справа направляється до суду першої інстанції.

49. З огляду на те, що вказані порушення під час розгляду справи допущені судом першої та апеляційної інстанцій, ці порушення неможливо виправити в суді касаційної інстанції, то рішення судів попередніх інстанцій в частині вимог видати уточнені довідки про розмір грошового забезпечення із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення: надбавка за особливості проходження служби в 2020, 2021, 2022 роках 65%, премії 35% для перерахунку із 01.02.2020 основного розміру пенсії ОСОБА_1 - підлягають скасуванню, а справа - направленню на новий розгляд до суду першої інстанції.

50. Під час нового розгляду справи суду слід взяти до уваги викладене в цій постанові і встановити зазначені в ній обставини, що стосуються обсягу та змісту спірних правовідносин і охоплюються предметом доказування, дати правильну юридичну оцінку встановленим обставинам та постановити рішення відповідно до вимог статті 242 КАС України.

Керуючись статтями 341, 343, 349, 353, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд, -


................
Перейти до повного тексту