1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 січня 2025 року

м. Київ

справа № 817/1361/18

касаційне провадження № К/9901/5610/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Бившевої Л.І.,

суддів: Хохуляка В.В., Ханової Р.Ф.,

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ) на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 21.09.2018 (суддя Щербаков В.В.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 30.01.2019 (головуючий суддя - Качмар В.Я., судді - Курилець А.Р., Мікула О.І.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДФС у Рівненській області (далі - Управління) про визнання протиправним та скасування рішення,

У С Т А Н О В И В:

У травні 2018 року ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Управління, у якому просила визнати протиправним та скасувати рішення № 0063025202 від 23.04.2018 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску.

На обґрунтування зазначених позовних вимог ОСОБА_1 посилалася на те, що оскаржуване рішення є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки нею як підприємцем був сплачений єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2016 по 15.01.2018 у загальній сумі 29166,00 грн., що підтверджується відповідними квитанціями, а за період з жовтня 2014 по січень 2016 року квитанції про сплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у неї не збереглися, проте така оплата відображена у інтегрованій картці ІС "Податковий блок", згідно якої заборгованість у ОСОБА_1 відсутня.

Рівненський окружний адміністративний суд рішенням від 21.09.2018 залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 30.01.2019, у задоволенні позову відмовив повністю.

Ухвалюючи рішення про відмову у задоволенні позовних вимог, суди попередніх інстанцій виходили з того, що за даними інтегрованої картки у ФОП ОСОБА_1 існувала заборгованість з єдиного соціального внеску та несвоєчасність його сплати у період з 21.10.2014 по 21.01.2018, тоді як доказів того, що вказаний внесок сплачувався своєчасно позивачем надано не було.

ОСОБА_1 оскаржила рішення судів першої та апеляційної інстанцій до Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду, який ухвалою від 04.04.2019 відкрив касаційне провадження у даній справі та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

В обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник вказує на те, що рішення судів попередніх інстанцій ухвалені з порушенням норм матеріального та процесуального права, оскільки суди не надали належної оцінки тому, що: в оскаржуваному рішенні відсутня сума недоїмки, на яку була нарахована пеня та штрафні санкції, тоді як станом на 12.01.2018 по інтегрованій картці платника податків обліковувалась одночасно недоїмка у розмірі 1056,00 грн. та переплата у розмірі 1585,59 грн., що є взагалі неприпустимим; контролюючим органом у 2015 - 2016 роках були передані до відділу державної виконавчої служби до виконання вимоги про сплату боргу з ЄСВ, а саме; № Ф-485-2503-У від 26.01.2015 на суму 42233,05 грн. та № Ф-2/14 від 16.03.2016 на суму 15200,09 грн, які станом на 03.06.2017 були повністю виконані; в розрахунку штрафних санкцій, який є додатком до оскаржуваного рішення, загальна сума пені складає 5174,42 грн., тоді як у самому рішенні пеня вже вказана у сумі 5804,59 грн.

У відзиві на касаційну скаргу Управління просить суд відмовити у її задоволенні, а рішення судів попередніх інстанцій залишити без змін.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 07.01.2025 призначив справу до касаційного розгляду у попередньому судовому засіданні на 08.01.2025.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду перевірив наведені у касаційній скарзі доводи та, враховуючи межі касаційної скарги, дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.

У справі, що розглядається, суди встановили, що 15.03.2006 ОСОБА_1 було зареєстровано як фізичну особу - підприємця.

Згідно свідоцтва платника єдиного податку серії А № 834346 ОСОБА_1 з 01.01.2012 застосовувала спрощену систему оподаткування шляхом сплати єдиного податку зі ставкою 10% (1 група).

23.04.2018 Управління прийняло рішення № № 0063025202 від 23.04.2018 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, яким на підставі частини десятої та пункту 2 частини одинадцятої статті 25 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" застосувало до ОСОБА_1 штраф у розмірі 2454,26 грн. за період з 21.10.2014 по 12.01.2018 та нарахувало пеню у розмірі 5804,59 грн.

Податковий кодекс України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) (далі - ПК України) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Згідно з абзацами 1, 2 пункту 44.1 статті 44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Відповідно до абзацу 1 пункту 44.3 статті 44 ПК України платники податків зобов`язані забезпечити зберігання документів, визначених пунктом 44.1 цієї статті, а також документів, пов`язаних із виконанням вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом не менш як 1095 днів (2555 днів - для документів та інформації, необхідної для здійснення податкового контролю за трансфертним ціноутворенням відповідно до статті 39 цього Кодексу) з дня подання податкової звітності, для складення якої використовуються зазначені документи, а в разі її неподання - з передбаченого цим Кодексом граничного терміну подання такої звітності.

Згідно з частиною третьою статті 9 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) обчислення єдиного внеску органами доходів і зборів у випадках, передбачених цим Законом, здійснюється на підставі актів перевірки правильності нарахування та сплати єдиного внеску, звітності, що подається платниками до органів доходів і зборів, бухгалтерських та інших документів, що підтверджують суми виплат (доходу), на суми яких (якого) відповідно до цього Закону нараховується єдиний внесок.

Положеннями частини сьомої статті 9 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" передбачено, що Єдиний внесок сплачується шляхом перерахування платником безготівкових коштів з його банківського рахунку. Платники, зазначені в абзацах третьому та четвертому пункту 1 частини першої статті 4 цього Закону, які не мають банківського рахунку, сплачують внесок шляхом готівкових розрахунків через банки чи відділення зв`язку.

Абзацом 1 частини 12 статті 9 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" встановлено, що єдиний внесок підлягає сплаті незалежно від фінансового стану платника.

Відповідно до пункту 3 частини першої статті 13 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" органи доходів і зборів зобов`язані здійснювати контроль за дотриманням платниками єдиного внеск

................
Перейти до повного тексту