1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 грудня 2024 року

м. Київ

справа № 420/5602/23

адміністративне провадження № К/990/40941/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів: Берназюка Я.О., Чиркіна С.М.,

розглянув у порядку письмового провадження

касаційну скаргу ОСОБА_1

на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 12.06.2023 (головуючий суддя Вовченко О.А.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 02.11.2023 (головуючий суддя Крусян А.В., судді Єщенко О.В., Яковлєв О.В.)

у справі №420/5602/23

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Національної поліції в Одеській області

про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій, встановлені судами попередніх інстанцій обставини:

1. ОСОБА_1 звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Національної поліції в Одеській області, в якому просив:

- визнати протиправною відмову, викладену у листі від 27.02.2023 №14/К-111 щодо виготовлення довідки про щомісячні додаткові види його грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії за останні 24 календарні місяці служби підряд перед місяцем звільнення зі служби, що подається для призначення пенсії відповідно Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", до якої, окрім раніше зазначених сум, включити суми грошового забезпечення: додаткову винагороду, встановлену постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №168, доплату за роботу в нічний час та індексацію, з яких сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування;

- зобов`язати виготовити нову довідку про щомісячні додаткові види його грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії за останні 24 календарні місяці служби підряд перед місяцем звільнення, що подається для призначення пенсії відповідно Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", до якої включити усі суми щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, у тому числі суми додаткової винагороди, яку встановлено постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №168, суми доплати за роботу в нічний час та індексацію, з яких сплачено, єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, яку направити до Головного управління пенсійного фонду України в Одеській області для здійснення перерахунку пенсії.

2. Одеський окружний адміністративний суд рішенням від 12.06.2023, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 02.11.2023, позов задовольнив частково.

Визнав протиправними дії ГУ Національної поліції в Одеській області щодо відмови ОСОБА_1, викладеній у листі від 27.02.2023 №14/К-111, у видачі оновленої довідки про щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії за останні 24 календарні місяці служби підряд перед місяцем звільнення, що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", з урахуванням сум індексації.

Зобов`язав ГУ Національної поліції в Одеській області підготувати ОСОБА_1 оновлену довідку про щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії за останні 24 календарні місяці служби підряд перед місяцем звільнення, що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", з урахуванням сум індексації та направити виготовлену довідку до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області для здійснення перерахунку пенсії.

У задоволенні решти позовних вимог відмовив.

3. Під час розгляду справи суди попередніх інстанцій встановили, що:

3.1. Наказом начальника ГУ Національної поліції в Одеській області від 28.12.2022 №1977 о/с підполковника поліції ОСОБА_1 звільнено зі служби з поліції за пунктом 2 частини 1 статті 77 Закону України "Про Національну поліцію" (через хворобу).

3.2. З 29.12.2022 ОСОБА_1 призначено пенсію по інвалідності у відповідності до вимог Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09.04.1992 №2262-ХІІ (далі - Закон №2262-ХІІ) з врахуванням грошового забезпечення, зазначеного у грошовому атестаті від 20.01.2023 №13 та довідці від 20.01.2023 №79 про щомісячні додаткові види грошового забезпечення.

3.3. 24.02.2023 ОСОБА_1 звернувся до ГУ Національної поліції в Одеській області із заявою про виготовлення нової довідки про щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії за останні 24 календарні місяці служби підряд перед місяцем його звільнення, що подається для призначення пенсії відповідно Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", до якої включити усі суми щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, у тому числі суми додаткової винагороди, яку встановлено постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №168, суми доплати за роботу в нічний час та індексацію, з яких сплачено, єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, з метою подання її до Головного управління пенсійного фонду України в Одеській області для здійснення перерахунку пенсії.

3.4. Листом Управління фінансового забезпечення бухгалтерського обліку ГУ Національної поліції в Одеській області від 27.02.2023 №14/К-111 повідомлено позивача про відсутність підстав для виготовлення нової довідки про грошове забезпечення для перерахунку пенсії.

3.5. Не погодившись з протиправною бездіяльністю щодо виготовлення та подання до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області нової довідки про розмір грошового забезпечення, позивач звернувся до суду з позовом.

4. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився і суд апеляційної інстанції, виходив з того, що індексація грошового забезпечення повинна була бути включена до довідки про щомісячні додаткові види грошового забезпечення за останні 24 календарні місяці служби перед місяцем звільнення позивача. Позиція мотивована тим, що при вирішенні цього питання слід субсидіарно застосовувати положення спеціальних законів щодо механізму проведення індексації, її мети та правової природи (суті), зокрема, Закону № 2017-ІІІ, Закону № 1282-ХІІ та Порядку №1078.

В частині вимог, що стосуються доплати за службу в нічний час, суд зазначив, що така не підлягає врахуванню при обчисленні пенсії, оскільки її виплата здійснювалася не щомісячно та мала компенсаційний характер, пов`язаний з виконання ним додаткових обов`язків (доплата за роботу у нічний час).

Суд також відмовив у частині вимог включити додаткову винагороду, яку встановлено Постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №168, у довідку про щомісячні додаткові види грошового забезпечення з огляду на те, що вона є додатковою виплатою, зокрема поліцейським, розмір якої залежить від певних умов та не є фіксованим, яка виплачується на підставі наказів начальника лише на період дії воєнного стану, тобто тимчасово.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги, заперечень (відзиву) на касаційну скаргу:

5. ОСОБА_1 подав касаційну скаргу, в якій просить скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 12.06.2023, постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 02.11.2023 в частині відмови у задоволенні позовних вимог та ухвалити нове судове рішення про задоволення позовних вимог у повному обсязі.

5.1. Підставою для відкриття касаційного провадження у справі слугувало неправильне застосування судом норм матеріального права, порушення норм процесуального права у випадку, якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах (пункт 3 частини 4 статті 328 КАС України).

Зокрема, скаржник зазначає про відсутність висновків щодо питання застосування норм частини 3 статті 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", а також пункту 3 розділу І та пункту 11 розділу II Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання, затвердженими наказом МВС України від 06.04.2016 №260, у спірних правовідносинах щодо виготовлення нової довідки про щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії за останні 24 календарні місяці служби підряд перед місяцем звільнення, що подається для призначення пенсії відповідно Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", до якої включити усі суми щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, у тому числі, суми додаткової винагороди, яку встановлено постановою Кабінету Міністрів України "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" від 28.02.2022 № 168 (далі - Постанова №168) та суми доплати за роботу в нічний час, з яких сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.5.2. Скаржник наполягає на тому, що додаткова винагорода, передбачена Постановою Кабінету Міністрів України №168, відповідає ознакам щомісячних додаткових видів грошового забезпечення.

Також вважає, що доплата за службу в нічний час повинна включатись до довідки про грошове забезпечення, заперечуючи, що така доплата має компенсаційний характер.

7. У відзиві на касаційну скаргу відповідач просив залишити касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:

8. При розгляді касаційної скарги колегією суддів враховуються приписи частин 1-2 статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), у відповідності до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

9. У межах розгляду цієї касаційної скарги слід вирішити питання правомірності включення у довідку про щомісячні додаткові види його грошового забезпечення додаткової винагороди, передбаченої Постановою №168, а також доплати за службу в нічний час.

10. Оцінюючи доводи скаржника з приводу невключення у довідку додаткової винагороди, колегія суддів враховує висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 10.12.2024 у справі №580/9551/23, сформовані при вирішенні питання щодо включення в довідку про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення сум отриманої додаткової винагороди, встановленою Постановою № 168. Так, відповідно до висновку Верховного Суду у зазначеній справі "суми отриманої додаткової грошової винагороди, установленої Постановою № 168, не підлягають включенню до довідки про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення для обчислення пенсії відповідно до статті 43 Закону №2262-XII та пункту 7 порядку № 393". Верховний Суд наголосив на тому, що за своєю правовою природою, додаткова винагорода, установлена пунктом 1 Постанови № 168, є одноразовим додатковим видом грошового забезпечення.

11. Обставини справи, що розглядається, є подібними до обставин справи №580/9551/23 і Верховний Суд не відступав від зазначених висновків, а тому колегія суддів застосовує їх при розгляді справи №420/5602/23.

12. Враховуючи зазначене, суд касаційної інстанції вважає правильними висновки судів попередніх інстанцій про відсутність підстав для врахування при обчисленні пенсії, додаткової винагороди, оскільки така носить тимчасовий характер, лише на період дії воєнного стану.

13. З приводу включення у довідку про щомісячні додаткові види грошового забезпечення доплати за службу в нічний час, касаційний суд зазначає таке.

14. Спеціальні умови, норми і порядок пенсійного забезпечення за особливостями спеціального статусу громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Національному антикорупційному бюро України, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції, Бюро економічної безпеки України чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, визначаються Законом № 2262-ХІІ.

15. Закон № 2262-ХІІ має на меті реалізацію особами, які мають право на пенсію за цим Законом, свого конституційного права на державне пенсійне забезпечення у випадках, передбачених Конституцією України та цим Законом, і спрямований на встановлення єдності умов та норм пенсійного забезпечення зазначеної категорії громадян України. Держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

16. Частиною 3 статті 43 Закону № 2262-ХІІ визначено, що пенсії особам з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, оклади та/чи доплати за військове (спеціальне) звання, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку (доплату) за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

17. Закон України "Про Національну поліцію" від 02.07.2015 № 580-VIII визначає правові засади організації та діяльності Національної поліції України, статус поліцейських, а також порядок проходження служби в Національній поліції України.

18. Статтею 94 Закону № 580-VIII регламентовано грошове забезпечення поліцейських, згідно із частиною 1 якої поліцейські отримують грошове забезпечення, розмір якого визначається Кабінетом Міністрів України залежно від посади, спеціального звання, строку служби в поліції, інтенсивності та умов служби, кваліфікації, наявності наукового ступеня або вченого звання.

19. Порядок виплати грошового забезпечення визначає Міністр внутрішніх справ України (частина 2 статті 94 Закону № 580-VIII).

20. Кабінет Міністрів України 11.11.2015 прийняв постанову № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", яка набрала чинності 02.12.2015.

21. Згідно з пунктом 1 цієї постанови Кабінет Міністрів України установив, що грошове забезпечення поліцейських складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер), премії та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

22. На виконання вимог статті 94 Закону № 580-VII та Постанови КМУ № 988 Міністерство внутрішніх справ України 06.04.2016 видало наказ № 260, яким затвердило "Порядок та умови виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання" (далі - Порядок № 260).

23. Положеннями пункту 3 Розділу І вказаного Порядку встановлено, що грошове забезпечення поліцейських визначається залежно від посади, спеціального звання, стажу служби в поліції, інтенсивності та умов служби, кваліфікації, наукового ступеня або вченого звання.

До складу відповідного грошового забезпечення входять: посадовий оклад; оклад за спеціальним званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер); премії; одноразові додаткові види грошового забезпечення.

24. Розділом ІІ Порядку № 260 установлено такі додаткові види грошового забезпечення, зокрема, надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції (пункт 4); надбавка за безперервний стаж на шифрувальній роботі (пункт 5); надбавка за виконання функцій державного експерта з питань таємниць (пункт 6); надбавка за службу в умовах режимних обмежень (пункт 7); надбавка за почесне звання "заслужений" (пункт 8); доплата за науковий ступінь з відповідної спеціальності (пункт 9); доплата за учене звання (пункт 10); доплата за службу в нічний час (пункт 11).

25. Таким чином, положеннями розділу ІІ Порядку № 260 визначено перелік додаткових видів грошового забезпечення, що враховуються при визначенні грошового забезпечення поліцейського за відповідною посадою.

26. При цьому Суд звертає увагу на пункт 11 розділу ІІ Порядку № 260, за змістом якого поліцейським, які виконують службові обов`язки в нічний час, виплачується доплата за службу в нічний час у розмірі 35 відсотків посадового окладу з розрахунку за кожну годину служби в нічний час.

Годинна ставка обчислюється шляхом ділення місячного посадового окладу на кількість годин фактичного часу служби з урахуванням норми тривалості службового часу за відповідний місяць при 40-годинному робочому тижні.

Службою в нічний час вважається виконання поліцейськими службових обов`язків у період з 22.00 до 06.00.

Поліцейським, які несуть службу в нічний час, надається перерва для відпочинку та харчування тривалістю не більше двох годин. Перерва для відпочинку і харчування не включається в службовий час.

Поліцейським добового наряду під час чергування почергово надаються перерви для вживання їжі та короткочасного відпочинку. Загальна тривалість такої перерви становить 4 години (2 години вдень і 2 години вночі) та не включається в службовий час.

Підставами для виконання службових обов`язків у нічний час є графіки нарядів та чергувань, затверджені наказами керівників підрозділів органів поліції.

Облік фактичного часу служби в нічний час для нарахування доплати здійснюється керівником підрозділу, у якому проходить службу поліцейський, шляхом оформлення довідки обліку несення поліцейськими служби в нічний час за формою, визначеною в додатку 1 до цього Порядку та умов, яка до 15 числа місяця, наступного після залучення поліцейських до несення служби в нічний час, подається до фінансового підрозділу.

Доплата за службу в нічний час не має постійного характеру та виплачується поліцейським, залучення яких до служби в нічний час, підтверджене вказаними вище документами, за минулий місяць одночасно з виплатою грошового забезпечення за поточний місяць.

27. Колегія суддів звертає увагу, що Велика Палата Верховного Суду у постанові від 06.02.2019 у справі № 522/2738/17 відступила від правового висновку, викладеного у постанові Верховного Суду України від 10.03.2015 (№ 21-70а15), та дійшла висновку, що при обчисленні пенсії на підставі статті 43 Закону № 2262-ХІІ не враховується такий складовий елемент грошового забезпечення як одноразові додаткові види грошового забезпечення, зокрема щорічні, щоквартальні, разові додаткові види грошового забезпечення, крім щомісячних, або тих, що виплачуються раз на місяць. Крім того, факт сплати єдиного внеску не є безумовною підставою для включення виплати, з якої цей внесок утримано, до грошового забезпечення, з розміру якого обчислюється пенсія, та має значення лише для включення до цього грошового забезпечення його видів з переліку, визначеного статтею 43 Закону № 2262-ХІІ, який є вичерпним.

У цій справі Велика Палата Верховного Суду аналізувала наявність критерію систематичності надбавок, що має значення при обрахунку пенсії під час її призначення відповідно до положень статті 43 Закону № 2262-ХІІ.

28. Враховуючи положення пункту 11 розділу ІІ Порядку №260, позицію Великої Палати Верховного Суду, колегія суддів приходить до переконання, що доплата за роботу в нічний час має компенсаційний характер, пов`язана, як правило, з виконанням особою додаткових обов`язків (за службу у нічний час відповідно до графіку нарядів та чергувань). Тобто ця виплати не є щомісячною і не має постійного характеру, а тому вона не є складовою грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія.

29. Варто зазначити, що Верховний Суд вже висловлював свою позицію з приводу відсутності підстав для включення у довідку доплату за роботу в нічний час, зокрема, у постановах від 30.11.2020 у справі №638/2019/17, від 24.12.2020 у справі №803/867/17, від 19.08.2021 у справі №345/4284/17, від 19.08.2021 у справі №809/813/17 та від 05.05.2022 у справі №809/65/18.

30. З огляду на викладене, відповідач обґрунтовано не включив доплату за роботу в нічний час у довідку.

31. Відповідно до статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.

32. Верховний Суд не встановив неправильного застосування норм матеріального чи порушення норм процесуального права при ухваленні оскаржуваних судових рішень і погоджується з їх висновками, у зв`язку з чим касаційна скарга задоволенню не підлягає.

Керуючись статтями 343, 349, 350, 355, 356 Кодексу адміністративного судочинства України,


................
Перейти до повного тексту