1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 лютого 2025 року

м. Київ

справа №560/17357/23

адміністративне провадження № К/990/23755/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Бучик А.Ю.

суддів: Коваленко Н.В., Рибачука А.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 27.10.2023 (у складі судді Салюка П.І.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 20.05.2024 (у складі колегії суддів: Сушка О.О., Мацького Є.М., Залімського І.Г.) у справі № 560/17357/23 за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. ОСОБА_1 (далі - позивачка, ОСОБА_1 ) звернулась до суду з позовом до ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі - відповідач, ІНФОРМАЦІЯ_2 ), в якому просила:

- визнати протиправними дії відповідача щодо відмови оновити розрахунок загального трудового стажу для нарахування її пенсії;

- зобов`язати відповідача оновити розрахунок загального трудового стажу для нарахування її пенсії, врахувавши додатково періоди військової служби з 01.01.1985 по 06.09.1985 та з 29.11.1985 по 01.02.1993, протягом яких вона мала право на пільгове нарахування вислуги років на пенсію із розрахунку один місяць служби за півтора місяця, і подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області (далі - ГУ ПФУ в Хмельницькій області) документи необхідні для правильного відсоткового нарахування пенсії із врахуванням пільгової вислуги років військової служби.

Позовні вимоги обґрунтовувала тим, що при призначенні пенсії їй невірно була розрахована вислуга років, оскільки у розрахунку не була врахована вислуга років на пільгових умовах. Зазначає, що саме відповідач є уповноваженим структурним підрозділом, на якого покладено функції щодо підготовки та подання до пенсійного органу необхідних для призначення пенсії документів.

2. Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 27.10.2023, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 20.05.2024, у задоволенні позову відмовлено.

3. Не погоджуючись з вказаними судовими рішеннями, позивачка подала касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати вказані судові рішення та ухвалити нове судове рішення про задоволення позову.

4. Ухвалою Верховного Суду від 24.06.2024 відкрито касаційне провадження на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 27.10.2023 та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 20.05.2024 на підставі пункту 3 частини четвертої та підпунктів "а", "в" пункту 2 частини п`ятої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

5. Відповідач правом на подання відзиву на касаційну скаргу не скористався.

6. У зв`язку з відсутністю клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю, справа розглядається в порядку письмового провадження.

7. Заслухавши суддю - доповідача, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

8. Позивачка перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Хмельницькій області та отримує пенсію за вислугу років відповідно до пункту "б" частини першої статті 12 Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-ХІІ).

9. Згідно із послужним списком позивачки вона з 01.01.1985 по 06.09.1985 та з 29.11.1985 по 01.02.1993 проходила військову службу у місцевості з тяжкими кліматичними умовами (Жарминський район, Семипалатинської області Казахської РСР), і має право на пільги, встановлені постановами Ради Міністрів СРСР від 21.05.1984 № 482 та від 11.08.1984 № 865. Зараховувати у вислугу років на пенсію один місяць служби за півтора (а.с. 6).

10. 21.08.2023 та 28.08.2023 ОСОБА_1 зверталася до відповідача із заявами про уточнення та оновлення розрахунку загального трудового стажу на пенсію, врахування додатково 47 місяців військової служби, та подання оновленого розрахунку до ГУПФУ для правильного нарахування пенсії.

11. Відповідач листом від 31.08.2023, посилаючись на пункт "б" статті 12 Закону № 2262-ХІІ, повідомив позивачку про відсутність підстав для перегляду вислуги років для призначення пенсії. При цьому відповідач зазначив, що ним підготовлено та надіслано до ГУ ПФУ в Хмельницькій області довідку про розмір грошового забезпечення станом на 05.03.2019 з урахуванням надбавки за вислугу років у розмірі 40 % посадового окладу та окладу за військове звання.

12. Вважаючи відмову у перегляді вислуги років для призначення пенсії протиправною, позивачка звернулася до суду з цим позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

13. Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що позивачка хоч і має право на пільгове обчислення її вислуги у вказані нею періоди відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 № 393, проте відповідач правомірно відмовив в оновленні розрахунку стажу позивачки, оскільки це не входить до його компетенції.

ІV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

14. Касаційна скарга обґрунтована протиправністю рішень судів попередніх інстанцій з посиланням на те, що суди неправильно застосували пункти 2.18, 2.21, 3.13, 3.14 Положення про організацію в Міністерстві оборони України роботи з обчислення вислуги років для призначення пенсій військовослужбовцям і забезпечення соціальними виплатами осіб, звільнених з військової служби у Збройних Силах України, та членів їх сімей, затвердженого наказом Міністерства

оборони України від 14.08.2014 № 530, а висновок Верховного Суду щодо застосування вказаних норм матеріального права, - відсутній.

15. Також скаржниця зазначила, що вона заперечує проти заміни відповідача, оскільки, на її думку, саме ІНФОРМАЦІЯ_2 є належним відповідачем у цій справі та має виправити допущені помилки у розрахунку її вислуги років. До того ж, відповідач відмовляючи у перерахунку її вислуги, не вказував про відсутність у нього повноважень на таке обчислення вислуги, а зазначав про відсутність підстав для перегляду вислуги років.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

16. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів виходить із такого.

17. Підставою для звернення позивачки до суду з цим позовом слугувала її незгода із розрахунком вислуги років, на підставі якого їй розрахована та виплачується пенсія за вислугу років, передбачена пунктом "б" частини першої статті 12 Закону № 2262-ХІІ.

18. Згідно з частиною 3 статті 43 Закону № 2262-XII пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за вказаним Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

19. Відповідно до частини 1 статті 63 Закону № 2262-ХІІ перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за вказаним Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію вказаного Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

20. Положеннями частини першої статті 52 Закону СРСР від 14.07.1956 "Про державні пенсії" визначено, що пенсійне забезпечення генералів, адміралів, офіцерів, військовослужбовців рядового, сержантського і старшинського складу надстрокової служби і прирівняних до них осіб, а також пенсійне забезпечення їх сімей здійснюється в порядку і розмірах, встановлених Радою Міністрів СРСР.

21. Питання обчислення стажу роботи в районах Крайньої Півночі та місцевостях, прирівняних до цих районів, було врегульовано, зокрема, Положенням про порядок призначення і виплати державних пенсій, затвердженим постановою Ради Міністрів СРСР від 03.08.1972 № 590 (далі - Постанова № 590), за змістом пункту 6 якого передбачалося, що пенсійне забезпечення генералів, адміралів, офіцерів, прапорщиків, мічманів, військовослужбовців надстрокової служби, осіб рядового і начальницького складу органів Міністерства внутрішніх справ СРСР, а також пенсійне забезпечення сімей цих осіб здійснюється в порядку і розмірах, що встановлюються Радою Міністрів СРСР.

22. Постановою Ради Міністрів СРСР від 10.11.1982 № 986 з метою усунення множинності нормативних актів про пенсійне забезпечення осіб офіцерського складу, прапорщиків, мічманів, військовослужбовців надстрокової служби і їх сімей, спрощення порядку обчислення їм пенсій і відповідно до статті 52 Закону СРСР "Про державні пенсії" затверджено Положення про пенсійне забезпечення осіб офіцерського складу, прапорщиків, мічманів, військовослужбовців надстрокової служби та їх сімей (далі - Положення), відповідно до якого особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам і військовослужбовцям надстрокової служби, звільненим з діючої військової служби, можуть призначатися пенсії за вислугу років чи по інвалідності, а в разі одночасного виникнення права на декілька видів пенсій пенсія по старості призначається відповідно до вимог Закону СРСР "Про державні пенсії".

23. Згідно з підпунктом "д" пункту 55 цього Положення окремі періоди служби при обчисленні вислуги років для призначення пенсій зараховуються на пільгових умовах: один місяць за півтора місяці служби, зокрема, в Жарминському районі Семипалатинської області Казахської РСР.

24. Відповідно до постанови Ради Міністрів СРСР від 21.05.1984 № 482 "Про деякі пільги військовослужбовцям СРСР" встановлено зарахування особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам і військовослужбовцям надстрокової служби до вислуги років, що дає право на пенсію, час служби в місцевостях, зокрема, Казахстану з тяжкими кліматичними умовами один місяць служби за півтора.

25. Як встановлено судами попередніх інстанцій на підставі витягу з послужного списку позивачки, вона з 01.01.1985 по 06.09.1985 та з 29.11.1985 по 01.02.1993 проходила військову службу у місцевості з тяжкими кліматичними умовами (Жарминський район, Семипалатинської області Казахської РСР), і має право на пільги, встановлені постановами Ради Міністрів СРСР від 21.05.1984 № 482 та від 11.08.1984 № 865 та на зарахування у вислугу років на пенсію один місяць служби за півтора (а.с. 6).

26. Згідно з частиною 1 статті 2 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" від 25.03.1992 № 2232-ХІІ військовою службою є державна служба особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності.

27. У зв`язку з особливим характером військової служби військовослужбовцям надаються передбачені законом пільги, гарантії та компенсації.

Однією з соціальних пільг, визначених державою такій категорії громадян України, є обчислення вислуги років (часу проходження військової служби) на пільгових умовах для призначення пенсій.

28. Період проходження військової служби, що зараховується до вислуги років, зокрема, на пільгових умовах, визначається постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 № 393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей" (далі - Постанова № 393).

29. Відповідно до цього Порядку до вислуги років зараховується дійсна військова служба у Радянській Армії, яка відповідно до законодавства колишнього СРСР зараховувалась до вислуги років для призначення пенсій військовослужбовцям, і її обчислення (у тому числі на пільгових умовах) має здійснюватися у порядку, встановленому законодавством колишнього СРСР, якщо постановою не передбачено більш пільгових умов (абзац 9 пункту 1 Постанови № 393).

30. Отже, і за законодавством колишнього СРСР до 01.01.1991, і за законодавством України, чинним на час виникнення спірних правовідносин, було передбачено пільгове (кратне) обчислення періоду проходження особами військової служби в районах Крайньої Півночі колишнього СРСР.

31. Враховуючи викладене, позивачка має право на зарахування до страхового стажу періодів проходження військової служби з 01.01.1985 по 06.09.1985 та з 29.11.1985 по 01.02.1993 у кратному обчисленні - один місяць служби за півтора місяці, про що вірно було зазначено судами першої та апеляційної інстанцій. Проте як встановлено судами попередніх інстанцій вказані періоди не були включені до розрахунку стажу позивачки у кратному обчисленні.

32. Разом з тим, відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що заявлені позивачкою вимоги про зобов`язання відповідача до вчинення дій, а саме: оновлення розрахунку загального трудового стажу для нарахування пенсії позивачці, не відносяться до його компетенції.

33. Порядок обчислення вислуги років (загального страхового стажу) для призначення пенсій за вислугу років особам, звільненим з військової служби, відповідно до статті 17-1 Закону № 2262-ХІІ та постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 № 393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітникам Служби судової охорони та членам їхніх сімей"; порядок оформлення та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення та перерахунку пенсій за вислугу років, по інвалідності та в разі втрати годувальника відповідно до Закону № 2262-ХІІ; порядок організації роботи стосовно визначення розміру грошового забезпечення для призначення та перерахунку пенсій особам, звільненим з військової служби (крім колишніх військовослужбовців строкової військової служби) визначає Положення про організацію в Міністерстві оборони України роботи з обчислення вислуги років для призначення пенсій військовослужбовцям і забезпечення соціальними виплатами осіб, звільнених з військової служби у Збройних Силах України, та членів їх сімей, затверджене наказом Міністерства оборони від 14.08.2014 № 530 (далі - Положення № 530).

34. Відповідно до абзацу 8 пункту 1.1 Положення № 530 організація роботи з обчислення вислуги років для призначення пенсій військовослужбовцям і забезпечення соціальними виплатами осіб, які проходили службу і звільнилися з інших військових формувань та правоохоронних органів, і членів їх сімей здійснюється відповідно до вимог чинного законодавства, зокрема, нормативно-правових актів, які регулюють діяльність цих формувань та органів.

35. Згідно з пунктом 2.9 Положення № 530 обчислення вислуги років для призначення пенсії здійснюється за послужним списком та іншими документами з особової справи військовослужбовця.

36. Пунктом 2.10 Положення № 530 передбачено, що перед представленням військовослужбовців до звільнення з військової служби управління (відділ) персоналу уточнює дані про проходження ними служби, а в необхідних випадках і дані про навчання в цивільних вищих (або колишніх середніх) навчальних закладах до прийняття (призову) на військову службу, підтверджує в послужних списках з їх особових справ періоди служби та іншої діяльності, що підлягає зарахуванню до вислуги років у календарному обчисленні, і окремо - на умовах, передбачених пунктом 2.2 цього розділу, або на пільгових умовах, після чого разом з відповідними підрозділами персоналу.

Щодо військовослужбовців, пенсія яким призначається з урахуванням страхового стажу, управління (відділ) персоналу поряд з військовою службою уточнює і підтверджує також загальний страховий стаж (включаючи час навчання).

37. Відповідно до пункту 2.12 Положення № 530 обчислення вислуги років чи загального страхового стажу для призначення пенсій здійснюється:

Департаментом соціального забезпечення Міністерства оборони України за поданням відповідних підрозділів персоналу - особам офіцерського складу, військовослужбовцям військової служби за контрактом рядового складу, сержантського та старшинського складу, які проходять військову службу в апаратах Міністерства оборони України, Головнокомандувача Збройних Сил України, у Генеральному штабі Збройних Сил України та військових частинах, військових навчальних закладах, установах і організаціях, органах військового управління, які їм безпосередньо підпорядковані, у командуваннях видів Збройних Сил України;

фінансово-економічними управліннями командувань видів Збройних Сил України за поданням відповідних підрозділів персоналу - особам офіцерського складу, військовослужбовцям військової служби за контрактом рядового складу, сержантського та старшинського складу управлінь (відділів) оперативних (повітряних) командувань, з`єднань і військових частин, що належать до їх складу, а також офіцерам, військовослужбовцям військової служби за контрактом рядового складу, сержантського та старшинського складу військових частин, підпорядкованих Міністерству оборони України, що займають посади, призначення на які здійснюються наказами командувачів військ оперативних командувань, командирів повітряних командувань (по особовому складу), їм відповідних і нижче;

фінансово-економічним управлінням військової частини НОМЕР_1 разом з кадровим органом цієї військової частини - особам офіцерського складу, військовослужбовцям рядового складу, сержантського та старшинського складу, які прийняті на військову службу за контрактом до цієї військової частини та до підпорядкованих їй військових частин.

38. Згідно з пунктом 2.15 Положення № 530 попередній розрахунок вислуги років (страхового стажу) на пенсію складається відповідним управлінням (відділом) персоналу та передається разом з особовою справою до фінансового органу (пункт 2.12 цього розділу), який складає основний розрахунок вислуги років (страхового стажу) на пенсію і повертає його в управління (відділ) персоналу для долучення до особової справи військовослужбовця.

Вислуга років розраховується не пізніше ніж за два місяці до дати, на яку планується звільнення військовослужбовця. Розрахунок вислуги років (страхового стажу) на пенсію не складається для військовослужбовців, щодо яких на дату запланованого звільнення не дотримуються умови призначення пенсії, зазначені у статті 12 Закону.

Після звільнення військовослужбовця з військової служби зазначений примірник особової справи разом з основним розрахунком вислуги років надсилається в обласний ТЦКСП за обраним військовослужбовцем місцем проживання, а попередній розрахунок залишається у справах фінансового органу та зберігається протягом трьох років.

39. Відповідно до пункту 2.18 Положення № 530 обласний ТЦКСП при призначенні пенсій перевіряє розрахунки вислуги років і додатково включає період неврахованої служби військовослужбовців з дня складення розрахунку вислуги років по день звільнення з військової служби. При цьому невраховані періоди служби, передбаченої підпунктами 2 і 3 пункту 2.3 цього розділу, зараховуються до вислуги років на відповідних пільгових умовах. Підставою для зарахування цих періодів є підтвердження управління (відділу) персоналу або військової частини про те, що військовослужбовець у відповідний період мав право на таку пільгу, а для зарахування служби у високогірних місцевостях України - витяг з наказу командира військової частини.

40. Пунктом 2.19 Положення № 530 передбачено, що вислуга років на пенсію, обчислена органами, зазначеними в пункті 2.12 цього розділу, доводиться під підпис військовослужбовцю, який представляється до звільнення з військової служби, на звороті відповідного розрахунку. Заперечення військовослужбовця щодо складеного розрахунку повинні бути розглянуті до його звільнення з військової служби.

Спірні питання щодо зарахування до вислуги років для призначення пенсії окремих періодів служби в календарному обчисленні або на пільгових умовах за поданнями начальників відповідних управлінь персоналу вирішує комісія Міністерства оборони України в складі, що затверджується наказом Міністерства оборони України. На розгляд комісії виносяться тільки ті спірні питання, які не можуть бути вирішені на місці підрозділами персоналу та фінансовими органами, зазначеними в пункті 2.12 цього розділу.

Для винесення питання на розгляд комісії управління (відділ) персоналу з`ясовує всі обставини, пов`язані зі спірними періодами служби, подає всі документи разом з особовою справою військовослужбовця і своїми висновками до управління персоналу вищого рівня (за підпорядкованістю), яке після ретельного вивчення цього питання направляє документи на розгляд зазначеної комісії.

41. Згідно з пунктом 2.20 Положення № 530 обчислена в установленому порядку вислуга років (календарна та окремо на пільгових умовах) зазначається в наказах про звільнення військовослужбовців з військової служби і є підставою для призначення їм пенсії за вислугу років. Щодо військовослужбовців, пенсія яким призначається з урахуванням загального страхового стажу, то в наказах про їх звільнення зазначаються загальний страховий стаж і окремо вислуга років на військовій службі або на службі в органах внутрішніх справ у календарному обчисленні.

42. Відповідно до пункту 2.21 Положення № 530 при виявленні помилок в обчисленні вислуги років на пенсію, що пов`язані з правом на пенсію за вислугу років, або факту зарахування до вислуги років періоду служби, не підтвердженого документами, що викликало необґрунтоване завищення вислуги років, обласні ТЦКСП повідомляють відповідний орган Пенсійного фонду України, який виплачує пенсію, про наявність підстав для припинення виплати призначеної пенсії, а за наявності права на подальше одержання пенсії - перераховують вислугу років, про що повідомляють орган Пенсійного фонду України для здійснення перерахунку пенсії з одночасним порушенням перед відповідним управлінням (відділом) персоналу питання про внесення змін до наказу про звільнення військовослужбовця з військової служби.

43. Згідно з пунктом 3.1 Положення № 530 оформлення та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення пенсій особам, звільненим з військової служби, та пенсій в разі втрати годувальника членам сімей померлих військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби) відповідно до Закону, а також визначення розміру грошового забезпечення, що враховується при обчисленні та перерахунках пенсій колишнім військовослужбовцям (крім колишніх військовослужбовців строкової військової служби), здійснюються уповноваженими органами Міністерства оборони України - обласними ТЦКСП згідно з постановою правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 № 3-1 "Про затвердження Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб"" (зі змінами), зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 15.02.2007 за № 135/13402.

44. Аналіз змісту наведених норм права свідчить про те, що органом, який наділений повноваженнями здійснювати підготовку документів, необхідних для призначення (перерахунку) пенсії, у тому числі на комунікацію із відповідним структурним підрозділом компетентного органу, який наділений повноваженням на обчислення вислуги років, є обласний ТЦКСП за обраним військовослужбовцем місцем проживання.

45. Тож, застосовуючи наведені вище висновки до спірних правовідносин, колегія суддів дійшла висновку про те, що відмова відповідача у здійсненні позивачці перерахунку її загального стажу для нарахування пенсії із урахуванням пільгової вислуги років військової служби, не відповідає критеріям, визначеним у статті 2 КАС України, у зв`язку із чим вона є протиправною та підлягає скасуванню, тому судові рішення судів попередніх інстанцій не ґрунтуються на правильному правозастосуванні, що зумовлює необхідність їх скасування Верховим Судом.

46. У свою чергу, враховуючи надану судам адміністративної юрисдикції можливість вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, та те, що відповідач, повідомляючи позивачку листом про відсутність підстав для перегляду вислуги років, не навів належного обґрунтування зазначеної відмови, належним та ефективним способом захисту порушених прав позивачки у цьому випадку є зобов`язання ІНФОРМАЦІЯ_3 повторно розглянути з дотриманням порядку, меж і способу дій, визначених Порядком № 530 заяву позивачки про уточнення загального трудового стажу для призначення пенсії із урахуванням пільгової вислуги років військової служби, прийнявши відповідне рішення, з урахуванням мотивів Верховного Суду, вказаних у цій постанові.

47. Згідно з частинами першою, третьою статті 351 КАС України суд скасовує судове рішення повністю або частково і ухвалює нове рішення у відповідній частині або змінює його, якщо таке судове рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з неправильним застосуванням норм матеріального права або порушенням норм процесуального права. Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.

48. За таких обставин, колегія суддів Верховного Суду дійшла висновку про те, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій у цій справі скасуванню з ухваленням нового рішення про часткове задоволення позовних вимог.

49. Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

50. Згідно з частиною шостою статті 139 КАС України якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.

51. Позивачка сплатила судовий збір: за подання позову - 1 073,60 грн відповідно до квитанції від 26.09.2023 № 32528798800007810200; за подання апеляційної скарги - 1 610,40 грн відповідно до квитанції від 09.11.2023 № 32528798800008115445.

52. Отже, враховуючи часткове задоволення касаційної скарги та позовних вимог, судові витрати підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - ІНФОРМАЦІЯ_3, в сумі 2 684,00 грн.

Керуючись статтями 139, 341, 345, 351, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд,


................
Перейти до повного тексту