1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 січня 2025 року

м. Київ

справа №280/6943/22

адміністративне провадження № К/990/32220/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Чиркіна С.М.,

суддів: Берназюка Я.О., Стародуба О.П.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 03.08.2023 (головуючий суддя: Ясенова Т.І., судді: Головко О.В., Суховаров А.В.) у справі № 280/6943/22 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Запорізькій області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

І. РУХ СПРАВИ

У грудні 2022 року ОСОБА_1 (далі - позивач або ОСОБА_1 ) звернувся до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Національної поліції в Запорізькій області (далі - ГУ НП в Запорізькій області або відповідач), в якому просив:

визнати протиправними дії ГУ НП в Запорізькій області щодо відмови у підготовці та поданні до органів, які призначають пенсії, необхідних для призначення ОСОБА_1 пенсії за вислугу років з зарахуванням до стажу, який дає право на пенсію, вислуги років на пільгових умовах 03 роки 07 місяців 08 днів;

зобов`язати відповідача підготувати всі необхідні документи для призначення ОСОБА_1 пенсії за вислугу років, зарахувавши йому до вислуги років, яка дає право на пенсію, пільговий стаж 03 роки 07 місяців 08 днів та подати їх до ГУПФУ в Запорізькій області.

Запорізький окружний адміністративний суд рішенням від 27.03.2023 позов задовольнив:

визнав протиправною відмову ГУ НП в Запорізькій області щодо підготовки та подання до ГУПФУ в Запорізькій області документів для призначення позивачу пенсії за вислугу років, з зарахуванням вислугу років на пільгових умовах до загального стажу в поліції у розмірі 03 роки 07 місяців 08 днів;

зобов`язав ГУ НП в Запорізькій області підготувати та направити до ГУПФУ в Запорізькій області документи для призначення пенсії за вислугу років ОСОБА_1 зарахувавши вислугу років на пільгових умовах до загального стажу в поліції у розмірі 03 роки 07 місяців 08 днів.

Третій апеляційний адміністративний суд постановою від 03.08.2023 скасував рішення суду першої інстанції і ухвалив нову постанову про відмову у задоволенні позову.

Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції, позивач подав касаційну скаргу, у якій просить суд касаційної інстанції скасувати оскаржувану постанову і залишити в силі рішення суду першої інстанції.

IІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою Верховного Суду від 17.10.2023 відкрито касаційне провадження у справі.

Ухвалою Верховного Суду від 14.01.2025 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, що відповідач не дотримався принципу незворотності нормативно-правових актів у часі, оскільки до всього періоду служби позивача, яка тривала з 01.04.2002 до 17.10.2022, застосував положення Закону України від 09.04.1992 № 2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-XII) із змінами, внесеними Законом України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи", які вже не передбачали можливості зарахування пільгової вислуги.

Також позивач вважає, що 03 роки 07 місяців 08 днів вислуги, здобутої позивачем за періоди проходження служби, виходячи із положень діючого на той час законодавства, слід вважати невід`ємною частиною вислуги, необхідної для призначення пенсії за вислугу років.

Відповідач позов не визнав. Стверджує, що пенсія за вислугу років призначається при наявності календарної, а не загальної чи пільгової вислуги років.

Своєю чергою, на день звільнення позивача зі служби в правоохоронних органів вислуга років становила в календарному обчисленні 21 рік 11 місяців 03 днів, що є недостатнім для призначення пенсії на умовах статті 12 Закону № 2262-XII (необхідно 25 календарних років і більше).

За таких обставин, відповідач вважає, що відсутні правові підстави для підготовки документів для призначення пенсії позивачу і відповідно направлення їх до пенсійного органу.

ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій установлено, що позивач проходив службу в органах внутрішніх справ України з 01.04.2002 до 06.11.2015 та у Національній поліції України з 07.11.2015 до 17.10.2022. У період з 13.03.2008 до 08.04.2015 позивач проходив службу на посадах спеціального підрозділу по боротьбі з організованою злочинністю, які відповідно до Постанови КМ України від 16.12.1993 № 3720-ХІІ та наказу МВС України від 14.11.2007 № 432 обчислюються з розрахунку 1,5 року за кожен рік служби і становить 03 роки 07 місяців 08 днів (відповідно до довідки відповідача від 07.03.2023 № 738/3/01/13-23).

Згідно із інформацією, зазначеною у наказі ГУ НП в Запорізькій області від 17.10.2022 № 1133 о/с, підполковника поліції ОСОБА_1 (0091390), начальника 4-го відділу з проведення спеціальних операцій (штурмовий) управління "Корпус оперативно-раптової дії" ГУ НП в Запорізькій області, з 17.10.2022 звільнено зі служби в поліції за пунктом 7 частини першої статті 77 Закону України "Про Національну полінію" (за власним бажанням).

У зазначеному наказі зазначено, що на день звільнення, стаж служби в поліції позивача складає: 21 рік 11 місяців 03 дні; вислуга років на пільгових умовах - 03 роки 07 місяців 08 днів.

20.10.2022 позивач звернувся до ГУ НП в Запорізькій області із заявою щодо здійснення розрахунку грошового забезпечення з урахуванням наявного стажу вислуги років у пільговому нарахуванні (з урахуванням пільгового стажу вислуга років становить 25 років 06 місяців 11 днів), направлення необхідних документів до Пенсійного фонду України в Запорізькій області та призначення пільгової пенсії за вислугу років.

Відповідач листом № 44-С/05/29-2022 від 03.11.2022 проінформував заявника про відсутність правових підстав для здійснення перерахунку вислуги років на день звільнення з урахуванням вислуги років на пільгових умовах та зазначив, що відповідно до пункту "а" статті 12 Закону № 2262-ХІІ, пенсія за вислугу років призначається особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, іншим особам, зазначеним у пунктах "б" - "д", "ж" статті 1-2 цього Закону (крім осіб, зазначених у частині третій статті 5 цього Закону), незалежно від віку, якщо вони звільнені зі служби з 1 жовтня 2020 року або після цієї дати і на день звільнення мають вислугу 25 календарних років і більше.

Проте, станом на день звільнення 17.10.2022 календарна вислуга складає 21 рік 11 місяців 03 дні, що недостатньо для призначення пенсії за вислугу років.

Вважаючи свої права та інтереси порушеними, позивач звернувся із цим позовом до суду.

V. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Задовольняючи позов, суд першої інстанції із посиланням на правові висновки, висловлені в постановах Верховного Суду у складі суддів об`єднаної палати Касаційного адміністративного суду від 03.03.2021 у справі № 805/3923/18-а та Верховного Суду у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду від 14.04.2021 у справі № 480/4241/18, виходив з того, що позивач набув право на отримання пенсії за вислугою років відповідно до пункту "а" частини першої статті 12 Закону № 2262-ХІІ, оскільки вислуга років позивача у пільговому обчисленні стажу його роботи на день звільнення становить понад 25 років.

Суд апеляційної інстанції дійшов протилежного висновку.

Відмовляючи у задоволенні позову суд апеляційної інстанції виходив з того, що підстав для зарахування календарної вислуги позивача в пільговому обчисленні у відповідача немає, оскільки згідно із пунктом 3 Порядку обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсії і грошової допомоги особам, які мають право на пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", крім військовослужбовців строкової служби і членів їх сімей та прирівняних до них осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 (далі - Порядок № 393), у редакції постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393" від 16.02.2022 № 119 (набрала чинності 19 лютого 2022 року), зарахування пільгового стажу особам, які мають право на пенсію відповідно до Закону № 2262-ХІІ здійснюється лише для визначення розміру пенсії, а не для її призначення.

Суд апеляційної інстанції установив, що вислуга років позивача станом на 17.10.2022 у календарному обчисленні становила 21 рік 11 місяців 03 дні, що недостатньо для призначення пенсії на умовах пункту "а" частини першої статті 12 Закону № 2262-XII (необхідно 25 календарних років і більше).

Одночасно з цим, суд апеляційної інстанції визнав неприйнятним застосування до спірних правовідносин висновків Верховного Суду, викладених у постановах від 03.03.2021 у справі №805/3923/18-а та у постанові Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 27.06.2018 у справі № 750/9775/16-а, оскільки останні сформовані на підставі іншого правового регулювання, а саме з урахуванням положень попередньої редакції Постанови КМУ № 393, яка була чинна до внесення змін постановою Кабінету Міністрів України № 119 від 16.02.2022.

VІ. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

Касаційна скарга позивача обґрунтована тим, що суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норми права без урахування висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладених у постанові Верховного Суду складі суддів об`єднаної палати Касаційного адміністративного суду від 03.03.2021 у справі № 805/3923/18-а та у постанові Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 27.06.2018 у справі № 750/9775/16-а.

Відповідач процесуальним правом на подачу відзиву на касаційну скаргу не скористався, хоча про відкриття провадження у справі був повідомлений належним чином 18.10.2023 шляхом надіслання копії ухвали в електронний кабінет суб`єкта владних повноважень.

VІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Перевіряючи у межах повноважень, визначених частинами першою - другою статті 341 КАС України, правильність застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права, а також надаючи оцінку аргументам скаржника, висловленим у касаційній скарзі, Верховний Суд виходить з такого.

Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на службі в органах внутрішніх справ та поліції, визначає Закон № 2262-ХІІ.

Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

Статтею 1 Закону № 2262-XII встановлено, що особи з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, особи, які мають право на пенсію за цим Законом при наявності встановленої цим Законом вислуги на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції та на службі на посадах начальницького складу в Національному антикорупційному бюро України, Службі судової охорони і в державній пожежній охороні, службі в Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, в органах і підрозділах цивільного захисту, податкової міліції, Бюро економічної безпеки України, Державної кримінально-виконавчої служби України мають право на довічну пенсію за вислугу років.

Відповідно до статті 2 Закону № 2262-XII військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, які мають право на пенсійне забезпечення, пенсії відповідно до цього Закону призначаються і виплачуються після звільнення їх зі служби.

Приписами пункту "а" частини першої статті 12 Закону № 2262-XII передбачено, що пенсія за вислугу років призначається особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, іншим особам, зазначеним у пунктах "б"-"д", "ж" статті 1-2 цього Закону (крім осіб, зазначених у частині третій статті 5 цього Закону), незалежно від віку, якщо вони звільнені зі служби з 1 жовтня 2020 року або після цієї дати і на день звільнення мають вислугу 25 календарних років і більше.

До календарної вислуги років зараховується також період, зазначений у частині другій статті 17 цього Закону.

Відповідно до статті 171 Закону № 2262-XII порядок обчислення вислуги років та визначення пільгових умов призначення пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України.

На виконання вимог Закону № 2262-XII затверджено постанову Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 № 393 "Про Порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей" (далі по тексту - Порядок № 393).

Згідно із підпунктом "в" пункту 3 Порядку № 393 (у редакції до внесення змін постановою КМУ № 119 від 16.02.2022) до вислуги років для призначення пенсій особам, зазначеним в абзаці 1 пункту 1 цієї постанови, зараховується на пільгових умовах: один місяць служби за півтора місяця - у підрозділах міліції особливого призначення за Переліком посад і умовами (в порядку), що визначаються керівниками відповідних міністерств і відомств.

Водночас редакцію пункту 3 Постанови № 393 було змінено постановою Кабінету Міністрів України від 16.02.2022 № 119, яка набрала чинності 19.02.2022. Вказаною постановою також змінено і назву Порядку №393.

Порівнюючи попередню назву постанови Кабінету Міністрів України "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітникам Служби судової охорони та членам їхніх сімей" та назву в редакції після 19.02.2022 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам, які мають право на пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, крім військовослужбовців строкової служби і членів їх сімей та прирівняних до них осіб", Суд доходить висновку, що змінами уточнено предмет регулювання Порядку, а саме застосування його для обчислення вислуги років особам, які мають право на пенсію відповідно до Закону № 2262-ХІІ, тобто мають 25 років календарної вислуги.

Також постановою Кабінетом Міністрів України № 119 внесено зміни до постанови Уряду № 393, зокрема, пункт 3 абзац перший викладено в такій редакції: " 3. До вислуги років для визначення розміру пенсії особам, зазначеним в абзаці першому пункту 1 цієї постанови, зараховується на пільгових умовах:".

Отже, підпунктом "в" пункту 3 Постанови № 393 (у редакції Постанови КМУ № 119 від 16.02.2022) встановлено, що до вислуги років для визначення розміру пенсії особам, зазначеним в абзаці 1 пункту 1 цієї постанови, зараховується на пільгових умовах - один місяць служби за півтора місяця - у підрозділах міліції особливого призначення за Переліком посад і умовами (в порядку), що визначаються керівниками відповідних міністерств і відомств.

Колегія суддів зазначає, що Верховний Суд в постанові від 31.08.2023 у справі №200/4951/22, правовідносини у якій є подібними, вже сформулював наступний правовий висновок:

"- підпунктом "а" пункту 3 Порядку № 393 (у редакції, чинній до внесення змін постановою Кабінету Міністрів України № 119 від 16 лютого 2022 року) було передбачено, що до вислуги років для призначення пенсій особам, зазначеним в абзаці першому пункту 1 цієї постанови, зараховується на пільгових умовах: час проходження служби, протягом якого особа брала участь в антитерористичній операції;

- водночас, відповідно до підпункту "а" пункту 3 Порядку № 393 (у редакції, чинній на дату звільнення, 27 червня 2022 року, та дату звернення позивача із заявою до ГУ НП в Донецькій області щодо оформлення та подання необхідних документів до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області для призначення пенсії, 1 листопада 2022 року) до вислуги років для визначення розміру пенсії особам, зазначеним в абзаці першому пункту 1 цієї постанови, зараховується на пільгових умовах (пункт 3 в редакції Постанови Кабінету Міністрів України № 119 від 16 лютого 2022 року): один місяць служби за три місяці: час проходження служби, протягом якого особа брала участь в антитерористичній операції;

- тому, для призначення пенсії за вислугу років за Законом № 2262-ХІІ календарна вислуга років могла бути зарахована на пільгових умовах відповідно до Порядку №393 в редакції, чинній до внесення змін постановою Кабінету Міністрів України №119 від 16 лютого 2022 року.".

Зазначену правову позицію щодо застосування норм Порядку № 393 (у редакції, чинній після внесення змін постановою Кабінету Міністрів України від 16.02.2022 №119) також підтримав Верховний Суд у постановах від 31.01.2024 у справі №120/7300/22, від 17.07.2024 у справі № 420/13796/22, від 29.07.2024 у справі №480/4196/23, від 23.12.2024 у справі № 200/107/23 та інших під час розгляду подібних правовідносин.

У справі, що розглядається, колегія суддів не вбачає правових підстав відступати від зазначених вище висновків Верховного Суду.

Судами попередніх інстанцій установлено, що вислуга років позивача станом на 17.10.2022 у календарному обчисленні склала 21 рік 11 місяців 03 дні; а пільгова - 03 роки 07 місяців 08 днів.

Отже, з огляду на те, що позивач на день звільнення (17.10.2022) не мав необхідних 25 календарних років і більше, суд апеляційної інстанції дійшов обґрунтованого висновку про відсутність у відповідача підстав для підготовки документів, необхідних для призначення пенсії та надсилання цих документів до відповідного органу Пенсійного фонду України.

Своєю чергою пільговий період, після зміни правового регулювання, враховується тільки для визначення розміру пенсії.

Одночасно з цим, колегія суддів відхиляє доводи касаційної скарги стосовно необхідності врахування у спірних правовідносинах висновків Верховного Суду, викладених у постановах від 27.06.2018 у справі № 750/9775/16-а та від 03.03.2021 у справі № 805/3923/18-а, оскільки такі сформовані на підставі іншого правового регулювання, а саме з урахуванням положень попередньої редакції Постанови КМУ № 393, яка була чинна до внесення змін постановою Кабінету Міністрів України № 119 від 16.02.2022.


................
Перейти до повного тексту