1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 грудня 2024 року

м. Київ

справа № 1940/1470/18

касаційне провадження № К/9901/7255/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Бившевої Л.І.,

суддів: Хохуляка В.В., Ханової Р.Ф.,

розглянув у порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Птахофабрика Тернопільська" (далі - Товариство) на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 12.02.2019 (головуючий суддя - Шавель Р.М., судді - Кузьмич С.М., Улицький В.З.) у справі за позовом Приватного акціонерного товариства "Птахофабрика Тернопільська" до Тернопільської митниці ДФС (далі - Митниця), третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю "Ескорт" (далі - ТОВ "Ескорт"), про визнання протиправними та скасування рішення та картки відмови,

У С Т А Н О В И В:

У липні 2018 року Товариство звернулось до суду із позовом до Митниці, у якому просило визнати протиправними та скасувати прийняті Митницею рішення № КТ-UA403030-0002-2018 від 23.04.2018 про визначення коду товару, картку відмови № UA403030/2018/00198 в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення.

На обґрунтування зазначених позовних вимог Товариство послалося на те, що оскаржувані рішення про визначення коду товару та картка відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення прийняті із суттєвими порушеннями норм чинного законодавства, є незаконними, оскільки вказаний Митницею код товару за УКТ ЗЕД 2309903100 жодним чином не підпадає під опис, заявлений позивачем до митного оформлення преміксів, оскільки в них взагалі відсутні будь-які молочні продукти (які мали б бути відповідно до зміненого коду) та відсутність таких молочних продуктів була підтверджена і висновком Спеціалізованої лабораторії ДФС. Більше того, посилання Митниці на наявність, на його думку, крохмалю в заявлених до розмитнення преміксів, як на підставу для зміни коду УКТ ЗЕД, жодним чином не підпадає під опис такого коду УКТ ЗЕД, оскільки у вказаному відповідачем коді УКТ ЗЕД жодної згадки про крохмаль взагалі немає.

Тернопільський окружний адміністративний суд рішенням від 06.11.2018 позов задовольнив: визнав протиправним та скасував рішення про визначення коду товару № КТ-UA403030-0002-2018 від 23.04.2018; визнав протиправною та скасував картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UA403030/2018/00198.

Суд першої інстанції, ухвалюючи рішення про задоволення позову, виходив з того, що: оспорюване рішення про визначення коду товару було прийняте митним органом протиправно, оскільки опис товару в повній мірі відповідає опису коду УКТ ЗЕД 2309909610, а тому позивач обґрунтовано вказав саме цей код при здійсненні митного оформлення такого товару, з урахуванням того, що експертні дослідження та висновки, на які посилається Митниця в обґрунтування правомірності своїх рішень, чітко не визначають досліджувані проби як товар, який необхідно класифікувати у товарній підкатегорії УКТ ЗЕД 2309903100; висновком експертизи у Державному науково-дослідному контрольному інституті ветеринарних препаратів та кормових добавок № 018906 д.т./к/18 від 02.05.2018 підтверджено, що вміст крохмалю в імпортованому позивачем товарі (преміксах) склав 0,4%.

Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 12.02.2019 скасував рішення суду першої інстанції та ухвалив нове, яким у задоволенні позову відмовив.

Рішення суду апеляційної інстанції мотивоване тим, що в матеріалах справи відсутні будь-які докази, що спростовують висновок Львівського відділу з питань експертиз та досліджень ДПМЕ ДФС № 142008600-0139 від 20.04.2018, відповідно до якого масова частка крохмалю, визначена модифікованим методом Еверса, у представлених на дослідження зразках становить 1,6 мас%.

Товариство оскаржило рішення суду апеляційної інстанції до Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду, який ухвалою від 19.03.2019 відкрив касаційне провадження у справі та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

В обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник вказує на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, оскільки суд не надав належної правової оцінки тому, що: в реєстраційному посвідченні про державну реєстрацію від 02.03.2017 № АА-01102-04-10 (з терміном до 02.02.2022) з додатком до нього по товару продукції 960187 UKDM Премікс для вирощування курей-несучок 0,1% зазначено дозування у кормо суміш у дозі 0,1%, тобто відповідає вимогам листа Міністерства доходів і зборів України від 26.03.2014 № 6983/7/99-99-24-02-03-17 "Про впровадження методичних рекомендацій щодо класифікації окремих товарів згідно з вимогами УКТ ЗЕД"; в описах товарної позиції 2309 відсутні будь-які умови щодо необхідності класифікації преміксів (які окремо виділені і класифікуються за кодом товару 2309909610 попередні суміші (премікси)) за іншим кодом за ознаками наявності крохмалю.

У відзиві на касаційну скаргу Митниця просить суд відмовити у її задоволенні, а рішення суду апеляційної інстанції залишити без змін.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 10.12.2024 призначив справу до касаційного розгляду у спрощеному провадженні без повідомлення сторін на 11.12.2024.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду перевірив наведені у касаційній скарзі доводи та дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.

У справі, що розглядається, суди встановили, що між TOB "Ескорт" та Товариством (Імпортером) був укладений договір про надання послуг митного брокера від 01.03.2011 №81 для здійснення декларування товарів та виконання інших операцій, необхідних для митного оформлення та подачі сформованих документів на митницю.

У зв`язку із надходженням на митну територію України для Товариства (покупця) на підставі Контракту №15/03/2018 від 15.03.2018, укладеного з "DE HEUS KOUDIJS ANIMAL NUTRITION B.V" (продавцем), товару " 960187 UKDM Премікс для вирощування курей-несучок 0.1%" в кількості 10000 кг загальною вартістю 20858,40 Євро, митним брокером 11.04.2018 було подано до Митниці митну декларацію №UA403030/2018/003460, відповідно до якої було заявлено до митного оформлення наступний товар: "Продукт 960187 UKDM Премікс для вирощування курей-несучок 0,1% - 10000 кг високо концентрована суміш біологічно активних речовин з наповнювачем, що використовується при виготовленні комбікормів, та не призначена для безпосередньої годівлі курчат, виготовлена на основі носія кальцію карбонат, загальний вміст крохмалю менший за 0,5% для внесення в корми, яка містить у своєму складі кальцію карбонат, вітаміни, мінерали, антиоксиданти; без вмісту глюкози або сиропу, мальтодексетрину або сиропу мальтодексетрину, молочних продуктів. Застосовується для профілактики гіповітамінозів, нормалізації обміну речовин, підвищення продуктивності і збереженні курчат-несучок. Вноситься у корм із розрахунку: дозування 0,1%. препаративна форма-порошок. Торговельна марка - KOUDIJS. Виробник - DE HEUS KOUDIJS ANIMAL NUTRITION B.V. Нідерланди (EU)".

В графі 33 митної декларації №UА403030/2018/003460 від 11.04.2018 митним брокером був заявлений код товару згідно УКТ ЗЕД 2309909610 за ставкою мита 1,3%. При заявлені коду УКТ ЗЕД 2309909610 брокер виходив із опису товару, який містився в документах, що були додані до митної декларації №UА403030/2018/003460, а саме: Контракту №15/03/2108 від 15.03.2018; Інвойсу №223960 від 05.04.2018; Ветеринарного Сертифікату №150593432 від 23.03.2018; характеристики продукту від 28.03.2018; митної декларації країни відправлення №18NLJFMA29AB90WD55 від 05.04.2018; реєстраційного посвідчення (зареєстрованого в Україні за №АА-01102-04-10) від 03.02.2017 з додатком №1 (коротка характеристика продукту). Згідно вказаних документів у товарі, що заявлявся до митного оформлення, згідно листа від виробника можливий наявний вміст крохмалю, що не перевищує 0,5%, складається з кальцію карбонат, вітамінів, мінералів, антиоксидантів. Згідно пояснень щодо застосування-збалансування раціонів курей-несучок при вирощуванні за основними вітамінами, мінералами, вносити у кормо суміш у дозі 0,1%. Товар оформлювався в країні експорту за кодом 2309909610, про що свідчить декларація країни відправлення №18NLJFMA29AB90WD55 від 05.04.2018.

Під час автоматизованого контролю із застосуванням системи управління ризиками, автоматизованою системою митного оформлення "Інспектор" за МД №UА403030/2018/003460 сформовано перелік форм митного контролю, зокрема, митні формальності за кодом 202-1 "Проведення часткового митного огляду - з розкриттям до 20 відсотків пакувальних місць і вибірковим обстеженням транспортного засобу, з метою перевірки відповідності кількості та опису товарів і транспортних засобів даним, зазначеним у митній декларації" та 905-3 "Взяття проб (зразків) товарів для проведення досліджень (аналізу, експертизи) з метою встановлення характеристик, визначальних для класифікації товарів згідно з УКТ ЗЕД". Митницею було відібрано зразки поставленої продукції UKDМ (Премікс для вирощування курей-несучок 0,1%) - 2 х 0,5 кг, про що складено акт про взяття проб і зразків товарів №3 від 11.04.2018 року та направлено відібрані зразки і проби до Львівського відділу з питань експертизи та досліджень ДФС для проведення дослідження. Обґрунтуванням необхідності направлення на лабораторну перевірку слугувало те, що під виглядом багатокомпонентних сумішей (преміксів), що не містять у своєму складі крохмалю, глюкози або сиропу глюкози, мальтодекстрину або сиропу мальтодекстрину, можливе декларування іншої продукції для годівлі тварин, яка в залежності від кількісного вмісту зазначених речовин може класифікуватись у товарних підкатегоріях товарної позиції 2309 з більшою ставкою мита.

12.04.2018 вищевказаний товар за тимчасовою митною декларацією №UА403030/2018/003460 був випущений у вільний обіг зі сплатою 6,3% мита за кодом УКТ ЗЕД 2309909690, після чого Товариством із вказаної партії товару також було відібрано зразки (акт від 12.04.2018) та передано їх для проведення експертизи Державному науково-дослідному контрольному інституті ветеринарних препаратів та кормових добавок. Згідно експертного висновку №018906 д.т./к/18 від 02.05.2018 крохмаль у даній партії товару складав 0,4%.

За результатами лабораторної перевірки Львівським відділом з питань експертизи та досліджень ДФС було складено висновок № 142008600-0139 від 20.04.2018, в якому зазначено, що продукти UKDМ (Премікс для вирощування курей-несучок 0,1%) являють собою багато концентровану суміш біологічно активних речовин з наповнювачем, що використовується при виготовлені комбікормів, та не призначена для безпосередньої годівлі курчат, яка містить у своєму складі кальцію карбонат, вітаміни, мінерали, антиоксиданти. У складі зразка виявлено мікро- та мікроелементи, вітаміни, карбонати крохмаль. У складі зразка не виявлено глюкози, цукрози та сполук вільною аміногрупою. Масова частка крохмалю, визначена модифікованим методом Еверса, становить 1,6 мас.%. Таким чином, результати зразка не узгоджуються із заявленим у графі 31 МД ІМ 40ДЕ від 11.04.2018 № UА 403030/2018/003438 в частині "....загальний вміст крохмалю менший за 0,5%...".

З урахуванням лабораторного висновку 23.04.2018 Митницею було прийняте рішення про визначення коду товару № КТ-UА 403030-0002-2018, в якому визначено код товару згідно УКТ ЗЕД 2309903100 замість вказаного позивачем 2309909610.

04.05.2018 позивач звернувся до ДФС України зі скаргою № 101, в якій просив скасувати висновок Львівського відділу з питань експертиз та досліджень ДПМЕ ДФС № 142008600-0139 від 20.04.2018 та рішення про визначення коду товару № КТ-UА403030-0002-2018 від 23.04.2018.

Листом від 07.06.2018 № 19922/6/99-99-19-03-03-15 "Про класифікацію преміксів" ДФС України із посиланням на положення частини третьої статті 357 357 МК України повідомила позивачу, що призначення дослідження (аналізу, експертизи) в інших установах (організаціях) допускається лише у разі неможливості проведення дослідження (аналізу, експертизи) спеціалізованим органом з питань експертизи та досліджень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та ре державну податкову і митну політику, чи його відокремленим підрозділом або за з; декларанта чи уповноваженої ним особи для підтвердження чи спростування результату проведеного дослідження (аналізу, експертизи)

Не погодившись із визначеним Митницею кодом товару та, відповідно, карткою відмови в прийнятті митної декларації, Товариство звернулось до суду із даним позовом.

За визначеннями, наведеними у пунктах 23 та 24 частини першої статті 4 Митного кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) (далі - МК України), митне оформлення - це виконання митних формальностей, необхідних для випуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення; митний контроль - це сукупність заходів, що здійснюються з метою забезпечення додержання норм цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів з питань державної митної справи, міжнародних договорів України, укладених у встановленому законом порядку.

Статтею 246 МК України встановлено, що метою митного оформлення є забезпечення дотримання встановленого законодавством України порядку переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, а також забезпечення статистичного обліку ввезення на митну територію України, вивезення за її межі і транзиту через її територію товарів.

Митному контролю підлягають усі товари, транспортні засоби комерційного призначення, які переміщуються через митний кордон України. Митний контроль здійснюється виключно органами доходів і зборів відповідно до цього Кодексу та інших законів України. Митний контроль передбачає виконання органами доходів і зборів мінімуму митних формальностей, необхідних для забезпечення додержання законодавства України з питань державної митної справи (частини перша - третя статті 318 МК України).

Митне оформлення розпочинається з моменту подання органу доходів і зборів декларантом або уповноваженою ним особою митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та документів, необхідних для митного оформлення, а в разі електронного декларування - з моменту отримання органом доходів і зборів від декларанта або уповноваженої ним особи електронної митної декларації або електронного документа, який відповідно до законодавства замінює митну декларацію (частина перша статті 248 МК України).

Митне оформлення вважається завершен

................
Перейти до повного тексту