ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 січня 2025 року
м. Київ
справа № 380/15071/23
адміністративне провадження № К/990/28819/24
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стеценка С.Г.,
суддів: Тацій Л.В., Стародуба О.П.,
розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу №380/15071/23
за позовом ОСОБА_1
до Рава-Руської міської ради Львівського району Львівської області
про визнання протиправними дій
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 31.01.2024 (головуючий суддя: Хома О.П.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 29.05.2024 (Судової-Хомюк Н.М., суддів Онишкевича Т.В., Сеника Р.П.), -
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_1 (далі також - ОСОБА_1, позивач) звернувся до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Рава-Руської міської ради Львівського району Львівської області (далі також - Рава-Руська міська рада, відповідач), в якому просив:
- визнати протиправними дії Начальника відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Рава-Руської міської ради Львівського району Львівської області, вчинені 22.03.2023, щодо анулювання паспорту прив`язки тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності (відділення обміну валют) за адресою: АДРЕСА_1 ; реєстраційним номер паспорту прив`язки: 04ТС-23; Дата видачі: 17.03.2023.
2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що дії відповідача, якими анульовано виданий ОСОБА_1 паспорт прив`язки тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності, є протиправними та такими, що порушують законні права та інтереси позивача, як замовника вказаного паспорта прив`язки, через те, що не містить конкретних підстав та переконливих мотивів його прийняття. Вказує, що анулювання паспорта прив`язки здійснюється шляхом прийняття уповноваженим органом відповідного наказу за наявності відповідних умов. Однак в даному випадку наказу про анулювання паспорту прив`язки немає взагалі. Паспорт прив`язки було анульовано записом Начальника відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Рава-Руської міської ради від 22.03.2023 про анулювання паспорту прив`язки тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності в Журналі реєстрації паспортів прив`язки тимчасових споруд. Зазначає, що такий запис не містить підстав та жодної інформації щодо причин анулювання паспорту прив`язки. Вважає, що вказаний запис лише фіксує певні обставини, не є остаточним документом, зобов`язуючим до вчинення будь-яких дій, не породжує певних правових наслідків, його результати не мають обов`язкового характеру для позивача.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 31.01.2024, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 29.05.2024, в задоволенні позовних вимог відмовлено.
4. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що тимчасова споруда за адресою: АДРЕСА_1, встановлена ОСОБА_1 з порушенням вимог чинного законодавства, та враховуючи дискреційне право відповідача на анулювання паспорту прив`язки шляхом здійснення відповідного запису в Журнал реєстрації паспортів прив`язки тимчасових споруд, дії відповідача у спірних правовідносинах є правомірними.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. 25.07.2024 до Верховного Суду через підсистему "Електронний суд" надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 31.01.2024 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 29.05.2024 у справі № 380/15071/23.
6. В обґрунтування вимог касаційної скарги, позивач посилається на те, що:
- суди не встановили факт неналежної форми рішення про анулювання паспорту прив`язки, оскільки з огляду на загальні положення статті 59 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон №280/97-ВР), враховуючи суб`єкта прийняття цього рішення та юридичне значення паспорту прив`язки розміщення ТС, як дозвільного документа, рішення про анулювання паспорту прив`язки повинно прийматися у формі окремого документа на засіданні відповідного органу більшістю голосів за підписом селищного, сільського, міського голови;
- суди не дослідили та неналежно дослідили зібрані у справі докази;
- суд апеляційної інстанції порушив норми процесуального права, оскільки розглянув справу як таку, що розглядалась в рамках спрощеного провадження, не дивлячись на те, що суд першої інстанції розглядав справу у загальному позовному провадженні;
- суд першої інстанції не залучив у справу належного відповідача Відділ містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Рава-Руської міської ради та посадову особу, що вчинила дії, які оскаржуються, а суд апеляційної інстанції вказаний недолік не виправив.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
7. 25.07.2024 в автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зареєстровано вказану касаційну скаргу.
8. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями, визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Стеценко С.Г., судді Тацій Л.В., Стародуба О.П.
9. Ухвалою Верховного Суду від 12.08.2024 поновлено ОСОБА_1 строк на касаційне оскарження рішення Львівського окружного адміністративного суду від 31.01.2024 та постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 29.05.2024 у справі № 380/15071/23 та касаційну скаргу ОСОБА_1 - залишено без руху. Надано скаржнику строк у десять днів з дня вручення копії цієї ухвали для усунення недоліку касаційної скарги, шляхом направлення до суду документа про сплату судового збору в сумі 1717, 76 грн.
10. На виконання вимог ухвали Верховного Суду від 12.08.2024 скаржник надіслав заяву про усунення недоліків шляхом надання квитанції №1524-4352-6275-1786 про сплату судового збору, у розмірі 1718, 00 грн.
11. Ухвалою Верховного Суду від 22.08.2024 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 31.01.2024 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 29.05.2024 у справі за вищевказаним позовом.
12. Ухвалою Верховного Суду від 21.01.2025 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
13. Як встановлено судами попередніх інстанції, рішенням виконавчого комітету Рава-Руської міської ради від 26.01.2023 №9 ОСОБА_1 надано дозвіл на розміщення тимчасової споруди та право на укладення договору на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності на умовах оренди для розміщення об`єктів соціально-культурного, торгівельного та іншого призначення.
14. ОСОБА_1 16.03.2023 звернувся із заявою на оформлення паспорту прив`язки тимчасової споруди за адресою: АДРЕСА_1, до якої долучив копії особових документів; схему благоустрою М 1:200 (2 листи); схему розміщення торгового павільйону М 1:200 (2 листи); ескізи фасадів (2 листи), план території земельної ділянки М 1:200; План території земельної ділянки, погоджений головою, начальником відділу земельних відносин, Відділом містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Рава-Руської міської ради, в.о. начальника КП Б/У №2, ПАТ "Укртелеком".
15. ОСОБА_1 17.03.2023 видано паспорт прив`язки ТС для здійснення підприємницької діяльності (відділення обміну валют) за адресою: АДРЕСА_1 .
16. Під час розгляду заяви та поданих документів 20.03.2023 виявлено недостовірні відомості у поданій документації. Так, на схемі розміщення торгового павільйону М 1:200 були виявлені порушення пожежних норм розміщення ТС, зокрема відповідно до п. 1.14 Розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України №1417 від 30.12.2014, не дотримані пожежні розриви від існуючого житлового будинку, що знаходиться за адресою АДРЕСА_2 до проектованої ТС, а також на плані території земельної ділянки М 1:200 (топооснові) не були погоджені існуючі мережі, відсутня лінія регулювання забудови на кресленні.
17. Тому пакет документів був повернутий ОСОБА_1 для доопрацювання.
18. Паспорт прив`язки тимчасової споруди за адресою: АДРЕСА_1 анульовано записом від 22.03.2023 в Журналі реєстрації паспортів прив`язки тимчасових споруд.
19. ОСОБА_1 10.04.2023 додав план території земельної ділянки М 1:200 (топооснова), на якій були вказані зауваження від начальника ПрАТ "ЛОЕ" ОСОБА_2 .
20. Документи позивача щодо погодження паспорту прив`язки тимчасової споруди були розглянуті відділом містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Рава-Руської міської ради Львівського району Львівської області та знову в усній формі повернуті на доопрацювання.
21. Актом обстеження стану земельної ділянки по АДРЕСА_1 від 17.05.2023 встановлено: на земельній ділянці встановлено тимчасову споруду, площею 6,6 м2; навколо тимчасової споруди облаштована бруківка площею 10 м2; через ділянку проходить провід повітряної ЛЕП; на ділянці розташовані: кілометровий знак, урна для сміття, вазон.
22. Представник позивача 16.05.2023 звернувся до відповідача з адвокатським запитом вих. №01/05.23 про надання інформації про стан розгляду питання погодження паспорту прив`язки тимчасової споруди.
23. Рава-Руська міська рада листом від 22.05.2023 №797/03.01-22вих повідомила, що 22.03.2023 при повторному огляді поданих документів було виявлено недостовірні відомості та прийнято рішення про анулювання паспорта прив`язки.
24. Відповідач на повторне звернення з адвокатським запитом від 23.05.2023 листом від 30.05.2023 №835/03.01-22 вих повідомив, що ОСОБА_1 був повідомлений про анулювання паспорта прив`язки телефоном та був присутній при вилученні вказаного паспорта, оскільки приніс його особисто у відділ містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Рава-Руської міської ради.
До відповіді долучено: Титульні листи двох екземплярів паспорта прив`язки від 17.03.2023 - 2 стор.; Копія Журналу реєстрації паспортів прив`язки тимчасових споруд - 3 стор.; Копія акту обстеження земельної ділянки від 17.05.2023 - 1 стор.
25. Не погоджуючись з діями відповідача щодо анулювання паспорту прив`язки тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності (відділення обміну валют) за адресою: АДРЕСА_1, позивач звернувся з цим позовом до суду.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
26. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з наступного.
27. Предметом спору у цій справі є правомірність дій щодо анулювання паспорту прив`язки тимчасової споруди.
28. Проте, колегія суддів вважає за необхідне першочергово надати правову оцінку доводам щодо неналежності відповідача у цій справі.
29. Закон № 280/97-ВР визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає.
30. Статтею 2 цього Закону визначено, що місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
31. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
32. Відповідно до частини першої статті 10 Закону № 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
33. Своєю чергою, стаття 11 Закону № 280/97-ВР визначає, що виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.
Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.
34. Отже відповідач, в розумінні вимог пункту 7 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), є суб`єктом владних повноважень, та відповідно до частини другої статті 19 Конституції України зобов`язаний діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
35. При оцінці дій, рішень відповідача - суб`єкта владних повноважень, відповідно до частини другої статті 2 КАС України адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони у тому числі (..) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).
36. Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 №3038-VI (далі Закон №3038-VI) встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
37. Згідно із частиною