1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 грудня 2024 року

м. Київ

справа № 380/23192/23

адміністративне провадження № К/990/27512/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Кашпур О.В.,

суддів - Соколова В.М., Уханенка С.А.,

розглянув у порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції адміністративну справу №380/23192/23

за позовом ОСОБА_1 до Конкурсної комісії для проведення конкурсів на посади керівників закладів загальної середньої освіти Львівської міської ради, Управління освіти Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору - ОСОБА_2, Львівської міської ради - про визнання протиправним та скасування рішення,

за касаційною скаргою адвоката Цвікілевича Мирослава Степановича, який діє в інтересах ОСОБА_1, на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 07 лютого 2024 року, прийняте у складі головуючого судді Кравців О.Р., та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 червня 2024 року, прийняту в складі колегії суддів: головуючого головуючої судді Хобор Р.Б., суддів Бруновської Н.В., Запотічного І.І.,

УСТАНОВИВ:

І. Короткий зміст позовних вимог

1. У жовтні 2023 року ОСОБА_1 звернулася до суду із позовом, в якому просила:

- визнати протиправним і скасувати рішення Конкурсної комісії для проведення конкурсу на посаду директора ліцею №6 Львівської міської ради, оформлене протоколом №3 від 15.08.2023;

- визнати протиправним і скасувати наказ начальника Управління освіти Львівської міської ради від 16.08.2023 № 165к "Про призначення на посаду директора Ліцею № 6 Львівської міської ради ОСОБА_2".

2. На обґрунтування позовних вимог позивачка зазначила про те, що оскаржувані рішення суперечать вимогам чинного законодавства України, а тому є протиправними та підлягають скасуванню. Вказує на те, що усі етапи конкурсу проведено фактично не уповноваженим суб`єктом, тобто, з грубим порушенням Закону України "Про повну загальну середню освіту"; у процес проведення конкурсу втручалися сторонні особи, здійснювали тиск на членів комісії та на позивачку; оцінювання відповідей на окремі тестові запитання було необ`єктивним. На думку позивачки, рішення Конкурсної комісії про визначення переможця конкурсу та рекомендація про його призначення на посаду, а також подальше укладання Управлінням освіти Львівської міської ради трудового договору з ним за відсутності передбачених чинним законодавством України підстав для цього, порушують гарантоване Конституцією України право позивачки на працю та спричиняють для неї негативні наслідки у вигляді неможливості зайняття посади керівника закладу середньої освіти.

ІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

3. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 07 лютого 2024 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 червня 2024 року, у задоволенні позовних вимог відмовлено повністю.

4. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що оцінка кваліфікації, рівня знань та навичок, вибір тестових завдань, з урахуванням специфіки функціональних повноважень директора школи є дискрецією Конкурсної комісії, а тому суд не вправі оцінювати професійні знання учасників конкурсу на вказану посаду. У цьому контексті суди зазначили, що позивачка вказувала на недоліки тестових завдань після закінчення конкурсу на посаду директора школи, жодних зауважень щодо тестів чи варіантів відповідей на них Конкурсна комісія не зафіксувала.

5. Також суди попередніх інстанцій зазначили про те, що доводи позивачки стосовно втручання у проведення конкурсу сторонніх осіб та тиск на членів Конкурсної комісії не знайшли свого підтвердження доказами у справі.

6. Відхиляючи доводи позивачки щодо неналежного суб`єкта проведення конкурсу, суди дійшли висновку про те, що саме Управління освіти Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради наділене повноваженнями призначати та звільняти з посад керівників таких закладів.

7. З огляду на викладене, суди дійшли висновку про те, що Конкурсна комісія для проведення конкурсів на посади керівників закладів загальної середньої освіти Львівської міської ради не допустила порушення процедури оцінювання та проведення конкурсу, а тому оскаржуване рішення Конкурсної комісії для проведення конкурсу на посаду директора ліцею №6 Львівської міської ради є таким, що прийняте на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, а наказ начальника Управління освіти Львівської міської ради від 16.08.2023 №165к "Про призначення на посаду директора ліцею № 6 Львівської міської ради ОСОБА_2", який прийнятий на підставі вказаного рішення конкурсної комісії, прийнятий належним суб`єктом владних повноважень, в межах повноважень відповідного суб`єкта та у спосіб, що визначений чинним законодавством, а тому є законним.

ІІІ. Короткий зміст вимог касаційної скарги

8. Не погоджуючись із рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 07 лютого 2024 року та постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 червня 2024 року, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, адвокат Цвікілевич Мирослав Степанович, який діє в інтересах ОСОБА_1, подав касаційну скаргу, в якій просив скасувати оскаржувані судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та прийняти нове судове рішення яким задовольнити позовні вимоги повністю.

9. Обґрунтовуючи наявність підстав для касаційного оскарження, касатор посилається на пункт 3 частини 4 статті 328 КАС України, відповідно до якого підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у частині першій цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно в таких випадках: якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.

10. Зокрема, скаржник, посилаючись на пункт 3 частини четвертої статті 328 КАС України, зазначає про відсутність висновку Верховного Суду щодо:

- пунктів 3, 4 частини другої статті 37 Закону України "Про повну середню освіту";

- абзацу 1 частини першої, частини другої, абзацу 1 частини одинадцятої статті 39 Закону України "Про повну загальну середню освіту".

11. У касаційній скарзі скаржник вказує, що Верховним Судом за результатами розгляду касаційної скарги має бути сформований правовий висновок щодо застосування пунктів 3, 4 частини другої статті 37, абзацу 1 частини першої, частини другої, абзацу 1 частини одинадцятої статті 39 Закону України "Про повну середню освіту" у їх взаємозв`язку з положеннями частини першої статті 10, частини першої статті 46, частин першої та другої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" з приводу того, чи вправі виконавчий орган органу місцевого самоврядування самостійно, без належного уповноваження органом місцевого самоврядування (в даному випадку - Львівською міською радою, як засновником закладу загальної середньої освіти) через прийняття рішення сесії та без передбачення відповідних функцій в Положенні про виконавчий орган, здійснювати функції щодо затвердження положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти, проведення такого конкурсу, призначення переможця конкурсу на посаду та укладення з ним строкового трудового договору.

ІV. Позиція інших учасників справи

12. Відповідачі та треті особи правом на подання до суду відзиву на касаційну скаргу не скористалися.

V. Рух справи у суді касаційної інстанції

13. Ухвалою Верховного Суду в складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Кашпур О.В., суддів Прокопенка О.Б., Уханенка С.А. від 30 липня 2024 року відкрито касаційне провадження у цій справі для перевірки обґрунтувань скаржником наявності підстави для касаційного оскарження судових рішень, передбаченої пунктом 3 частини четвертої статті 328 КАС України.

14. На підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду Н.Богданюк від 16 грудня 2024 року № 1422/0/78-24 за допомогою автоматизованої системи документообігу суду для розгляду цієї справи здійснено заміну судді Прокопенка О.Б. на суддю Соколова В.М.

15. Ухвалою Верховного Суду від 18 грудня 2024 року справу призначено до розгляду у порядку письмового провадження на 19 грудня 2024 року.

VI. Стислий виклад обставин, установлених судами першої та апеляційної інстанцій

16. Як установлено судами першої та апеляційної інстанцій, наказом Управління освіти департаменту розвитку Львівської міської ради від 10.07.2023 №260р оголошено конкурс на посаду директора ліцею №6 Львівської міської ради. Завідувачу сектору правової роботи та управління персоналом Управління освіти департаменту розвитку Львівської міської ради доручено підготувати повідомлення про оголошення конкурсу та організувати його опублікування 11.07.2023 на вебсайтах Львівської міської ради, Управління освіти та ліцею №6.

17. Оголошення про проведення конкурсу на заміщення вакантної посади директора ліцею №6 Львівської міської ради розміщено на вебсайті Львівської міської ради.

18. Згідно з протоколом №1 засідання Конкурсної комісії для проведення конкурсу на посаду директора ліцею №6 Львівської міської ради від 04.08.2023, до участі в конкурсі допущено ОСОБА_2 та ОСОБА_1 .

19. Відповідно до протоколу №3 засідання Конкурсної комісії для проведення конкурсу на посаду директора ліцею №6 Львівської міської ради від 15.08.2023 вирішено рекомендувати начальнику Управління освіти департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради призначити ОСОБА_2 на посаду директора ліцею №6 Львівської міської ради за строковим трудовим договором строком на 6 років.

20. Наказом Управління освіти департаменту розвитку Львівської міської ради від 16.08.2023 №165к ОСОБА_2 призначено директором ліцею №6 Львівської міської ради з 18.08.2023 за строковим договором строком на 6 років, як переможця конкурсу на цю посаду.

VIІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХНЬОГО ЗАСТОСУВАННЯ

21. Конституція України.

Частина друга статті 19. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

22. Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАС України)

Частина 2 статті 2 КАС України. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

23. Приписами частини 1 та 2 статті 24 Закону України "Про освіту" від 05 вересня 2017 року № 2145-VIII передбачено, що система управління закладами освіти визначається законом та установчими документами.

24. Установчі документи закладу освіти повинні передбачати розмежування компетенції засновника (засновників), інших органів управління закладу освіти та його структурних підрозділів відповідно до законодавства.

Управління закладом освіти в межах повноважень, визначених законами та установчими документами цього закладу, здійснюють:

засновник (засновники);

керівник закладу освіти;

колегіальний орган управління закладу освіти;

колегіальний орган громадського самоврядування;

інші органи, передбачені спеціальними законами та/або установчими документами закладу освіти.

25. За правилами встановленими статтею 37 Закону України "Про повну загальну середню освіту" від 16 січня 2020 року №463-IX, далі - Закон №463-IX, права та обов`язки засновника (засновників) закладу загальної середньої освіти визначаються цим Законом, Законом України "Про освіту" та іншими актами законодавства (частина 1).

26. Засновник закладу загальної середньої освіти або уповноважений ним орган (посадова особа), серед іншого:

затверджує положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти та склад конкурсної комісії;

приймає рішення про проведення конкурсу на посаду керівника закладу загальної середньої освіти;

реалізує інші права, передбачені цим Законом та іншими актами законодавства (частина 2).

27. Згідно з частиною першої статті 39 Закону №463-IX керівник державного, комунального закладу загальної середньої освіти обирається на посаду за результатами конкурсу, що проводиться відповідно до вимог цього Закону та положення про конкурс, затвердженого засновником або уповноваженим ним органом (посадовою особою).

28. Частина друга статті 39 Закону №463-IX. Рішення про проведення конкурсу приймається засновником державного чи комунального закладу загальної середньої освіти або уповноваженим ним органом (посадовою особою):

одночасно з прийняттям рішення про утворення нового закладу загальної середньої освіти;

не менше ніж за два місяці до завершення строкового трудового договору, укладеного з керівником закладу загальної середньої освіти;

не пізніше десяти робочих днів з дня дострокового припинення договору, укладеного з керівником відповідного закладу загальної середньої освіти, чи визнання попереднього конкурсу таким, що не відбувся.

29. Оголошення про проведення конкурсу оприлюднюється на офіційному вебсайті засновника та на офіційному вебсайті закладу освіти (за наявності) наступного робочого дня після прийняття рішення про проведення конкурсу (частина 3).

30. Частина одинадцята статті 39 Закону №463-IX. Протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення рішення про переможця конкурсу посадова особа засновника (голова відповідної ради чи керівник державного органу) або керівник уповноваженого ним органу (структурного підрозділу з питань освіти) призначає переможця конкурсу на посаду та укладає з ним строковий трудовий договір.

31. Відповідно до статті 1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 року №280/97-ВР, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Закон №280/97-ВР, делеговані повноваження - повноваження органів виконавчої влади, надані органам місцевого самоврядування законом, а також повноваження органів місцевого самоврядування, які передаються відповідним місцевим державним адміністраціям за рішенням районних, обласних рад;

32. Частина перша статті 10 Закону №280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

33. Частина перша статті 46 Закону №280/97-ВР. Сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

34. Частина третя статті 52 Закону №280/97-ВР. Сільська, селищна, міська рада може прийняти рішення про розмежування повноважень між її виконавчим комітетом, відділами, управліннями, іншими виконавчими органами ради та сільським, селищним, міським головою (у тому числі з метою забезпечення надання адміністративних послуг у строк, визначений законом) в межах повноважень, наданих цим Законом виконавчим органам сільських, селищних, міських рад.

35. Частина перша та друга статті 59 Закону №280/97-ВР. Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

36. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

37. Положенням про управління освіти департаменту розвитку Львівської міської ради, затвердженим рішенням виконкому Львівської міської ради від 18.11.2022 №1094 передбачено, що Управління освіти департаменту розвитку Львівської міської ради є виконавчим органом Львівської міської ради, утвореним відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування" (пункт 1.1). Управління є підзвітним і підконтрольним міській раді, виконавчому комітету міської ради, Львівському міському голові і підпорядкованим заступнику міського голови з гуманітарних питань та директору департаменту розвитку (пункт 1.2). Управління у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, ухвалами міської ради, рішеннями виконавчого комітету, розпорядженнями Львівського міського голови, цим Положенням, наказами директора департаменту, іншими нормами законодавства України (пункт 1.3).

38. Управління освіти призначає керівників закладів освіти, установ та організацій, які перебувають у підпорядкуванні управління у порядку, визначеному законодавством (пункт 4.1.11); управляє закладами освіти у межах повноважень, визначених законодавством України, і укладає та розриває строковий трудовий договір (контракт) з керівником закладу освіти, обраним (призначеним) у порядку, визначеному законодавством України (пункти 4.1.52. та 4.1.53).


................
Перейти до повного тексту