1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 жовтня 2024 року

м. Київ

справа № 480/9511/21

адміністративне провадження № К/990/4710/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Бучик А.Ю.,

суддів - Коваленко Н.В., Рибачука А.І.

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу виконавчого комітету Сумської міської ради на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 10.05.2022 (суддя Прилипчук О.А.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 25.01.2023 (колегія суддів: Перцова Т.С., Русанова В.Б., Жигилій С.П.) у справі №480/9511/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Сумське інформаційне обслуговування" до виконавчого комітету Сумської міської ради про визнання протиправними та скасування пунктів рішення,

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Сумське інформаційне обслуговування" (ТОВ "Сумське інформаційне обслуговування", позивач) звернулось до суду з позовом до Виконавчого комітету Сумської міської ради, у якому просило:

- визнати протиправним та скасувати пункти 1 - 23 додатку 2 підпункту 1.2 пункту 1, пункти 1 - 23 додатку 2 пункту 2, пункт 3 рішення Виконавчого комітету Сумської міської ради від 31.08.2021 № 494 "Про демонтаж зовнішньої реклами на території Сумської міської територіальної громади";

- стягнути з Виконавчого комітету Сумської міської ради на користь ТОВ "Сумське інформаційне обслуговування" понесені судові витрати.

2. В обґрунтування позовних вимог послалося на протиправність та незаконність спірного рішення, як такого, що прийнято з порушенням вимог порядку, передбаченого частиною третьою статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації", а саме: неоприлюднення на сайті Сумської міської ради за 10 робочих днів до дати його розгляду.

Також, вважає, що оскаржуваним рішенням безпідставно анульовано дозволів на розміщення зовнішньої реклами, чим допущено порушення статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".

3. Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 10.05.2022 позов задоволено.

Визнано протиправним та скасовано пункти 1 - 23 додатку 2 підпункту 1.2 пункту 1, пункти 1 - 23 додатку 2 пункту 2, пункту 3 рішення Виконавчого комітету Сумської міської ради від 31.08.2021 № 494 "Про демонтаж зовнішньої реклами на території Сумської міської територіальної громади".

4. Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 25.01.2023 рішення Сумського окружного адміністративного суду від 10.05.2022 у справі № 480/9511/21 змінено, викладено мотивувальну частину рішення в редакції цієї постанови, абзаци перший та другий викладено в наступній редакції:

"Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Сумське інформаційне обслуговування" до Виконавчого комітету Сумської міської ради про визнання протиправними та скасування пунктів рішення - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати пункти 1-23 додатку 2 підпункту 1.2 пункту 1, пункти 1-23 додатку 2 пункту 2, пункти 1-23 додатку 2 пункту 3 рішення виконавчого комітету Сумської міської ради від 31.08.2021 року № 494 "Про демонтаж зовнішньої реклами на території Сумської міської територіальної громади".

Доповнити резолютивну частину рішення абзацами третім і четвертим у такій редакції:

"Вийти за межі позовних вимог.

Зобов`язати виконавчий комітет Сумської міської ради (40030, м. Суми, м-н Незалежності, 2, код ЄДРПОУ: 04057942) поновити Товариству з обмеженою відповідальністю "Сумське інформаційне обслуговування" (40020, м. Суми, пр-т Курський, 111, код ЄДРПОУ: 41042508) дозволи на розміщення зовнішньої реклами № № 64/20 59/20, 60/20, 63/20, 53/20, 42/20, 44/20, 51/20, 38/20, 37/20, 66/20, 40/20, 45/20, 55/20, 35/20, 39/20, 43/20, 36/20, 48/20, 49/20, 57/20, 62/20, 61/20, які надані на підставі рішення Виконавчого комітету Сумської міської ради "Про розміщення зовнішньої реклами на території Сумської міської територіальної громади" від 29.01.2021 № 47.

У зв`язку з чим абзац 3 резолютивної частини рішення вважати 5".

В іншій частині рішення Сумської окружного адміністративного суду від 10.05.2022 у справі № 480/9511/21 залишено без змін.

5. Не погоджуючись із судовими рішеннями, відповідач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове, яким в задоволенні позову відмовити.

Касаційна скарга обґрунтована посиланням на те, що судом апеляційної інстанції неправильно застосовано норми матеріального права, а судове рішення оскаржується з підстав, передбачених частинами другою і третьою статті 353 цього Кодексу, а саме: пункту 4 частини 3 статті 353 КАС України, оскільки суд не залучив Департамент забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради, права та обов`язки якого зачіпаються оскаржуваним рішенням.

6. Ухвалою Верховного Суду від 21.03.2023 відкрито касаційне провадження на підставі пункту 4 частини четвертої статті 328, пункту 4 частини третьої статті 353 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС).

7. Відзив на касаційну скаргу не надходив.

8. У зв`язку з відсутністю клопотань про участь в судовому засіданні від всіх учасників, справа розглядається в порядку письмового провадження.

9. Заслухавши суддю - доповідача, колегія суддів прийшла до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

10. Суди встановили, що рішенням виконавчого комітету Сумської міської ради від 29.01.2021 № 47 "Про розміщення зовнішньої реклами на території Сумської міської територіальної громади" надано дозволи на розміщення зовнішньої реклами ТОВ "Сумське інформаційне обслуговування" згідно з додатком 1 (пунктами 8 - 30 додатку 1).

31.08.2021 виконавчим комітетом Сумської міської ради було прийнято рішення № 494 "Про демонтаж зовнішньої реклами на території Сумської міської територіальної громади", відповідно до якого:

1. Управлінню архітектури та містобудування Сумської міської ради:

1.1. Спрямувати вимоги про усунення порушення чинного законодавства та здійснення демонтажу власникам рекламних засобів згідно додатку 1 та фактично встановлених згідно додатку 2.

1.2. Організувати проведення демонтажу зовнішньої реклами, зазначеної у додатку 1 та фактично встановленої згідно додатку 2.

1.3. Протягом 14 робочих днів після проведення демонтажу рекламних засобів за цим рішенням надати інформацію про демонтовані рекламні засоби департаменту комунікацій та інформаційної політики Сумської міської ради для оприлюднення на офіційному веб-сайті Сумської міської ради.

2. Анулювати дозволи на розміщення зовнішньої реклами відповідно до додатку 2 до рішення.

3. Управлінню архітектури та містобудування Сумської міської ради зафіксувати рішення про анулювання дозволів згідно додатку 2 до рішення у журналі реєстрації заяв та дозволів та протягом п`яти робочих днів передати відповідні матеріали до Управління "Центр надання адміністративних послуг у м. Суми" для надання рішення розповсюджувачу зовнішньої реклами.

У пунктах 1-23 додатку 2 до рішення від 31.08.2021 № 494 зазначено адреси розташування рекламних засобів, на розміщення яких ТОВ "Сумське інформаційне обслуговування" надано дозволи рішенням виконавчого комітету Сумської міської ради від 29.01.2021 № 47 "Про розміщення зовнішньої реклами в м. Суми".

Не погодившись із рішенням виконавчого комітету Сумської міської ради від 31.08.2021 № 494 в частині що стосується прав позивача, останній звернувся до суду з цим позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

11. Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, зазначив, що Закон України від 06.09.2005 № 2806-IV "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" (далі - Закон № 2806-IV) має вищу силу в порівнянні з Правилами розміщення зовнішньої реклами на території Сумської міської об`єднаної територіальної громади, затвердженими рішенням виконавчого комітету Сумської міської ради від 07.07.2020 № 343, проте Законом № 2806-IV не передбачено анулювання дозволу з підстав невикористання місця розташування рекламного засобу протягом шести місяців з дати надання дозволу чи порушення вимог, вказаних у дозволі.

При цьому суди врахували, що нормами частини сьомої Закону № 2806-IV встановлено, що ним можуть передбачатися інші підстави для анулювання документа дозвільного характеру; анулювання документа дозвільного характеру з підстав, не передбачених законом, забороняється.

Також підставою для задоволення позову стало те, що проект рішення від 31.08.2021 № 494 не був оприлюднений, що є порушенням норми частини одинадцятої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", якою передбачено, що проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.

При цьому суди встановили, що під час засідання виконавчого комітету Сумської міської ради 31.08.2021 в цілому було прийнято рішення, яке стосувалось, крім іншого, і питання анулювання дозволів на розміщення реклами, що були надані позивачу згідно з рішенням виконавчого комітету від 29.01.2021 №47, та демонтаж такої зовнішньої реклами. Проте такий проект рішення не лише не розроблявся, він не візувався, не перевірявся правовим управлінням на предмет його відповідності чинному законодавству та не був оприлюднений у встановленому порядку.

12. Змінюючи рішення суду першої інстанції, апеляційний суд наголосив, що спосіб відновлення порушеного права позивача має бути ефективним та таким, що виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення

Відповідно до частини 7 статті 4-1 Закону № 2806-ІV в разі анулювання документу дозвільного характеру з підстав, не передбачених законом, документ дозвільного характеру підлягає поновленню, зокрема, за рішенням адміністративного суду, тобто, належним способом захисту порушеного права в судовому порядку є поновлення незаконно анульованого дозволу.

Колегія суддів дійшла висновку, що скасування пункту 2 оскаржуваного рішення виконавчого комітету Сумської міської ради від 31.08.2021 № 494 в частині, яка стосується анулювання дозволів ТОВ "Сумське інформаційне обслуговування" на розміщення реклами, не призведе до поновлення порушених прав позивача за захистом яких він звернувся до суду, оскільки відновлення неправомірно анульованих дозволів на підставі судового рішення про скасування рішення дозвільного органу про анулювання документу дозвільного характеру не передбачено законодавством.

Відтак апеляційний суд вирішив вийти за межі позовних вимог та зобов`язати відповідача поновити дозволи ТОВ "Сумське інформаційне обслуговування" №№ 64/20 59/20, 60/20, 63/20, 53/20, 42/20, 44/20, 51/20, 38/20, 37/20, 66/20, 40/20, 45/20, 55/20, 35/20, 39/20, 43/20, 36/20, 48/20, 49/20, 57/20, 62/20, 61/20, які надані позивачу на підставі рішення виконавчого комітету Сумської міської ради від 29.01.2021 № 47.

ІV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

13. Обґрунтовуючи касаційну скаргу, відповідач зазначає, що до участі в справі не було залучено Департамент ресурсних платежів Сумської міської ради, який як виконавчий орган Сумської міської ради є робочим органом, на який покладено виконання функцій щодо регулювання діяльності у сфері розміщення зовнішньої реклами на території Сумської міської територіальної громади, який зокрема оформлює та видає дозволи, готує проекти рішень виконавчого комітету Сумської міської ради щодо демонтажу рекламних засобів та організовує демонтаж рекламних засобів, здійснює відповідний контроль.

При цьому відповідач посилається на Положення про Департамент забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради, затверджене рішенням Сумської міської ради від 03.11.2022 № 3174-МР.

Відповідач доводить, що скасування спірного у цій справі рішення про демонтаж рекламних засобів безпосередньо впливає на права та обов`язки Департаменту ресурсних платежів Сумської міської ради.

Вважає, що наявні підстави для скасування судових рішень на підставі порушення норм процесуального права, зокрема пункту 4 частини 4 статті 353 КАС.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

14. Відповідно до частин першої, другої статті 341 КАС суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

15. Касаційне провадже

................
Перейти до повного тексту