1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 грудня 2024 року

м. Київ

справа № 380/471/24

адміністративне провадження № К/990/23853/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів: Берназюка Я.О., Чиркіна С.М.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу

Львівської міської ради

на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15.05.2024 (у складі колегії суддів: Курильця А.Р (суддя-доповідач), Матковської З.М., Мікули О.І.)

у справі №380/471/24

за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12

до Львівської міської ради

про визнання протиправними та нечинними ухвал,

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12 звернулися з позовом до Львівської міської радив якому просили:

1.1. визнати протиправними та нечинними ухвали Львівської міської ради про резервування земельних ділянок від 23.08.2023 №№ 3800, 3801, 3802, 3803, 3804, 3805, 3806, 3807 та від 28.09.2023 №№ 3936, 3937, 3938, 3939.

2. Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 22.01.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за даним позовом.

3. 15.02.2024 представник позивачів подав до суду першої інстанції заяву про забезпечення позову шляхом заборони Львівській міській раді (ідентифікаційний код юридичної особи: 04055896; адреса: площа Ринок, буд. 1, м. Львів, Львівська область, 79008) та її структурним підрозділам вчиняти будь-які дії та приймати будь-які рішення, у тому числі, але не виключно надання дозволів на розробку проектів землеустрою, затвердження проектів землеустрою, розробку будь-якої документації із землеустрою, в тому числі технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок, оголошення аукціонів, конкурсів або торгів щодо викупу або передачі в оренду, прийняття рішень щодо передачі в оренду, емфітевзис, власність, володіння або користування, укладення договорів купівлі-продажу та/або оренди чи емфітевзису щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 4622710200:10:000:0382, 4622710200:10:000:0372, 4622710200:10:000:0381, 4622710200:10:000:0373, 4622710200:10:000:0453, 4622710200:10:000:0477, 4622710200:10:000:0383, 4622710200:10:000:0384, 4622710200:10:000:0374, 4622710200:10:000:0375, 4622710200:10:000:0376, 4622710200:10:000:0379.

4. Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 16.02.2024 відмовлено у задоволенні заяви про забезпечення позову. Приймаючи вказане судове рішення, суд першої інстанції виходив з того, що:

4.1. До заяви про забезпечення позову представник позивачів не додав жодних доказів прийняття Львівською міською радою рішень або ж вчинення дій, які б свідчили про наміри Львівської міської ради у будь-який спосіб розпорядитися земельними ділянками з кадастровими номерами 4622710200:10:000:0382, 4622710200:10:000:0372, 4622710200:10:000:0381, 4622710200:10:000:0373, 4622710200:10:000:0453, 4622710200:10:000:0477, 4622710200:10:000:0383, 4622710200:10:000:0384, 4622710200:10:000:0374, 4622710200:10:000:0375, 4622710200:10:000:0376, 4622710200:10:000:0379. Тому доводи представника позивачів у цій частині є лише припущеннями, які не підтверджені жодними належними та допустимими доказами. Відтак суд не встановив підстав для забезпечення позову з мотивів неможливості виконання рішення суду у випадку невжиття заходів забезпечення позову.

4.2. Щодо покликань представника позивачів на наявність очевидних ознак протиправності оскаржуваних ухвал, як на підставу для вжиття заходів забезпечення позову, суд першої інстанції вказав, що під час вирішення питання щодо забезпечення позову обґрунтованість позову не досліджується, оскільки питання обґрунтованості заявлених позовних вимог є предметом дослідження судом під час розгляду спору по суті та не може вирішуватись ним під час розгляду заяви про забезпечення позову. Фактичні обставини справи, зокрема, встановлення правомірності чи неправомірності (протиправності) оскаржуваних ухвал підлягають встановленню та доведенню на підставі відповідних доказів та аналізу норм права, які регулюють спірні правовідносини, під час розгляду справи по суті.

Сам собою факт прийняття суб`єктом владних повноважень рішень, які стосуються прав та інтересів позивачів, не може автоматично свідчити про те, що такі рішення є очевидно протиправними і невжиття заходів забезпечення позову може істотно ускладнити виконання рішення суду. З огляду на наведене суд першої інстанції не встановив підстав для забезпечення позову з мотивів очевидної протиправності рішень суб`єкта владних повноважень, що призводить до порушення прав, свобод та інтересів позивачів.

4.3. Крім того суд першої інстанції вказав, що відповідно до вимог пункту 5 частини 3 статті 151 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) не допускається забезпечення позову шляхом зупинення дії рішення суб`єкта владних повноважень, яке не є предметом оскарження в адміністративній справі, або встановлення заборони або обов`язку вчиняти дії, що випливають з такого рішення.

Як слідує зі змісту наданих представником позивача відомостей з Державного реєстру речових прав підставою реєстрації земельних ділянок з кадастровими номерами 4622710200:10:000:0382, 4622710200:10:000:0372, 4622710200:10:000:0381, 4622710200:10:000:0373, 4622710200:10:000:0453, 4622710200:10:000:0477, 4622710200:10:000:0383, 4622710200:10:000:0384, 4622710200:10:000:0374, 4622710200:10:000:0375, 4622710200:10:000:0376, 4622710200:10:000:0379, щодо яких позивач просить заборонити Львівській міській раді вчиняти будь-які дії та приймати будь-які рішення, зазначено, серед іншого, ухвалу Львівської міської ради від 27.12.2023 № 4188 "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно (земельні ділянки) у с. Малі Підліски", яка, однак, не є предметом оскарження у цій справі.

5. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15.05.2024 ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 16.02.2024 скасовано. Заяву представника позивачів про забезпечення позову задоволено частково. Заборонено Львівській міській раді (ідентифікаційний код юридичної особи: 04055896; адреса: площа Ринок, буд. 1, м. Львів, Львівська область, 79008) вчиняти будь-які дії щодо відчуження, поділу та об`єднання земельних ділянок з кадастровими номерами 4622710200:10:000:0382, 4622710200:10:000:0372, 4622710200:10:000:0381, 4622710200:10:000:0373, 4622710200:10:000:0453, 4622710200:10:000:0477, 4622710200:10:000:0383, 4622710200:10:000:0384, 4622710200:10:000:0374, 4622710200:10:000:0375, 4622710200:10:000:0376, 4622710200:10:000:0379, визначених рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 29.06.2021 в справі №380/9664/20 до ухвалення рішення в справі №380/471/24. Приймаючи вказане судове рішення суд апеляційної інстанції виходив з того, що:

5.1. Зі змісту оскаржуваної ухвали, необхідність вжиття заходів забезпечення позову мотивована тим, що оскаржуваними ухвалами Львівської міської ради зарезервовано земельні ділянки з кадастровими номерами 4622710200:10:000:0382, 4622710200:10:000:0372, 4622710200:10:000:0381, 4622710200:10:000:0373, 4622710200:10:000:0453, 4622710200:10:000:0477, 4622710200:10:000:0383, 4622710200:10:000:0384, 4622710200:10:000:0374, 4622710200:10:000:0375, 4622710200:10:000:0376, 4622710200:10:000:0379. Надалі Львівська міська рада прийняла ухвалу від 27.12.2023 № 4188 "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно (земельні ділянки) у с. Малі Підліски", якою ухвалила зареєструвати за Львівською міською територіальною громадою право комунальної власності на нерухоме майно (земельні ділянки). На підставі зазначеної ухвали Львівської міської ради 11.01.2024 та 16.01.2024 зареєстровано право комунальної власності на земельні ділянки з указаними вище кадастровими номерами. На переконання представника позивачів, виникнення у Львівської міської ради права власності на зазначені земельні ділянки створює правомірні підстави для прийняття Львівською міською радою будь-яких рішень щодо розпоряджання такими земельними ділянками, в тому числі, але не виключно надання дозволів на розробку проектів землеустрою іншим особам, затвердження проектів землеустрою щодо відведення та передання у власність, надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок, оголошення проведення аукціону, конкурсу щодо викупу та передачі таких земельних ділянок в оренду, емфітевзис, володіння або користування, укладення договорів купівлі-продажу, оренди, емфітевзису, що в майбутньому унеможливить виникнення у позивачів права власності на ці земельні ділянки попри існування у них права правомірного очікування на ці ж земельні ділянки. Виникнення у третіх осіб права власності, володіння чи користування на такі земельні ділянки зумовить необхідність ініціювання позивачами нових судових проваджень з використанням інших способів захисту, зокрема, визнання нечинними правочинів, за якими третіми особами набуто у власність, володіння чи користування земельні ділянки; скасування рішень Львівської міської ради тощо. Отже, у позивачів виникають обґрунтовані побоювання та очікування, що у випадку невжиття заходів забезпечення позову Львівська міська рада зможе вчиняти будь-які дії та приймати будь-які рішення щодо передання у власність, володіння чи користування третім особам земельних ділянок з кадастровими номерами 4622710200:10:000:0382, 4622710200:10:000:0372, 4622710200:10:000:0381, 4622710200:10:000:0373, 4622710200:10:000:0453, 4622710200:10:000:0477, 4622710200:10:000:0383, 4622710200:10:000:0384, 4622710200:10:000:0374, 4622710200:10:000:0375, 4622710200:10:000:0376, 4622710200:10:000:0379, що фактично знівелює будь-яке значення звернення позивачів із позовом про визнання протиправними та нечинними ухвал про резервування земельних ділянок та в подальшому унеможливить ефективний захист законних прав та інтересів позивачів щодо реалізації права правомірного очікування позивачів стосовно набуття таких земельних ділянок у власність.

5.2. Колегією суддів апеляційного суду встановлено, що рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 29.06.2021 у справі № 380/9664/20, яке набрало законної сили, визнано протиправною бездіяльність Львівської міської ради щодо незатвердження позивачам проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, розташованих на території Дублянської міської ради Жовківського району, з кадастровими номерами 4622710200:10:000:0382, 4622710200:10:000:0372, 4622710200:10:000:0381, 4622710200:10:000:0373, 4622710200:10:000:0453, 4622710200:10:000:0477, 4622710200:10:000:0383, 4622710200:10:000:0384, 4622710200:10:000:0374, 4622710200:10:000:0375, 4622710200:10:000:0376, 4622710200:10:000:0379 із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства та наданні цієї земельної ділянки у власність.

Зобов`язано Львівську міську раду вирішити питання щодо затвердження проекту землеустрою з відведення вказаних земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства розташованих на території Дублянської міської ради Жовківського району (за межами населеного пункту), та надання їх у власність позивачам з урахуванням правової оцінки наданої судом у рішенні.

Також встановлено, що в подальшому, Львівською міською радою не прийнято рішень на виконання рішення Львівського окружного адміністративного суду від 29.06.2021 у справі № 380/9664/20, а натомість оскаржуваними ухвалами Львівської міської ради зарезервовано земельні ділянки з кадастровими номерами 4622710200:10:000:0382, 4622710200:10:000:0372, 4622710200:10:000:0381, 4622710200:10:000:0373, 4622710200:10:000:0453, 4622710200:10:000:0477, 4622710200:10:000:0383, 4622710200:10:000:0384, 4622710200:10:000:0374, 4622710200:10:000:0375, 4622710200:10:000:0376, 4622710200:10:000:0379. Надалі Львівська міська рада прийняла ухвалу від 27.12.2023 № 4188 "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно (земельні ділянки) у с. Малі Підліски", якою ухвалила зареєструвати за Львівською міською територіальною громадою право комунальної власності на нерухоме майно (земельні ділянки).

Львівською міською радою уже після звернення позивачами до суду із заявою про забезпечення позову 28.03.2024 на пленарному засіданні 25-ї сесії прийнято Ухвалу № 4699 "Про надання управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок", якою міська рада ухвалила надати управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок у с. Малі Підліски у земельну ділянку загальною площею 14,000 га та земельну ділянку загальною площею 6,000 га., та забезпечити державну реєстрацію земельних ділянок, які утворяться внаслідок об`єднання земельних ділянок у Державному земельному кадастрі. Подати у встановленому порядку міській раді на затвердження технічну документацію із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок.

Колегія суддів апеляційного суду зазначила, що згадані в ухвалі Львівської міської ради № 4699 від 28.03.2024 10 земельних ділянок є тими земельними ділянками на які претендують позивачі, та відносно яких існує й досі невиконане остаточне судове рішення у іншій справі №380/9664/20.

Відтак, на переконання суду апеляційної інстанції, прийняття Львівською міською радою зазначеної Ухвали підтверджує викладені позивачами у заяві про забезпечення позову та апеляційній скарзі твердження щодо неможливості виконання рішення суду у випадку задоволення позову про визнання протиправними та нечинними ухвал про резервування земельних ділянок та ефективним захист та поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивачів. Так, у випадку виготовлення технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок у дві земельні ділянки: загальною площею 14,000 га та загальною площею 6,000 га та її затвердження і наступної реєстрації земельних ділянок, які утворяться внаслідок такого об`єднання у Державному земельному кадастрі, неможливим буде виконання остаточного судового рішення у іншій справі №380/9664/20.

5.3. За позицією суду апеляційної інстанції реєстрація у Державному земельному кадастрі об`єднаних земельних ділянок повністю нівелює значення цього судового спору для позивачів і в такому випадку визнання протиправними і нечинними оскаржуваних ухвал про резервування земельних ділянок не відновить становища, яке існувало до їх прийняття, внаслідок чого позивачам доведеться у майбутньому ініціювати нові судові провадження з метою визнання протиправними та скасування ухвал Львівської міської ради про затвердження технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок та скасування запису у Державному земельному кадастрі про реєстрацію об`єднаних земельних ділянок. Затвердження технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок та реєстрації об`єднаних земельних ділянок у Державному земельному кадастрі робить можливим передачу об`єднаних земельних ділянок у власність, володіння або користування іншим особам.

5.4. Крім того, суд апеляційної інстанції зазначив, що заходи забезпечення адміністративного позову про вжиття котрих у заяві просить позивач, відповідають предмету позову, водночас, вжиття таких заходів жодним чином не зумовлюють фактичного вирішення спору по суті, а спрямовані лише на збереження існуючого становища до розгляду справи по суті, оскільки факт правомірності чи протиправності винесення оскаржуваних рішень відповідача буде встановлено під час повного, всебічного і об`єктивного розгляду в судовому засіданні всіх обставин справи.

У випадку ж розпорядження Львівською міською радою цими земельними ділянками з наступним виникнення у третіх осіб права власності, володіння чи користування щодо них нівелюється будь-яке значення звернення позивачів до суду із позовною заявою про визнання протиправними та нечинними ухвал Львівської міської ради про резервування 12 земельних ділянок, щодо яких у позивачів виникло право правомірного очікування, оскільки навіть у випадку винесення судом рішення на користь позивачів, виконання такого рішення не забезпечить ефективний захист та поновлення порушених прав позивачів щодо реалізації права правомірного очікування на такі земельні ділянки.

Виникнення у третіх осіб права власності, володіння чи користування на такі земельні ділянки зумовить необхідність ініціювання позивачами нових судових проваджень з використанням інших способів захисту, зокрема, визнання нечинними правочинів, за якими третіми особами набуто у власність, володіння чи користування земельних ділянок; скасування рішень Львівської міської ради тощо. Зазначене суперечитиме принципу процесуальної економії, оскільки допускатиметься ініціювання нових судових провадження, фактично, з однією і тією ж метою реалізації права правомірного очікування позивачів стосовно набуття земельних ділянок у власність. Зазначене, окрім того, суперечитиме принципу верховенства права, в контексті якого необхідно запобігти ситуаціям, коли для вирішення одного спору потрібно ініціювати два і більше судових процеси.

5.5. Враховуючи вищенаведене, суд апеляційної інстанції прийшов до висновку, що з метою забезпечення збалансованості інтересів сторін та враховуючи наявність зв`язку між заходом забезпечення позову і предметом позовних вимог у даній справі, він вважає за необхідне задовольнити заяву позивача про забезпечення позову шляхом заборони Львівській міській раді вчиняти будь-які дії щодо відчуження, поділу та об`єднання земельних ділянок з кадастровими номерами 4622710200:10:000:0382, 4622710200:10:000:0372, 4622710200:10:000:0381, 4622710200:10:000:0373, 4622710200:10:000:0453, 4622710200:10:000:0477, 4622710200:10:000:0383, 4622710200:10:000:0384, 4622710200:10:000:0374, 4622710200:10:000:0375, 4622710200:10:000:0376, 4622710200:10:000:0379, визначених рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 29.06.2021 в справі №380/9664/20, до ухвалення рішення в справі №380/471/24.


................
Перейти до повного тексту