1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


?

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 лютого 2025 року

м. Київ

cправа № 916/3707/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду: Краснов Є. В. - головуючий, Мачульський Г. М., Рогач Л. І.,

секретар судового засідання - Денисевич А. Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу заступника керівника Одеської обласної прокуратури на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 04.11.2024 (колегія суддів: Діброва Г. І., Принцевська Н. М., Ярош А. І.) у справі

за позовом заступника керівника Одеської обласної прокуратури до відповідачів: 1) Одеської міської ради, 2) Товариства з обмеженою відповідальністю "Південна торгівельно-промислова компанія", про визнання незаконними та скасування окремих пунктів рішень, визнання недійсними договорів та державних актів, зобов`язання вчинити певні дії,

за участі:

прокурора - Шапка І. М.,

представників відповідача-1 - Явченко Д. В.,

представників відповідача-2 - Сергеєв Д. С.,

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог

1. У грудні 2022 року заступник керівника Одеської обласної прокуратури (далі - Прокурор) звернувся до Господарського суду Одеської області з позовом до Одеської міської ради та Товариства з обмеженою відповідальністю "Південна торгівельно-промислова компанія" (далі - ТОВ "Південна торгівельно-промислова компанія"), в якому просив суд:

- визнати незаконним та скасувати пункт 25, пункт 26 Переліку земельних ділянок, що підлягають продажу суб`єктам підприємницької діяльності під забудову на земельних торгах у 2005- 2006 роках, що є додатком до рішення Одеської міської ради від 29.09.2005 № 4422-ІV "Про визначення та затвердження переліку земельних ділянок, що підлягають продажу суб`єктам підприємницької діяльності під забудову на земельних торгах у формі аукціону в 2005- 2006 роках" в частині включення земельної ділянки, що знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Дача Ковалевського, площею 1,0 га;

- визнати незаконним та скасувати пункт 25, пункт 26 Переліку земельних ділянок, що підлягають продажу суб`єктам підприємницької діяльності під забудову на земельних торгах у 2005- 2006 роках, що є додатком до рішення Одеської міської ради від 09.11.2005 № 4842-IV "Про продаж земельних ділянок, розташованих в м. Одеса, на земельному аукціоні" в частині, що стосується земельних ділянок за адресою: м. Одеса, вул. Дача Ковалевського (район пляжу монастиря), площею 1,0081 га та 1,0136 га;

- визнати недійсним договір купівлі-продажу земельної ділянки під забудову на аукціоні від 03.12.2008, укладений між Одеською міською радою та ТОВ "Південна торгівельно-промислова компанія", посвідчений приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Котом Д. Г. та зареєстрований у реєстрі за № 2230;

- визнати недійсним договір купівлі-продажу земельної ділянки під забудову на аукціоні від 03.12.2008, укладений між Одеською міською радою та ТОВ "Південна торгівельно-промислова компанія", посвідчений приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Котом Д. Г. та зареєстрований у реєстрі за № 2229;

- визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 711402, реєстраційний номер 020950500006, виданий 19.02.2009 ТОВ "Південна торгівельно-промислова компанія" на земельну ділянку площею 1,0136 га з кадастровим номером 5110136900:45:007:0001;

- визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 711403, реєстраційний номер 020950500007, виданий 19.02.2009 ТОВ "Південна торгівельно-промислова компанія" на земельну ділянку площею 1,0080 га з кадастровим номером 5110136900:45:007:0002;

- зобов`язати ТОВ "Південна торгівельно-промислова компанія" усунути перешкоди у користуванні майном шляхом повернення у власність держави в особі територіальної громади міста Одеси земельної ділянки площею 1,0136 га з кадастровим номером 5110136900:45:007:0001, що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Дача Ковалевського (район пляжу монастиря);

- зобов`язати ТОВ "Південна торгівельно-промислова компанія" усунути перешкоди у користуванні майном шляхом повернення у власність держави в особі територіальної громади міста Одеси земельної ділянки площею 1,0080 га з кадастровим номером 5110136900:45:007:0002, що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Дача Ковалевського (район пляжу монастиря).

2. Позовні вимоги обґрунтовано порушенням прав та законних інтересів територіальної громади м. Одеси щодо раціонального використання земель водного фонду, оскільки земельні ділянки з кадастровими номерами 5110136900:45:007:0001 та 5110136900:45:007:0002, які було у 2008 році продано ТОВ "Південна торгівельно-промислова компанія", знаходяться у нормативно-визначених межах прибережної захисної смуги Чорного моря, мають режим обмеженої господарської діяльності, яка не передбачає можливості будівництва об`єктів офісного та житлового призначення, а також іншого будівництва, окрім будівництва об`єктів санаторіїв та інших оздоровчих закладів, та в силу вимог статей 59, 83 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) не можуть перебувати у приватній власності.

Фактичні обставини справи, встановлені судами

3. Рішенням Одеської міської ради від 29.09.2005 № 4422-IV "Про визначення та затвердження переліку земельних ділянок, що підлягають продажу суб`єктам підприємницької діяльності під забудову на земельних торгах у 2005- 2006 роках" визначено та затверджено перелік земельних ділянок, що підлягають продажу суб`єктам підприємницької діяльності під забудову на земельних торгах шляхом проведеним аукціонів.

4. Додатком до рішення Одеської міської ради від 29.09.2005 № 4422-IV визначено перелік земельних ділянок, що підлягають продажу суб`єктам підприємницької діяльності під забудову на земельних торгах шляхом проведення аукціонів, відповідно до якого, зокрема, у пункті 25 та пункті 26 визначені земельні ділянки, які знаходяться за адресою: Дача Ковалевського (район пляжу монастиря), площами 1,0 га, курортно-оздоровча зона, курортно-рекреаційний комплекс (2-3 поверхи).

5. Рішенням Одеської міської ради від 09.11.2005 № 4842-IV "Про продаж земельних ділянок, що знаходяться у м. Одеса на земельному аукціоні", зокрема, затверджено технічні паспорти земельних ділянок, розташованих у м. Одеса і призначених для продажу на земельних торгах у формі аукціону; вирішено провести земельні торги у формі аукціону в 2005- 2006 роках; вирішено продати земельні ділянки переможцям аукціону за результатами земельних торгів.

6. Додатком до рішення Одеської міської ради від 09.11.2005 № 4842-IV визначено відомості про стартові ціни земельних ділянок, розташованих у м. Одеса, що підлягають продажу суб`єктам підприємницької діяльності під забудову на земельних торгах у формі аукціону у 2005- 2006 роках, відповідно до якого, зокрема, у пункті 25 та пункті 26 визначені земельні ділянки, які знаходяться за адресою: Дача Ковалевського (район пляжу монастиря) площами 1,0081 га та 1,0136 га.

7. Рішенням Одеської міської ради від 22.01.2008 № 2184-V до вказаних вище рішень внесено зміни в частині періоду продажу земельних ділянок на земельних торгах, а рішенням Одеської міської ради від 09.12.2008 № 3464-V - в частині зміни стартових цін.

8. 03.12.2008 між Одеською міською радою (продавець) та ТОВ "Південна торгівельно-промислова компанія" (покупець) укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки під забудову на аукціоні, який посвідчений приватним нотаріусом Котом Д. Г. та зареєстрований під № 2230, відповідно до умов якого продавець продав, а покупець купив на аукціоні земельну ділянку в межах м. Одеси під забудову площею 1,0136 га, кадастровий номер 5110136900:45:007:0001, що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Дача Ковалевського (район пляжу монастиря); цільове призначення - для будівництва курортно-рекреаційного комплексу, 2-3 поверхи; обмеження: заборона на зміну цільового призначення земельної ділянки та будівництво об`єктів без погодженої у встановленому порядку проектної документації і розробки проекту землеустрою щодо ведення земельної ділянки; умови розпочати і завершити освоєння земельної ділянки протягом вмовлених строків; умови додержання природоохоронних вимог земель оздоровчого призначення та земель прибережно-захисної смуги Чорного моря; згідно висновку Управління охорони об`єктів культурної спадщини, земельна ділянка розташована в історичному ареалі м. Одеси, в охоронній зоні пам`яток по пров. Маячному, 6 - Комплекс споруд Святоуспенського монастиря XIX-XX ст., прийняті під охорону держави як пам`ятки архітектури і містобудування місцевого значення рішенням Одеського облвиконкому від 22.05.1990 № 160.

9. В подальшому на підставі договору-купівлі продажу від 03.12.2008 № 2230 ТОВ "Південна торгівельно-промислова компанія" виданий державний акт на право власності на земельну ділянку від 19.02.2009 серія ЯЖ № 711402, відповідно до якого власником земельної ділянки площею 1,0136 га, кадастровий номер 5110136900:45:007:0001, що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Дача Ковалевського (район пляжу монастиря) є ТОВ "Південна торгівельно-промислова компанія".

10. 03.12.2008 між Одеською міською радою (продавець) та ТОВ "Південна торгівельно-промислова Компанія" (покупець) укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки під забудову на аукціоні, який посвідчений приватним нотаріусом Котом Д. Г. та зареєстрований під № 2229, відповідно до якого продавець продав, а покупець купив на аукціоні земельну ділянку в межах м. Одеси під забудову площею 1,0080 га, кадастровий номер 5110136900:45:007:0002, що розташована за адресою: м. Одеса, Дача Ковалевського (район пляжу монастиря); цільове призначення - для будівництва курортно-рекреаційного комплексу, 2-3 поверхи; обмеження: заборона на зміну цільового призначення земельної ділянки та будівництво об`єктів без погодженої у встановленому порядку проектної документації і розробки проекту землеустрою щодо ведення земельної ділянки; умови розпочати і завершити освоєння земельної ділянки протягом вмовлених строків; умови додержання природоохоронних вимог земель оздоровчого призначення та земель прибережно-захисної смуги Чорного моря; згідно висновку Управління охорони об`єктів культурної спадщини, земельна ділянка розташована в історичному ареалі м. Одеси, в охоронній зоні пам`яток по пров. Маячному, 6 - Комплекс споруд Святоуспенського монастиря XIX-XX ст., прийняті під охорону держави як пам`ятки архітектури і містобудування місцевого значення рішенням Одеського облвиконкому від 22.05.1990 № 160.

11. В подальшому на підставі договору-купівлі продажу від 03.12.2008 № 2229 ТОВ "Південна торгівельно-промислова компанія" виданий державний акт на право власності на земельну ділянку від 19.02.2009 серія ЯЖ № 711403, відповідно до якого власником земельної ділянки площею 1,0080 га, кадастровий номер 5110136900:45:007:0002, що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Дача Ковалевського (район пляжу монастиря) є ТОВ "Південна торгівельно-промислова компанія".

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

12. 31.05.2023 Господарський суд Одеської області ухвалив рішення про задоволення позову у повному обсязі.

13. Задовольняючи позовні вимоги Прокурора про визнання незаконними та скасування спірних пунктів Переліку земельних ділянок до рішень Одеської міської ради, зазначених у прохальній частині позову, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що Прокурором доведено порушення Одеською міською радою вимог законодавства під час прийняття оскаржуваних рішень з урахуванням того, що частини спірних земельних ділянок знаходяться на прибережній частині схилу уздовж моря, частина земельних ділянок входить до меж прибережної захисної смуги Чорного моря, що, зокрема, підтверджується наявними в матеріалах справи висновками відповідних органів із зазначенням відповідних умов погодження проектної документації.

14. Щодо вимог Прокурора про визнання недійсними спірних договорів купівлі-продажу та державних актів про право власності на земельні ділянки, суд першої інстанції також дійшов висновку про наявність підстав для їх задоволення, оскільки такі вимоги є похідними від результату визнання судом оспорюваних рішень Одеської міської ради незаконними та їх скасування.

15. Задовольняючи вимоги Прокурора про зобов`язання ТОВ "Південна торгівельно-промислова компанія" усунути перешкоди у користуванні майном шляхом повернення у власність держави в особі територіальної громади м. Одеси спірних земельних ділянок, суд першої інстанції дійшов висновку, що у даному разі втручання у право власності є законним, переслідує легітимну мету - відновлення законних прав територіальної громади м. Одеси, зокрема, і на розпорядження землями водного фонду, які були незаконно передані у приватну власність ТОВ "Південна торгівельно-промислова компанія", що складає суспільний, публічний інтерес.

16. Суд першої інстанції також вказав, що підстав для застосування до вимог Прокурора строків позовної давності за заявою Одеської міської ради у даному разі немає, оскільки по-перше, посилання міської ради на те, що у списку запрошених на ХХІХ сесію Одеської міської ради від 29.09.2005 був зазначений Прокурор, не приймається до уваги господарським судом в якості підстави обізнаності прокурора у 2005 році зі змістом оскаржуваних рішень, бо сам по собі список запрошених не є доказом присутності на сесії, а по-друге, оскільки Прокурором заявлено по суті негаторний позов, до таких правовідносин строки позовної давності не застосовуються.

17. 23.10.2024 Південно-західний апеляційний господарський суд ухвалив постанову, якою рішення Господарського суду Одеської області від 31.05.2023 скасував та прийняв нове рішення про відмову в позову в повному обсязі.

18. Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що Прокурор, звертаючись до суду з позовом про усунення перешкод шляхом зобов`язання повернення нерухомого майна у власність держави, визначив територіальну громаду власником спірних земельних ділянок, яка не є фактичним володільцем такого майна, тобто, таким чином позовна вимога прокурора є одночасним пред`явленням віндикаційного та негаторного позову, а кінцевою метою такого способу захисту не є усунення перешкод в користуванні майном.

19. При цьому, судом апеляційної інстанції зазначено, що між сторонами існує спір щодо розташування спірних земельних ділянок в прибережній смузі і це не можна вважати встановленим фактом без дослідження судом в повному обсязі всіх обставин справи з підтвердженням цього належними, достовірними та вірогідними доказами, а тому посилання Прокурора на заявлення негаторного позову з огляду на порушення норм Земельного та Водного кодексів України є необґрунтованим.

20. Суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що факт неправомірності набуття права власності, якщо це не випливає із закону, підлягає доказуванню, а правомірність набуття права власності включає законність і добросовісність такого набуття, тому ефективним способом захисту порушених прав територіальної громади у даній справі має бути звернення з віндикаційним позовом щодо витребування майна з чужого незаконного володіння в порядку статті 388 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), а не про усунення перешкод у здійсненні права користування та розпорядження майном в порядку статті 391 ЦК України. Натомість Прокурором одночасно заявлено віндикаційні та негаторні вимоги, що є недопустимим.

Короткий зміст касаційної скарги

21. Прокурор подав до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

22. Підставою касаційного оскарження скаржник визначив пункт 1 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), зазначаючи про неврахування апеляційним судом правових позицій Верховного Суду, викладених у касаційній скарзі, щодо обрання належного способу захисту прав у спорах, пов`язаних з зайняттям земельної ділянки водного фонду з порушенням вимог Земельного та Водного кодексів України.

Короткий зміст відзивів на касаційну скаргу

23. У відзиві на касаційну скаргу Одеська міська рада просить закрити касаційне провадження за касаційною скаргою Прокурора на підставі пункта 5 частини першої статті 296 ГПК України, або, якщо Суд не знайде підстав для закриття касаційного провадження, касаційну скаргу Прокурора залишити без задоволення.

24. Одеська міська рада вважає, що обраний позивачем спосіб захисту не є ефективним, не відповідає об`єктивним обставинам спору, чинному законодавству та усталеній судовій практиці, а апеляційний господарський суд правильно відмовив у задоволенні позовних вимог з підстав, наведених у оскаржуваній постанові.

25. У відзиві на касаційну скаргу ТОВ "Південна торгівельно-промислова компанія" просить в її задоволенні відмовити та залишити без змін постанову апеляційного суду, посилаючись на те, що апеляційний суд, зробивши висновок, що в даному позові позивач звернуся до суду з одночасними віндикаційними та негаторними вимогами, не робив висновок про те, що скаржнику необхідно звертатися саме із віндикаційним позовом. Відповідач-2 також наполягає на тому, що суд першої інстанції дійшов хибного висновку стосовно віднесення спірних земельних ділянок до земель водного фонду.

Позиція Верховного Суду

Щодо визнання незаконним та скасування рішення Одеської міської ради у відповідній частині

26. Предметом судового розгляду у цій справі є вимоги Прокурора про визнання незаконними та скасування рішення Одеської міської ради від 29.09.2005 № 4422-ІV та рішення Одеської міської ради від 09.11.2005 № 4842-IV в частинах, що стосуються включення земельних ділянок площею 1,0081 га та 1,0136 га (за адресою: м. Одеса, вул. Дача Ковалевського) до переліку земельних ділянок, що підлягають продажу суб`єктам підприємницької діяльності під забудову.

27. Обґрунтовуючи свою позицію, Прокурор стверджує, що спірними рішеннями ради порушується право власності територіальної громади м. Одеси на спірний об`єкт нерухомості, тому належним способом захисту цього права, на його думку, є звернення до суду з позовом про скасування таких рішень органу місцевого самоврядування.

28. Колегія суддів зазначає, що у пункті 8.13 постанови Великої Палати Верховного Суду від 05.07.2023 у справі № 912/2797/21, зроблено правовий висновок про те, що вимога про визнання недійсним рішення органу місцевого самоврядування, яке виконано на час звернення з позовом до суду шляхом укладення відповідного договору, є неефективним способом захисту прав особи. Зазначене рішення вичерпало свою дію виконанням, а можливість його скасування не дозволить позивачу ефективно відновити володіння відповідною земельною ділянкою (подібних висновків дійшла Велика Палата Верховного Суду в постановах від 21.08.2019 у справі № 911/3681/17 (пункт 39), від 11.02.2020 у справі № 922/614/19, від 28.09.2022 у справі № 483/448/20).

29. За усталеною практикою Великої Палати Верховного Суду, якщо рішення органу державної влади, місцевого самоврядування виконане, вимога про визнання такого рішення недійсним не відповідає належному способу захисту, бо її задоволення не призводить до відновлення прав позивача. При цьому, якщо таке рішення не відповідає закону, воно не створює тих наслідків, на які спрямоване. Тому відсутня необхідність оскаржувати таке рішення - позивач може обґрунтовувати свої вимоги, зокрема, незаконністю такого рішення (пункт 4.50 постанови Верховного Суду від 23.10.2024 у справі № 910/9933/20).

30. Оскільки на підставі пунктів 25, 26 додатку до рішення Одеської міської ради від 29.09.2005 № 4422-ІV та пунктів 25, 26 додатку до рішення Одеської міської ради від 09.11.2005 № 4842-IV було укладено спірні договори купівлі-продажу земельної ділянки під забудову на аукціоні від 03.12.2008, зазначені рішення ради в частині продажу Одеською міською радою ТОВ "Південна торгівельно-промислова компанія" земельної ділянки площею 1,0136 га за кадастровим номером 5110136900:45:007:0001 та земельної ділянки площею 1,0080 га за кадастровим номером 5110136900:45:007:0002, що розташовані за адресою: м. Одеса, вул. Дача Ковалевського, вичерпали свою дію виконанням.

31. Отже, звернення з позовом про визнання незаконними та скасування окремих пунктів додатків до рішень не призведе до поновлення порушеного права власності територіальної громади м. Одеси на спірні земельні ділянки, тому такі вимоги не є ефективним способом захисту права позивача, у зв`язку з чим така вимога не підлягає задоволенню.

Щодо визнання недійсними державних актів на право власності на земельні ділянки

32. Що стосується позовних вимог про визнання недійсними державних актів на право власності на спірні земельні ділянки, то у цій справі права держави на земельні ділянки водного фонду порушує не сам державний акт на землю, а їх відчуження з порушенням закону.

33. Як зазначила Велика Палата Верховного Суду у постанові від 15.09.2020 у справі № 469/1044/17 (пункт 91) підставою набуття земельної ділянки у власність із земель державної чи комунальної власності є відповідне рішення органу державної влади чи органу місцевого самоврядування, а не державний акт на право власності на земельну ділянку. Такий акт лише посвідчував відповідне право та не мав самостійного юридичного значення. Для вирішення питання про належність права власності на земельну ділянку та для повернення цієї ділянки власнику визнання недійсним державного акта не є необхідним. Така вимога не є ефективним способом захисту для усунення перешкод у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою водного фонду.

34. Близький за змістом висновок викладено у пункті 196 постанови Великої Палати Верховного Суду від 12.09.2023 у справі № 910/8413/21, згідно з яким підставою набуття права власності є, зокрема, відповідний правочин (частина перша статті 328 ЦК України), а не свідоцтво про право власності.

35. Отже, скасування державних актів на землю не призведе до поновлення порушеного права власності держави на земельні ділянки.

36. Враховуючи зазначене, а також те, що спірні земельні ділянки, що належать до земель водного фонду, зареєстровані на праві приватної власності за ТОВ "Південна торгівельно-промислова компанія", Верховний Суд зазначає про те, що Прокурором обрано неналежний спосіб захисту прав держави шляхом визнання недійсними та скасування державних актів на право приватної власності на земельні ділянки, що є самостійною підставою для відмови у задоволенні позову в цій частині.


................
Перейти до повного тексту