1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 січня 2025 року

м. Київ

справа № 260/2140/22

адміністративне провадження № К/990/40374/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів: Берназюка Я.О., Кравчука В.М.,

розглянув у порядку письмового провадження

касаційну скаргу ОСОБА_1

на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24.03.2023 (головуючий суддя Онишкевич Т.В., судді Сеник Р.П., Судова-Хомюк Н.М.)

у справі №260/2140/22

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. 15.06.2022 ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області (далі - ГУ ПФУ в Закарпатській області), у якому просив:

- визнати дії ГУ ПФУ в Закарпатській області протиправними;

- зобов`язати ГУ ПФУ в Закарпатській області перерахувати пенсію як інваліду війни ІІ групи з липня 2021 року;

- зобов`язати ГУ ПФУ в Закарпатській області перерахувати одноразову грошову допомогу до 9 травня як інваліду ІІ групи;

- зобов`язати ГУ ПФУ в Закарпатській області виплатити заборгованість, яка виникла в результаті різниці між ІІІ та ІІ групами інваліда війни;

- зобов`язати ГУ ПФУ в Закарпатській області виплатити різницю по одноразовій грошовій допомозі до 9 травня між ІІІ та ІІ групами інваліда війни.

2. Закарпатський окружний адміністративний суд рішенням від 26.10.2022 задовольнив позов частково.

Зобов`язав ГУ ПФУ в Закарпатській області здійснити виплату різниці пенсії ОСОБА_1 за період з серпня 2021 року по червень 2022 року у загальній сумі 2 514,48 грн.

Визнав протиправними дії ГУ ПФУ в Закарпатській області щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі меншому, ніж передбачено частиною статті 13 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

Зобов`язав ГУ ПФУ в Закарпатській області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 щорічну разову грошову допомогу до 5 травня за 2022 рік, як інваліду війни у розмірі восьми мінімальних пенсій за віком, з урахуванням попередньо виплаченої суми допомоги.

В решті позовних вимог відмовив.

3. Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 24.03.2023 скасував рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 26.10.2022 та відмовив у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 .

4. Судами попередніх інстанцій під час судового розгляду справи встановлено наступні фактичні обставини:

4.1. ОСОБА_1 відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09.04.1992 №2262-ХІІ (далі - Закон №2262-XII) перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Закарпатській області та отримує пенсію за вислугу років з 01.10.2005.

4.2. 07.12.2015 ГУ ПФУ в Закарпатській області здійснено перерахунок пенсії ОСОБА_1 з врахуванням набавки до пенсії, як інваліду ІІІ групи.

4.3. 13.07.2021 відповідно до виписки з акта огляду медико-соціальної експертною комісією № 523, ОСОБА_1 встановлено ІІ групу інвалідності.

4.4. 07.07.2021 ГУ ПФУ в Закарпатській області листом № 0700-0307-8/28697 повідомило ОСОБА_1 про те, що він має право на перехід пенсії по інвалідності згідно з Законом №2262-ХІІ. Для цього необхідно звернутися до ГУ ПФУ в Закарпатській області або відділу обслуговування громадян (сервісний центр) за місцем проживання для написання заяви. При собі потрібно мати паспорт, оригінал та копію переоформленого посвідчення інваліда війни ІІ групи, свідоцтво про хворобу або висновок військово-лікарської комісії (ВЛК).

4.5. 07.06.2022 позивач звернувся до ГУ ПФУ в Закарпатській області із заявою про призначення надбавки як особі з інвалідністю ІІ групи.

4.6. 08.06.2022 відповідно до протоколу про перерахунок пенсії ОСОБА_1 здійснено перерахунок пенсії з врахуванням надбавки як інваліду війни ІІ групи з серпня 2021 року.

4.7. 22.08.2022 ГУ ПФУ в Закарпатській області листом № 2856-3177/Г-02/8-0700/22 повідомило ОСОБА_1 про те, що 07.06.2022 позивачем подано заяву про призначення надбавки як особі з інвалідністю внаслідок війни II групи. Оскільки, на момент нарахування та виплати пенсії позивач отримував пенсію як особа з інвалідністю внаслідок війни III групи, на виконання Постанови Кабінету Міністрів України "Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань"", Головним управлінням 05.06.2022 нараховано разом з основним розміром пенсії разову грошову допомогу до 5 травня за 2022 рік саме у розмірі 3391,00 грн. Отже, разова грошова допомога до 5 травня у 2022 році позивачу виплачена з дотриманням вимог та у розмірі, визначених Постановою. Підстави для виплати суми разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік в розмірі сім мінімальних пенсій за віком відсутні.

4.8. Вважаючи такі дії відповідача протиправними, позивач звернувся з позовом до суду.

5. Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що позовні вимоги про визнання протиправними дій відповідача та зобов`язання ГУ ПФУ в Закарпатській області перерахувати пенсію як інваліду війни ІІ групи з липня 2021 року є необґрунтованими та задоволенню не підлягають. Разом з цим, судом встановлено, що різниця в пенсії (з урахуванням виплачених сум) за період з серпня 2021 року по червень 2022 року складає 2 514,48 грн, однак не виплачена позивачу, відповідно до розрахунку на доплату пенсії від 08.06.2022. З огляду на встановлення судом факту порушення прав позивача на одержання різниця в пенсії, суд дійшов висновку, що ефективним способом відновлення порушеного права є саме зобов`язання відповідача здійснити виплату різниці пенсії ОСОБА_1 за період з серпня 2021 року по червень 2022 року у загальній сумі 2 514,48 грн.

Вирішуючи питання перерахунку одноразової грошової допомоги до 9 травня як інваліду ІІ групи та виплати різниці по одноразовій грошовій допомозі до 9 травня між ІІІ та ІІ групами інваліда війни, суд першої інстанції виходив з того, що в спірних правовідносинах відповідач керувався приписами підзаконного нормативно-правового акту, положення якого суперечать Закону. Разова грошова допомога учасникам бойових дій є доходом та власністю в розумінні статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, а тому підпадає під захист, гарантований цією статтею. На цих підставах суд визнав протиправними дії ГУ ПФУ в Закарпатській області щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі меншому, ніж передбачено частиною статті 13 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" та з метою належного захисту прав позивача зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 щорічну разову грошову допомогу до 5 травня за 2022 рік, як інваліду війни у розмірі восьми мінімальних пенсій за віком, з урахуванням попередньо виплаченої суми допомоги.

6. Суд апеляційної інстанції, не погодившись із висновками суду першої інстанції, відмовив у задоволенні вимоги про зобов`язання ГУ ПФУ в Закарпатській області виплатити перераховану різницю ОСОБА_1 за період з серпня 2021 року по червень 2022 року у розмірі 2514,48 грн. Відмовляючи у задоволенні вимог про визнання протиправними дій ГУ ПФУ щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік, суд апеляційної інстанції зазначив, що у межах чинного правового регулювання та стану суспільних відносин виплата щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у 2022 році у розмірі, визначеному прийнятим на виконання Бюджетного кодексу України підзаконним актом під час дії на території України воєнного стану, є правомірною. Мотивуючи свою позицію, суд апеляційної інстанції врахував висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 01.12.2022 року у справі № 580/2869/22.

Апеляційний суд звернув увагу, що підпунктом 2 пункту 2 Постанови № 540 установлено, що виплата грошової допомоги у 2022 році здійснюється, в тому числі, органами Пенсійного фонду України - особам, які перебувають на обліку в територіальних органах Пенсійного фонду України як особи, яким призначено пенсію (щомісячне довічне грошове утримання), станом на 5 травня 2022 року, шляхом включення у відомості (списки) на виплату пенсій. Оскільки станом на 5 травня 2022 року ОСОБА_1 перебував на обліку в ГУ ПФУ в Закарпатській області як інвалід ІІІ групи, підстав для виплати грошової допомоги як інваліду війни ІІ групи немає.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

7. ОСОБА_1 подав касаційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24.03.2023 в частині, якою скасовано рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 26.10.2022 щодо визнання протиправними дій ГУ ПФУ в Закарпатській області щодо нарахування та виплати позивачу щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі меншому, ніж передбачено статтею 13 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" та зобов`язання ГУ ПФУ в Закарпатській області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 щорічну разову грошову допомогу до 5 травня за 2022 рік, як інваліду війни у розмірі восьми мінімальних пенсій за віком, з урахуванням попередньо виплаченої суми допомоги, та залишити в силі судове рішення у цій частині, ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.

7.1. Підставою для відкриття касаційного провадження у справі слугувало неправильне застосування судом норм матеріального права, порушення норм процесуального права у випадку, якщо скаржник вмотивовано обґрунтував необхідність відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду та застосованого судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні (пункт 2 частини 4 статті 328 КАС України).

7.2. Скаржник стверджує про необхідність відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду від 01.12.2022 у справі № 580/2869/22.

7.3. Позивач вважає, що до спірних відносин у справі при визначенні розміру щорічної допомоги до 5 травня 2022 році не можуть бути застосовані нормативно-правові акти органів державної влади (Бюджетний кодекс України та Постанови №540), які обмежують права і пільги ветеранів війни, передбачені Законом № 3551-XII, оскільки вони є такими, що суперечать статті 17 Основного Закону та спеціальному законодавству, яке регулює забезпечення державного соціального захисту ветеранів війни та членів їх сімей, членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць України шляхом надання пільг і гарантій соціального захисту відповідно до законодавства, які є пріоритетними й мають безумовний характер, а мають бути застосовані саме положення статті 13 Закону № 3551-XII, як спеціального законодавства, яке регулює спірні відносини та ухвалено з метою конкретизації приписів Конституції України.

7.4. Скаржник звернув увагу на те, що постановою від 13.06.2023 за результатами перегляду справи №560/8064/22 Верховний Суд у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду дійшов висновку про необхідність відступу від висновків, викладених у постанові Верховного Суду від 01.12.2022 у справі №580/2869/22.

8. Відзиву на касаційну скаргу від відповідача до суду не надходило, хоча й був належним чином повідомлений про відкриття касаційного провадження у справі 19.12.2023, про що свідчить довідка про доставку електронного листа.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:

9. Під час розгляду касаційної скарги колегія суддів враховує приписи частин 1-2 статті 341 КАС України, відповідно до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

10. У касаційній скарзі заявлені вимоги та викладені доводи щодо суми разової грошової допомоги до 5 травня у 2022 році, право на отримання якої має позивач як особа з інвалідністю внаслідок війни.

11. Верховний Суд у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду, переглядаючи справу № 560/8064/22 в касаційному порядку, у постанові від 13.06.2023 відступив від висновків, викладених у постанові Верховного Суду від 01.12.2022 у справі № 580/2869/22 щодо застосування положень статті 13 Закону № 3551-XII, частини другої статті 20 Закону № 389-VІІІ, частини сьомої статті 20 та абзацу третього підпункту 2 пункту 22 розділу VI Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України та Порядку № 540 у подібних правовідносинах щодо нарахування та виплатити щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі, визначеному вказаним порядком, з огляду на те, що судом не можуть бути застосовані нормативно-правові акти органів державної влади, які обмежують права і пільги ветеранів війни, передбачені цим Законом, оскільки вони є такими, що суперечать статті 17 Основного Закону та спеціальному законодавству, яке регулює забезпечення державою соціального захисту ветеранів війни та членів їх сімей, членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць України шляхом надання їм пільг і гарантій соціального захисту відповідно до законодавства, а мають бути застосовані саме положення статті 13 Закону №3551-XII у редакції Закону України від 25.12.1998 № 367-ХІV "Про внесення змін до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі - Закон № 367-ХІV), згідно із якою щорічна разова грошова допомога до 5 травня для осіб з інвалідністю ІІ групи внаслідок війни виплачується у розмірі восьми мінімальних пенсій за віком.

12. Так, у зазначеній постанові від 13.06.2023 у справі №560/8064/22 Верховний Суд у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду сформував такі правові висновки:

"(1) держава не може в односторонньому порядку відмовитися від зобов`язання щодо соціального захисту осіб, які вже виконали свій обов`язок перед державою щодо захисту її суверенітету і територіальної цілісності без запровадження рівноцінних або більш сприятливих умов соціального захисту осіб, які захищали Батьківщину, її суверенітет і територіальну цілісність (ветеранів війни, учасників бойових дій, осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасники війни), та членів їхніх сімей;

(2) Бюджетним кодексом України не можна доручати Кабінету Міністрів України встановлювати інше (додаткове) законодавче регулювання відносин, відмінне від того, що є предметом регулювання спеціального Закону № 3551-ХІІ;

(3) тимчасове обмеження окремих соціальних пільг особам, які захищають або захищали Батьківщину, її суверенітет і територіальну цілісність, та членів їхніх сімей, у разі запровадження режиму воєнного стану, за умови додержання вимог пункту 5 частини першої статті 6 Закону № 389-VIII, може відбуватись за умови внесення змін до спеціального Закону № 3551-ХІІ, який регулює відносини забезпечення соціального захисту ветеранів війни та членів їх сімей, членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць, а не шляхом внесення змін до бюджетного законодавства з подальшим ухваленням Кабінетом Міністрів України рішення щодо визначення розмірів соціальних гарантій;

(4) Уряд в додатку до Порядку № 540 установив, що у 2022 році виплата щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, передбаченої Законом № 3551-XII, зокрема, інвалідам війни здійснюється у розмірах: I групи - 4421 грн, II групи - 3906 грн, III групи - 3391 грн, тобто визначив інші, ніж у вказаному Законі, розміри щорічної допомоги до 5 травня, що свідчить про невідповідність такого нормативного акта Кабінету Міністрів України положенням Закону № 3551-XII, який має вищу юридичну силу, а відтак положення цього Порядку щодо визначення розмірів такої щорічної разової грошової допомоги не можуть бути застосовані у відносинах її виплати у 2022 році;

(5) виплата інвалідам війни щорічної разового грошової допомоги до 5 травня у 2022 році має здійснюватися відповідно до статті 13 Закону № 3551-ХІІ у редакції Закону №367-ХІV, у таких розмірах:

I групи -десять мінімальних пенсій за віком;

II групи - вісім мінімальних пенсій за віком;

III групи - сім мінімальних пенсій за віком."

13. Застосовуючи наведені вище правові висновки Верховного Суду у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду до спірних правовідносин, які виникли у справі, яка переглядається, колегія суддів констатує, що при визначенні розміру щорічної допомоги до 5 травня у 2022 році не можуть бути застосовані нормативно-правові акти органів державної влади (Бюджетний кодекс України та Порядок №540), які обмежують права і пільги ветеранів війни, передбачені Законом № 3551-ХІІ, оскільки вони є такими, що суперечать статті 17 Основного Закону та спеціальному законодавству, яке регулює забезпечення державою соціального захисту ветеранів війни та членів їх сімей, членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць України шляхом надання їм пільг і гарантій соціального захисту відповідно до законодавства, які є пріоритетними й мають безумовний характер, а мають бути застосовані саме положення статті 13 Закону № 3551-XII, як спеціального законодавства, яке регулює спірні відносини та ухвалене з метою конкретизації приписів Конституції.

14. З урахуванням наведеного, оскільки на час виплати позивачу у 2022 році щорічної разової грошової допомоги до 5 травня одночасно діяли положення статті 13 Закону №3551-XII та Порядку № 540, які по-різному визначають розмір виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, для визначення розміру разової грошової допомоги до 5 травня у 2022 році слід застосовувати Закон №3551-ХІІ, який має вищу юридичну силу та є спеціальним законом у цій сфері відносин.

15. Таким чином, суд апеляційної інстанції неправильно застосував норми матеріального права, що призвело до помилкових висновків про відсутність підстав для задоволення позову в цій частині.

16. Суд зазначає, що Кабінет Міністрів України постановою №540 установив, зокрема, що виплата грошової допомоги у 2022 році здійснюється органами Пенсійного фонду України - особам, які перебувають на обліку в територіальних органах Пенсійного фонду України як особи, яким призначено пенсію (щомісячне довічне грошове утримання), станом на 5 травня 2022 р., шляхом включення у відомості (списки) на виплату пенсій.

17. Частиною 5 статті 13 Закону №3551-XII визначено, що щорічно до 5 травня особам з інвалідністю внаслідок війни виплачується разова грошова допомога у розмірах, які визначаються Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України.

18. Щорічна разова грошова допомога до 5 травня інвалідам війни по своїй суті є пільгою для особливої категорії осіб.

19. Як було встановлено судами попередніх інстанцій, 13.07.2021 ОСОБА_1 встановлено ІІ групу інвалідності. Суд першої інстанції вказав, що у матеріалах пенсійної справи ОСОБА_1 №ХР 15098 наявна виписка з акта огляду медико-соціальної експертною комісією № 523 від 13.07.2021, відповідно до якої ОСОБА_1 встановлено ІІ групу інвалідності, яка надіслана відповідачу Обласним центром медико-соціальної експертизи 21.07.2021 листом № 274.

20. Відтак суд першої інстанції обґрунтовано зобов`язав пенсійний орган нарахувати та виплатити ОСОБА_1 щорічну разову грошову допомогу до 5 травня за 2022 рік як інваліду війни у розмірі восьми мінімальних пенсій за віком, з урахуванням попередньо виплаченої суми допомоги

20. Відповідно до статті 352 КАС України суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.

21. З огляду на викладене, колегія суддів доходить висновку про наявність підстав для задоволення касаційної ОСОБА_1 у межах вимог та доводів касаційної скарги.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 352, 356, 359 КАС України, Верховний Суд -


................
Перейти до повного тексту