1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 грудня 2024 року

м. Київ

справа № 0440/7026/18

касаційне провадження № К/9901/14536/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Бившевої Л.І.,

суддів: Ханової Р.Ф., Хохуляка В.В.,

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ) на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26.12.2018 (суддя Барановський Р.А.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 09.04.2019 (головуючий суддя - Прокопчук Т.С., судді - Круговий О.О., Шлай А.В.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДФС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

УСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Управління, у якому просила визнати протиправним і скасувати податкове повідомлення-рішення від 30.03.2018 № 0499546/1308-0461.

На обґрунтування зазначених позовних вимог посилається на те, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення контролюючого органу прийняте з порушенням вимог, встановлених підпунктом 267.2.1 пункту 267.2 статті 267 Податкового кодексу України (далі - ПК України, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), оскільки середньоринкова вартість належного їй на праві власності автомобіля марки Range Rover модель Range Rover Sport, 2015 року випуску, об`єм двигуна 2993 куб.см. (дизель), за даними офіційного веб-сайту Міністерства економічного розвитку і торгівлі України становить менше, ніж 375 розмірів мінімальної заробітної плати станом на 22.01.2018. Також, ОСОБА_1 посилалася на те, що параметри таблиці, за якими визначається середньоринкова вартість автомобіля на сайті Мінекономрозвитку, не відповідають параметрам, встановленим у підпункті 267.2.1 пункту 267.2 статті 267 Податкового кодексу України, оскільки не містить таких параметрів як об`єм циліндрів двигуна та тип пального.

Дніпропетровський окружний адміністративний суд рішенням від 26.12.2018, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 09.04.2019, у задоволенні позову відмовив повністю.

Рішення судів попередніх інстанцій мотивовані тим, що згідно переліку легкових автомобілів, з року випуску яких минуло не більше п`яти років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 375 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня 2018 (звітного) року, автомобіль марки Land Rover, модель Range Rover Sport, загальний легковий універсал-В, об`єм двигуна 3000 куб.см., тип пального дизель, рік випуску до 5 років, є об`єктом оподаткування у 2018 році згідно норм Податкового кодексу України, відтак, оскаржуване податкове повідомлення-рішення не підлягає скасуванню.

Позивач, не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, подав касаційну скаргу, в якій посилається на порушення судами норм матеріального права, просить рішення судів першої та апеляційної інстанцій скасувати, та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.

Заявник касаційної скарги, пославшись на положення статті 267 ПК України, доводить, що позивач не є платником транспортного податку у 2018 році, оскільки його автомобіль не відноситься до об`єктів оподаткування відповідно до підпункту 267.2.1 пункту 267.2 статті 267 ПК України, оскільки жодним нормативним актом України не встановлено обов`язковість, чинність, прямо передбачену необхідність застосовувати до ідентифікації характеристик транспортного засобу та подальшого розрахунку податкового зобов`язання "правила математичного округлення".

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 28.05.2019 відкрив касаційне провадження у справі за касаційною скаргою та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 17.12.2024 призначив справу до касаційного розгляду у попередньому судовому засіданні на 18.12.2024.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду перевірив наведені у касаційній скарзі доводи та дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Судами попередніх інстанцій установлено, що позивачу на праві власності належить легковий автомобіль марки Range Rover модель Range Rover Sport, 2015 року випуску, об`єм двигуна 2993 куб.см. (дизель), дата першої реєстрації - 19.01.2018, д.н.з. НОМЕР_1, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2 .

Управління прийняло податкове повідомлення-рішення від 30.03.2018 № 0499546/1308-0461, яким позивачу визначило грошове зобов`язання з транспортного податку з фізичних осіб за 2018 рік у сумі 25000 грн.

Не погодившись з прийнятим податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся до ДФС України зі скаргою, за наслідками розгляду якої податкове повідомлення-рішення було залишене без змін.

Надаючи оцінку правомірності прийняття відповідачем оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, Верховний Суд виходить із такого.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює ПК України, який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також, відповідальність за порушення податкового законодавства.

01.01.2015 набрав чинності Закон України від 28.12.2014 №71-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи", яким згідно зі статтею 267 ПК України введено новий транспортний податок.

Відповідно до пункту 10.2 статті 10 ПК України місцеві ради обов`язково установлюють єдиний податок та податок на майно (в частині транспортного податку та плати за землю).

Повноваження міських рад щодо податків та зборів визначені статтею 12 ПК України.

Відповідно до підпункту 12.3.4 пункту 12.3 статті 12 ПК України рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

У разі якщо сільська, селищна, міська рада або рада об`єднаних територіальних громад, що створена згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, не прийняла рішення про встановлення відповідних місцевих податків і зборів, що є обов`язковими згідно з нормами цього Кодексу, такі податки до прийняття рішення справляються виходячи з норм цього Кодексу із застосуванням їх мінімальних ставок, а плата за землю справляється із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування плати за землю (підпункт 12.3.5 пункту 12.3 статті 12 ПК України).

Водночас, 24.12.2015 Верховною Радою України прийнято Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році" від 20.12.2016 №1791-VIII, що набрав чинності 01.01.2017 (далі - Закон №1791-VIII), яким внесено зміни у ПК України щодо об`єкту оподаткування транспортним податком.

Так, згідно з підпунктом 267.2.1 пункту 267.2 статті Перейти до повного тексту