1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 лютого 2025 року

м. Київ

справа № 161/21678/23

провадження № 51-4844 км 24

Верховний Суд колегією суддів Третьої судової палати Касаційного кримінального суду у складі:

головуючого ОСОБА_1,

суддів ОСОБА_2, ОСОБА_3,

за участю:

секретаря судового засідання ОСОБА_4,

прокурора ОСОБА_5,

захисника (у режимі відеоконференції) ОСОБА_6,

розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу захисника ОСОБА_6 на ухвалу Волинського апеляційного суду від 03 вересня 2024 року в кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 22022230000000129 від 10 травня 2022 року, за обвинуваченням

ОСОБА_7, ІНФОРМАЦІЯ_1, уродженця м. Херсон, який проживає за адресою: АДРЕСА_1,

у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 Кримінального кодексу України (далі - КК України).

Зміст судових рішень і встановлені судами першої та апеляційної інстанцій обставини

За вироком Луцького міськрайонного суду Волинської області від 02 травня 2024 року ОСОБА_7 визнано винуватим у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України, призначено покарання у виді позбавлення волі на строк 7 років з позбавленням права обіймати посади в органах державної влади та місцевого самоврядування, органах державного управління та контролю, підприємствах та організаціях державної чи комунальної власності на строк 15 років, з конфіскацією всього належного на праві приватної власності майна.

Вирішено питання щодо заходів забезпечення кримінального провадження та речових доказів.

Відповідно до обставин, детально викладених у вироку суду, ОСОБА_7, будучи громадянином України, усвідомлюючи здійснення відкритої російської агресії, яка розпочалась 24 лютого 2022 року повномасштабним російським військовим вторгненням на територію України, погодився на пропозицію представників окупаційної адміністрації держави-агресора та з 01 червня 2022 року добровільно зайняв посаду, пов`язану з виконанням організаційно-розпорядчих функцій, в окупаційній адміністрації держави-агресора, а саме посаду "заместителя начальника Департамента молодежной политики, семьи и спорта военно-гражданской администрации Херсонской области", а в ході реорганізації вказаного органу влади 22 грудня 2022 року - посаду "заместителя министра молодежной политики, семьи и спорта военно-гражданской администрации Херсонской области". Знаходячись на зазначеній посаді, ОСОБА_8 розробляв та організовував проекти державних програм в сфері молодіжної політики, розвитку культури і спорту Херсонської області, організовував спортивні заходи та здійснював координацію діяльності державних закладів, які знаходяться у віданні "военно-гражданской администрации Херсонской области" та проводять роботу по програмах молодіжної політики. Своїми активними діями ОСОБА_7 умисно підтримував на тимчасово окупованій території України працездатність "военно-гражданской администрации Херсонской области" по взаємодії з населенням, тим самим впливаючи на свідомість місцевих мешканців, формуючи у них ідеологію довіри до окупаційної влади російської федерації.

Волинський апеляційний суд ухвалою від 03 вересня 2024 року апеляційну скаргу захисника ОСОБА_6 залишив без задоволення, а вирок Луцького міськрайонного суду Волинської області від 02 травня 2024 року стосовно ОСОБА_7 - без змін.

Вимоги та узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу

У касаційній скарзі захисник, посилаючись на істотне порушення вимог кримінального процесуального закону, невідповідність призначеного покарання тяжкості кримінального правопорушення та особі засудженого внаслідок суворості, неповноту та невідповідність висновків суду фактичним обставинам кримінального провадження, просить скасувати ухвалу апеляційного суду і призначити новий розгляд у суді апеляційної інстанції.

На обґрунтування касаційної скарги захисник зазначає, що:

· винуватість ОСОБА_7 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України, не доведена "поза розумним сумнівом", отже кримінальне провадження підлягає закриттю на підставі п. 3 ч. 1 ст. 284 Кримінального процесуального кодексу (далі - КПК України);

· матеріали справи не містять доказів, що ОСОБА_7 дійсно обіймав посаду в "міністерстві". Вказує, що свідки у цьому провадженні не підтвердили те, що їм достовірно відомо про обрання ОСОБА_7 на вказану посаду;

· скріншоти з соціальних мереж, публікацій на невідомих сайтах не є належними та допустимими доказами;

· не спростовано твердження сторони захисту стосовно наявності можливого психологічного та/або фізичного тиску представників окупаційної влади як на ОСОБА_7, так і на членів його сім`ї;

· сторона захисту у цьому кримінальному провадженні була позбавлена можливості узгодити правову позицію;

· ОСОБА_7 не був проінформований про судове слідство стосовно нього, отже судом не дотримано положень ч. 3 ст. 323 КПК України. До того ж стороною обвинувачення не доведено, що ОСОБА_7 на час досудового слідства та судового розгляду знаходився на тимчасово окупованій території України і мав можливість прибути до суду. Стверджує, що залишився невстановленим факт умисного ухилення ОСОБА_7 від правосуддя. На думку захисника, місцевий суд був упереджений;

· суд першої інстанції, призначаючи покарання, не допитав ОСОБА_7, не з`ясував його ставлення до обвинувачення, сімейний стан тощо;

· апеляційний суд не дотримався приписів ст. 404 КПК України та не дослідив докази безпосередньо;

· судові рішення є немотивованими, не відповідають приписам ст. 374 КПК України та ухвалені з порушенням ст. 94 КПК України;

Заперечень від учасників кримінального провадження на касаційну скаргу захисника до Верховного Суду не надходило.

Позиції учасників судового провадження

Прокурор ОСОБА_5 вважала касаційну скаргу захисника необґрунтованою та просила залишити її без задоволення.

Захисник ОСОБА_6 підтримав касаційну скаргу та просив її задовольнити.

Мотиви Суду

Заслухавши доповідь судді, обговоривши доводи, наведені в касаційній скарзі, перевіривши матеріали кримінального провадження, колегія суддів дійшла таких висновків.

Згідно зі ст. 433 КПК України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій у межах касаційної скарги. При цьому наділений повноваженнями лише щодо перевірки правильності застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин і не має права досліджувати докази, встановлювати та визнавати доведеними обставини, що не були встановлені в оскарженому судовому рішенні, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу.

Відповідно до приписів ст. 438 КПК України підставами для скасування або зміни судового рішення судом касаційної інстанції є істотне порушення вимог кримінального процесуального закону, неправильне застосування закону України про кримінальну відповідальність та невідповідність призначеного покарання тяжкості кримінального правопорушення і особі засудженого.

Отже, касаційний суд не перевіряє судових рішень у частині неповноти судового розгляду, а також невідповідності висновків суду фактичним обставинам кримінального провадження. Під час перегляду судових рішень у касаційному порядку Суд виходить із фактичних обставин справи, встановлених судами першої та апеляційної інстанцій.

Натомість зазначені обставини, на які посилається в касаційній скарзі захисник, були предметом ретельної перевірки в судах першої та апеляційної інстанцій.

Як убачається з матеріалів кримінального провадження, органом досудового розслідування ОСОБА_7 обвинувачувався у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України.

Розглянувши це кримінальне провадження в порядку спеціального судового розгляду, суд апеляційної інстанції погодився з висновком місцевого суду про доведеність винуватості ОСОБА_7 у вчиненні вказаного кримінального правопорушення та призначив відповідне покарання.

Щодо доводів касаційної скарги про недоведеність винуватості ОСОБА_7 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України, та недоведеність вчинення ним вказаного кримінального правопорушення

Так, ч. 5 ст. 111-1 КК України передбачає покарання за добровільне зайняття громадянином України посади, пов`язаної з виконанням організаційно-розпорядчих або адміністративно-господарських функцій, у незаконних органах влади, створених на тимчасово окупованій території, у тому числі в окупаційній адміністрації держави-агресора, або добровільне обрання до таких органів, а також участь в організації та проведенні незаконних виборів та/або референдумів на тимчасово окупованій території або публічні заклики до проведення таких незаконних виборів та/або референдумів на тимчасово окупованій території.

Як убачається з матеріалів провадження, свої висновки щодо доведеності винуватості ОСОБА_7 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України, суди обґрунтували показаннями таких свідків :

- ОСОБА_9, яка була допитана безпосередньо в судовому засіданні та вказувала, що знає обвинуваченого ОСОБА_7 з дитинства, вони були сусідами. Зазначила, що обвинувачений ОСОБА_7 підтримував " русский мир" з 2014 року, а після повномасштабного вторгнення російських військ та захоплення ними м. Херсон, відкрито підтримував їх дії. Також вказувала, що обвинувачений ОСОБА_7 добровільно (без будь-якого тиску та примусу) обіймав посаду заступника міністра зі спорту, оскільки і раніше був прибічником росії. Бачила публікації про його діяльність в незаконному органі влади в мережі Інтернет. Заявила, що останній переховуються на лівому березі Дніпра, де на цей час перебувають представники незаконних органів влади Херсонської області;

- ОСОБА_11, яка була допитана безпосередньо в судовому засіданні, зазначила, що у квітні - травні 2022 року до неї на роботу в Херсонську ДЮСШ з`явився ОСОБА_7 та вказав, що він є заступником начальника Департаменту молодіжної політики і спорту Херсонської області. В ході розмови останній пропонував працювати на окупаційні органи влади по російському законодавству та відповідно переоформити документи. Вважає, що ОСОБА_7 перебував на вказаній посаді добровільно, без будь-якого примусу, оскільки поводився вільно під час розмови. В подальшому впізнала його в ході проведення слідчої дії - впізнання за фотознімками.

Також суди обґрунтували свої рішення такими письмовими доказами:

- протоколом огляду від 05 липня 2023 року з фототаблицями - складеним за наслідками проведеного огляду мережі Інтернет, яким виявлено та зафіксовано, що на Інтернет сторінці за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_2 яким виявлено та зафіксовано, що на Інтернет сторінці за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_2 знаходяться фотоматеріали у яких підтверджується, що ОСОБА_7, займає посаду так званого "замесителя начальника Департамента молодежной политики, семьи и спорта военно-гражданской администрации Херсонской области";

- протоколом огляду від 05 липня 2023 року з фототаблицями - складеним за наслідками проведеного огляду мережі Інтернет, яким виявлено та зафіксовано, що на Інтернет сторінці за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_3 знаходиться відеоінтерв`ю ОСОБА_7 в ході якого останній бере участь в офіційному заході, як "заместитель начальника Департамента молодежной политики, семьи и спорта военно-гражданской администрации Херсонской области" з нагоди річниці так званої бесланської трагедії в росії;

- протоколом огляду від 15 травня 2023 року з фототаблицями - складеним за наслідками проведеного огляду мережі Інтернет, яким виявлено та зафіксовано, що на сайті "ZOV Херсон" знаходиться стаття, якою підтверджується, що ОСОБА_7 добровільно перейшов на бік окупаційної влади зайняв посаду "замесителя начальника Департамента молодежной политики, семьи и спорта военно-гражданской администрации Херсонской области";

- протоколом огляду від 28 липня 2023 року з фототаблицями - складеним за наслідками проведеного огляду мережі Інтернет, яким виявлено та зафіксовано, що на Інтернет сторінці за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_4 розміщену публікацію від ІНФОРМАЦІЯ_5 під назвою " ОСОБА_12 опубликовал списки назначенных оккупантами "чиновников ВГА" до якої прикріплено фотозображення списків осіб, що займають посади у створених державою-агресором органах влади, серед яких зазначено, що ОСОБА_7 обіймає посаду "заместителя начальника управление молодежной политики, семьи и спорта". Крім того, об`єктом огляду є публікації розміщені у телеграм-каналі "Министерство молодежной политики и спорта Херсонской области". Так, на вказаному телеграм-каналі у загальному доступі 28 грудня 2022 року розміщено публікацію під назвою "ІНФОРМАЦІЯ_9" в тексті якого зазначено, "в рамках турнира состоялось вручение сертификата на покупку борцовского ковра и спортивного инвентаря Министерству молодежной политики и спорта Херсонской области в лице заместителя министра ОСОБА_13". До вказаної публікації прикріплено фотозображення ОСОБА_14 під час "офіційних заходів". Крім того, на телеграм-каналі "Министерство молодежной политики и спорта Херсонской области" знаходиться стаття "О СПОРТ - ТЫ РОССИЯ" від 10 січня 2023 року в тексті якої зазначено "Херсонская область, в лице представителей руководства Министерства молодежной политики и спорта, делает многое для того, чтобы доказать свое полноценное участие, как признанная часть России, в сотрудничестве с другими российскими регионами. Так, с 23 по 25 декабря уже ушедшего, 2022 года ОСОБА_15 молодежной политики и спорта ОСОБА_7 принял участие в V-ом открытом Рождественском турнире по греко-римской борьбе в станице Динская, Краснодарского края". Також, в ході огляду в телеграм-каналі "Новости Херсонщины" зафіксовано статтю від 07 травня 2022 року під назвою "ІНФОРМАЦІЯ_10" в тексті якої повідомляються факти про те, що він є прибічником "русской весны", є "заместителем ОСОБА_22", а також прикріплено фотозображення ОСОБА_7 з червоною зіркою на чорній шапці-вушанці;

- протоколом огляду від 13 вересня 2023 року з фототаблицями - складеним за наслідками проведеного огляду мережі Інтернет, яким виявлено та зафіксовано, що на Інтернет сторінці за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_7 здійснено публікацію із текстом та фотоматеріалом, у яких підтверджується, що ОСОБА_7 добровільно перейшов на бік окупаційної влади на території Херсонської міської територіальної громади та зайняв посаду "замесителя начальника Департамента молодежной политики, семьи и спорта военно-гражданской администрации Херсонской области", а також його політичні переконання у 2014 році;

- протоколом обшуку від 07 вересня 2023 року, яким виявлено та зафіксовано документи ксерокопії резолюцій керівництва на ОСОБА_7, "План роботы Департамента молодежной политики, семьи и спорта ВГА Херсонской области с 01 августа по 05 августа 2022 года" затверджений печаткою начальника Департамента ОСОБА_16, лист від його імені до голів "ВГА Херсонской области" щодо перенесення спортивного заходу "Фестиваль борьби", ксерокопія "сведения о сотрудниках и начисленной им зароботной плате за август 2022 года"), у яких підтверджується, що ОСОБА_7 добровільно перейшов на бік окупаційної влади на території Херсонської міської територіальної громади, зайняв посаду "замесителя начальника Департамента молодежной политики, семьи и спорта военно-гражданской администрации Херсонской области", розробляв та організовував проекти державних програм в сфері молодіжної політики, розвитку культури і спорту Херсонської області, організовував спортивні заходи та здійснював координацію діяльності державних закладів, які знаходяться у віданні "военно-гражданской администрации Херсонской области";

- протоколом огляду речей і документів від 15 вересня 2023 року, яким виявлено та зафіксовано документи, вилучені в ході проведення обшуку від 07 вересня 2023 року, а саме: аркуш паперу із написом "СВ Альтера" на якому наявні рукописні написи, що розпочинаються з: " ОСОБА_17" та закінчується з іншої сторони написом "свет за сентабрь 026233"; - аркуш паперу із написом, що розпочинаються з: "ІНФОРМАЦІЯ_11" та закінчується з іншої сторони написом " НОМЕР_1"; - аркуш паперу із написом: " НОМЕР_2 - нина массаж"; - візитки з написом " ОСОБА_18" у кількості 6 (шість) штук; - зелена папка з двома аркушами, аркуш 1 - із написом, що розпочинається "Гуманитарный штаб МЧС Росии г. Ростов на Дону", аркуш 2 - із написом синього кольору "ФЛП ОСОБА_19 НОМЕР_3 АДРЕСА_2"; - копії документів на ім`я " ОСОБА_7", на 3 аркушах; - копія документа "Заявления на поступление" за підписом " ОСОБА_7" від 29 серпня 2022 року, на 2 аркушах; - аркуші паперу із рукописними написами, виконано (ймовірно) олівцем, на 2 аркушах; - документи із назвою: "План работы Департамента молодежной политики, семьи и спорта ВГА Херсонской области с 01 августа по 05 августа 2022 года", на 2 аркушах кожен, всього на 4 аркушах; - аркуш паперу, який серед іншого має напис "СОЮЗ ЛЕВЫХ СИЛ", на 1 аркуші; - документ, що починається зі слів "В соотвествии со статьей 143….", на 2 аркушах; - аркуш паперу з списком спортивных учреждений Херсонской области, у кількості 1 штук; - документ, що починається зі слів "Организации сферы физической культуры", на 2 аркушах; - документ, що починається зі слів "Список действуючих спортивных государственных объектов по состоянию на 01.09.2022 года", на 1 аркуші; - документ із назвою "ведомость на з/п уборщице", на 4 аркушах; - аркуш паперу із написом: "Департамент молодежной политики, семьи и спорта", на 1 аркуші; - документи на бланках "Департамент молодежной политики, семьи и спорта", на 6 аркушах; - документ на бланку "Министерство молодежной политики, семьи и спорта", на 1 аркуші; - документ з назвою: "План работы департамента на август 2022 года", на 1 аркуші; - документ з назвою: "Ведомость", на 7 аркушах; - "Грамота" із російською символікою, на 5 аркушах; - плакат із написом "Фестиваль борьба"; - газета "Хочу в СССР" від "17 июня 2014 года"; - книга із назвою "От человекообразия к человечности"; - підручник "География 5/6"; - прапор російської федерації у кількості 7 (сім) штук; - прапор "СССР" червоного кольору, у кількості 1 (одна) штука; - стрічки із прапором синьо-біло-червоного кольору у кількості 4 (чотири) штуки; - прапор червоного-жовтого кольору, у кількості 2 (дві) штуки;

- протоколом пред`явлення особи для впізнання від 06 липня 2023 року, у ході якого свідок ОСОБА_20 впізнала ОСОБА_7 за фотознімком, як такого, який пропонував співпрацю з російською владою;

- протоколом пред`явлення особи для впізнання від 06 липня 2023 року, у ході якого свідок ОСОБА_11 впізнала ОСОБА_7 за фотознімком, як такого, який пропонував співпрацю з російською владою;

- протоколом огляду від 10 травня 2023 року з фототаблицями - складеним за наслідками проведеного огляду мережі Інтернет, яким виявлено та зафіксовано, що на Інтернет сторінці за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_8 на екрані монітора з?явився перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджений Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 22 грудня 2022 року № 309 (зі змінами);

- ухвалою слідчого судді Луцького міськрайонного суду Волинської області від 18 вересня 2023 року про тимчасовий доступ до речей і документів, постановою про доручення оперативному підрозділу проведення слідчих (розшукових) дій на території, яка знаходиться під юрисдикцією іншого органу від 19 вересня 2023 року в ході виконання яких отримано тимчасовий доступ до матеріалів кримінального провадження № 22023230000000023, досудове розслідування у якому здійснюється слідчими СВ УСБУ у Херсонській області. Цими вилученими документами підтверджуються факт обіймання ОСОБА_7 посади начальника "департаменту" на період відсутності ОСОБА_21 (наказ №5-к від 14.09.2022 року).

За результатом апеляційного розгляду суд апеляційної інстанції обґрунтовано зазначив, що підстав не довіряти показанням вищезазначених свідків, які були попередженні про кримінальну відповідальність за завідомо неправдиві показання та приведені до присяги, у суду не було, а в апеляційній скарзі сторони захисту не вказані ймовірні причини обмови обвинуваченого ОСОБА_7 з боку свідків. Показання вищезазначених свідків у суді першої інстанції є логічними та послідовними, оскільки вони переконливо повідомили про відомі їм обставини вчиненого кримінального правопорушення, їх пояснення повністю узгоджуються між собою та дослідженими судом першої інстанції письмовими доказами.

Крім того, апеляційний суд, погоджуючись з вироком місцевого суду, дійшов слушного висновку, що суд першої інстанції всебічно, повно й неупереджено дослідив всі обставини кримінального провадження та оцінивши кожний доказ з точки зору належності, допустимості, достовірності, навів у вироку сукупність доказів на підтвердження встановлених обставин, якими повністю доведено винуватість ОСОБА_7 у вчиненні кримінального правопорушення, і які з точки зору достатності та взаємозв`язку правильно покладено в обґрунтування висновків, у тому числі щодо правової кваліфікації її дій за ч.5 ст.111-1 КК України.

Так, апеляційний суд у своєму рішенні зазначив, що наведеними вище доказами у їх сукупності та взаємозв`язку, зокрема дослідженими судом публікаціями, здобутими в результаті оглядів мережі Інтернет, уповноваженими на це суб`єктами досудового розслідування, установлено, що ОСОБА_7 добровільно зайняв посаду, пов`язану з виконанням організаційно-розпорядчих функцій, у незаконних органах влади, створених на тимчасово окупованій території, у тому числі в окупаційній адміністрації держави-агресора. Вищезазначене є беззаперечним свідченням невимушеності його поведінки, відсутності будь-якого примусу щодо неї, а відтак, і цілковитої добровільності його дій. Крім того, воєнний напад росії на Україну, що почався 24 лютого 2022 року, окупація території Херсонської області та встановлення на цій території окупаційних органів влади, мали відкритий характер, а тому ОСОБА_7, будучи громадянином України, з огляду на його вік та достатній життєвий досвід, очевидно усвідомлював суспільно небезпечний характер своїх дій, передбачав їх суспільно-небезпечні наслідки і бажав їх настання, тобто діяв з прямим умислом.

З огляду на викладене, колегія суддів доходить висновку, що суди оцінили всі зібрані докази відповідно до статей 23, 94 КПК України з точки зору їх належності й допустимості, а сукупність зібраних доказів із точки зору достатності та взаємозв`язку, та дійшли обґрунтованого висновку про доведеність винуватості ОСОБА_7 у вчиненні злочину, передбаченому ч. 5 ст. 111-1 КК України.


................
Перейти до повного тексту