1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 січня 2025 року

м. Київ

справа №240/88/24

адміністративне провадження № К/990/37356/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Рибачука А.І.,

суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами в суді касаційної інстанції адміністративну справу №240/88/24

за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України (далі - ГУ ПФУ) в Житомирській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 16.02.2024, ухвалене судом у складі головуючого судді Окис Т.О.

та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 11.07.2024, ухвалену судом у складі колегії суддів: головуючого судді - Гонтарука В.М., суддів: Білої Л.М., Матохнюка Д.Б.

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. У січні 2024 року ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом, в якому просила:

визнати протиправною бездіяльність ГУ ПФУ в Житомирській області щодо ненарахування та невиплати їй з 10.11.2023 пенсії у розмірі 8 мінімальних пенсій за віком відповідно до статті 54 Закону України від 28.02.1991 № 796-XII "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (далі - Закон № 796-XII);

зобов`язати ГУ ПФУ в Житомирській області здійснити нарахування та виплату їй з 10.11.2023 пенсії в розмірі 8 мінімальних пенсій за віком відповідно до статті 54 Закону №796-XII.

В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначила, що вона як особа з інвалідністю другої групи, яка настала внаслідок каліцтва чи захворювання внаслідок Чорнобильської катастрофи, враховуючи рішення Конституційного Суду України від 07.04.2021 №1-р(ІІ)/2021, яким визнано такою, що не відповідає Конституції України (є неконституційною) частину третю статті 54 Закону № 796-XII у редакції Закону України від 28.12.2014 № 76-VIII "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" (далі - Закон №76-VIII), має право на отримання пенсії у розмірі 8 мінімальних пенсій за віком.

2. Житомирський окружний адміністративний суд рішенням від 16.02.2024, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 11.07.2024, відмовив в задоволенні позову.

3. Не погодившись з такими судовими рішеннями судів першої та апеляційної інстанції, ОСОБА_1 звернулась до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 16.02.2024 та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 11.07.2024, ухвалити нове судове рішення, яким позов задовольнити в повному обсязі.

4. Верховний Суд ухвалою від 14.10.2024 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою з підстав, визначених пунктом 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

5. 30.10.2024 від ГУ ПФУ в Житомирській області до суду касаційної інстанції надійшов відзив на зазначену вище касаційну скаргу, у якому відповідач просить залишити її без задоволення, а оскаржувані позивачкою судові рішення - без змін.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Житомирській області, має статус особи, потерпілої внаслідок Чорнобильської катастрофи І категорії, є особою з інвалідністю другої групи, яка настала внаслідок захворювання, пов`язаного з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи та отримує пенсію відповідно до Закону № 796-XII.

02.11.2023 ОСОБА_1 звернулася до ГУ ПФУ в Житомирській області із заявою про перерахунок та виплату пенсії в розмірі 8 мінімальних пенсій за віком згідно з частиною третьою статті 54 Закону №796-XII.

ГУ ПФУ в Житомирській області листом від 10.11.2023 № 40136-42163/Н-02/8-0600/23 повідомило позивачці про відсутність підстав для перерахунку їй пенсії в розмірі 8 мінімальних пенсій за віком у зв`язку з тим, що Законом України від 29.06.2021 №1584-ІХ "Про внесення змін до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" щодо підвищення рівня пенсійного забезпечення окремих категорій осіб" (далі - Закон №1584-ІХ) частину третю статті 54 Закону № 796-XII викладено у новій редакції наступного змісту: "В усіх випадках розміри пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання внаслідок Чорнобильської катастрофи, не можуть бути нижчими: для I групи інвалідності - 6000 гривень; для II групи інвалідності - 4800 гривень; для III групи інвалідності - 3700 гривень." ГУ ПФУ в Житомирській області зазначило, що іншого розміру пенсії по інвалідності, що настала внаслідок захворювання пов`язаного з Чорнобильською катастрофою, чинним законодавством не передбачено.

Вважаючи такі дії відповідача протиправними, позивачка звернулась до суду з цим позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

7. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, із яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що умовою виникнення у позивачки права на перерахунок пенсії у розмірі 8 мінімальних пенсій за віком було неприведення Верховною Радою України протягом трьох місяців з дня ухвалення рішення Конституційного Суду України від 07.04.2021 №1-р(ІІ)/2021 (тобто до 07.07.2021) нормативного регулювання, встановленого статтею 54 Закону №796-ХІІ в редакції Закону №76-VІІ у відповідність із Конституцією України та цим рішенням, а враховуючи, що на виконання вимог зазначеного рішення Конституційного Суду України Верховна Рада України 29.06.2021 прийняла Закон № 1584-ІХ, яким внесено зміни до Закону №796-ХІІ, в тому числі в частині визначення розміру пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання внаслідок Чорнобильської катастрофи - підстави для здійснення перерахунку пенсії позивачці в розмірі 8 мінімальних пенсій за віком відсутні.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ВІДЗИВУ

8. В обґрунтування касаційної скарги ОСОБА_1 посилається на те, що суди попередніх інстанцій неправильно застосували положення статті 54 Закону 796-XII та дійшли помилкових висновків стосовно відсутності підстав для здійснення перерахунку їй пенсії в розмірі 8 мінімальних пенсій за віком як особі з інвалідністю, що настала внаслідок захворювання спричиненого Чорнобильською катастрофою.

9. У відзиві на касаційну скаргу ГУ ПФУ в Житомирській області зазначає, що суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку про відсутність підстав для задоволення позову, при цьому, відповідач вважає цю касаційну скаргу необґрунтованою, у зв`язку з чим просить залишити її без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.


................
Перейти до повного тексту