1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 лютого 2025 року

м. Київ

справа № 320/3264/23

адміністративне провадження № К/990/43669/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Мартинюк Н.М.,

суддів - Жука А.В., Мельник-Томенко Ж.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу №320/3264/23

за позовом ОСОБА_1

до Державної судової адміністрації України

про визнання протиправним і скасування наказу,

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на рішення Київського окружного адміністративного суду від 18 травня 2023 року (головуючий суддя: Лапій С.М.)

і постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 листопада 2023 року (головуючий суддя: Єгорова Н.М., судді: Сорочко Є.О., Чаку Є.В.),

Установив:

Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування

У лютому 2023 року ОСОБА_1 звернувся до Київського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державної судової адміністрації України (далі - "ДСА України"), у якому просив суд:

визнати протиправним і скасувати наказ ДСА України від 20 грудня 2022 року №477 "Про утворення ліквідаційної комісії Окружного адміністративного суду міста Києва та затвердження плану заходів з ліквідації".

В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 вказував, що, приймаючи оскаржуваний наказ ДСА України перебрала на себе повноваження Верховної Ради України як органу, який у відповідності до вимог частини девятої статті19 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" є єдиним уповноваженим на визначення порядку здійснення відповідних заходів, пов`язаних з ліквідацією суду, оскільки відповідач наділений повноваженнями вживати виключно тих заходів з припинення (ліквідації) суду, які мали бути визначені у відповідному рішенні про його ліквідацію - в цьому випадку в Законі України "Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду".

Позивач стверджує, що, зважаючи на те, що пунктом 3 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду" лише зобов`язано Кабінет Міністрів України та ДСА України вжити в межах компетенції заходів, необхідних для реалізації цього Закону, а інших норм, які б врегульовували порядок здійснення відповідних заходів, пов`язаних з ліквідацією суду, в тому числі по створенню ліквідаційної комісії, вказаний Закон не містить, то відповідач при прийнятті оскаржуваного наказу діяв не на підставі, поза межами повноважень та у спосіб, який не передбачений Конституцією та законами України, що прямо свідчить про його протиправність та наявність підстав для скасування.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 18 травня 2023 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 листопада 2023 року, відмовлено у задоволенні позову.

Відмовляючи у задоволенні позову, суди попередніх інстанцій виходили з того, що Закон України "Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду" не містить чіткого порядку здійснення ліквідації Окружного адміністративного суду міста Києва.

Одночасно, пунктом 3 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду" ДСА України доручено вжити в межах компетенції заходів, необхідних для реалізації цього Закону.

Проаналізувавши норм Закону України "Про судоустрій та статус суддів" та Положення №141/0/15-19, суди попердніх інстанцій дійшли висновку, що суд утворюється, реорганізовується і ліквідовується законом, практична реалізація якого є одним із основних завдань ДСА України. Забезпечення виконання рішень про утворення чи припинення (ліквідацію) судів ДСА України здійснює з урахуванням порядку (особливостей), визначених законом про утворення, реорганізацію чи ліквідацію такого суду.

Зміст положень Цивільного кодексу України, які регулюють питання ліквідації юридичної особи, у взаємозв`язку із Законом України "Про судоустрій та статус суддів" і Положення №141/0/15-19, на переконання судів попередніх існтанцій, свідчить про те, що заходи, необхідні для ліквідації суду як юридичної особи вчиняються ліквідаційною комісією. Тож, призначення ліквідаційної комісії суду, затвердження її персонального складу охоплюється поняттям "забезпечення виконання рішення про припинення (ліквідацію) суду", і є одним із основних завдань ДСА України.

На основі викладеного, суди попередніх інстанцій не встановили порушень, необхідних для визнання оскаржуваного наказу незаконним.

Не погоджуючись із судовими рішеннями ухваленими у цій справі, позивач подав касаційну скаргу на них.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги

23 грудня 2023 року до Верховного Суду через підсистему "Електронний суд" надійшла касаційна скарга позивача на рішення Київського окружного адміністративного суду від 18 травня 2023 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 листопада 2023 року у цій справі.

У касаційній скарзі ОСОБА_1, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального права, просить скасувати рішення Київського окружного адміністративного суду від 18 травня 2023 року і постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 листопада 2023 року, й ухвалити у справі нове рішення, яким задовольнити позов повністю.

Підставою касаційного оскарження судових рішень позивач вказує пункт 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - "КАС України"), зазначаючи про неправильне застосування судами попередніх інстанцій статей 19, 147 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", а також Закону №2825-IX, оскільки спір стосується відсутності у ДСА України повноважень щодо створення ліквідаційної комісії суду та визначення її складу, затвердження плану заходів з ліквідації суду саме у відповідності до норм частини третьої статті 147 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", а також Закону №2825-IX, якими непередбачено право на вчинення таких дій, з огляду на відсутність висновку Верховного Суду щодо спірного питання.

Ухвалою Верховного Суду від 9 січня 2024 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 .

Відповідач свого відзиву на касаційну скаргу не подав, що не перешкоджає перегляду оскаржуваного судового рішення у силу частини четвертої статті 338 КАС України. Згідно з довідкою про доставку електронного листа, ухвалу Верховного Суду про відкриття касаційного провадження у цій справі доставлено відповідачу 9 січня 2024 року о 22:04 год.

Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи

13 грудня 2022 року Верховною Радою України прийнято Закон України "Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду" №2825-IX, статтею 1 якого ліквідовано Окружний адміністративний суд міста Києва.

Відповідно до пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" вказаного Закону з дня набрання чинності цим Законом Окружний адміністративний суд міста Києва припиняє здійснення правосуддя.

Згідно із пунктом 3 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" цього Закону Кабінету Міністрів України, ДСА України доручено вжити в межах компетенції заходів, необхідних для реалізації цього Закону.

Вказаний Закон 14 грудня 2022 року опублікований в газеті "Голос України" №254 та набрав чинності 15 грудня 2022 року.

Листом від 19 грудня 2022 року №03-18/2180/22 керівник апарату Окружного адміністративного суду міста Києва звернувся до голови ДСА України, в якому, враховуючи набрання чинності Законом, керуючись частиною першою статті 155 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", з метою організації виконання наведеного Закону, просив розглянути питання про включення до складу ліквідаційної комісії з ліквідації Окружного адміністративного суду міста Києва працівників цього суду згідно з переліком.

Наказом ДСА України від 20 грудня 2022 року № 477 "Про утворення ліквідаційної комісії Окружного адміністративного суду міста Києва та затвердження плану заходів з ліквідації", зокрема, утворено ліквідаційну комісію Окружного адміністративного суду міста Києва, визначено її склад та затверджено план заходів з ліквідації Окружного адміністративного суду міста Києва, в який включено наступні пункти:

1. Поінформувати ДСА України про передачу справ Окружного адміністративного суду міста Києва до Київського окружного адміністративного суду;

2. Поінформувати ДСА України про передачу локальної бази даних автоматизованої системи документообігу Окружного адміністративного суду міста Києва до Київського окружного адміністративного суду;

3. Вжити заходів щодо внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР) запису про рішення щодо ліквідації Окружного адміністративного суду міста Києва;

4. Надати до ЄДР копії таких документів: Закону України від 13 грудня 2022 року №2825-ІХ "Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва"; наказу ДСА України "Про утворення ліквідаційної комісії Окружного адміністративного суду міста Києва та затвердження плану заходів з ліквідації";

5. Письмово поінформувати працівників суду про ліквідацію державного органу та письмово попередити їх про наступне вивільнення (звільнення) (стаття 492 Кодексу законів про працю України, стаття 87 Закону України "Про державну службу");

6. Подати інформацію до державної служби зайнятості за формою звітності №4 ПН "Інформація про заплановане масове вивільнення працівників у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці";

7. Здійснити заходи щодо можливого працевлаштування працівників апарату Окружного адміністративного суду міста Києва, що ліквідується, звернувшись до державної служби зайнятості міста Києва, органів в системі правосуддя та інших державних органів;

8. Видати накази про звільнення та ознайомити з ними працівників;

9. Забезпечити впорядкування трудових книжок суддів, працівників апарату суду, що ліквідується, та їх видачу працівникам, що звільняються;

10. Вжити заходів щодо внесення до ЄДР запису про завершення процедури ліквідації із внесенням до ЄДР відомостей про припинення юридичної особи шляхом ліквідації;

11. Здійснити інвентаризацію основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей і документів та розрахунків суду, що ліквідується;

12. Вжити заходів щодо виявлення дебіторів та кредиторів, погашення дебіторської та кредиторської заборгованості;

13. Здійснити перерозподіл кошторисних призначень для фінансування заходів, пов`язаних з ліквідацією суду;

14. Скласти акти приймання-передачі щодо основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, документів та розрахунків;

15. Передати основні засоби, нематеріальні активи, товарно-матеріальні цінності, документи і розрахунки суду, що ліквідується, до ТУ ДСА України в місті Києві з подальшою передачею до Київського міського окружного адміністративного суду;

16. Особам, відповідальним за збереження гербової печатки та штампів, передати, а голові ліквідаційної комісії прийняти печатку, штампи, про що оформити відповідні акти;

17. Гербові печатки і штампи знищити. Акти про знищення печаток та штампів надіслати до ДСА України;

18. Здійснити інші заходи фінансового та матеріально-технічного забезпечення, необхідні для проведення ліквідації Окружного адміністративного суду міста Києва;

19. Утворити експертну комісію для упорядкування фонду документообігу та архівного фонду;

20. Забезпечити впорядкування та передачу судових справ, архівного фонду документообігу ліквідованого суду відповідній архівній установі;

21. Здійснити заходи щодо ліквідації режимно-секретного органу (РСО) в Окружному адміністративному суді міста Києва;

22. Здійснити заходи щодо передачі документів та інших матеріальних носіїв інформації, що містять службову інформацію з відмітками Літер М, які зберігаються в Окружному адміністративному суді міста Києва, на тимчасове збереження до Територіального управління ДСА України в місті Києві з подальшою передачею до Київського міського окружного адміністративного суду;

23. Здійснити інші заходи документального забезпечення, необхідні для проведення ліквідації Окружного адміністративного суду міста Києва.

V. Джерела права й акти їхнього застосування. Позиція Верховного Суду

Організацію судової влади та здійснення правосуддя в Україні, що функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів і забезпечує право кожного на справедливий суд визначає Закон № 1402-VIII (у редакції, чинній на час видання оскаржуваного наказу).

Стаття 19 Закону № 1402-VIII урегульовує питання щодо порядку утворення, реорганізації, ліквідації суду, визначення кількості суддів у суді.

Згідно з частинами першою та дев`ятою цієї статті суд утворюється, реорганізовується і ліквідовується законом.

Порядок здійснення відповідних заходів, пов`язаних з утворенням, реорганізацією чи ліквідацією суду, визначається законом про утворення, реорганізацію чи ліквідацію такого суду.

Відповідно до частин першої - третьої статті 147 Закону № 1402-VIII в Україні діє єдина система забезпечення функціонування судової влади - судів, органів суддівського

................
Перейти до повного тексту