1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 жовтня 2024 року

м. Київ

справа № 360/426/23

адміністративне провадження № К/990/37008/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):

судді-доповідача - Радишевської О.Р.,

суддів - Кашпур О.В., Мацедонської В.Е.,

розглянув у письмовому провадженні як суд касаційної інстанції адміністративну справу №360/426/23

за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 (військової частини НОМЕР_1 ) про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 09 жовтня 2023 року, ухвалену в складі колегії суддів: головуючого судді Компанієць І.Д., суддів Гайдара А.В., Казначеєва Е.Г.,

УСТАНОВИВ:

І. Суть спору

1. ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з адміністративним позовом до ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі - відповідач; НОМЕР_2 прикордонний загін, ВЧ НОМЕР_1 ) з вимогою зобов`язати відповідача нарахувати та виплатити йому додаткову винагороду, передбачену постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", у розмірі до 100 000,00 грн за період його участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії.

2. На обґрунтування позовних вимог позивач указує на те, що у період з 01.10.2022 по 20.01.2023 він перебував в оперативному підпорядкуванні ІНФОРМАЦІЯ_2 (далі - НОМЕР_3 прикордонний загін; ВЧ НОМЕР_4 ), під час проходження військової служби у якій брав безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і борони, відсічі і стримуванні збройної агресії на території Чернігівської області. У зв`язку з цим позивач уважає, що за цей період він набув право на отримання збільшеної додаткової винагороди до 100 000,00 грн, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" від 28.02.2022 № 168 (далі - Постанова № 168; у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), яка відповідачем протиправно не виплачена.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

3. ОСОБА_1 проходить службу в лавах Держприкордонслужби України, наказом начальника ВЧ НОМЕР_1 від 15.09.2022 № 2902-ОС "Про особовий склад" призначений на посаду інспектора прикордонної служби 3 категорії третього відділення інспекторів прикордонної служби першої прикордонної застави відділу прикордонної служби № 2.

4. ОСОБА_1 у період з 01.10.2022 по 20.01.2023 перебував в оперативному підпорядкуванні (у відрядженні) НОМЕР_3 прикордонного загону (ВЧ НОМЕР_4 ) у складі відділу прикордонної служби № НОМЕР_5 НОМЕР_2 прикордонного загону на ділянці українсько-білоруського кордону в межах Чернігівської області.

5. Згідно з довідкою ВЧ НОМЕР_4 від 20.01.2023 № 4404 молодший сержант ОСОБА_1 брав безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії на території Чернігівської області з 01.10.2022 по 31.10.2022, з 01.11.2022 по 30.11.2022, з 01.12.2022 по 08.12.2022, з 14.12.2022 по 31.12.2022, з 01.01.2023 по 20.01.2023.

6. Наказом начальника НОМЕР_2 прикордонного загону (ВЧ НОМЕР_1 ) від 03.11.2022 № 3632-ОС "Про виплату додаткової винагороди" наказано виплатити додаткову винагороду у розмірі 30 000,00 грн за період з 01.10.2022 по 31.10.2022 військовослужбовцям загону згідно з Додатком 1.

7. Відповідно до списку військовослужбовців загону на виплату додаткової винагороди у розмірі 30 000,00 грн за жовтень 2022 року, який є додатком до наказу від 03.11.2022 № 3632-ОС, під порядковим номером 822 значиться молодший сержант ОСОБА_1, період проходження служби з 01.10.2022 по 31.10.2022, кількість діб - 31, сума - 30 000,00 грн.

8. Начальник відділу прикордонної служби № 2 ОСОБА_2 рапортом від 01.11.2022, зареєстрованим 01.11.2022 за № 1474, відповідно до вимог Постанови № 168 та наказу Адміністрації Держприкордонслужби України від 30.07.2022 № 392/0/81-22-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168" (далі - наказ Адміністрації Держприкордонслужби України від 30.07.2022 № 392/0/81-22-АГ), а також з метою підвищення рівня соціального захисту військовослужбовців на період дії воєнного стану, клопотав перед першим заступником начальника загону - комендантом прикордонної комендатури швидкого реагування ІНФОРМАЦІЯ_3 (далі - НОМЕР_6 прикордонний загін) про виплату додаткової винагороди у розмірі 70 000,00 грн, пропорційно із розрахунку на місяць, особовому складу відділу прикордонної служби № 2 ВЧ НОМЕР_1, за безпосередню участь військовослужбовців у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах ведення бойових дій за період з 01.10.2022 по 31.10.2022, зокрема молодшому сержанту ОСОБА_1 (порядковий номер у списку 52) за період проходження служби з 01 по 31 жовтня 2022 року, кількість діб - 31, підстава - бойове розпорядження коменданта ПКШР 24 прикз від 30.09.2022 № 601-ДСК, бойове розпорядження коменданта ПКШР 24 прикз від 21.10.2022 № 668-ДСК, бойове розпорядження коменданта ПКШР 24 прикз від 26.10.2022 № 690-ДСК, розпорядження коменданта ПКШР 24 прикз від 28.10.2022 № 699-ДСК, журнал бойових дій № 53 дск, ст. 7-14, 52-62.

9. Зазначений рапорт за резолюцією коменданта прикордонної комендатури швидкого реагування НОМЕР_6 направлений до ВЧ НОМЕР_4, яка листом від 08.11.2022 № 22/4313-22-Вих скерувала рапорт до ВЧ НОМЕР_1 . У листі також указано, що підтверджувальна інформація, відповідно до вимог пункту 2 підпунктів 1-8 наказу Адміністрації Держприкордонслужби України від 30.07.2022 № 392/0/81-22-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168", відсутня.

10. Згідно з особистою карткою на грошове забезпечення за 2022-2023 роки ОСОБА_1 та архівною відомістю № 1 за період з січня 2022 року по квітень 2023 року ОСОБА_1 позивачу в листопаді 2022 року на підставі наказу від 03.11.2022 № 3632-ОС виплачено додаткову винагороду у розмірі 30 000,00 грн за жовтень 2022 року.

11. Наказом начальника НОМЕР_2 прикордонного загону (ВЧ НОМЕР_1 ) від 03.12.2022 № 4112-ОС "Про виплату додаткової винагороди" наказано виплатити додаткову винагороду у розмірі 30 000,00 грн за період з 01.11.2022 по 30.11.2022 військовослужбовцям загону згідно з Додатком 1.

12. Відповідно до списку військовослужбовців загону на виплату додаткової винагороди у розмірі 30 000,00 грн за листопад 2022 року, який є додатком до наказу від 03.12.2022 № 4112-ОС, під порядковим номером 781, значиться молодший сержант ОСОБА_1, період проходження служби з 01.11.2022 по 30.11.2022, кількість діб - 30, сума - 30 000,00 грн.

13. Начальник відділу прикордонної служби № 2 ОСОБА_2 рапортом від 01.12.2022, відповідно до вимог Постанови № 168 та наказу Адміністрації Держприкордонслужби України від 30.07.2022 № 392/0/81-22-АГ, а також з метою підвищення рівня соціального захисту військовослужбовців на період дії воєнного стану, клопотав перед першим заступником начальника загону - комендантом прикордонної комендатури швидкого реагування НОМЕР_6 прикордонного загону про виплату додаткової винагороди у розмірі 70 000,00 грн, пропорційно із розрахунку на місяць, особовому складу відділу прикордонної служби № 2 ВЧ НОМЕР_1, за безпосередню участь військовослужбовців у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах ведення бойових дій за період з 01.11.2022 по 30.11.2022, зокрема молодшому сержанту ОСОБА_1 (порядковий номер у списку 53) за період проходження служби з 01 по 30 листопада 2022 року, кількість діб - 30, підстава - бойове розпорядження коменданта ПКШР 24 прикз від 30.09.2022 № 601-ДСК, бойове розпорядження коменданта ПКШР 24 прикз від 21.10.2022 № 668-ДСК, бойове розпорядження коменданта ПКШР 24 прикз від 26.10.2022 № 690-ДСК, розпорядження коменданта ПКШР 24 прикз від 28.10.2022 № 699-ДСК, журнал бойових дій № 53 дск, ст.13-20, 62-67.

14. Доказів направлення вказаного рапорту від ВЧ НОМЕР_4 до ВЧ НОМЕР_1 суду не надано.

15. Згідно з особистою карткою на грошове забезпечення за 2022-2023 роки ОСОБА_1 та архівною відомістю № 1 за період з січня 2022 року по квітень 2023 року ОСОБА_1 позивачу в грудні 2022 року на підставі наказу від 03.12.2022 № 4112-ОС виплачено додаткову винагороду у розмірі 30 000,00 грн за листопад 2022 року.

16. Наказом начальника НОМЕР_2 прикордонного загону (ВЧ НОМЕР_1 ) від 26.12.2022 № 4613-ОС "Про виплату додаткової винагороди" наказано виплатити додаткову винагороду у розмірі 30 000,00 грн за період з 01.12.2022 по 31.12.2022 військовослужбовцям загону згідно з Додатком 1.

17. Відповідно до списку військовослужбовців загону на виплату додаткової винагороди у розмірі 30 000,00 грн за грудень 2022 року, який є додатком до наказу від 26.12.2022 № 4613-ОС, під порядковим номером 805 значиться молодший сержант ОСОБА_1, період проходження служби з 01.12.2022 по 08.12.2022, з 14.12.2022 по 31.12.2022, кількість діб - 26, сума - 25 161,29 грн.

18. Згідно з особистою карткою на грошове забезпечення за 2022-2023 роки ОСОБА_1 та архівною відомістю № 1 за період з січня 2022 року по квітень 2023 року ОСОБА_1 позивачу в січні 2023 року на підставі наказу від 22.12.2022 № 4490-ОС виплачено додаткову винагороду у розмірі 25 161,29 грн за грудень 2022 року.

19. Наказом начальника НОМЕР_2 прикордонного загону від 03.02.2023 № 56-ОС "Про виплату додаткової винагороди" наказано виплатити додаткову винагороду у розмірі 30000,00 грн за період з 01.01.2023 по 31.01.2023 військовослужбовцям загону згідно з Додатком 1.

20. Відповідно до списку військовослужбовців загону на виплату додаткової винагороди у розмірі 30000,00 грн за січень 2023 року, який є додатком до наказу від 03.02.2023 № 56-ОС, під порядковим номером 780 значиться молодший сержант ОСОБА_1, період проходження служби з 01.01.2023 по 31.01.2023, кількість діб - 31, сума - 30000,00 грн.

21. Наказом начальника НОМЕР_2 прикордонного загону від 08.02.2023 № 64-ОС "Про виплату додаткової винагороди" наказано виплатити додаткову винагороду у розмірі 70000,00 грн пропорційно дням участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії за січень місяць 2023 року за період з 01.01.2023 по 31.01.2023 військовослужбовцям загону згідно з Додатком 1.

22. Відповідно до списку військовослужбовців загону на виплату додаткової винагороди у розмірі 70000,00 грн за січень 2023 року, який є додатком до наказу від 08.02.2023 № 64-ОС, під порядковим номером 595, значиться молодший сержант ОСОБА_1, період проходження служби з 26.01.2023 по 31.01.2023, кількість діб - 6, сума - 13548,39 грн, підстава - БР ОТУ " ІНФОРМАЦІЯ_4" від 25.01.2023 № 344 (гриф), БР командира ІНФОРМАЦІЯ_5 від 26.01.2023 № 73 (гриф), БР начальника 3 прикз від 26.01.2023 № БР188 (гриф), журнал СБД 3 ПРИКЗ від 31.12.2023 № 133 (гриф), Журнал СБД впс № 2 від 12.01.2023 № 38 (гриф), рапорт від 01.02.2023 № ВХ1733Р.

23. Згідно з особистою карткою на грошове забезпечення за 2022-2023 роки ОСОБА_1 та архівною відомістю № 1 за період з січня 2022 року по квітень 2023 року ОСОБА_1 позивачу в лютому 2023 року на підставі наказу від 03.02.2023 № 56-ОС виплачено додаткову винагороду 30000 у розмірі 30000,00 грн за 31 день січня 2023 року; на підставі наказу від 08.02.2023 № 64-ОС виплачено додаткову винагороду 70000 у розмірі 13548,39 грн за 6 днів січня 2023 року.

24. На адвокатський запит представника позивача відповідачем надано відповідь (лист від 15.04.2023 № 25/2745-23/Вих) з відмовою у виплаті додаткової винагороди у розмірі до 100 000,00 грн через ненадходження від ВЧ НОМЕР_4 до ВЧ НОМЕР_1 документів, що підтверджують час безпосередньої участі молодшого сержанта ОСОБА_1 у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах ведення бойових дій. Також указано, що виплата позивачу збільшеної додаткової винагороди за період з 01.01.2023 по 20.01.2023 не передбачена, оскільки відповідно до наказу Головнокомандувача Збройних Сил України від 02.02.2023 № 26 "Про визначення районів ведення воєнних (бойових) дій" Чернігівська область в період з 01.01.2023 по 31.01.2023 не входила до районів ведення воєнних (бойових) дій.

25. Уважаючи, що відповідачем допущена протиправна бездіяльність щодо виплати за період з 01.10.2022 по 08.12.2022, з 14.12.2022 по 20.01.2023 збільшеної додаткової винагороди до 100 000,00 грн, відповідно до Постанови № 168, позивач звернувся до суду.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

26. Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 21.06.2023 позов задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність НОМЕР_2 прикордонного загону (ВЧ НОМЕР_1 ) щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 збільшеної до 100 000,00 грн додаткової винагороди, відповідно до пункту 1 Постанови № 168, за 31 добу жовтня 2022 року, 30 діб листопада 2022 року, 26 діб грудня 2022 року. Зобов`язано НОМЕР_2 прикордонний загін (ВЧ НОМЕР_1 ) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 збільшену до 100 00,00 грн додаткову винагороду, відповідно до пункту 1 Постанови № 168, за 31 добу жовтня 2022 року, 30 діб листопада 2022 року, 26 діб грудня 2022 року.

27. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції зазначив, що накази Адміністрації Держприкордонслужби України від 30.07.2022 № 392/0/81-22-АГ та від 09.12.2022 № 628/0/81-22-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168" (далі - наказ від 09.12.2022 № 628/0/81-22-АГ), не можуть застосовуватися до спірних правовідносин, адже не пройшли державної реєстрації в Міністерстві юстиції України. Оцінка правомірності дій відповідача має бути надана, виходячи з аналізу пункту 1 Постанови № 168.

28. Так, аналіз змісту пункту 1 Постанови № 168 свідчить про те, що до обов`язкових умов для виплати додаткової винагороди військовослужбовцям Держприкордонслужби України у розмірі до 100 000,00 грн відноситься: період дії воєнного стану; безпосередня участь у бойових діях або забезпечення здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії; безпосереднє перебування в районах у період здійснення зазначених заходів.

29. Період дії воєнного стану не потребує доказування через свій правовий характер.

30. Позивач у спірний період перебував в оперативному підпорядкуванні (у відрядженні) НОМЕР_3 прикордонного загону (ВЧ НОМЕР_4 ) у складі відділу прикордонної служби № НОМЕР_5 НОМЕР_2 прикордонного загону на ділянці українсько-білоруського кордону в межах Чернігівської області. Зміст наказів Головнокомандувача Збройних Сил України вказує на включення всієї території Чернігівської області до районів ведення воєнних (бойових) дій до 31.12.2022. Водночас наказом Головнокомандувача Збройних Сил України від 02.02.2023 № 26 "Про визначення районів ведення воєнних (бойових) дій" Чернігівська область уже не визначена районом ведення воєнних (бойових дій) у період з 01.01.2023 по 31.01.2023.

31. Оскільки Чернігівська область у вказаний період вже не включена до переліку районів ведення воєнних (бойових) дій, то суд першої інстанцій дійшов висновку, що підстави для виплати позивачу відповідно до вимог пункту 1 Постанови № 168 збільшеної додаткової винагороди до 100 000,00 грн за січень 2023 року відсутні. Як наслідок, у цій частині позовних вимог відмовив.

32. Однак, задовольняючи позовні вимоги, які стосуються періоду з жовтня по грудень 2022 року, суд першої інстанції дійшов висновку, що позивач має право на отримання збільшеної до 100 000,00 грн додаткової винагороди, передбаченої пунктом 1 Постанови №168, оскільки під час дії воєнного стану останній у період з 01.10.2022 по 31.10.2022, з 01.11.2022 по 30.11.2022, з 01.12.2022 по 08.12.2022, з 14.12.2022 по 31.12.2022 перебував на території ведення бойових дій та брав безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні здійсненні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, що підтверджується наявними у справі довідкою НОМЕР_3 прикордонного загону (ВЧ НОМЕР_4 ) від 20.01.2023 № 4404 і рапортами начальника відділу прикордонної служби № НОМЕР_5 ОСОБА_3 .

33. Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 09.10.2023 скасовано рішення Луганського окружного адміністративного суду від 21.06.2023 в частині задоволення позовних вимог ОСОБА_1 до ВЧ НОМЕР_1 про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії за 31 добу жовтня 2022 року, 30 діб листопада 2022 року, 26 діб грудня 2022 року. У цій частині прийнято постанову, якою в задоволенні позовних вимог відмовлено. В іншій частині рішення Луганського окружного адміністративного суду від 21.06.2023 залишено без змін.

34. Відмовляючи у задоволенні позову, суд апеляційної інстанції погодився, що накази Адміністрації Держприкордонслужби України від 30.07.2022 № 392/0/81-22-АГ та від 09.12.2022 № 628/0/81-22-АГ потребували державної реєстрації в Міністерстві юстиції України. На основі цього суд апеляційної інстанції вважав застосовною до правовідносин, пов`язаних з виплатою спірної додаткової винагороди, Інструкцію про порядок та розміри виплати винагороди військовослужбовцям Держприкордонслужби України, розвідувального органу Адміністрації Державної прикордонної служби України за безпосередню участь у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду, затверджену наказом Міністерства внутрішніх справ України від 18.03.2016 № 188 (зареєстрована в Міністерстві юстиції України 31.03.2016 за № 488/28618; далі - Інструкція № 188).

35. Аналізуючи приписи вказаної Інструкції №188, у взаємозв`язку з положеннями пункту 1 Постанови №168, суд апеляційної інстанції в цій справі виходив з того, що на період дії воєнного стану додаткова винагорода військовослужбовцю Держприкордонслужби України збільшується до 100 000,00 грн у розрахунку на місяць пропорційно часу безпосередньої участі військовослужбовця у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, який перебуває безпосередньо в районах ведення бойових дій у період здійснення зазначених заходів (вогневий контакт з противником, вогневі ураження противником території, на якій здійснюються бойові дії, розвідка на території противника).

36. Суд апеляційної інстанції вказав, що матеріали справи не містять належних, допустимих, достовірних та достатніх доказів безпосередньої участі позивача у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, його безпосереднього перебування в районах у період здійснення зазначених заходів (виконання прикордонним підрозділом бойових завдань в умовах безпосереднього взаємного вогневого контакту з противником; ведення оперативної (військової, спеціальної) розвідки на території противника), а також кількості днів участі у таких діях та заходах протягом жовтня-грудня 2022 року. Сам факт виконання позивачем бойових завдань на підставі бойових розпоряджень (наказів) у спірний період в період дії воєнного стану в Україні, не є достатньою підставою для нарахування та виплати додаткової грошової винагороди у розмірі 100 000,00 грн, яка передбачена пунктом 1 Постанови № 168.

37. Суд апеляційної інстанції не прийняв як доказ довідку НОМЕР_3 прикордонного загону (ВЧ НОМЕР_4 ) від 20.01.2023 № 4404, оскільки вказана довідка не є довідкою про підтвердження безпосередньої участі позивача у бойових діях або заходах, які складаються з метою визначення права військовослужбовця на отримання додаткової винагороди, передбаченої Постановою № 168. Зі змісту наведеної довідки вбачається, що вона була видана на підставі бойового наказу Адміністрації Держприкордонслужби України від 16.09.2022 № 165 гриф, за яким позивача було направлено у службове відрядження в оперативне підпорядкування НОМЕР_3 прикордонного загону (ВЧ НОМЕР_4 ). Наведена довідка не містить жодних відомостей щодо наявності бойових наказів (бойових розпоряджень); журналів бойових дій (вахтових журналів), журналів ведення оперативної обстановки; списків особового складу, який залучався для виконання бойових (спеціальних) завдань; бойових донесень; рапортів (донесень) командира підрозділу (групи) про участь позивача у бойових діях, у виконанні бойових (спеціальних завдань) тощо. Суд апеляційної інстанції також відхилив як докази рапорти начальника відділу прикордонної служби № НОМЕР_5 ОСОБА_3, адже вони не є рапортами про участь військовослужбовця в бойових діях та відповідних заходах.

ІV. Провадження в суді касаційної інстанції

38. 06.11.2023 до Суду надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 на постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 09.10.2023.

39. У касаційній скарзі скаржник, не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, просить його скасувати з підстав неправильного застосування норм матеріального права і порушення норм процесуального права та ухвалити нове, яким залишити в силі рішення суду першої інстанції.

40. Підставою для касаційного оскарження скаржник визначив пункт 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

41. Обґрунтовуючи підставу касаційного оскарження, скаржник зазначив, що на дату звернення до суду касаційної інстанції відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норм права у подібних правовідносинах, а саме: щодо застосування положень пунктів 1, 2-1 Постанови №168.

42. Скаржник зазначає, що для виплати додаткової грошової винагороди у розмірі до 100 000,00 грн не є обов`язковою лише безпосередня участь у бойових діях, оскільки положення пункту 1 Постанови №168 передбачають також здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів, як підставу для такої виплати.

43. Скаржник уважає, що до спірних правовідносин необхідно застосувати положення Інструкції № 188, зокрема, пункту 2 розділу ІІ цієї Інструкції, якою визначено, що військовослужбовці вважаються такими, що беруть безпосередню участь у воєнних конфліктах, АТО, заходах із забезпечення НБО, інших заходах в умовах особливого періоду, у разі одночасного дотримання таких умов: залучені до участі у воєнних конфліктах, проведенні АТО, заходах із забезпечення НБО, інших заходах в умовах особливого періоду; перебувають у підпорядкуванні (виконують завдання) керівництва штабу АТО, ООШ, штабу оперативно-тактичного угруповання; перебувають у районі воєнного конфлікту, АТО, проведення заходів із забезпечення НБО, інших заходів в умовах особливого періоду.

44. Скаржник указує, що матеріалами справи підтверджено, що позивач залучений до участі у воєнному конфлікті, заходах із забезпечення НБО, інших заходах в умовах воєнного стану, перебуває у підпорядкуванні (виконують завдання) керівництва Держприкордонслужби України, перебуває у районі воєнного конфлікту, проведення заходів із забезпечення НБО, інших заходів в умовах воєнного стану, отож останній забезпечує здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів.

45. За наслідком автоматизованого розподілу судової справи між суддями касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів: судді-доповідачу Радишевській О.Р., суддям Кашпур О.В., Мацедонській В.Е.

46. Суд ухвалою від 16.11.2023 відкрив касаційне провадження за вказаною скаргою.

47. Відповідач подав відзив на касаційну скаргу, в якому, посилаючись на правильність висновків суду апеляційної інстанції, просив касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.

48. Супровідним листом Луганського окружного адміністративного суду повідомлено Суд, що у зв`язку з військовою агресію російської федерації проти України, робота суду за його місцезнаходженням є неможливою. На цей час Луганський окружний адміністративний суд працює в умовах воєнного стану з урахуванням рекомендацій Верховного Суду та Ради суддів України. Справа № 360/426/23 надійшла до суду через підсистему "Електронний суд", паперова справа за вказаним номером не формувалася. Усі документи у адміністративній справі № 360/426/23, які надійшли до суду в паперовому вигляді або через офіційну електронну пошту, відскановано та експортовано до комп`ютерної програми "Діловодство спеціалізованого суду".

49. Суд витребував електронні матеріали справи №360/426/23 з Центральної бази даних.

V. Джерела права та акти їхнього застосування

50. Частиною другою статті 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

51. За змістом частини першої статті 6 Закону України від 03.04.2003 №661-IV "Про Державну прикордонну службу України" (далі - Закон № 661-IV) Державна прикордонна служба України є правоохоронним органом спеціального призначення.

52. Відповідно до частини першої статті 14 Закону №661-IV до особового складу Державної прикордонної служби України входять військовослужбовці та працівники Державної прикордонної служби України.

53. Статтею 16 Закону №661-IV визначено, що умови грошового забезпечення військовослужбовців та оплати праці працівників Державної прикордонної служби України визначаються законодавством.

54. Відповідно до частини першої статті 9 Закону України від 20.12.1991 №2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон № 2011-ХІІ), дія якого, в силу приписів пункту 1 частини першої статті 3 цього Закону, поширюється в тому числі на військовослужбовців правоохоронних органів спеціального призначення, держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

55. У частині другій статті 9 Закону №2011-XII установлено, що до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

56. Згідно з абзацами 1 і 2 частини четвертої статті 9 Закону №2011-XII грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України, та повинно забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів кваліфікованим особовим складом, враховувати характер, умови служби, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності.

57. Порядок виплати грошового забезпечення визначається Міністром оборони України, керівниками центральних органів виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні утворені відповідно до законів України військові формування та правоохоронні органи, керівниками розвідувальних органів України.

58. Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану в Україні", постановлено ввести воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб.

59. Строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 26.03.2022 строком на 30 діб згідно з Указом Президента України від 14.03.2022 №133/2022, надалі іншими Указами цей строк продовжено до сьогоднішнього дня.

60. Одночасно із введенням воєнного стану, з метою забезпечення оборони держави, підтримання бойової і мобілізаційної готовності Збройних Сил України та інших військових формувань, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до частини другої статті 102, пунктів 1, 17, 20 частини першої статті 106 Конституції України, Указом Президента України від 24.02.2022 №69/2022 постановлено оголосити та провести загальну мобілізацію. Цим же Указом надано доручення Кабінету Міністрів України забезпечити фінансування та вжити в межах повноважень інших заходів, пов`язаних з оголошенням та проведенням загальної мобілізації.

61. На виконання Указів Президента України від 24.02.2022 № 64 "Про введення воєнного стану в Україні" та від 24.02.2022 № 69 "Про загальну мобілізацію" Кабінетом Міністрів України було прийнято Постанову № 168.

62. Пунктом 1 цієї постанови визначено, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським виплачується додаткова винагорода в розмірі 30 000,00 грн щомісячно (крім військовослужбовців строкової служби), а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100 000,00 грн в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях і заходах. Виплата такої додаткової винагороди здійснюється на підставі наказів командирів (начальників).

63. Постановою Кабінету Міністрів України від 07.07.2022 № 793 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168" (далі - Постанова №793) до Постанови № 168 були внесені зміни, відповідно до яких: у пункті 1 в абзаці 1 слова і цифри "додаткова винагорода в розмірі 30 000,00 грн щомісячно" замінено словами і цифрами "додаткова винагорода в розмірі до 30 000,00 грн пропорційно в розрахунку на місяць"; доповнено постанову пунктом 2-1 такого змісту: " 2-1. Установити, що порядок і умови виплати додаткової винагороди, а також одноразової грошової допомоги, передбачених цією постановою, визначаються керівниками відповідних міністерств та державних органів".

64. У решті зміст пункту 1 Постанови № 168, у частині, що стосується виплати додаткової винагороди військовослужбовцям Держприкордонслужби України на час виникнення спірних правовідносин, не змінювався.

65. Адміністрацією Держприкордонслужби України 30.07.2022, з посиланням на пункт 2-1 Постанови № 168, було видано наказ №392-/0/81-22-АГ.

66. Пунктом 2 цього наказу визначено вичерпний перелік бойових дій і заходів, передбачених пунктом 1 Постанови № 168, виконання яких у відповідні дні давало військовослужбовцю право на збільшення додаткової винагороди до 100 000,00 грн у розрахунку на місяць пропорційно часу його безпосередньої участі, а саме:

1) бойових завдань із ведення руху опору на тимчасово окупованій території України;

2) бойових завдань з пошуку, виявлення і знешкодження диверсійно-розвідувальних груп, незаконних збройних формувань (озброєних осіб), поєднаних з безпосереднім контактом з такими групами, формуваннями, особами;

3) бойових завдань у районах безпосереднього ведення бойових дій з виявлення та вогневого ураження повітряних цілей;

4) польотів у районах безпосереднього ведення бойових дій або ведення повітряного бою, а також заходів з виводу повітряних суден з-під удару противника з виконанням зльоту;

5) бойових (спеціальних) завдань у районах безпосереднього ведення бойових дій кораблями, катерами, суднами в морській, річковій акваторії, поєднаних з вогневим ураженням або безпосереднім зіткненням з противником;

6) бойових завдань з відбиття збройного нападу (безпосереднього вогневого ураження) на об`єкти, що охороняються, у тому числі бойові позиції, блокпости, контрольно-пропускні пункти, спостережні пункти, звільнення таких об`єктів у разі їх захоплення або спроби насильного заволодіння зброєю, бойовою та іншою технікою, за умови безпосереднього зіткнення з противником або нанесення руйнувань чи пошкоджень цим об`єктам під час вогневого ураження;

7) бойових (спеціальних) завдань на лінії бойового зіткнення (в межах району виконання бойових (спеціальних) завдань органом (підрозділом, у тому числі зведеним) Держприкордонслужби оборони або наступу, контрнаступу, контратаки) під час перебування у складі органу військового управління, штабу угруповання військ (сил) або штабу тактичної групи, включеної до складу діючих угруповань військ (сил) Сил оборони держави;

8) бойових (спеціальних) завдань із всебічного забезпечення органів Держприкордонслужби або їх підрозділів (у тому числі зведених), які виконують завдання у складі діючих угруповань військ (сил) Сил оборони держави безпосередньо в районі ведення бойових дій згідно бойовим розпорядженням, поєднане з вогневим ураженням або безпосереднім зіткненням з противником.

67. У пункті 4 наказу від 30.07.2022 № 392-/0/81-22-АГ встановлено, що підтвердження безпосередньої участі військовослужбовців у бойових діях або заходах, передбачених пунктом 2 цього наказу, здійснюється на підставі сукупності наявної інформації у таких документах:

1) бойового наказу (бойового розпорядження);

2) журналу бойових дій (службово-бойових дій, вахтового, навігаційно-вахтового, навігаційного журналу), журналу ведення оперативної обстановки, бойового донесення (підсумкового, термінового, позатермінового) або постової відомості (під час охорони об`єкта, на який було здійснено збройний напад;

3) рапорту (донесення) начальника (командира) підрозділу (тимчасово створеної групи військовослужбовців, зведеного загону, катерів і кораблів Морської охорони, екіпажу літака, вертольоту тощо) про участь кожного військовослужбовця (у тому числі з доданих або оперативно підпорядкованих підрозділів) у бойових діях, у виконанні бойових (спеціальних) завдань, із зазначенням військових звань, прізвищ, імен та по батькові, а також кількості днів участі військовослужбовців у таких діях та заходах.

68. Згідно з пунктом 5 наказу від 30.07.2022 № 392-/0/81-22-АГ визначено, що для військовослужбовців, відряджених до органів військового управління Держприкордонслужби, окрім документів, зазначених у пункті 4 цього наказу, безпосередня участь у бойових діях або заходах, передбачених пунктом 2 цього наказу, додатково підтверджується довідкою за формою, наведеною у додатку 1 до наказу, що видається начальником органу Держприкордонслужби, який веде (вів) бойові дії та до якого для виконання завдань відряджені військовослужбовці, із зазначенням періоду (кількості днів) такої участі (абзац перший пункту 5 наказу).

69. Для військовослужбовців Держприкордонслужби, які відряджені до органів військового управління (штабів угрупувань військ (сил) або штабів тактичних груп), включених до складу діючих угрупувань військ (сил) Сил оборони держави, у підпорядкування яких вони передані, безпосередня участь у бойових діях або заходах, передбачених пунктом 2 цього наказу, підтверджується довідкою, виданою керівником відповідного органу військового управління, з відображенням у ній термінів безпосередньої участі у бойових діях або заходах кожного військовослужбовця (абзац другий пункту 5 наказу).

70. У довідках, передбачених цих пунктом, обов`язково мають зазначатися відомості про підтверджувальні документи, передбачені пунктом 4 цього наказу (абзац третій пункту 5 наказу).

71. Адміністрацією Держприкордонслужби України з 01.12.2022 уведено в дію наказ від 09.12.2022 № 628/0/81-22-АГ, в якому змінено перелік бойових дій і заходів, передбачених пунктом 1 Постанови № 168, проте залишився незмінним перелік документів для підтвердження безпосередньої участі військовослужбовців, зокрема відряджених, у таких бойових діях або заходах.


................
Перейти до повного тексту