ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 лютого 2025 року
м. Київ
cправа № 910/5857/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Волковицька Н. О. - головуючий, Могил С. К., Случ О. В.,
секретар судового засідання - Мельникова Л. В.,
розглянувши касаційну скаргу першого заступника керівника Київської обласної прокуратури
на рішення Господарського суду міста Києва від 12.01.2024 (суддя Мельник В. І.) та постанову Північного апеляційного господарського суду від 08.10.2024 (Козир Т. П. - головуючий, судді Гончаров С. А., Скрипка І. М.) у справі
за позовом заступника керівника Київської обласної прокуратури в інтересах держави
до 1) Київської обласної ради,
2) Державного агентства лісових ресурсів України,
3) Державного підприємства "Білоцерківське лісове господарство",
4) Товариства з обмеженою відповідальністю "Господарство "Зелений гай"
про визнання недійсним та скасування рішення Київської обласної ради, визнання недійсними договорів про умови ведення мисливського господарства,
(у судове засідання з`явилися: прокурор Кондратюк Д. А., представники: Київської обласної ради - Охріменко Н. М., Товариства з обмеженою відповідальністю "Господарство "Зелений гай" - Лиценко З. В.),
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст і підстави позовних вимог
1.1. У липні 2022 року Заступник керівника Київської обласної прокуратури звернувся з позовом в інтересах держави до Київської обласної ради (далі - Київська облрада), Державного агентства лісових ресурсів України (далі - Держлісагентство), Державного підприємства "Білоцерківське лісове господарство" (далі - Лісгосп) та Товариства з обмеженою відповідальністю "Господарство "Зелений гай" (далі - Товариство), у якому просив суд:
- визнати незаконним та скасування рішення Київської облради від 19.12.2019 №728-32-VII "Про закріплення мисливських угідь за Товариством з обмеженою відповідальністю "Господарство "Зелений гай" на території Київської області" (далі - рішення №728);
- визнати недійсним договір про умови ведення мисливського господарства від 22.10.2020 №2, укладений між Товариством та Держлісагентством (далі - договір № 2);
- визнати недійсним договір про умови ведення мисливського господарства від 27.10.2020 № 9, укладений між Товариством та Лісгоспом (далі - договір № 9).
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішення №728 прийняте з порушенням вимог законодавства, є незаконним та підлягає скасуванню, а укладені на його підставі договори слід визнати недійними, оскільки в порушення норм Закону України "Про мисливське господарство та полювання" на момент прийняття вказаного рішення погодження було надано не всіма власниками та користувачами земельних ділянок, на яких розташовані мисливські угіддя. Право на користування мисливськими угіддями може виникнути лише за наявності згоди всіх без виключення землевласників та землекористувачів, а відсутність погодження хоча б одного власника чи користувача земельної ділянки виключає надання мисливських угідь в користування. В обґрунтування підстав звернення прокурора із даним позовом він посилався на те, що передача мисливських угідь Товариству усупереч вимог порядку, встановленого чинним законодавством, нівелює правові, економічні та організаційні засади діяльності у галузі мисливського господарства та полювання, забезпечення рівних прав усіх користувачів мисливських угідь у взаємовідносинах з органами державної влади, інтерес держави полягає у відновленні правового порядку в частині визначення меж компетенції органів державної влади, відновленні становища, яке існувало до порушення права власності Українського народу на природні ресурси, а оскільки орган, який забезпечує формування державної політики у сфері лісового та мисливського господарства (Держлісагентство) не наділений повноваженнями здійснювати контроль за законністю прийняття рішень органами місцевого самоврядування, а також є стороною оспорюваного договору, тому він залучений в якості співвідповідача.
2. Фактичні обставини справи, встановлені судами
2.1. Як установили суди попередніх інстанцій і свідчать матеріали справи, 29.01.2019 ТОВ "Господарство "Зелений гай" подало до Київського обласного та по м. Києву управління лісового та мисливського господарства заяву від 14.12.2018 вих. № 8 про погодження у користування на 49 років мисливських угідь на території Білоцерківського та Сквирського районів загальною площею 21181 га. Додатками до вказаної заяви зазначені: 1. Рішення Білоцерківської та Сквирської районних державних адміністрацій; 2. Рішення Білоцерківської та Сквирської районних рад; 3. Відомість розподілу земель по сільських радах Білоцерківського району; 4. Відомість розподілу земель по сільських радах Сквирського району; 5. Листок погодження з власниками земель Білоцерківського району. 6. Листок погодження з власниками земель Сквирського району; 7. Опис меж мисливських угідь ТОВ "Господарство "Зелений гай".
Так, відповідно до додатку до листа Головного управління Держгеокадастру у Київській області, Товариство підготувало листки-погодження та отримало відповідні погодження: по Білоцерківському району (загальна площа мисливської дільниці 18188 га) - від ДП "Білоцерківське лісового господарства", від ТОВ "А/ф "Дім", від Дроздівецької сільської ради, від ТДВ "Терезіне", від Вільнотарасівської сільської ради, від Фурсівської сільської ради, від ПСП АФ "Світанок", від ПОП "Раставиця", від Трушківської сільської ради, від ТОВ "Білагротех", від ТОВ "СВК ім. Щорса", від Яблунівської сільської ради, від ТОВ АФ "Матюші", від Матюшівської сільської ради; по Сквирському району (загальна площа мисливської дільниці 2993 га) - від СП "Інтерагро-Сквира", від ТДВ "Шамраївський цукровий завод".
07.06.2019 Держлісагентство подало до Київської обласної ради подання від 06.06.2019 вих. №03-11/4488-19, у якому, враховуючи клопотання Київського обласного та по м. Києву управління лісового та мисливського господарства, погодження Київської обласної державної адміністрації від 22.05.2019 №11-13/3481/01/28-2019, погодження землевласників, землекористувачів, направило на розгляд Київської обласної ради матеріали про надання ТОВ "Господарство "Зелений гай" у користування мисливських угідь, загальною площею 17315 га, розташованих на території Білоцерківського та Сквирського районів Київської області, на строк не менш як на 15 років.
19.12.2019 Київською обласною радою прийнято рішення №728-32-VII "Про закріплення мисливських угідь за ТОВ "Господарство "Зелений гай" на території Київської області", згідно з яким ТОВ "Господарство "Зелений гай" надано у користування мисливські угіддя у Білоцерківському та Сквирському районах Київської області площею 17 315 га строком на 49 років у межах згідно з додатком до цього рішення.
Згідно додатку до вказаного рішення, Товариству надано мисливські угіддя у межах Білоцерківського та Сквирського районах:
- з півночі: з с. Дрозди по асфальтній дорозі до перетину з дорогою м. Фастів - м. Біла Церква;
- зі сходу: далі по дорозі м. Фастів - м. Біла Церква, далі по окружній дорозі, по приміських межах до р. Рось, далі вверх проти течії р. Рось до межі між польовими угіддями с. Городище і польовими угіддями с. Яблунівка;
- з півдня: по межі між польовими угіддями с. Городище і польовими угіддями с. Яблунівка, далі по межі між польовими угіддями с. Трушки і польовими угіддями с. Яблунівка, далі по межі з лісовими масивами урочища "Пожарна" Державного підприємства "Білоцерківське лісове господарство" і польовими угіддями с. Яблунівка і по межі Сквирського району до с. Тарасівка;
- з заходу: від с. Тарасівка по асфальтній дорозі до перетину з дорогою м. Сквира - м. Біла Церква, далі по цій дорозі через с. Шамраївка до с. Пищики, далі від с. Пищики до р. Кам`янка, далі вверх проти течії р. Кам`янка до с. Дрозди та лісового урочища "Макіївська дача".
На виконання рішення Київської обласної ради від 19.12.2019 № 728-32-VІІ "Про закріплення мисливських угідь за ТОВ "Господарство "Зелений гай" на території Київської області", 22.10.2020 між Держлісагентством України (центральний орган) та ТОВ "Господарство "Зелений гай" (користувач) було укладено договір про умови ведення мисливського господарства №2, яким врегульовано відносини між центральним органом та користувачем щодо умов ведення мисливського господарства та полювання.
Також, 27.10.2020 між ТОВ "Господарство "Зелений гай" (користувач мисливських угідь) та Державним підприємством "Білоцерківське лісове господарство" (постійний землекористувач) укладено договір №9, відповідно до умов якого користувач мисливських угідь зобов`язувався відповідно до ст. 24 Закону України "Про мисливське господарство та полювання" вносити постійному землекористувачу плату за користування мисливськими угіддями, які знаходяться на земельних ділянках, що передані у користування постійному землекористувачу в порядку, строки та розмірах, визначені цим договором.
За доводами прокурора, прийняттю рішення Київської обласної ради №728-32-VІІ від 19.12.2019 передував розгляд даного питання на постійній комісії Київської обласної ради з питань агропромислового комплексу та земельних відносин, про що останньою складено відповідні висновки та рекомендації від 25.10.2019, що є Додатком до протоколу №1 від 25.10.2019.
Пунктом 1 Висновків і рекомендацій вирішено погодити подання про закріплення мисливських угідь за ТОВ "Господарство "Зелений гай" на території Білоцерківського та Сквирського районів Київської області загальною площею 17 315 га за умови доопрацювання пакету документів в частині надання товариством погоджень власників та користувачів земельних ділянок, на яких розташовані відповідні мисливські угіддя (уточнення опису меж на території Сквирського району).
Згідно з планом типів мисливських угідь і біотехнічних мисливського господарства Товариства, наданого Лісгоспом разом із інформацією від 19.11.2021 № 886, надані в користування Товариству мисливські угіддя знаходяться на землях, що розташовані на території Дроздівської, Пилипчанської, Яблунівської, Макіївської, Тарасівської, Шамраївської сільських рад та Фурсівської сільської територіальної громади.
У свою чергу, згідно з листом від 13.02.2022 № 0112/14 Білоцерківського національного аграрного університету, який є користувачем земельної ділянки з кадастровим номером 3220485100:05:013:0002 площею 181,3493 га в адміністративних межах Пилипчанської сільської ради Білоцерківського району Київської області для дослідних та навчальних цілей погодження на використання даної земельної ділянки для ведення мисливського господарства адміністрацією університету не надавалось.
Згідно з листом від 30.12.2021 № 497 ТОВ "Шамраївське", який є орендарем земельної ділянки з кадастровим номером 3224088200:02:002:00001 площею 30,5535 га на території Сквирської ОТГ в межах с. Шамраївка для розміщення та обслуговування гранітного кар`єру, ТОВ "Господарство "Зелений гай" не зверталося до підприємства про погодження надання в користування мисливських угідь для ведення мисливського господарства, відповідне погодження не надавалося.
Відповідно до листа ТОВ "Акватрест", яке є орендарем земельної ділянки з кадастровим номером 3220488301:02:004:0025 площею 25,92 га на території Фурсівської об`єднаної територіальної громади для рибогосподарських потреб, риборозведення, звернень від ТОВ "Господарство "Зелений гай" про погодження надання в користування мисливських угідь для ведення мисливського господарства на адресу товариства не надходило, відповідне погодження підприємством не надавалося.
Згідно з листом від 14.01.2022 № 1/1 ТОВ "Мостехагро", яке є орендарем земельної ділянки з кадастровим номером 3220485100:01:018:0059 площею 13,1301 га на території Білоцерківської об`єднаної територіальної громади для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, погодження на використання даної земельної ділянки підприємством не надавалося.
Листом від 18.01.2022 № 1 Фермерського господарства "Ященко А.М.", яке є користувачем земельних ділянок з кадастровими 3224085600:04:010:0011 3224085600:07:004:0017, 3224085600:07:027:0020 загальною площею близько 20 га на території Фурсівської об`єднаної територіальної громади для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, документи щодо даних погодження на використання земельних ділянок для ведення мисливського господарства не надавались.
ТОВ Агрофірма "Нива" листом повідомило, що не надавало погодження на використання ТОВ " Господарство "Зелений гай" для ведення мисливського господарства земельних ділянок 3224085600:04:006:0014, кадастровими номерами 3224085600:04:009:0023, 3224085600:07:024:0004, 3224085600:04:004:0002, що знаходяться у користуванні вказаного товариства.
Відповідно до листа від 31.01.2022 №б/н інформації ТОВ "Дельфін", останнім не надавалося погодження на використання земельної ділянки з кадастровим номером 3224085600:04:010:0008 для ведення мисливського господарства, звернень з цього приводу не отримувало та категорично заперечує проти такого використання.
Листом від 19.01.2022 №63/02-14 Фурсівська сільська рада повідомила, що не приймалось рішення про погодження на використання ТОВ "Господарство "Зелений гай" земельних ділянок комунальної форми власності.
Як вбачається з листа від 17.01.2022 №132 Сквирської міської ради, інформація про надання у 2019 році Шамраївською сільською радою погодження на використання ТОВ "Господарство "Зелений гай" земельних ділянок комунальної власності, розташованих на території вказаної сільської ради для ведення мисливського господарства у Сквирській міській раді відсутня.
3. Короткий зміст судових рішень у справі
3.1. Рішенням Господарського суду міста Києва від 06.12.2022, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 17.05.2023, у задоволенні позову відмовлено.
Постановою Верховного Суду від 05.09.2023 рішення судів скасовано. Справу передано на новий розгляд до Господарського суду міста Києва.
Постанова аргументована тим, що суди не встановили усіх власників та користувачів земельних ділянок, на яких розташовані відповідні мисливські угіддя (з урахування меж цих мисливських угідь), як і того чи було отримано відповідні погодження від усіх власників та землекористувачів до прийняття спірного рішення обласною радою. Суди належним чином не перевірили чи є наведені прокурором в позовній заяві особи власниками та користувачами земельних ділянок, на яких розміщено відповідні мисливські угіддя. Апеляційний господарський суд вдався лише до оцінки листів, довідок цих осіб на предмет їх відповідності вимогам Національного стандарту України "Державна уніфікована система документації. Уніфікована система організаційно-розпорядчої документації. ДСТУ 4163-2020".
Суди фактично дійшли висновку про отримання ТОВ "Господарство "Зелений гай" погодження власників та користувачів земельних ділянок (при цьому у текстах своїх рішень не зазначають про погодження саме усіма власниками та користувачами земельних ділянок) лише з оцінки документів, на підставі яких ТОВ "Господарство "Зелений гай" зверталося до відповідних державних органів для надання йому мисливських угідь для ведення мисливського господарства та подання Держлісагентства (яке також не містить відомостей хто є власниками та користувачами відповідних земельних ділянок та, що усі вони надали відповідні погодження), а не на підставі оцінки документів, якими було б оформлено погодження власниками та користувачами земельних ділянок (усіма) надання відповідачу - 4 мисливських угідь.
Рішенням Господарського суду міста Києва від 12.01.2024 у справі № 910/5857/22, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 08.10.2024, у задоволенні позову відмовлено.
Рішення судів аргументовані тим, що подання Держлісагентства від 06.06.2019 №03-11/4488-19 щодо надання Товариству у користування мисливських угідь містило повний пакет документів, в тому числі і погоджень, необхідних для надання мисливських угідь у користування Товариству.
З метою визначення вичерпного кола власників та землекористувачів земельних ділянок, які можуть увійти до складу мисливських угідь, Товариству необхідно було звертатись до управління Держгеокадастру - органу, який реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного контролю за використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів. Система Державного земельного кадастру містить дані про кількісну та якісну характеристику земель, їх оцінку, розподіл між власниками та користувачами, а також дає можливість оперативно отримувати необхідну інформацію про земельні ділянки на всій території України; і в подальшому керуватись саме відомостями, отриманими від управління Держгеокадастру.
Товариством було надано відповідь Головного управління Держгеокадастру у Київській області за вих. № 416/121-18 від 06.12.2018 року з додатками, у якій міститься вичерпна інформація щодо власників (землекористувачів) земельних ділянок на вказаній території. Товариством було отримано та надано на розгляд сесії погодження усіх без виключення власників або користувачів земельних ділянок, на яких розташовані відповідні мисливські угіддя, інформація про яких міститься у відповіді Головного управління Держгеокадастру у Київській області.
У матеріалах справи наявні належні докази отримання Товариством усіх необхідних погоджень від власників або користувачів земельних ділянок, на підставі яких центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства, було внесено відповідне подання до Київської облради.
Встановити, чи накладаються межі земельних ділянок власників або користувачів, вказаних прокурором, на землі мисливських угідь Товариства, на підставі довідки ТОВ "Геоматичні рішення", є неможливим, оскільки за основу для своєї роботи ТОВ "Геоматичні рішення" було взято не точну план-схему меж, яка була б виготовлена в процесі землевпорядкування території, на якій би було відображено, які юридичні особи, в якому обсязі та на якій правовій підставі володіють чи користуються земельними ділянками, а було взято наданий прокурором план типів мисливських угідь і біотехнічних заходів мисливського господарства Товариства, який містив лише приблизне графічне зображення мисливських угідь без зазначення точних меж та координат.
Встановити, чи накладаються межі земельних ділянок власників або користувачів, вказаних прокурором, на землі мисливських угідь Товариства на підставі кадастрової карти не вбачається можливим.
Прокурором, крім довідки ТОВ "Геоматичні рішення" та листів юридичних осіб - Білоцерківського національного аграрного університету, ТОВ "Шамраївське", ТОВ "Акватрест", ТОВ "Мостехагро", ФГ "Ященко А.М.", ТОВ Агрофірма "Нива", ТОВ "Дельфін" і Фурсівської сільської ради, в якості додаткового доказу на підтвердження того, що ці юридичні особи є власниками та користувачами земельних ділянок в межах спірних мисливських угідь, при новому розгляді справи було надано інформаційні довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Однак, з наданих прокурором інформаційних довідок можливо встановити права перелічених прокурором осіб на відповідні земельні ділянки на момент прийняття Київською облрадою оспорюваного рішення, але, водночас, які б відомості не містились в цих інформаційних довідках, в них відсутня інформація про те, що ці земельні ділянки знаходяться саме в межах мисливських угідь, переданих у користування Товариству оспорюваним рішенням.
Спеціально уповноваженими органами, які мають право на здійснення контролю за законністю прийнятих рішень органів місцевого самоврядування з питань надання у користування мисливських угідь є Держлісагентство в особі його територіальних органів та Державна екологічна інспекція України у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Заступником керівника Київської обласної прокуратури не надано належних доказів на підтвердження бездіяльності відповідних органів чи неналежність здійсненого ними захисту, що зумовило настання обставин, за яких прокурор може звернутись із даним позовом до суду.
Доводи прокурора про порушення інтересів держави шляхом обмеження спірним рішенням Київської облради та договором права користування, володіння та розпорядження власників та користувачів земельних ділянок, що перебувають у користуванні Товариства, а також позбавлення Українського народу або конкретної територіальної громади правомочностей власника вказаних земель також не можуть братись судом до уваги, оскільки: - прокурором в порушення вимог статті 53 ГПК України не було зазначено конкретного державного органу, уповноваженого представляти інтереси Українського народу в спірних правовідносинах, а також не доведено відсутності такого органу, а посилаючись на позбавлення конкретної територіальної громади правомочностей власника вказаних земель, прокурором у якості позивача не було визначено жодного з органів місцевого самоврядування, уповноважених представляти інтереси відповідної територіальної громади.
Отже, прокурором не було у встановленому законом порядку доведено порушення інтересів держави оскаржуваним рішенням Київської облради, водночас вимоги прокурора зводяться, зокрема, до порушення спірним рішенням інтересів конкретних власників та землекористувачів земельних ділянок, тобто окремо взятих суб`єктів: Білоцерківський національний аграрний університет, ТОВ "Шамраївське", ТОВ "Акватрест", ТОВ "Мостехагро", ФГ "Ященко А.М.", ТОВ "Агрофірма "Нива", ТОВ "Дельфін", Фурсівська сільська рада, при цьому прокурор не надав доказів того, що ці суб`єкти господарювання позбавлені права самостійно звертатись за захистом своїх порушених прав до суду (у випадку їх порушення).
4. Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу
4.1. Перший заступник керівника Київської обласної прокуратури звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить рішення судів скасувати і передати справу на новий розгляд.
Підставами касаційного оскарження є пункти 1, 4 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України).
4.2. Скаржник стверджує, що судами не враховано висновки щодо застосування статті 22 Закону України "Про мисливське господарство", викладені у постановах Верховного Суду від 06.09.2018 у справі № 905/2198/17 щодо обов`язкового погодження сільськими, селищними, міськими радами користування мисливськими угіддями на їх територіях, від 05.02.2020 у справі № 911/2191/16, від 12.04.2018 у справі № 907/1/17 щодо відсутності погодження всіх власників (користувачів) відповідних земельних ділянок; від 14.01.2020 у справі № 910/21672/16 щодо мисливських угідь як ділянки суші, яка має свою чітко окреслену територію на земельній ділянці.
Крім того, не враховано висновки Верховного Суду щодо застосування статті 23 Закону України "Про прокуратуру" і статті 53 ГПК України, викладені у постановах від 26.06.2019 у справі 587/430/16-ц, від 15.01.2020 у справі № 698/119/18, від 28.09.2020 у справі № 483/448/20 щодо представництва прокурором в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави у разі відсутності органу, до компетенції якого належить захист відповідних інтересів держави.
У порушення частини першої статті 316 ГПК України судами не виконано вказівки, що містяться у постанові Верховного Суду від 05.09.2023 у цій справі.
Заявник стверджує, що відсутність визначення в натурі мисливських угідь відповідно до вимог статті 79 Земельного кодексу України та норм Закону України "Про землеустрій" не перешкоджає встановленню їх меж на підставі інших джерел, у цьому випадку - на підставі плану типів мисливських угідь і біотехнічних заходів мисливського господарства ТОВ "Господарство "Зелений гай".
У порушення статті 22 Закону України "Про мисливське господарство", на момент прийняття Київською обласною радою оскаржуваного рішення, були відсутні погодження 7 власників та користувачів земельних ділянок, на яких знаходяться мисливські угіддя, які отримано у користування для ведення мисливського господарства Відповідачем 4 (ТОВ "Господарство "Зелений гай").
Стверджуючи, що прокурор не надав жодного належного та допустимого доказу на підтвердження того, що вказані у позові особи є власниками або користувачами земельних ділянок із визначенням площі, що увійшли до складу мисливських угідь, суди не надали оцінки листам органів місцевого самоврядування про відсутність відповідних рішень рад про погодження користування мисливських угідь, наданих ТОВ "Господарство "Зелений гай".
"Державним" (суспільним, публічним) інтересом для звернення прокурора до суду із даним позовом є задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно важливого та соціально значущого питання передачі природних ресурсів у користування, а також захист суспільних інтересів загалом, права власності на природні ресурси Українського народу, що гарантовано статтями 13, 14 Конституції України, статей. 1, 7 Лісового кодексу України, статтями 4, 5 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", статтею 5 Закону України "Про тваринний світ" та інших. Інтерес держави у даному випадку полягає у відновленні правового порядку в частині визначення меж компетенції органів державної влади, відновленні становища, яке існувало до порушення права власності Українського народу на природні ресурси.
Нормативно-правовими актами України, не передбачено повноважень Держлісагентства чи його територіальних органів здійснювати контроль за законністю прийняття рішень органами місцевого самоврядування, у тому числі з питань надання у користування мисливських угідь.
Держлісагентство визначено співвідповідачем по цьому позову не лише внаслідок нездійснення належного захисту інтересів держави, а й через безпосереднє завдання шкоди інтересам держави внаслідок вчинених ним дій, які виразились у внесенні подання, із оформленими з грубими порушеннями вимог чинного законодавства документами, у Київську обласну раду та підписані цим же суб`єктом оскаржуваного договору. Отже, оскільки уповноважений орган держави є відповідачем у цій справі, у позовній заяві наведені підстави для представництва інтересів держави та обґрунтовано у чому полягає порушення цих інтересів, прокурор правомірно звернувся до суду як самостійний позивач.
4.3. У відзиві на касаційну скаргу Київська обласна рада вказує на безпідставність доводів скаржника та просить залишити без змін оскаржені судові рішення.