1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 листопада 2024 року

м. Київ

справа № 460/17636/21

адміністративне провадження № К/990/17875/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Жука А.В.,

суддів - Мартинюк Н.М., Мельник-Томенко Ж.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу №460/17636/21 за позовом ОСОБА_1 до Державної судової адміністрації України, Територіального управління Державної судової адміністрації України в Рівненській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Головне управління Державної казначейської служби України в Рівненській області, про стягнення суддівської винагороди, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17 травня 2022 року (головуючий суддя - Онишкевич Т.В., судді - Сеник Р.П., Судова-Хомюк Н.М.),

УСТАНОВИВ:

І. Історія справи

1. ОСОБА_1 звернулася до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Територіального управління Державної судової адміністрації України в Рівненській області, Державної судової адміністрації України, у якому просила:

- визнати протиправними дії ТУ ДСА України в Рівненській області щодо нарахування та виплати судді Кузнецовського міського суду Рівненської області ОСОБА_1, яка обіймає посаду голови суду, суддівської винагороди з 18 квітня 2020 року до 27 серпня 2020 року із застосуванням щомісячного обмеження її нарахування, передбаченого статтею 29 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" зі змінами та доповненнями;

- зобов`язати ТУ ДСА України в Рівненській області нарахувати та виплатити судді Кузнецовського міського суду Рівненської області ОСОБА_1, яка обіймає посаду голови суду, суддівську винагороду з 18 квітня 2020 року до 27 серпня 2020 року на підставі статті 135 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", виходячи з базового розміру посадового окладу судді - 30 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, що встановлений на 01 січня 2020 року, щомісячної доплати за вислугу років у розмірі 80 відсотків вказаного посадового окладу, щомісячної доплати, як голові суду, у розмірі 10 відсотків вказаного посадового окладу, з утриманням з цих сум передбачених законом податків та обов`язкових платежів при їх виплаті, з урахуванням раніше виплачених сум.

2. Обґрунтовуючи позовні вимоги зазначала, що працює на посаді голови Кузнецовського міського суду Рівненської області та має право на отримання суддівської винагороди відповідно до Закону України "Про судоустрій і статус суддів". Проте, у період з 18 квітня 2020 року по 27 серпня 2020 року суддівська винагорода протиправно виплачувалась з урахуванням обмеження, установленого статтею 29 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік", що є порушенням права на отримання суддівської винагороди у розмірі, визначеному статтею 135 Закону України "Про судоустрій і статус суддів".

3. Переконувала, що Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік", яким Закон України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" доповнено статтею 29 в частині обмеження розміру суддівської винагороди суперечить Конституції України, у зв`язку із чим не може застосовуватися при її нарахуванні.

4. Вважала, що відповідач, діючи всупереч приписів статей 19 та 130 Конституції України, порушив приписи чинного законодавства України та з 18 квітня 2020 року по 27 серпня 2020 року виплачував позивачці суддівську винагороду у розмірі, значно меншому, ніж це визначено спеціальним Законом.

Короткий зміст судових рішень першої та апеляційної інстанцій

5. Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 16 лютого 2022 позов задоволено повністю:

- визнано протиправними дії Територіального управління Державної судової адміністрації України в Рівненській області щодо нарахування та виплати судді Кузнецовського міського суду Рівненської області ОСОБА_1, яка обіймає посаду голови суду, суддівської винагороди з 18 квітня 2020 року до 27 серпня 2020 року із застосуванням щомісячного обмеження її нарахування, передбаченого статтею 29 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" зі змінами та доповненнями;

- зобов`язано Територіальне управління Державної судової адміністрації України в Рівненській області нарахувати та виплатити судді Кузнецовського міського суду Рівненської області ОСОБА_1, яка обіймає посаду голови суду, суддівську винагороду з 18 квітня 2020 року до 27 серпня 2020 року на підставі статті 135 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", виходячи з базового розміру посадового окладу судді - 30 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, що встановлений на 01 січня 2020 року, щомісячної доплати за вислугу років у розмірі 80 відсотків вказаного посадового окладу, щомісячної доплати, як голові суду, у розмірі 10 відсотків вказаного посадового окладу, з утриманням з цих сум передбачених законом податків та обов`язкових платежів при їх виплаті, з урахуванням раніше виплачених сум.

6. Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції зазначив, що стаття 29 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік", у частині суддівської винагороди, не відповідає Конституції України та нормам міжнародного права, а тому до спірних правовідносин застосовуються норми Конституції України як норми прямої дії.

7. Указав, що питання обрахунку та розміру суддівської винагороди регламентовано виключно статтею 130 Конституції України та статтею 135 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", що, у свою чергу, виключає можливість застосовувати до правовідносин стосовно суддівської винагороди інші закони.

8. Із урахуванням наведеного констатував, що розмір суддівської винагороди належить визначати відповідно до статті 135 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" без застосування будь-яких обмежень, що не передбачені цим Законом та не застосовувати до спірних правовідносин статтю 29 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік".

9. Суд першої інстанції з`ясував, що зміни до кошторису Територіального управління ДСА України в Рівненській області стосовно зменшення бюджетних асигнувань за КЕКВ 2111 "Заробітна плата" Державною судовою адміністрацією України в 2020 році не вносились. Бюджетні асигнування, передбачені кошторисом на 2020 рік Територіальному управлінню ДСА України в Рівненській області за КПКВК 0501020 "Забезпечення здійснення правосуддя місцевими, апеляційними судами та функціонування органів і установ системи правосуддя" за КЕКВ 2111 "Заробітна плата" відкриті у повному обсязі.

10. З урахуванням викладеного суд дійшов висновку про те, що дії ТУ ДСА України в Рівненській області щодо виплати позивачці суддівської винагороди за період з 18 квітня 2020 року по 27 серпня 2020 року включно із застосуванням обмеження, визначеного статтею 29 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік", є протиправними.

11. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17 травня 2022 року рішення суду першої інстанції скасовано у частині задоволення позову ОСОБА_1 про зобов`язання Територіального управління Державної судової адміністрації України в Рівненській області нарахувати та виплатити їй суддівську винагороду з 18 квітня 2020 року до 27 серпня 2020 року на підставі статті 135 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", виходячи з базового розміру посадового окладу судді - 30 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, що встановлений на 01 січня 2020 року, щомісячної доплати за вислугу років у розмірі 80 відсотків вказаного посадового окладу, щомісячної доплати, як голові суду, у розмірі 10 відсотків вказаного посадового окладу, з утриманням з цих сум передбачених законом податків та обов`язкових платежів при їх виплаті, з урахуванням раніше виплачених сум та у задоволенні таких позовних вимог відмовлено.

В іншій частині рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 16 лютого 2022 року залишено без змін.

12. Апеляційний суд погодився із висновком суду першої інстанції про протиправність дій Територіального управління щодо нарахування та виплати позивачці суддівської винагороди за період з 18 квітня 2020 року по 28 серпня 2020 року із застуванням обмеження, визначеного статтею 29 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік".

13. Разом з тим, зазначив, що головним розпорядником бюджетних коштів, виділених, зокрема, на виплату суддівської винагороди (суддям місцевих і апеляційних судів) є ДСА України, яка, серед іншого, визначає обсяг видатків розпорядників нижчого рівня на ці потреби, а тому саме вона, як суб`єкт владних повноважень, мала б відповідати за погашення заборгованості, яка виникла внаслідок невиплати судді у повному обсязі суддівської винагороди

14. Указав, що у віданні ДСА України діє окрема бюджетна програма для забезпечення виконання судових рішень - КПКВ 0501150 "Виконання рішень судів на користь суддів", призначена саме для таких цілей. Тож, незважаючи на доведеність факту порушення прав позивачки щодо отримання суддівської винагороди у повному розмірі, яке обумовлено саме протиправними діями ТУ ДСА України як розпорядника бюджетних коштів нижчого рівня, наявність такої бюджетної програми означає, що списання коштів здійснюватиметься саме за нею.

15. За таких обставин апеляційний суд дійшов висновку про те, що належним відповідачем щодо позовних вимог ОСОБА_1 у цій частині є ДСА України, однак її позов не містить відповідних вимог до цього відповідача.

16. Зазначив, що відповідно до частини п`ятої статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції не може розглядати позовні вимоги та підстави позову, що не були заявлені в суді першої інстанції.

17. З урахуванням викладеного дійшов висновку про те, що у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 про зобов`язати ТУ ДСА нарахувати та виплатити їй суддівську винагороду у спірному розмірі за період 18 квітня 2020 року до 27 серпня 2020 року слід відмовити, скасувавши рішення суду першої інстанції у цій частині.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

18. У липні 2022 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга ОСОБА_1, у якій скаржник просить скасувати постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17 травня 2022 року та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

19. Як на підставу касаційного оскарження судового рішення у цій справі указує на пункт 1 частини четвертої статті 328 КАС України.

20. Обґрунтовуючи посилання на пункт 1 частини четвертої статті 328 КАС України зазначає про неврахування судом апеляційної інстанції висновку Верховного Суду щодо визначення належного відповідача у подібних правовідносинах, викладеного у постановах від 05 травня 2022 року у справі №640/23038/20, від 12 травня 2022 року у справі №640/25201/20.

21. Указує, що наявність у ДСА України окремої бюджетної програми для забезпечення виконання рішень суду не впливає на порядок виконання рішення суду про стягнення коштів, боржником за яким є територіальне управління ДСА України, оскільки, виходячи з положень частини першої статті 3 Закону України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" і пункту 25 Порядку №845, безспірне списання коштів за окремою бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду здійснюється незалежно від того, чи діє така бюджетна програма у боржника або головного розпорядника бюджетних коштів.

22. Переконує, що спірні правовідносини виникли між нею і Територіальним управлінням ДСА України в Рівненській області, оскільки саме цей суб`єкт владних повноважень допустив порушення її прав у спірних правовідносинах.

Позиція інших учасників справи

23. 27 липня 2022 року до касаційного суду від Територіального управління ДСА України в Рівненській області надійшов відзив на касаційну скаргу позивача, у якому відповідач заперечив проти доводів касаційної скарги та просив залишити оскаржувану постанову суду апеляційної інстанції без змін.

Рух адміністративної справи в суді касаційної інстанції

24. 13 липня 2022 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 .

25. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 13 липня 2022 року для розгляду судової справи №460/17636/21 визначено колегію суддів у складі головуючого судді (судді-доповідача) Жука А.В., суддів Мартинюк Н.М., Мельник-Томенко Ж.М.

26. Ухвалою Верховного Суду від 21 липня 2022 року відкрито касаційне провадження за скаргою ОСОБА_1 на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17 травня 2022 року у справі №460/17636/21 на підставі пункту 1 частини четвертої статті 328 КАС України.

27. Ухвалою Верховного Суду від 13 листопада 2024 року закінчено підготовчі дії, справу №460/17636/21 призначено до касаційного розгляду у порядку письмового провадження у суді касаційної інстанції за наявними у справі матеріалами.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

28. ОСОБА_1 з 30 листопада 1990 року працює на посаді судді та обіймає посаду голови Кузнецовського міського суду Рівненської області, що підтверджується копіями виписки з наказу відділу юстиції Рівненського облвиконкому від 30 листопада 1990 року №90-К, копією Постанови Верховної Ради України "Про обрання суддів" від 14 грудня 2000 року №2149-ІІІ, копією трудової книжки ОСОБА_1, копією наказу голови Кузнецовського міського суду Рівненської області від 03 квітня 2020 року №1-к (а.с. 9-17).

29. Позивачці установлено щомісячну доплату за вислугу років у розмірі 80 відсотків посадового окладу та щомісячну доплату як голові суду у розмірі 10 відсотків посадового окладу (а.с. 13,14).

30. У період з 18 квітня 2020 року до 27 серпня 2020 року включно позивачу виплачувалась суддівська винагорода в обмеженому розмірі відповідно до статті 29 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік", у розмірі, що не перевищує 10 розмірів мінімальної заробітної плати, установленої на 01 січня 2020 року.

31. Не погодившись з діями відповідача щодо нарахування та виплати суддівської винагороди за період з 18 квітня 2020 року по 27 серпня 2020 року із застосуванням обмеження, позивачка звернулася до суду з цим позовом.


................
Перейти до повного тексту