1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 листопада 2024 року

м. Київ

справа № 340/2624/21

провадження № К/990/27450/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А., суддів: Кравчука В.М., Стеценка С.Г.

розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою Одеської міської ради і Виконавчого комітету Одеської міської ради

на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 20.03.2024 (суддя Кравчук О.В.) і постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 11.06.2024 (головуючий суддя Чепурнов Д.В., судді Коршун А.О., Сафронова С.В.)

у справі №340/2624/21

за позовом ОСОБА_1

до відповідача-1: Одеської міської ради

та відповідача-2: виконавчого комітету Одеської міської ради

про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії.

І. РУХ СПРАВИ

1. У травні 2021 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Одеської міської ради та Виконавчого комітету Одеської міської ради, в якому просив:

1) визнати протиправною бездіяльність відповідача-1 Одеської міської ради, яка проявилась у відсутності контролю за діяльністю Виконавчого комітету Одеської міської ради щодо контролю та координації діяльності Управління капітального будівництва Одеської міської ради щодо:

- відселення мешканців плями забудови по вул. Малиновського, МН "Д", обмеженої вулицею Малиновського, провулком Хвойний, вулицями Багрицького та Люстдорфської дороги;

- здійснення викупу нерухомого майна, розташованого на вищезазначених земельних ділянках, відведених під забудову по вул. Малиновського, МН "Д", обмеженого вулицею Малиновського, провулком Хвойний, вулицями Багрицького та Люстдорфської дороги (порушення вимог пункт 30 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (виключна компетенція …міських рад) - вирішення питань про придбання в установленому законом порядку приватизованого майна);

- здійснення належного контролю за дотриманням договірних зобов`язань за договором забудовниками, діяльність яких пов`язана із залученням коштів фізичних осіб у будівництво багатоквартирних житлових будинків - за інвестиційно-підрядним договором, укладеним 06.08.2003 Управлінням капітального будівництва Одеської міської ради та ТОВ "Златоград" (підпункт 7 пункту б частини 1 статті 31 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні");

- здійснення роботи, пов`язаної із завершенням будівництва житлового комплексу "Золоте Руно" по вул. Малиновського, МН "Д", обмеженого вулицею Малиновського, провулком Хвойний, вулицями Багрицького та Люстдорфської дороги, що супроводжувався із залученням коштів фізичних осіб, у зв`язку з неспроможністю забудовника, ТОВ "Златоград", продовжувати таке будівництво;

2) визнати протиправною бездіяльність відповідача-2 Виконавчого комітету Одеської міської ради, яка проявилась у відсутності контролю та координації діяльності Управління капітального будівництва Одеської міської ради щодо:

- відселення мешканців плями забудови по вул. Малиновського, МН "Д", обмеженої вулицею Малиновського, провулком Хвойний, вулицями Багрицького та Люстдорфської дороги;

- здійснення викупу нерухомого майна, розташованого на вищезазначених земельних ділянках, відведених під забудову по вул. Малиновського, МН "Д", обмеженого вулицею Малиновського, провулком Хвойний, вулицями Багрицького та Люстдорфської дороги (порушення вимог пункту 30 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (виключна компетенція …міських рад) - вирішення питань про придбання в установленому законом порядку приватизованого майна);

- здійснення належного контролю за дотриманням договірних зобов`язань за договором забудовниками, діяльність яких пов`язана із залученням коштів фізичних осіб у будівництво багатоквартирних житлових будинків - за інвестиційно-підрядним договором, укладеним 06.08.2003 Управлінням капітального будівництва Одеської міської ради та ТОВ "Златоград" (підпункт 7 пункту б частини 1 статті 31 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні");

- здійснення роботи, пов`язаної із завершенням будівництва житлового комплексу "Золоте Руно" по вул. Малиновського, МН "Д", обмеженого вулицею Малиновського, провулком Хвойний, вулицями Багрицького та Люстдорфської дороги, що супроводжувався із залученням коштів фізичних осіб, у зв`язку з неспроможністю забудовника, ТОВ "Златоград", продовжувати таке будівництво;

3) зобов`язати відповідача-2 Виконавчий комітет Одеської міської ради, розробити та подати на розгляд Одеської міської ради програму завершення будівництва житлового комплексу "Золоте Руно" по вул. Малиновського, МН "Д" та Люстдорфської дороги, що супроводжується із залученнями коштів фізичних осіб, у зв`язку з неспроможністю забудовника, ТОВ "Златоград", продовжувати таке будівництво;

4) зобов`язати відповідача-1 Одеську міську раду прийняти рішення про затвердження програми завершення будівництва житлового комплексу "Золоте Руно" по вул. Малиновського, МН "Д", обмеженого вулицею Малиновського, провулком Хвойний, вулицями Багрицького та Люстдорфської дороги, що супроводжується із залученнями коштів фізичних осіб, у зв`язку з неспроможністю забудовника, ТОВ "Златоград", продовжувати таке будівництво.

2. В обґрунтування позову ОСОБА_1 посилається на неналежне виконання відповідачами своїх повноважень, вважає, що відповідачами не здійснено жодної дії, спрямованої на організацію роботи, пов`язаної із завершенням будівництва житлового комплексу, що споруджувався із залученням коштів фізичних осіб, у разі неспроможності забудовників продовжувати таке будівництво, що прямо передбачено статтею 31 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

3. Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 20.03.2024, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 11.06.2024, позов задоволено частково, внаслідок чого:

- визнано протиправною бездіяльність Одеської міської ради стосовно відсутності контролю за діяльністю виконавчого комітету Одеської міської ради щодо організації роботи, пов`язаної із завершенням будівництва комплексу "Золоте Руно" по вул. Малиновського, МН "Д", обмеженого вулицею Малиновського, провулок Хвойний, вулицями Багрицького та Люстдорфської дороги, що споруджувався із залученням коштів фізичних осіб, у зв`язку з неспроможністю забудовника продовжувати таке будівництво;

- визнано протиправною бездіяльність Виконавчого комітету Одеської міської ради щодо організації роботи, пов`язаної із завершенням будівництва комплексу "Золоте Руно" по вул.Малиновського, МН "Д", обмеженого вулицею Малиновського, провулком Хвойний, вулицями Багрицького та Люстдорфської дороги, що споруджувався із залученням коштів фізичних осіб, у зв`язку з неспроможністю забудовника продовжувати таке будівництво;

- зобов`язано Виконавчий комітет Одеської міської ради розробити та подати на розгляд Одеської міської ради програму організації роботи, пов`язаної із завершенням будівництва житлового комплексу "Золоте Руно" по вул. Малиновського, МН "Д", обмеженого вулицею Малиновського, провулком Хвойний, вулицями Багрицького та Люстдорфської дороги, що споруджувався із залученням коштів фізичних осіб, у зв`язку з неспроможністю забудовника продовжувати таке будівництво;

- у задоволенні решти позовних вимог було відмовлено.

4. Не погодившись з рішенням суду першої інстанції і постановою суду апеляційної інстанції, відповідачі звернулися до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просять суд скасувати рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 20.03.2024 і постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 11.06.2024 у справі №340/2624/21 та ухвалити нове рішення, яким відмовити у позові.

5. Від позивача надійшов відзив на касаційну скаргу, від Одеської міської ради надійшли додаткові пояснення у справі, а від позивача - відзив на додаткові пояснення Одеської міської ради.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що 06.08.2003 між Управлінням капітального будівництва Одеської міської ради та ТОВ "Златоград" укладено інвестиційно-підрядний договір, предметом якого є співробітництво з будівництва та інвестування комплекса жилих будинків та торгівельного комплексу "Золоте Руно" за адресою: м. Одеса, вулиця Малиновського на перехресті з вулицею Люстдорфська дорога.

7. Відповідно до рішення Одеського міськвиконкому №787 "Про надання дозволу управлінню капітального будівництва Одеської міськради на подальше проектування та будівництво громадсько-житлового комплексу з підземним паркінгом за адресою: м. Одеса, Люстдорфська дорога ріг вулиці Маршала Малиновського у мкр. "Д" житлового району 1-6 "Ближні млини" від 26.07.2007 Управління капітального будівництва Одеської міської ради було зобов`язано до початку будівництва здійснити відселення громадян, що проживають у житлових будинках, розташованих на земельних ділянках, загальною площею 2,3420 га, за адресою: м.Одеса, Люстдорфська дорога ріг вулиці Маршала Малиновського у мкр. "Д" житлового району 1-6 "Ближні млини", відповідно до чинного законодавства, з наданням іншого благоустроєного житла.

8. 04.05.2005 позивачем укладено інвестиційний договір №04/05ИМ з ТОВ "Златоград", відповідно до якого ОСОБА_1 як інвестором, здійснено внесок інвестицій у вигляді особистих грошових коштів в загальній сумі 95 561,00 (дев`яносто п`ять тисяч п`ятсот шістдесят одна) гривень (що є еквівалентом 18 923 (вісімнадцять тисяч дев`ятсот двадцять три) долари США. У свою чергу, ТОВ "Златоград" мало здійснити будівництво житлового комплексу "Золоте Руно" по вулиці Малиновського, МН "Д", обмеженого вулицею Малиновського, провулком Хвойний, вулицями Багрицького та Люстдорфської дороги.

9. Індивідуальним об`єктом інвестування є однокімнатна квартира, будівельний №5 А на 13-му загальному, 10-му житловому поверсі (отм. 39,00 м.) 18-ти поверхового будинку корпус "А" загальною площею 42,05 кв. м.

10. Зі змісту пункту 8.1 Інвестиційного договору від 04.05.2005 №04/05ИМ вбачається, що орієнтовним початком будівництва був червень 2004 року, а закінчення будівництва та здача будинку в експлуатацію - грудень 2008 року.

11. Пунктом 10 висновку державної експертизи землевпорядної документації Головного управління земельних ресурсів у Одеській області Держземагентства України від 06.12.2007 №А1406 Управління капітального будівництва Одеської міської ради було зобов`язано до початку реалізації проектних рішень вирішити майнові питання з власниками житлових та нежитлових приміщень, що знаходяться на запроектованих земельних ділянках та забезпечити погодження меж земельних ділянок.

12. 26.07.2007 виконавчим комітетом Одеської міської ради прийнято рішення №787 "Про надання дозволу управлінню капітального будівництва Одеської міської ради на подальше проектування та будівництво громадсько-житлового комплексу з підземним паркінгом за адресою: м. Одеса, Люстдорфська дорога ріг вул. Маршала Малиновського у мкр. "Д" житлового району 1-6 "Ближні Млини", яким вирішено, зокрема, зобов`язати Управління капітального будівництва Одеської міської ради до початку будівництва здійснити відселення громадян, що проживають у жилих будинках по АДРЕСА_17, АДРЕСА_1, АДРЕСА_2, АДРЕСА_3, АДРЕСА_4, АДРЕСА_5, АДРЕСА_6, АДРЕСА_7, АДРЕСА_8, АДРЕСА_9, АДРЕСА_10, АДРЕСА_18, АДРЕСА_11, АДРЕСА_12, АДРЕСА_13, АДРЕСА_14, АДРЕСА_15, АДРЕСА_1, 19, АДРЕСА_3, АДРЕСА_4, АДРЕСА_5, АДРЕСА_16, АДРЕСА_19 та вирішити питання, відповідно до чинного законодавства, щодо знесення споруд, розташованих на земельній ділянці, яка підлягає забудові за вищевказаними адресами.

13. Рішенням Одеської міської ради від 22.01.2008 за №2271-V затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок та надано Управлінню капітального будівництва Одеської міської ради в оренду земельні ділянки загальною площею 2,3420 га за адресою: м. Одеса, Люстдорфська дорога ріг вулиці Маршала Малиновського у мкр. "Д" житлового району "Ближні Млини" для подальшого проєктування та будівництва громадсько-житлового комплексу з підземним паркінгом.

14. Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 04.06.2015 у справі №1570/7901/08 визнано протиправним та скасовано рішення Одеської міської ради від 22.01.2008 №2271 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок та надання управлінню капітального будівництва Одеської міської ради в оренду земельних ділянок, загальною площею 2,3420 га., за адресою: Одеса, Люстдорфська дорога ріг вулиці Маршала Малиновського у мкр. "Д" житлового району "Ближні Млини" для подальшого проектування та будівництва громадсько-житлового комплексу з підземним паркінгом".

15. Розпорядженням Одеського міського голови від 19.12.2008 №1532-01р створено комісію з розгляду конфліктної ситуації, що склалася між інвесторами будівництва громадського-житлового комплексу з підземним паркінгом "Золоте Руно" та ТОВ "Златоград".

16. Згідно з розпорядження Одеського міського голови від 30.03.2011 №392-01р створено постійну діючу комісію з розгляду конфліктних ситуацій, що склалися при будівництві житлових будинків у м. Одесі. Цим же розпорядженням визнано таким, що втратило чинність, розпорядження міського голови від 19.12.2008 №1532-01р, яким створено комісію з розгляду конфліктної ситуації, що склалася між інвесторами будівництва громадського-житлового комплексу з підземним паркінгом "Золоте Руно" та ТОВ "Златоград" та розпорядження про внесення змін до нього від 27.07.2009 №1598-01р.

17. Листом Управління капітального будівництва Одеської міської ради від 13.02.2020 вих. №02-04/261дод Юридичний департамент Одеської міської ради повідомлено про результати діяльності комісії з розгляду конфліктної ситуації, що склалася між інвесторами будівництва громадсько-житлового комплексу та підземним паркінгом "Золоте руно" та ТОВ "Златоград", створеної відповідно до розпорядження Одеського міського голови від 19.12.2008 №1532-01р (з подальшим внесенням змін термін роботи Комісії продовжено до 15.12.2010).

Зазначено, що в результаті роботи Комісії було складено відповідний реєстр інвесторів будівництва громадсько-житлового комплексу з підземним паркінгом "Золоте Руно" та проведено аналіз надходжень коштів інвесторів на рахунки ТОВ "Златоград" у порівнянні з їх витратами на будівництво ще в період роботи Товариства на будівельному майданчику. Результати роботи Комісії, останнє засідання якої відбулось при умовах фактичного проведення товариством робіт на майданчику та за відсутності кримінального переслідування його очільника - ОСОБА_2, не є актуальними. На теперішній час, у зв`язку із кадровими змінами, склад комісії значно змінився та не переглядався, документація за результатами роботи Комісії відсутня.

18. У відповідь на запит Юридичного департаменту Одеської міської ради від 23.02.2023 №318/вих, листом від 13.03.2023 №02-04/297 Управління капітального будівництва Одеської міської ради надало копії документів, які стосуються питання щодо вирішення проблеми будівництва ЖК "Золоте Руно", а саме: протокол наради, яка відбулася 26.03.2018 з представниками Обслуговуючого кооперативу "Перша Станція" та Комунальним підприємством "Міське капітальне будівництво" з приводу вирішення питань з подальшого співробітництва щодо будівництва ЖК "Золоте Руно", за результатом проведення якої (наради) вирішено провести роботи з пошуку представників ТОВ "Одеса-Строй-Сіті", яке викупило майно ТОВ "Златоград", а після проведення переговорів з представниками цього товариства - розробити комплекс заходів із подальшого будівництва.

19. Листом від 12.04.2018 №02-03/146 Управління капітального будівництва Одеської міської ради повідомило голову ОК "Перша Станція" про розгляд їх листа з приводу розробки комплексів заходів з пошуку нових інвесторів задля відновлення будівництва ЖК "Золоте Руно". У вказаному листі зазначено, що необхідно провести переговори з керівництвом TОB "Одеса-Строй-Сіті", яке викупило заставне майно та корпоративні права у ПАТ "БанкФорум". Так, з метою вирішення спірної ситуації Управління капітального будівництва Одеської міської ради надіслало запрошення ТОВ "Одеса-Строй-Сіті" за їх адресою державної реєстрації з проханням надати документи, які підтверджують та конкретизують права на активи, які належали раніше ТОВ "Златоград". У вказаному листі зауважено, що після проведення відповідної наради будуть прийняті конкретні кроки з розробки комплексу заходів щодо пошуку нових інвесторів для відновлення будівництва ЖК "Золоте Руно".

20. Листом від 12.04.2018 №02-03/146 Управління капітального будівництва Одеської міської ради повідомило заступника міського голови про розгляд звернення ОК "Перша станція" та зазначила про подальші дії, необхідні для вирішення спірної ситуації. Також Управління капітального будівництва Одеської міської ради звернулося до ТОВ "Одеса-Строй-Сіті" із запрошенням на нараду з приводу недопущення утиску майнових прав Управління, оскільки з відкритих джерел останньому стало відомо, що ТОВ "Одеса-Строй-Сіті" оголошено переможцем електронних торгів з придбання активів ПАТ "Банк Форум", в якому, за попередніми даними, в забезпечення кредиту було заставлено майно ТОВ "Златоград", яке - у свою чергу - з 2003 року є стороною інвестиційно-підрядного договору на будівництво та інвестування комплексу жилих будинків та нежилого торгівельного комплексу по вулиці Маршала Малиновського на розі вулиці Люстдорфська дорога.

21. 30.05.2018 Управлінням капітального будівництва Одеської міської ради було повторно надіслано ТОВ "Одеса-Строй-Сіті" аналогічний лист-запрошення.

22. 30.05.2018 листом №02-05/904-15-04 Управління капітального будівництва Одеської міської ради звернулося до ПП "Меркурій" з приводу надання інформації щодо оренди чи придбання ТОВ "Одеса-Строй-Сіті" приміщень в даному бізнес-центрі, оскільки саме за цією адресою зареєстровано місцезнаходження такої юридичної особи.

23. Листом від 01.06.2018 ПП "Меркурій" повідомило Управлінню капітального будівництва Одеської міської ради, що за запитуваною адресою ТОВ "Одеса-Строй-Сіті" не орендувало приміщень, договори оренди чи суборенди з такою юридичною особою не укладались.

24. Листом від 06.06.2018 №02-03/146 Управління капітального будівництва Одеської міської ради повідомило заступника міського голови про вищенаведені обставини, зокрема, щодо неотримання від ТОВ "Одеса-Строй-Сіті" листа-відповіді з щодо їх запрошення на нараду.

25. Управління капітального будівництва Одеської міської ради на запит директора Юридичного департаменту Одеської міської ради від 12.12.2019 надало таку інформацію стосовно ситуації з будівництвом комплексу "Золоте Руно":

• ТОВ "Златоград" мало всі законні підстави для здійснення будівельних робіт на об`єкті та навіть розпочало їх. Але за інформацією ТОВ "Златоград" з причини нестачі коштів роботи були припинені; згідно з договором, ТОВ "Златоград" забезпечує залучення інвестицій в обсязі 100% від вартості та загальної площі будівництва квартир жилого комплексу об`єкту і на 100% від вартості та загальної площі нежилого торгівельного комплексу та спрямовує на будівництво Об`єкта (у тому числі і оренда землі), тобто Управління не приймає участі в залученні інвестицій від фізичних та юридичних осіб (не надає погодження на їх залучення, укладання та виконання відповідних договорів) та їх подальшого використання". Окрім того, на ТОВ "Златоград" договором покладено обов`язок зі здійснення відселення громадян, що мешкають на ділянках, які підпадають під пляму забудови.

• У зв`язку з неотриманням коштів від ТОВ "Златоград" та, відповідно, несвоєчасною оплатою грошових коштів за право користування земельною ділянкою рішенням Одеської міської ради від 09.04.2009 №4146-V "Про розірвання договорів оренди землі, які укладені між Одеською міською радою та управлінням капітального будівництва Одеської міської ради, та передачу земельних ділянок у постійне користування" Управлінню передана в постійне користування земельна ділянка загальною площею 2,3420 га, за адресою: м.Одеса, Люстдорфська дорога ріг вул. Маршала Малиновського у мкр. "Д" житлового району 1-6 "Ближні Млини", для подальшого проектування та будівництва громадсько-житлового комплексу з підземним паркінгом, що дозволяє скоротити грошові витрати на земельну ділянку враховуючи фінансові проблеми ТОВ "Златоград". Про це Управління повідомило ТОВ "Златоград" листом від 25.03.2009 №251/13. Відповідь на питання, порушені в цьому листі, Управління не отримало. Однак, оформлення Державного акту на користування земельною ділянкою залежить цілком від прийняття дій зі сторони ТОВ "Златоград" та його фінансування робіт з підготовки технічної документації, про що Управління неодноразово повідомляло ТОВ "Златоград". Але відповіді на численні листи Управління не отримувало.

• За інформацією, наданою Асоціацією інвесторів "Золоте Руно", житлові будинки і земельні ділянки, які підпадають під пляму забудови об`єкта, викуплені ТОВ "Златоград" у їх власників і передані в якості забезпечення виконання зобов`язань згідно з договором іпотеки в ПАТ "Банк Форум".

• Інвестори неодноразово зверталися до Одеської міської ради та інших державних органів влади із проханням розібратися в ситуації, що склалася з будівництва житлового комплексу "Золоте Руно". З метою вирішення проблеми було створено Комісію з розгляду конфліктної ситуації, що склалася між інвесторами будівництва громадсько-житлового комплексу з підземним паркінгом "Золото руно" та ТОВ "Златоград" та затверджено її склад (далі - Комісія). До участі в роботі Комісії також було залучено представника Державної служби боротьби з економічною злочинністю ОМУ ГУ МВС України в Одеській області.

• Наразі договір, укладений між Управлінням та ТОВ "Златоград", є не виконаним, так як Управління, згідно з чинним законодавством України, не може виступати Замовником будівництва, а повністю земельну ділянку не оформлено. Частина землі викуплена безпосередньо ТОВ "Златоград", проте документально недооформлена - згідно з Держреєстром прав на нерухоме майно земельні ділянки у власності чи користуванні ТОВ "Златоград" не перебувають. Однак, згідно з даними ГУ Держгеокадастру в Одеській області ряд земельних, ділянок, які перебувають на плямі забудови, належать фізичним особами на праві власності або користування. Механізм по поверненню міській громаді цієї частини землі не вироблений.

• Будівництво об`єкта передбачає здійснення знесення з "плями забудови" житлових будинків і господарських будівель з компенсацією власникам збитків відповідно до чинного законодавства України, а також провести викуп земельних ділянок, які перебувають у власності.

• Житлові будинки, що підлягають знесенню на земельній ділянці повністю, або частково, викуплені ТОВ "Златоград". За інформацією, наданою Асоціацією інвесторів "Золоте руно", ряд угод з викупу нерухомості також документально недооформлена, а ряд житлових будинків, викуплених ТОВ "Златоград", передані в якості забезпечення зобов`язань згідно з договором іпотеки в ПАТ "Банк Форум" (яке вже ліквідовано). Згідно з даними Держреєстру прав на нерухоме майно, на викуплені житлові будинки накладено арешти - в кількості 4 шт., а також підтверджена передача одного житлового будинку в якості забезпечення зобов`язань за договором іпотеки в ПАТ "Банк Форум".

• У зв`язку з численними махінаціями з грошовими коштами інвесторів і земельними ділянками, проти керівника ТОВ "Златоград" ОСОБА_2 було порушено кримінальну справу і в 2015 році винесено обвинувальний вирок суду.

• Інвесторами створені дві групи, які поки не можуть прийти до єдиної думки по загальній проблемі. В результаті проведених зустрічей, одна з груп інвесторів створила і зареєструвала кооператив ОК "Перша Станція" [Інвесторами будівництва громадсько-житлового комплексу "Золоте руно" утворено обслуговуючий кооператив "Перша Станція"] і тепер веде актуальний реєстр інвесторів ТОВ "Златоград", готує необхідні дані для формування пропозицій щодо будівництва на цій земельній ділянці для пошуку компаній інвесторів-забудовників. У той же час, інша група інвесторів об`єдналась у громадську організацію "Захисту інвесторів ТОВ "Златоград" і визнає майнові права на проінвестовані квартири в судовому порядку.

• Заставне майно і корпоративні права ТОВ "Златоград" у ПрАТ "Банк Форум" викуплені ТОВ "Одеса-Строй- Сіті" (ідентифікаційний код 41894456).

• Управлінням для розуміння ситуації і розробки подальших кроків з пошуку зацікавленого інвестора, вжито заходів, спрямованих по проведенню відповідного діалогу з ТОВ "Одеса-Строй-Сіті". Однак до теперішнього часу ні на один лист ТОВ "Одеса-Строй-Сіті" не відповіло, контактні дані, зазначені в реєстрі, не є актуальними, інвестори будівництва також не змогли відшукати будь-які контакти зазначеного Товариства.

• В Малиновському районному суді м. Одеси розглядається чергова кримінальна справа за обвинуваченням ОСОБА_2 по будмайданчику по вулиці Малиновського на перехресті вулиці Люстдорфська дорога в Одесі.

• З обслуговуючим кооперативом "Перша Станція" проведено ряд зустрічей, на яких обговорювалися варіанти виходу з ситуації, що склалася: як варіант - проводиться робота з пошуку земельних ділянок в межах розглянутого мікрорайону для можливої посадки одно-двосекційних будинків. Однак, будь-який дієвий механізм без проведення відповідних зустрічей з представниками ТОВ "Одеса-Строй-Сіті", вирішення питань з відкритою кримінальною справою та без об`єднання інвесторів запропонувати неможливо.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

26. Задовольняючи частково позов, суд першої інстанції, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, керувався тим, що відповідачами не досягнуто конкретних результатів навколо врегулювання ситуації із будівництвом комплексу "Золоте Руно", а відповідачі лише констатують про наявність листування, створення Комісії з розгляду конфліктної ситуації та вказують на те, що Одеська міська рада та Виконавчий комітет протягом тривалого часу займалось вирішенням питань, пов`язаних із завершенням будівництва комплексу "Золоте Руно", однак до суду не надано результатів по вирішенню цих питань. Протиправна бездіяльність Одеської міської ради, проявилась у відсутності контролю за діяльністю Виконавчого комітету Одеської міської ради щодо організації роботи, пов`язаної із завершенням будівництва комплексу "Золоте Руно". Виконавчий комітет Одеської міської ради не вжив достатніх заходів на виконання своїх повноважень, передбачених підпунктом 11 пункту 5 частини першої статті 31 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", направлених на організацію роботи, пов`язаної із завершенням будівництва комплексу "Золоте Руно".

27. Належним способом відновлення порушеного права позивача суд першої інстанції вважав зобов`язання Виконавчого комітету Одеської міської ради розробити та подати на розгляд Одеської міської ради програму по організації роботи, пов`язаної із завершенням будівництва житлового комплексу "Золоте Руно". На переконання суду, застосування такого способу захисту відповідає статті 245 КАС України, якою визначені повноваження суду при вирішенні справи, і такий спосіб захисту направлений на виконання відповідачами повноважень, передбачених підпунктом 11 пункту 5 частини першої статті 31 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" в частині організації роботи, пов`язаної із завершенням будівництва комплексу "Золоте Руно". Водночас, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог щодо зобов`язання Одеської міської ради прийняти рішення про затвердження програми завершення будівництва житлового комплексу "Золоте Руно" по вулиці Малиновського, МН "Д", обмеженого вулицею Малиновського, провулком Хвойний, вулицями Багрицького та Люстдорфської дороги, що споруджувався із залученням коштів фізичних осіб, у зв`язку з неспроможністю забудовника, ТОВ "Златоград", продовжувати таке будівництво, оскільки прийняття рішення міською радою здійснюється в порядку, встановленому частиною другою статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

28. Суд першої інстанції відхилив посилання відповідачів на те, що належним відповідачем у справі має бути Управління капітального будівництва Одеської міської ради, оскільки останнє є виконавчим органом Одеської міської ради та відповідно до частин 1-2 статті 11 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є підконтрольним і підзвітним міській раді, а тому діяльність Управління капітального будівництва Одеської міської ради в межах спірних правовідносин також є предметом контролю з боку відповідачів.

29. Суд апеляційної інстанції, спростовуючи доводи відповідачів що права та інтереси позивача порушені не відповідачами, а ТОВ "Златоград" шляхом неналежного виконання умов договору інвестування, і відповідачі не є сторонами у цих договорах та перебувають з позивачем в будь-яких інших договірних правовідносинах, а тому права позивача мають захищатися шляхом пред`явлення цивільного позову, керувався тим, що статтею 31 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" повноваження з організації роботи, пов`язаної із завершенням будівництва багатоквартирних житлових будинків, що споруджувалися із залученням коштів фізичних осіб, у разі неспроможності забудовників продовжувати таке будівництво, а також повноваження у сфері здійснення державного контролю за дотриманням договірних зобов`язань забудовниками, діяльність яких пов`язана із залученням коштів фізичних осіб у будівництво багатоквартирних житлових будинків, надані законодавцем органам місцевого самоврядування саме з метою захисту прав та інтересів фізичних осіб, які вкладають свої кошти в будівництво багатоквартирних житлових будинків, до яких належить і позивач.


................
Перейти до повного тексту