1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

21 січня 2025 року

справа №805/1280/18-а

адміністративне провадження № К/990/50116/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючої - Ханової Р. Ф.(суддя-доповідач),

суддів: Олендера І. Я., Хохуляка В. В.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго"

на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2024 року (суддя - Голуб В. А.)

та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 28 листопада 2024 року (судді: Гаврищук Т. Г., Блохін А. А., Сіваченко І. В.),

у справі №805/1280/18-а

за позовом Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго"

до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків

про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

УСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

Обласне комунальне підприємство "Донецьктеплокомуненерго" (далі - Товариство, платник податків, позивач у справі) звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби України (далі - податковий орган, відповідач у справі, правонаступник - Північне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 21 листопада 2017 року № 0003355008 про нарахування штрафу у розмірі 215 935, 32 грн за несвоєчасну сплату податку на додану вартість.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2024 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 28 листопада 2024 року, позов залишено без задоволення.

24 грудня 2024 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго" на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2024 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 28 листопада 2024 року у справі №805/1280/18-а, провадження за якою відкрито ухвалою Верховного Суду від 26 грудня 2024 року, справу витребувано з суду першої та/або апеляційної інстанції.

Доступ до електронної справи наданий 30 грудня 2024 року, в паперовому вигляді справа надійшла на адресу Верховного Суду 07 січня 2025 року.

IІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Суди попередніх інстанцій установили, що податковим органом на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 розділу І Податкового кодексу України проведено камеральну перевірку позивача щодо своєчасності сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з податку на додану вартість за період з 21 вересня 2017 року по 26 жовтня 2017 року, за результатами якої складено акт від 01 листопада 2017 року № 1265/28-10-50-08-12/03337119 (далі - акт перевірки), яким встановлено порушення позивачем вимог пункту 57.1 статті 57 Податкового кодексу України (далі - ПК України) в частині несвоєчасної сплати узгоджених сум податкових зобов`язань з податку на додану вартість за період з 21 вересня 2017 року по 26 жовтня 2017 року.

Згідно з розрахунком суми штрафних санкцій, який є додатком до акта перевірки, штрафні санкції нараховані за несвоєчасну сплату самостійно узгодженої суми грошового зобов`язання, а саме:

- податкова декларація з податку на додану вартість № 9013356365, граничний термін сплати 08 травня 2013 року, зарахування коштів відповідно до платіжного доручення № 12571336 від 21 вересня 2017 року на суму 66 598,00 грн; кількість днів прострочення 1 579; штрафні санкції: 20 %, а саме 13 319, 60 грн;

- податкова декларація з податку на додану вартість № 9029313969, граничний термін сплати 29 листопада 2014 року, зарахування коштів відповідно до платіжного доручення № 12855507 від 28 вересня 2017 року на суму 233 357,10 грн; кількість днів прострочення 1 396; штрафні санкції: 20 %, а саме 46 671, 42 грн;

- податкова декларація з податку на додану вартість № 9019869716, граничний термін сплати 03 березня 2015 року, зарахування коштів відповідно до платіжного доручення № 12855507 від 28 вересня 2017 року на суму 3 000,00 грн; кількість днів прострочення 939; штрафні санкції: 20 %, а саме 600,00 грн;

- податкова декларація з податку на додану вартість № 9003629842, граничний термін сплати 04 грудня 2012 року, зарахування коштів відповідно до платіжного доручення № 9198979373 від 28 вересня 2017 року на суму 1 042, 00 грн; кількість днів прострочення 1 756; штрафні санкції: 20 %, а саме 208,40 грн;

- податкова декларація з податку на додану вартість № 9003629842, граничний термін сплати 04 грудня 2012 року, зарахування коштів відповідно до платіжного доручення № 9198505387 від 28 вересня 2017 року на суму 1 271,00 грн; кількість днів прострочення 1 756; штрафні санкції: 20 %, а саме 254,20 грн;

- податкова декларація з податку на додану вартість № 9003629842, граничний термін сплати від 04 грудня 2012 року, зарахування коштів відповідно до платіжного доручення № 9198962357 від 28 вересня 2017 року на суму 3 162,00 грн; кількість днів прострочення 1 756; штрафні санкції: 20 %, а саме 632,40 грн;

- податкова декларація з податку на додану вартість № 9003629842, граничний термін сплати 04 грудня 2012 року, зарахування коштів відповідно до платіжного доручення № 12855507 від 28 вересня 2017 року на суму 200 122,35 грн; кількість днів прострочення 1 756; штрафні санкції: 20 %, а саме 40 024, 47 грн;

- податкова декларація з податку на додану вартість № 9004324624, граничний термін сплати 04 грудня 2012 року, зарахування коштів відповідно до платіжного доручення № 12889854 від 02 жовтня 2017 року на суму 14 527, 91 грн; кількість днів прострочення 1 760; штрафні санкції: 20 %, а саме 2 905, 58 грн;

- податкова декларація з податку на додану вартість № 9014176199, граничний термін сплати 30 березня 2013 року, зарахування коштів відповідно до платіжного доручення № 12894755 від 03 жовтня 2017 року на суму 67 203, 96 грн; кількість днів прострочення 1 647; штрафні санкції: 20 %, а саме 13 440, 79 грн;

- податкова декларація з податку на додану вартість № 9014176199, граничний термін сплати 30 березня 2013 року, зарахування коштів відповідно до платіжного доручення № 12896162 від 04 жовтня 2017 року на суму 50 000, 00 грн; кількість днів прострочення 1 648; штрафні санкції: 20 %, а саме 10 000, 00 грн;

- податкова декларація з податку на додану вартість № 9014176199, граничний термін сплати 30 березня 2013 року, зарахування коштів відповідно до платіжного доручення № 12910591 від 09 жовтня 2017 року на суму 50 000, 00 грн; кількість днів прострочення 1 653; штрафні санкції: 20 %, а саме 10 000, 00 грн;

- податкова декларація з податку на додану вартість № 9014176199, граничний термін сплати 30 березня 2013 року, зарахування коштів відповідно до платіжного доручення № 12910814 від 09 жовтня 2017 року на суму 50 000, 00 грн; кількість днів прострочення 1 653; штрафні санкції: 20 %, а саме 10 000, 00 грн;

- податкова декларація з податку на додану вартість № 9014176199, граничний термін сплати 30 березня 2013 року, зарахування коштів відповідно до платіжного доручення № 12918299 від 10 жовтня 2017 року на суму 73 306, 27 грн; кількість днів прострочення 1 654; штрафні санкції: 20 %, а саме 14 661, 25 грн;

- податкова декларація з податку на додану вартість № 9013356365, граничний термін сплати 08 травня 2013 року, зарахування коштів відповідно до платіжного доручення № 12982587 від 20 жовтня 2017 року на суму 1 713, 53 грн; кількість днів прострочення 1 624; штрафні санкції: 20 %, а саме 342, 71 грн;

- податкова декларація з податку на додану вартість № 9013356365, граничний термін сплати 08 травня 2013 року, зарахування коштів відповідно до платіжного доручення № 17 від 26 вересня 2017 року на суму 32 608, 73 грн; кількість днів прострочення 1 600; штрафні санкції: 20 %, а саме 6 521, 75 грн;

- податкова декларація з податку на додану вартість № 9013356365, граничний термін сплати 08 травня 2013 року, зарахування коштів відповідно до платіжного доручення № Н1023RT981 від 23 жовтня 2017 року на суму 1 282, 53 грн; кількість днів прострочення 1 627; штрафні санкції: 20 %, а саме 256, 51 грн;

- податкова декларація з податку на додану вартість № 9013356365, граничний термін сплати 08 травня 2013 року, зарахування коштів відповідно до платіжного доручення № 12991682 від 23 жовтня 2017 року на суму 20 000, 00 грн; кількість днів прострочення 1 627; штрафні санкції: 20 %, а саме 4 000, 00 грн;

- податкова декларація з податку на додану вартість № 9013356365, граничний термін сплати 08 травня 2013 року, зарахування коштів відповідно до платіжного доручення № H1024YERTO від 24 жовтня 2017 року на суму 3 080, 02 грн; кількість днів прострочення 1 628; штрафні санкції: 20 %, а саме 616, 00 грн;

- податкова декларація з податку на додану вартість № 9013356365, граничний термін сплати 08 травня 2013 року, зарахування коштів відповідно до платіжного доручення № 13036289 від 24 жовтня 2017 року на суму 20 000, 00 грн; кількість днів прострочення 1 628; штрафні санкції: 20 %, а саме 4 000, 00 грн;

- податкова декларація з податку на додану вартість № 9013356365, граничний термін сплати 08 травня 2013 року, зарахування коштів відповідно до платіжного доручення № 17 від 28 вересня 2017 року на суму 13 696, 61 грн; кількість днів прострочення 1 602; штрафні санкції: 20 %, а саме 2 739, 32 грн;

- податкова декларація з податку на додану вартість № 9013356365, граничний термін сплати 08 травня 2013 року, зарахування коштів відповідно до платіжного доручення № H1025FS01M від 25 жовтня 2017 року на суму 855, 00 грн; кількість днів прострочення 1 629; штрафні санкції: 20 %, а саме 171, 00 грн;

- податкова декларація з податку на додану вартість № 9013356365, граничний термін сплати 08 травня 2013 року, зарахування коштів відповідно до платіжного доручення № 16 від 29 вересня 2017 року на суму 6 230, 14 грн; кількість днів прострочення 1 603; штрафні санкції: 20 %, а саме 1 246, 03 грн;

- податкова декларація з податку на додану вартість № 9013356365, граничний термін сплати 08 травня 2013 року, зарахування коштів відповідно до платіжного доручення № 13090948 від 26 жовтня 2017 року на суму 166 619, 43 грн; кількість днів прострочення 1 630; штрафні санкції: 20 %, а саме 33 323, 89 грн.

На підставі акта перевірки відповідач прийняв податкове повідомлення-рішення від 21 листопада 2017 року № 0003355008, яким у зв`язку з несвоєчасною сплатою грошового зобов`язання з податку на додану вартість до позивача на підставі статті 126 ПК України застосовано штраф в розмірі 20% у сумі 215 935, 32 грн (а. с.29-30).

Спірне податкове повідомлення-рішення оскаржено позивачем до Державної фіскальної служби України, проте скарга залишена без задоволення, відповідно до рішення від 31 січня 2018 року № 3202/6/99-99-11-03-01-25 (а. с. 31-32).

24 лютого 2017 року позивач звернувся до Харківського управління Офісу великих платників податків із повідомленням про неможливість пред`явлення первинних документів у зв`язку з тим, що документи знаходяться на тимчасово окупованій території у м. Донецьку, про що свідчить сертифікат Торгово-промислової палати від 28 серпня 2014 року № 2644/05-4 (а. с. 43, 61-62).

Суди також установили, що рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 18 грудня 2023 року у справі № 805/1194/17-а (набрало законної сили 27 червня 2024 року) частково задоволено адміністративний позов Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго" до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії. Визнав протиправною бездіяльність Головного управління ДПС у Донецькій області та Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків щодо не відображення в інтегрованій картці платника податку на додану вартість Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго" показників з урахуванням встановленого порядку виконання податкових зобов`язань згідно з рішеннями суду по справам № 805/2079/14, №805/16715/13-а, № 805/13512/13-а, № 805/17800/13-а, № 805/2426/15-а, №805/4234/15-а, № 805/1240/14. Визнав протиправними дії Головного управління ДПС у Донецькій області щодо неправомірного відображення в інтегрованій картці платника податку на додану вартість Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго" у період з 01 січня 2014 року по 30 жовтня 2016 року пені у розмірі 5 375 546,84 грн. Визнав протиправними дії Головного управління ДПС у Донецькій області щодо неправомірного відображення в інтегрованій картці платника податків на додану вартість Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго" датою 28 грудня 2015 року збільшення податкового боргу на суму 2 000 000 грн. Зобов`язав Північне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків привести у відповідність до первинних документів показники інтегрованої картки платника податку на додану вартість Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго" за період з 01 січня 2014 року по 30 жовтня 2016 року шляхом: проведення необхідних облікових операцій із вилучення перекручених (викривлених) показників податкового боргу (в т. ч. штрафних санкцій та пені), що стягнутий на підставі рішень Донецького окружного адміністративного суду по справам № 805/2079/14 (постанова від 24 лютого 2014 року), № 805/16715/13-а (постанова від 28 листопада 2013 року), № 805/13512/13-а (постанова від 25 вересня 2013 року), № 805/17800/13-а (постанова від 27 грудня 2013 року), № 805/2426/15-а (постанова від 09 липня 2015 року), № 805/4234/15-а (постанова від 13 жовтня 2015 року), №805/1240/14 (постанова від 06 лютого 2014 року); відображення в ІКП чергових сум розстрочення (відстрочення) шляхом нарахування платежу згідно з графіками погашення розстрочених (відстрочених) сум, який передбачений судовими рішеннями Донецького окружного адміністративного суду по справам №805/2079/14 (постанова від 24 лютого 2014 року), № 805/16715/13-а (постанова від 28 листопада 2013 року), № 805/13512/13-а (постанова від 25 вересня 2013 року), № 805/17800/13-а (постанова від 27 грудня 2013 року), № 805/2426/15-а (ухвала від 28 липня 2015 року), №805/4234/15-а (ухвала від 05 листопада 2015 року, ухвала від 28 грудня 2015 року, ухвала від 21 червня 2016 року, ухвала від 20 грудня 2016 року, ухвала від 17 липня 2017 року), № 805/1240/14 (ухвала від 20 лютого 2014 року); здійснення корегування даних інтегрованої картки платника податків шляхом виключення з інтегрованої картки платника податків нарахованої пені у розмірі 5 375 546, 84 грн та нарахованої недоїмки у розмірі 2 000 000 грн (датою 28 грудня 2015 року). В іншій частині позовних вимог відмовив.

IІІ. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

Підставою касаційного оскарження позивач визначив пункт 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Позивач зазначає, що суд не застосував до спірних правовідносин висновки Верховного Суду, викладені в постановах: від 30 липня 2019 року у справі № 440/4082/18, від 10 вересня 2019 року у справі № 1840/3549/18, від 02 серпня 2023 року у справі № 200/7668/20-а, від 16 липня 2024 року у справі № 200/19199/21.

Позивач стверджує, що його доводи підтверджуються рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 18 грудня 2023 року по справі № 805/1194/17-а (набрало законної сили до дати прийняття рішення у поточній справі), яким зобов`язано відповідача привести у відповідність до первинних документів показники інтегрованої картки платника податку на додану вартість та провести необхідні облікові операції із вилучення перекручених (викривлених) показників податкового боргу (в т. ч. штрафних санкцій та пені), що стягнуті на підставі вищезазначених рішень суду з розстрочення. Рішення суду у справі № 805/1194/17-а залишається невиконаним до теперішнього часу.

На думку скаржника, суд апеляційної інстанції помилково застосував до правовідносин норми пункту 87.9 статті 87 ПК України та не застосував норму пункту 95.3 статті 95 цього кодексу. При співвідношенні цих норм кожна з них має окремий предмет регулювання: норми пункту 87.9 встановлюють черговість погашення податкового боргу незалежно від способу (добровільного чи примусового) та джерела погашення податкового боргу, тоді як норма пункту 95.3 регулює відносини щодо стягнення (примусового погашення) податкового боргу за рахунок коштів на банківських рахунках та на рахунку у системі електронного адміністрування ПДВ.

Оскільки фінансові санкції згідно з податковим повідомленням-рішенням від 21 листопада 2017 року № 0003355008 застосовані, виходячи з факту здійснення контролюючим органом заходів погашення податкового боргу не у спосіб, встановлений пунктом 95.3 статті 95 ПК України, суди попередніх інстанцій зробили неправильний висновок щодо правомірності зазначеного податкового повідомлення-рішення.

Позивач просить задовольнити касаційну скаргу, скасувати рішення судів попередніх інстанцій та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

10 січня 2024 року на адресу суду через систему "Електронний суд" від податкового органу надійшов відзив на касаційну скаргу позивача, в якому відповідач просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а судові рішення - без змін.

ІV. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

Верховний Суд, переглянувши оскаржуване судове рішення суду апеляційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права у спірних правовідносинах, відповідно до частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України, виходить з такого.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Відповідно до підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний: сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Пунктом 57.1 статті 57 ПК України передбачено, що платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Згідно з пунктом 203.1 статті 203 ПК України податкова декларація з податку на додану вартість подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному місяцю, протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.

Відповідно до пункту 203.2 статті 203 ПК України сума податкового зобов`язання, зазначена платником податку в поданій ним податковій декларації, підлягає сплаті протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого пунктом 203.1 цієї статті для подання податкової декларації.

Відповідно до пункту 126.1 статті 126 ПК України у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання (крім випадків, передбачених пунктом 126.2 цієї статті) протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу у таких розмірах: при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у р

................
Перейти до повного тексту