ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 лютого 2025 року
м. Київ
справа №200/264/24
адміністративне провадження № К/990/28812/24
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Кравчука В.М., суддів Стародуба О.П., Стеценка С.Г.
розглянув у попередньому судовому засіданні
касаційну скаргу ОСОБА_1
на постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 09 липня 2024 року (колегія у складі суддів Компанієць І.Д., Гайдара А.В., Казначеєва Е.Г.)
у справі № 200/264/24
за позовом ОСОБА_1 у власних інтересах та, як законного представника, в інтересах неповнолітніх дітей ОСОБА_2 та ОСОБА_3,
до Національної поліції України, в особі Департаменту управління майном Національної поліції України, Головного управління Національної поліції в Донецькій області Національної поліції України, Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Донецькій області"
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - ОСОБА_4
про скасування рішень та зобов`язання вчинити дії.
І. ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
1. ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач, скаржник) звернулася у власних інтересах та, як законний представник, в інтересах неповнолітніх дітей ОСОБА_2 та ОСОБА_3 (далі - ОСОБА_2, ОСОБА_2 ) до суду з позовом до Національної поліції України, в особі Департаменту управління майном Національної поліції України (далі - відповідач-1), Головного управління Національної поліції в Донецькій області Національної поліції України (далі - ГУ НП в Донецькій області, відповідач - 2), Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Донецькій області" (далі - Державна установа "ТМО МВС України по Донецькій області", відповідач - 3), третя особа без самостійних вимог - ОСОБА_4 (далі - ОСОБА_4, третя особа), в якому просила:
- скасувати вимогу, викладену в листі від 21 листопада 2022 року № 7125/31/02-2022 Департаменту управління майном Нацполіції "Про скасування акту спеціального розслідування нещасного випадку" за формою Н-1/ПВ від 11 серпня 2022 року № 2;
- скасувати наказ ГУ НП в Донецькій області від 30 грудня 2022 року № 1383 "Про скасування акту спеціального розслідування нещасного випадку за формою Н-1/ПВ від 11.08.2022 №2";
- скасувати акт № 1 повторного спеціального розслідування нещасного випадку, який стався 25 березня 2022 року із заступником начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майором поліції ОСОБА_5 (0127827), затверджений 19 січня 2023 року начальником ГУ НП в Донецькій області генералом поліції третього рангу Осипенко Р.І.;
- скасувати постанову №75 медичної (військово-лікарської) комісії Державної установи "ТМО МВС України по Донецькій області" від 22 березня 2023 року;
- зобов`язати ГУ НП в Донецькій області виплатити дружині, дітям і матері загиблого начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУ НП в Донецькій області майора поліції ОСОБА_5 : ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_2, ОСОБА_4 одноразову грошову допомогу згідно акта спеціального розслідування нещасного випадку, який стався 25 березня 2022 року із заступником начальника сектору превенції відділу поліції №1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майором поліції ОСОБА_5 від 11 серпня 2022 року № 2, затвердженого начальником Головного управління Національної поліції в Донецькій області полковником поліції Русланом Осипенко та постанові медичної (військово-лікарської) комісії Державної установи "ТМО МВС України по Донецькій області" від 29 вересня 2022 року № 9.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
2. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_5, був чоловіком ОСОБА_1, батьком ОСОБА_2 та ОСОБА_3, сином ОСОБА_4 .
3. ОСОБА_5 служив у Національній поліції у відділі поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області.
4. Наказом ГУ НП в Донецькій області від 04.02.2021 № 106 о/с майора поліції ОСОБА_5 призначено на посаду заступника начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області.
5. Наказом ГУ НП в Донецькій області від 04.02.2021 № 106 о/с ОСОБА_5 відповідно до ч. 2 ст. 92 Закону України "Про Національну поліцію", п. 3 ч. 1 ст. 25 Закону України "Про відпустки" та ч. 6 ст. 179 КЗпП України, надано відпустку для догляду за дитиною з 04.02.2021 до 14.07.2021.
6. Згідно з наказом ГУНП в Донецькій області від 09.07.2021 № 386 о/с, відповідно до ч. 2 ст. 92 Закону України "Про Національну поліцію", ч. 1 ст. 18 Закону України "Про відпустки" та ч. 3 ст. 179 КЗпП України майору поліції ОСОБА_5 надано відпустку для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку з 15.07.2021 до ІНФОРМАЦІЯ_6 з перебуванням за місцем мешкання у м. Харкові.
7. 04.04.2022 Галицьким відділом державної реєстрації актів цивільного стану в Івано-Франківському районі Івано-Франківської області Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції видано свідоцтво про смерть серії НОМЕР_1 ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_1, який помер ІНФОРМАЦІЯ_2 .
8. Згідно листа Управління Служби Безпеки України в Харківській області № 70/33-146 від 12.04.2022 ОСОБА_5, майор поліції, з початком військової агресії Російської Федерації 24.02.2022 виконував бойові завдання із забезпечення національної безпеки, оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації на території Харківської області, у складі добровольчого підрозділу "Слобожанщина" під керівництвом управління Служби безпеки України в Харківській області.
25.03.2022 у складі добровольчого підрозділу "Слобожанщина", зведеної групи ІНФОРМАЦІЯ_3, СБ України та добровольчого батальйону "ІНФОРМАЦІЯ_5" виконував бойове завдання із звільнення окупованої ЗС РФ території в с. Мала Рогань Харківської області. Під час виконання завдання вказана група вступила в бій з противником, потрапивши під масований обстріл артилерією, фосфорними та касетними бомбами ЗС РФ. Під час бою, ОСОБА_5, проявивши сміливість, мужність та відвагу, отримав поранення, несумісне з життям.
9. 11.08.2022 начальником ГУНП в Донецькій області затверджено акт службового розслідування № 2, яким встановлено, що за результатом службового розслідування, призначеного наказом ГУНП в ГУНП в Донецькій області від 31.03.2022 № 397, дисциплінарна комісія дійшла висновку, шо загибель заступника начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майора поліції ОСОБА_5 настала під час проходження ним служби в Національній поліції України в умовах воєнного стану.
10. Спеціальна комісія з спеціального розслідування нещасного випадку кваліфікувала, що заступник начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майор поліції ОСОБА_5, загинув у період дії воєнного стану під час забезпечення здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів, в період проходження службі, під час виконання службових обов`язків (підпункт 1 пункту 7 розділу ІІІ Порядку розслідування та ведення обліку нещасних випадків, що сталися з поліцейськими, затвердженого наказом МВС від 05.20.2020 № 705, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2020 року № 1139/35422).
11. 29.09.2022 Медичною (військово-лікарською) комісією Державної установи "ТМО МВС України по Донецькій області" складено постанову № 9, в якій зазначено, що вибухова травма несумісна з життям, що призвела до смерті ІНФОРМАЦІЯ_2, пов`язана з виконанням службових обов`язків.
12. 23.08.2022 Головним управлінням Національної поліції в Донецькій області видано наказ № 149 о/с, яким виключено зі списків особового складу у зв`язку зі смертю майора поліції ОСОБА_5 - заступника начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області з 25.03.2022.
13. До ГУ НП в Донецькій області надійшов лист Департаменту управління майном Національної поліції України від 27.11.2022 вих. № 7125/31/02-2022 з вимогою про скасування акта спеціального розслідування нещасного випадку за формою Н-1/ПВ від 11.08.2022 № 2, як такий, що не відповідає вимогам Порядку № 705, та провести повторне спеціальне розслідування з дотриманням вимог Порядку № 705.
14. У листі також зазначено, що за результатами опрацювання матеріалів нещасного випадку зі смертельними наслідками, що стався із заступником начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майором поліції ОСОБА_5 25.03.2022, сектор державного нагляду за охороною праці Департаменту виявив порушення вимог Порядку № 705, а саме, спеціальною комісією під час проведення розслідування не враховано наказ ГУНП в Донецькій області від 09.07.2021 № 386 о/с щодо надання ОСОБА_5, відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку з 15.07.2021 до ІНФОРМАЦІЯ_6 та кваліфіковано нещасний випадок з порушеннями вимог Порядку № 705.
15. На виконання листа Департаменту управління майном Національної поліції України від 21.11.2022 № 7195/31/02-2022 та відповідно до пункту 3 розділу 4 Порядку № 705, наказом ГУНП в Донецькій області від 30.12.2022 № 1383 скасовано Акт спеціального розслідування нещасного випадку за формою Н-1/ПВ від 11.08.2022 № 2, який стався 25.03.2022 в період часу з 20.00 до 20.30 год. із заступником начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майором поліції ОСОБА_5 як такий, що не відповідає вимогам Порядку № 705.
16. Цим же наказом створено спеціальну комісію з повторного спеціального розслідування нещасного випадку зі смертельним наслідком, що стався 25.03.2022 із заступником начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майором поліції ОСОБА_5 .
17. 19.01.2023 комісією повторного спеціального розслідування нещасного випадку, який стався 25.03.2022 в період часу з 20:00 до 20:30 год. із заступником начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майором поліції ОСОБА_5, складено Акт за формою Н-1/ПВ від 19.01.2022 № 1, в якому зазначено, що нещасний випадок стався в період проходження служби і не пов`язаний з виконанням службових обов`язків (підпункт 1 пункту 8 розділу I Порядку № 705).
18. Постановою № 75 Медичною (військово-лікарською) комісією Державної установи "ТМО МВС України по Донецькій області" на підставі акта повторного спеціального розслідування нещасного випадку від 19.01.2023 № 1 та протоколу засідання М(ВЛ)К № 75 від 22.03.2023 відмінено постанову М(ВЛ)К ДУ "ТМО МВС України по Донецькій області від 29.09.2022 № 9 та зазначено, що травма, одержана під час проходження служби, в результаті нещасного випадку не пов`язана з виконанням службових обов`язків.
19. 22.02.2023 ОСОБА_1 в своїх інтересах та інтересах неповнолітніх дітей: ОСОБА_2, ОСОБА_3, та 23.02.2023 ОСОБА_4 до ГУ НП в Донецькій області подані заяви (рапорти) про виплату одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) ОСОБА_5 .
20. 31.07.2023 начальник ГУНП в Донецькій області затвердив висновки встановленої форми (Додаток 2 до Порядку № 4) про призначення одноразової грошової допомоги ОСОБА_5 в рівних частинах у розмірі 167 750 грн на ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 та ОСОБА_4 .
21. 10.08.2023 Головне управління Національної поліції в Донецькій області видало наказ № 1259 про виплату одноразової грошової допомоги ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 та ОСОБА_4 .
22. 23.09.2023 ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 та ОСОБА_4 виплачено вищезазначену одноразову грошову допомогу (платіжні інструкції № 1128, 1129, 1130, 1131).
23. Листом Управління фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку ГУНП в Донецькій області від 13.11.2023 № 75аз/26/02-2023 повідомлено, що за результатами розгляду заяв ОСОБА_1 про виплату одноразової грошової допомоги внаслідок загибелі її чоловіка ОСОБА_5 та як від представника неповнолітніх дітей ОСОБА_3 та ОСОБА_2, внаслідок смерті їх батька ОСОБА_5, та заяви ОСОБА_4 про виплату ОГД у зв`язку із загибеллю сина ОСОБА_5 та доданих до них документів визначено право членів сім`ї ОСОБА_5 на призначення та виплату одноразової грошової допомоги відповідно до пункту 2 частини 1 статті 97 Закону України "Про Національну поліцію".
24. Відповідно до абзацу 3 ч. І розділу IV Порядку та умов виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського, затвердженого наказом МВС від 11.01.2016 № 4 (зі змінами) (далі - Порядок), 31.07.2023 складено висновки про призначення одноразової грошової допомоги ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 з розрахунку 250 розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня календарного року, в якому прийнято рішення про виплату, у загальній сумі 671 000 грн, тобто 167 750 грн на кожну особу, які затверджені начальником ГУНП в Донецькій області.
25. На підставі складених висновків 10.08.2023 видано наказ № 1259 про виплату одноразової грошової допомоги родині загиблого ОСОБА_5 .
26. Відповідно до п. 6 розділу IV Порядку членам сім`ї загиблого поліцейського нарахування та виплата одноразової грошової допомоги здійснюються після надходження бюджетних коштів на зазначені цілі до відповідного органу поліції.
27. 20.09.2023 на рахунок ГУ НП в Донецькій області надійшли кошти на виплату одноразової грошової допомоги родині загиблого ОСОБА_5 . Згідно платіжної інструкції від 22.09.2023 № 1128 на користь ОСОБА_1 перераховано кошти в сумі 167750 грн, згідно платіжної інструкції від 22.09.2023 № 1130 на користь ОСОБА_1, як представника неповнолітньої дитини (донька) ОСОБА_2 перераховано 167750 грн, згідно платіжної інструкції від 22.09.2023 № 1131 на користь ОСОБА_1, як представника неповнолітньої дитини (сина) ОСОБА_2, перераховано 167750 грн.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
28. Позивач покликався на те, що вимогу, викладену у листі № 7125/31/02-2022 від 21.11.2022 Департаменту управління майном Національної поліції України "Про скасування акта спеціального розслідування нещасного випадку", має бути скасовано, як таку, що не відповідає положенням п. 1-3 розділу ІV Порядку № 705.
Також підлягає скасуванню Наказ № 1383 від 30.12.2022 "Про скасування акта спеціального розслідування нещасного випадку за формою Н-1/ПВ від 11.08.2022 №2", як такий, що виданий без належних правових підстав, не відповідає критеріям правомірності, обґрунтованості, порушує права та законні інтереси.
Обставини загибелі майора поліції ОСОБА_5 свідчать про здійснення ним завдань та повноважень поліції, визначених Законом України "Про Національну поліцію", а саме: ст. 2 та пп. 34 ст. 23 Закону України "Про Національну поліцію" "Про Національну поліцію" від 02.07.2015 № 580-VІІІ (далі - Закон № 580-VІІІ).
Пунктом 8 розділу ІІІ Порядку № 705 встановлено вичерпний перелік обставин настання нещасного випадку в період проходження служби і не пов`язаного з виконанням службових обов`язків, однак жодна з обставин не має місця в цій ситуації.
29. ГУ НП в Донецькій області подало відзив, у якому заперечувало проти задоволення позовних вимог. Покликалося на те, що у преамбулі Закону України "Про відпустки" зазначено, що відпустка надається працівникам для відновлення працездатності, зміцнення здоров`я, а також для виховання дітей, задоволення власних життєво важливих потреб та інтересів, всебічного розвитку особи.
Відповідач зазначав, що у період відпустки працівник не виконує роботу, обумовлену трудовим договором, і не підлягає внутрішньому трудовому розпорядку. Працівник увільнений від виконання повноважень за посадою на час відпустки. Адже фактично робота під час відпустки суперечить суті самого поняття " відпустка". Тобто працівники, які перебувають у відпустці чи на лікарняному, у розумінні трудового законодавства не можуть вважатися такими, що виконують у цей період роботу, обумовлену трудовим договором.
Оскільки станом на 25.03.2022 ОСОБА_5 знаходився у відпустці по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку. У зв`язку перебуванням ОСОБА_5 у відпустці по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, службові обов`язки не виконував, комісія дійшла вірного висновку, що нещасний випадок, що мав місце 25.03.2022 в період часу з 20.00 до 20.30 год., стався в період проходження служби і не пов`язаний з виконанням службових обов`язків.
Крім того, відповідно до ч. 5 ст. 100 Закону України "Про Національну поліцію", якщо особа одночасно має право на отримання одноразової грошової допомоги з підстав, визначених цим Законом, та одноразової грошової допомоги або компенсаційної виплати, визначених з різних підстав іншими законами та нормативно-правовими актами, виплата грошових сум здійснюється за однією з підстав за вибором такої особи.
Відповідно до приписів постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" (далі - Постанова № 168), якщо сім`я загиблої особи одночасно має право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цією постановою, та одноразової грошової допомоги або компенсаційної виплати, встановлених іншими актами законодавства, здійснюється одна з таких виплат за її вибором.
Позивач просить зобов`язати виплатити одноразову грошову допомогу згідно з актом спеціального розслідування № 2 від 11.08.2022, тоді як одноразова грошова допомога дружині, дітям і матері загиблого вже виплачена на підставі власноруч написаних ними заяв про виплату одноразової грошової допомоги за ст. 97 Закону України "Про Національну поліцію". Отже позивач намагається отримати дві виплати одноразової грошової допомоги, що суперечить вимогам діючого законодавства.
30. Національна поліція України в особі Департаменту управління майном Національної поліції України підтримала доводи, зазначені у відзиві відповідача-2 та додала, що відповідно до пункту 6 розділу ІІ Положення про Департамент управління майном Національної поліції України (далі - Департамент), затвердженого Наказом НП України від 05.08.2022 № 795, до завдань Департаменту, зокрема, відноситься організація в межах повноважень, передбачених законом, державного нагляду за охороною праці в органах поліції.
Відповідно до пункту 33, 34 розділу ІІІ цього Положення Департамент здійснює державний нагляд та відомчий контроль у галузі охорони праці в органах поліції, здійснює контроль за своєчасними та якісними розслідування нещасних випадків.
Заступник директора Департаменту відповідно до його функціональних обов`язків, затверджених директором Департаменту від 31.12.2020 координує діяльність Департаменту в частині організації державного нагляду та відомчого контролю у галузі охорони праці в системі поліції (пункт 18 розділу І).
З викладеного вбачається, що Департамент при направленні вимоги, викладеної в листі № 7125/31/02-2022 від 21.11.2022 "Про скасування акта спеціального розслідування нещасного випадку" за формою Н-1/ПВ від 11.08.2022 №2, діяв в межах повноважень та порядку, встановленому законом, що виключає підстави для скасування такої вимоги.
ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
31. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 26.03.2024 позов задоволено частково:
- визнано протиправним та скасовано наказ Головного управління Національної поліції в Донецькій області №1383 від 30.12.2022 "Про скасування акта спеціального розслідування нещасного випадку за формою Н-1/ПВ від 11.08.2022 №2";
- визнано протиправним та скасовано акт №1 повторного спеціального розслідування нещасного випадку, який стався 25.03.2022 із заступником начальника сектору превенції відділу поліції №1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майором поліції ОСОБА_5 (0127827), затверджений 19.01.2023 начальником Головного управління Національної поліції в Донецькій області генералом поліції третього рангу Р.І. Осипенко;
- визнано протиправною та скасовано постанову Медичної (військово-лікарської) комісії Державної установи "Територіальне медичне об`єднання міністерства внутрішніх справ України по Донецькій області" №75 від 22.03.2023;
- зобов`язано Головне управління Національної поліції в Донецькій області виплатити дружині та дітям загиблого начальника сектору превенції відділу поліції №1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майора поліції ОСОБА_5 : ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 одноразову грошову допомогу згідно Акта спеціального розслідування нещасного випадку, який стався 25.03.2022 із заступником начальника сектору превенції відділу поліції №1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майором поліції ОСОБА_5 від 19.04.2022 №2 від 11.08.2022, затвердженого начальником Головного управління Національної поліції в Донецькій області полковником поліції Русланом Осипенко та постанові медичної (військово-лікарської) комісії Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Донецькій області" від 29.09.2022 №9, з урахуванням раніше виплачених сум;
- в задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
32. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачами не надано доказів того, що нещасний випадок, який стався з ОСОБА_5, настав з інших причин, перелік яких визначений в додатку 6 до Порядку № 705: технічних, організаційних, техногенних, природних, екологічних, соціальних; чи інших психофізіологічних причин, ніж травмування (смерть) унаслідок протиправних дій інших осіб.
Також не надано доказів на підтвердження того, що ОСОБА_5 вчинив кримінальне або адміністративне правопорушення, або того, що нещасний випадок настав внаслідок його протиправних дій, відповідачами суду не надано.
Крім того, Департаментом управління майном Національної поліції України, суб`єктом владних повноважень, не надано будь-яких належних та допустимих доказів на підставі яких він дійшов висновку про те, що комісією з розслідування нещасного випадку при складанні акта спеціального розслідування нещасного випадку (смертельного) за формою Н-1/ПВ від 11.08.2022 № 2 порушено вимоги Порядку розслідування та ведення обліку нещасних випадків, що сталися з поліцейськими, затвердженого наказом МВС від 15.10.2020 № 705 чи інших приписів чинного законодавства України.
Також суд першої інстанції дійшов висновку про наявність підстав для зобов`язання Головного управління Національної поліції в Донецькій області виплатити дружині та дітям загиблого начальника сектору превенції відділу поліції №1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майора поліції ОСОБА_5 одноразову грошову допомогу згідно Акта №2 від 11.08.2022.
33. Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 09.07.2024, скасовано рішення Донецького окружного адміністративного суду від 26.03.2024 та прийнято нове судове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
34. Суд апеляційної інстанції, відмовляючи у задоволенні позовних вимог, дійшов висновку, що з огляду на функціональні обов`язки заступника директора ДУМ, Положення про Департамент, приписи пунктів 1-6 розділу 4 Порядку № 705, вимога від 27.11.2022 №7125/31/02-2022 про скасування акта спеціального розслідування нещасного випадку за формою Н-1/ПВ від 11.08.2022 № 2 прийнята відповідачем на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені нормативно-правовими актами.
У вимозі зазначено про порушення ГУНП в Донецькій області пункту 6 розділу 3 Порядку № 705, а також зазначено про неврахування управлінням під час проведення розслідування за фактом смерті майора поліції ОСОБА_5 25.03.2022 наказу ГУ НП в Донецькій області про перебування ОСОБА_5 у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку з 15.07.2021 по ІНФОРМАЦІЯ_6.
При цьому Порядок № 705 не визначає обов`язкової форми Вимоги та не містить приписів до форми та змісту такої Вимоги.
Безпідставним є висновок суду першої інстанції, що вимога не містить посилання на те, які саме приписи Порядку № 705 порушені під час проведення спеціального розслідування нещасного випадку (смертельного) щодо ОСОБА_5, а відповідачем не надано доказів, що комісією з розслідування нещасного випадку при складанні акта спеціального розслідування нещасного випадку (смертельного) за формою Н-1/ПВ від 11.08.2022 № 2 порушено вимоги Порядку № 705.
Оскільки таким доказом є наказ ГУНП в Донецькій області від 09.07.2021 № 386 о/с про надання майору поліції ОСОБА_5 відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку з 15.07.2021 до ІНФОРМАЦІЯ_6, під час якої ІНФОРМАЦІЯ_2 при виконанні бойового завдання із забезпечення національної безпеки, оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації на території Харківської області, у складі добровольчого підрозділу " ІНФОРМАЦІЯ_4 ", зведеної групи ІНФОРМАЦІЯ_3, СБ України та добровольчого батальйону "ІНФОРМАЦІЯ_5" загинув майор поліції ОСОБА_5 .
Отже, майор поліції ОСОБА_5 загинув ІНФОРМАЦІЯ_2 за обставин, не пов`язаних з виконанням завдань і повноважень поліції, визначених Законом № 580, тому відповідно до пункту 8 розділу ІІІ Порядку № 705 обставини настання нещасного випадку з ОСОБА_5 не пов`язані з виконанням ним службових обов`язків.
Щодо виплати Головним управлінням Національної поліції в Донецькій області одноразової грошової допомоги (ОГД) дружині та дітям загиблого майора поліції ОСОБА_5 згідно з Актом № 2 від 11.08.2022, зазначено, що позивач вже реалізувала своє право на отримання ОГД за Законом № 580-VІІІ, про що написала відповідні заяви. Таким чином, відповідно до п. 2 Постанови № 168, ч. 7 ст. 100 Закону № 580-VІІІ та п. 9 розд. 4 Порядку № 4, підстави для виплати їй ОГД за Постановою № 168 відсутні.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
35. Позивач у касаційній скарзі просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
36. Як на підставу касаційного оскарження позивач покликається на неврахуванням судом апеляційної інстанції при ухваленні оскаржуваної постанови від 09.07.2024 висновку Верховного Суду щодо застосування норм матеріального права у подібних правовідносинах (а саме статей 2 і 12 Закону України від 02.07.2015 № 580-VIII "Про Національну поліцію", підпункту 1 пункту 7 розділу ІІІ Порядку розслідування та ведення обліку нещасних випадків, що сталися з поліцейськими, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 05.10.2020 № 705), викладеного у постанові від 23.03.2023 у справі № 240/21578/21. Водночас позивач вказує на відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.
Крім того, ОСОБА_1 не знала і не могла знати, що грошова допомога їй буде виплачена за іншою постановою Медичною (військово-лікарською) комісією ДУ "ТМО МВС України по Донецькій області", ніж зазначено нею в заявах та і в іншій сумі. За таких обставин не можна стверджувати про здійснення позивачем вибору обрання виду грошової допомоги, яка їй має бути виплачена.
37. Ухвалою Верховного Суду від 12.08.2024 відкрито касаційне провадження з підстав, передбачених пунктами 1 і 3 частини четвертої та підпунктами "в" і "г" пункту 2 частини п`ятої статті 328 КАС України.
38. У відзивах ГУ НП в Донецькій області та Національної поліції України, в особі Департаменту управління майном Національної поліції України, погоджуються з висновком суду апеляційної інстанції та просять відмовити у задоволенні касаційної скарги.