1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

05 листопада 2024 року

справа № 520/10218/23

адміністративне провадження № К/990/34880/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Ханової Р. Ф. (суддя-доповідач),

суддів: Бившевої Л. І., Олендера І. Я.,

за участю секретаря судового засідання Пугач Д. С.,

представника позивача - директора Курявського О. С. в порядку самопредставництва,

представника відповідача - Головаша П. Ю. в порядку самопредставництва,

розглянув у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "АСК - Торгагротранс"

на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 12 березня 2024 року (суддя - Старосєльцева О. В.)

та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 25 червня 2024 року (судді: Перцова Т. С., Спаскін О. А., Русанова В. Б.)

у справі № 520/10218/23

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АСК - Торгагротранс"

до Головного управління ДПС у Харківській області

про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -

УСТАНОВИВ:

Рух справи

Товариство з обмеженою відповідальністю "АСК-Торгагротранс" (далі - Товариство, платник податків, позивач у справі) звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Харківській області (далі - податковий орган, відповідач у справі), в якому просило суд визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 09 березня 2023 року:

- № 00043880717, яким зменшено Товариству розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість на 1 337 859,00 грн;

- № 00043890717, яким збільшено Товариству суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість у розмірі 1 875 990,00 грн, у тому числі за основним платежем - 1 500 792,00 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями - 375 198,00 грн;

- № 00043900717 про застосування до Товариства штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) у сумі 1020,00 грн.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 12 березня 2024 року, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 25 червня 2024 року, позов залишено без задоволення.

12 вересня 2024 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга Товариства на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 12 березня 2024 року та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 25 червня 2024 року у справі № 520/10218/23.

Ухвалою Верховного Суду від 16 вересня 2024 року відкрито провадження у справі на підставі пункту 4 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), та витребувано справу з суду першої інстанції.

23 вересня 2024 року справа № 520/10218/23 надійшла до Верховного Суду.

Доводи касаційної скарги

Скаржник в касаційній скарзі зазначає, що суди не дослідили обставини щодо реалізації відповідачем владних управлінських функцій, зокрема, суди не надали правової оцінки діям відповідача щодо складання листа № 1122/6/20-40-07-24-11 від 09 січня 2023 року, в той час як перевірка Товариства проводилась з 30 січня 2023 року по 03 лютого 2023 року, щодо наявності повноважень контролюючого органу із зобов`язання суб`єкту господарювання виконати певні дії.

На думку Товариства суд першої інстанції неправильно застосував норми ПК України щодо строків проведення позапланової документальної перевірки. Враховуючи те, що предметом документальної позапланової виїзної перевірки згідно з наказом №113 - п від 16 січня 2023 року є перевірка правомірності визначення суми від`ємного значення з податку на додану вартість, відповідно до податкової декларації з ПДВ за грудень 2021 року (від 19 січня 2022 року № 9422333237), яке становить більше 100 тис. грн, граничний строк подання податкової декларації за грудень 2021 року - 20 січня 2022 року, то рішення про проведення документальної перевірки має бути прийнято не пізніше закінчення граничного строку проведення камеральної перевірки - 19 лютого 2022 року.

З огляду на викладене, позивач стверджує, що наказ №113 - п від 16 січня 2023 року є неправомірним, прийнятим відповідачем поза межами строку, визначеного пунктом 200.11 статті 200 ПК України.

Також скаржник стверджує, що 31 січня 2023 року, 01 лютого 2023 року, 02 лютого 2023 року, 03 лютого 2023 року посадовими особами Товариства не було надано до перевірки у повному обсязі оригіналів документів, про що складені відповідні акти. При цьому в акті перевірки відповідач вказав, що Товариство до перевірки надало скановані копії документів по взаємовідносинам з контрагентами-постачальниками, договори, видаткові накладні, платіжні доручення, картки аналітичного обліку, оборотно - сальдові відомості та інші документи. Суд першої інстанції дослідив, але не оцінив подані Товариством документи, що свідчили про відсутність події та складу податкового правопорушення.

Позивач зазначає, що суд не врахував та не дослідив той факт, що під час документальної перевірки акти ненадання документів до перевірки в присутності посадових осіб Товариства не складалися, для ознайомлення та підписання їм не надавалися.

Підтвердженням надання представнику податкового органу первинних документів, журналів-ордерів, відомостей бухгалтерського обліку є також детальний опис інспектором Харківського відділу перевірок платників Головного управління ДПС у Харківській області в акті перевірки (арк.15, 16, 18, 19, 20,21, 26, 27, 29,39, 40, 45, 48, 51, 60, 61, 71, 78-81, 82, 86, 87, 89-91, 92-94, 95) виду, назви придбаних/реалізованих у контрагентів послуг, асортименту товарів, виду та стану розрахунків, умов договору, кореспонденції бухгалтерських рахунків, інформацію про які можливо отримати лише з первинних документів (які їй фактично були надані).

Окрім цього, контролюючий орган фактично провів невиїзну документальну перевірку, замість позапланової виїзної перевірки, проте ці обставини залишилися поза увагою суду.

Позивач наголошує, шо під час розгляду даної справи суди першої та апеляційної інстанцій не вжили усіх, визначених законом, заходів та не встановили усі фактичні обставини, що мають значення для правильного вирішення справи, у зв`язку з чим дійшли передчасних висновків по суті справи. Висновки судів попередніх інстанцій та оскаржувані рішення суду першої інстанції та постанова апеляційної інстанції в цій справі не відповідають завданням адміністративного судочинства щодо справедливого і неупередженого вирішення спору в частині належного способу захисту порушених прав і законних інтересів позивача. Суд першої інстанції оцінив обставини, які мають істотне значення, на підставі недопустимих доказів - безпідставних припущень суб`єкта владних повноважень (відповідача у справі), які спростовані позивачем у ході розгляду справи. Суд помилково не визнав протиправність податкових повідомлень-рішень як таких, що прийнятті за наслідками незаконно проведеної документальної позапланової виїзної перевірки, на підставі неправомірного наказу Головного управління ДПС в Харківській області № 113-п від 16 січня 2023 року, що призвело до висновків, викладених в акті перевірки № 2531/20-40-07-17-05/39247469 від 10 лютого 2023 року.

Позивач просить скасувати рішення Харківського окружного адміністративного суду від 12 березня 2024 року по справі № 520/10218/23 та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 25 червня 2024 року, справу № 520/10218/23 направити до Харківського окружного адміністративного суду на новий розгляд.

26 вересня 2024 року до Верховного Суду надійшов відзив відповідача на касаційну скаргу Товариства, в якому податковий орган просить залишити касаційну скаргу позивача без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.

Згідно з частиною третьою статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

Верховний Суд, переглянувши рішення судів попередніх інстанцій в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права вбачає підстави для задоволення касаційної скарги.

Обставини справи

Суди попередніх інстанцій установили, що Товариство (позивач у справі) є резидентом України - юридичною особою приватного права, набув правового статусу платника податку на додану вартість (код за ЄДРПОУ 39247469).

19 січня 2022 року заявник подав до Головного управління ДПС у Харківській області, як контролюючого органу, податкову декларацію № 9422333237 з податку на додану вартість, відповідно до якої від`ємне значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту складає за грудень 2021 року суму у розмірі 1 337 859,00 грн.

Наказом Головного управління ДПС у Харківській області № 924-п від 18 лютого 2022 року призначено проведення відповідно до підпункту 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 ПК України документальної позапланової виїзної перевірки заявника - ТОВ "АСК - Торгагротранс" (код за ЄДРПОУ 39247469) щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за грудень 2021 року від`ємного значення з податку на додану вартість; дата початку перевірки 02 березня 2022 року.

Наказом Головного управління ДПС у Харківській області № 1148-п від 25 липня 2022 року у зв`язку з провадженням воєнного стану в Україні, надходженням листа ТОВ "АСК - Торгагротранс" від 22 липня 2022 року вх.№ 22/7 з проханням зупинити (відмінити) проведення документальної позапланової виїзної перевірки заявника, у зв`язку з тим, що на території громади постійно лунають повітряні тривоги та артобстріли, перенесено терміни проведення документальної позапланової виїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "АСК - Торгагротранс".

Наказом Головного управління ДПС у Харківській області № 113-п від 16 січня 2023 року призначено проведення відповідно до підпункту 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 ПК України документальної позапланової виїзної перевірки заявника - ТОВ "АСК - Торгагротранс" (код за ЄДРПОУ 39247469) з питань правомірності визначення суми від`ємного значення з податку на додану вартість, відповідно до податкової декларації з ПДВ за грудень 2021 року (від 19 січня 2022 року № 9422333237), яке сформовано за рахунок періодів виникнення від`ємного значення за червень, липень, серпень, вересень, жовтень, листопад, грудень 2021 року; дата початку перевірки 30 січня 2023 року; тривалість перевірки: 05 робочих днів.

На підставі направлення від 30 січня 2023 року № № 673, виданого Головним управлінням ДПС у Харківській області, відповідно до наказу від 16 січня 2023 року № 113-п "Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "АСК-Торгагротранс" (код ЄДРПОУ 39247469)", 30 січня 2023 року о 9.00 годині здійснено вихід за податковою адресою Товариства - пров. Борткевича Сергія, буд. 12, кв. 4, м. Мерефа, Харківський район, Харківська область, 62472.

Зі змісту акта № 2531/20-40-07-17-05/39247469 від 10 лютого 2023 року встановлено, що при виході за адресою реєстрації підприємства - пров. Борткевича Сергія, буд. 12, кв. 4, м. Мерефа, Харківський район, Харківська область, 62472, встановлено посадову особу платника податків ТОВ "АСК-Торгагротранс", а саме виконуючу обов`язки директора Товариства - Рудик Марину Дмитрівну (відповідно до наказу "Про виконання обов`язків директора" від 02 січня 2023 року 01/01).

Копію наказу контролюючого органу вручено під розписку 30 січня 2023 року виконуючому обов`язки директора Товариства Рудик Марині Дмитрівні.

З направленням на право проведення перевірки ознайомлено під підпис 30 січня 2023 року виконуючого обов`язки директора Товариства Рудик Марину Дмитрівну.

Перевірка проводилась з 30 січня 2023 року по 03 лютого 2023 року з відома та у присутності виконуючого обов`язки директора Товариства Рудик Марини Дмитрівни .

У ході проведення перевірки 30 січня 2023 року виконуючій обов`язки директора Товариства Рудик М. Д. вручено лист Головного управління ДПС у Харківській області від 09 січня 2023 року № 1122/6/20-40-07-24-11, стосовно необхідності забезпечити надання посадовим особам Головного управління ДПС у Харківській області оригіналів документів за червень - грудень 2021 року у повному обсязі, що мають відношення для дослідження за перевіряємий період, зазначеним у наказі на перевірку від 16 січня 2023 року № 113-п.

31 січня 2023 року, 01 лютого 2023 року, 02 лютого 2023 року, 03 лютого 2023 року посадові особи Товариства не надали до перевірки оригінали документів у повному обсязі, про що складено акти "Про ненадання в запитуваному обсязі документів при проведенні документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "АСК-Торгагротранс" (код ЄДРПОУ 39247469)" від 31 січня 2023 року № 400/20-40-07- 39247469, від 01 лютого 2023 року № 430/20-40-07- 39547469, від 02 лютого 2023 року № 442/20-40-07- 39547469, від 03 лютого 2023 року № 462/20-40-07- 39547469 відповідно.

В межах проведення перевірки суб`єкт владних повноважень надав Товариству лист від 09 січня 2023 року № 1102/6/20-40-07-24-11 щодо проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, як власних, так і тих, що находяться на відповідальному зберіганні (орендовані, поза балансу), готівки в присутності фахівців Головного управління ДПС у Харківській області на виконання підпункту 20.1.9 пункту 20.1 статті 20 ПК України, а також забезпечення доступу перевіряючих до приміщень, що використовуються Товариством у фінансово-господарській діяльності (лист отримано виконуючою обов`язки директора Товариства).

У відповідь на запит від 09 січня 2023 року № 1102/6/20-40-07-17-11 підприємством надано наказ "Про проведення позапланової інвентаризації" від 01 лютого 2023 року № 01/02, місце складання м. Мерефа.

Відповідно до вищенаведеного наказу, фахівцем Головного управління ДПС у Харківській області 02 лютого 2023 року о 10 годині 30 хвилин здійснено виїзд за адресою обліку об`єктів оподаткування з метою здійснення інвентаризації відповідно до наданого наказу: 62472, Харківська обл., Харківський район, м. Мерефа, пров. Борткевича Сергія, буд. 12, кв. 4.

При виїзді за вказаною адресою встановлено об`єкт, а саме двоповерхову житлову будівлю з двома під`їздами, на дверях яких були кодові замки, навколо житлової будівлі знаходились приватні будинки, дитячий майданчик, невеличкі гаражі місцевих мешканців. Жодної вивіски з назвою підприємства ТОВ "АСК-Торгагротранс", а також будь-якого складського приміщення, вантажного транспорту встановлено не було, у зв`язку із чим, складено акт "Про неможливість проведення інвентаризації товарно-матеріальних цінностей, основних засобів ТОВ "АСК-Торгагротранс" (код за ЄДРПОУ 39247469) від 02 лютого 2023 року № 438/20-40-07-17-05/39247469.

За результатами документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "АСК-Торгагротранс" з питань правомірності визначення суми від`ємного значення з податку на додану вартість, відповідно до податкової декларації з ПДВ за грудень 2021 року, складено акт № 2531/20-40-07-17-05/39247469 від 10 лютого 2023 року (далі - акт перевірки).

Перевіркою встановлено порушення Товариством вимог абз. "а" пункту 198.1, абзаців першого і другого пункту 198.3, пункту 198.6 статті 198, пунктів 200.1, 200.2, 200.4 статті 200 ПК України, що призвело до завищення податкового кредиту всього у сумі 1 729 929,00 грн, у тому числі за грудень 2021 року в сумі 1 729 929,00 грн.

Зазначені порушення за висновками акта перевірки призвели до:

- заниження суми податку на додану вартість, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України, всього у сумі 1 500 792,00 грн, у тому числі за грудень 2021 року в сумі 1 500 792,00 грн;

- завищення суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду всього у сумі 1 337 859,00 грн, у тому числі за грудень 2021 року в сумі 1 337 589,00 грн.

09 березня 2023 року на підставі акта перевірки контролюючий орган прийняв податкові повідомлення-рішення:

- № 00043880717, яким зменшено Товариству розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість на 1 337 859 грн;

- № 00043890717, яким збільшено Товариству суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість у розмірі 1 875 990 грн, у тому числі за основним платежем - 1 500 792 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями - 375 198 грн;

- № 00043900717 про застосування до Товариства штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) у сумі 1 020 грн.

Фактичними підставами для винесення спірних рішень слугували твердження контролюючого органу про те, що у Товариства не виникло право на податковий кредит по податковим накладним, складеним по підприємствам ТОВ "Н.К.С.-13" (податковий номер 36987810), ТОВ "ВЕСТ КАРД" (податковий номер 43603592), ПП "ПРОФІТ-АГРО" (податковий номер 38398226), ТОВ "ТЕХНОТОРГ-ДОН" (податковий номер 31764816), ТОВ "Укргрузавто-транс" (податковий номер 42320386), ПП "ТРАК-ШИНА-СЕРВІС" (податковий номер 37023311) та іншими контрагентами - постачальниками, оскільки до перевірки на підтвердження реальності здійснення господарських операцій не надано оригіналів первинних та інших документів, а заявником не дотримано обов`язкових умов для виникнення такого права - виникнення об`єкту оподаткування, що передбачено вимогами статті 185, пункту 198.1 статті 198 ПК України.

Правове регулювання

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, порядок їх адміністрування, права, обов`язки платників податків та зборів, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI (далі - ПК України, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Статтею 14 ПК України надано визначення наступних понять:

- господарська діяльність - діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами (підпункт 14.1.36);

- податковий кредит - сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу (підпункт 14.1.181);

- розумна економічна причина (ділова мета) - причина, яка може бути наявна лише за умови, що платник податків має намір одержати економічний ефект у результаті господарської діяльності.

Економічний ефект, зокрема, але не виключно, передбачає приріст (збереження) активів платника податків та/або їх вартості, а так само створення умов для такого приросту (збереження) в майбутньому (підпункт 14.1.231).

Порядок формування податкового кредиту з податку на додану вартість визначено статтею 198 ПК України.

Згідно з підпунктом "а" пункту 198.1 статті 198 ПК України право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій з придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг.

Відповідно до пункту 198.2 статті 198 ПК України датою виникнення права платника податку на віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг, що підтверджено податковою накладною.

Пунктом 198.3 статті 198 ПК України встановлено, що податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи); ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України. Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

Відповідно до пункту 198.6 статті 198 ПК України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями (тимчасовими, додатковими та іншими видами митних декларацій, за якими сплачуються суми податку до бюджету при ввезенні товарів на митну територію України), іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу. У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу. Податкові накладні, отримані з Єдиного реєстру податкових накладних, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. У разі якщо платник податку не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму податку на додану вартість на підставі отриманих податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, таке право зберігається за ним протягом 1095 календарних днів з дати складення податкової накладної/розрахунку коригування.

Порядок визначення суми податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню) визначено статтею 200 ПК України.

Згідно з пунктом 200.1 статті 200 ПК України сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

Згідно з пунктом 200.4 цієї статті при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума: а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу; б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету; в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

Відповідно до пункту 44.1 статті 44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Згідно з статтею 1 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16 липня 1999 року №996-ХІV (далі - Закон №996-ХІV) господарська операція - дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства; первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію; фінансова звітність - звітність, що містить інформацію про фінансовий стан та результати діяльності підприємства.

Згідно з части

................
Перейти до повного тексту