1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 жовтня 2024 року

м. Київ

справа № 160/517/23

адміністративне провадження № К/990/25910/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Олендера І.Я.,

суддів: Гончарової І.А., Гімона М.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами касаційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 30 квітня 2024 року (судді: Юрко І.В. (головуючий), Білак С.В., Чабаненко С.В.) у справі № 160/517/23 за адміністративним позовом Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області до Державного міжрайонного підприємства водопровідно-каналізаційного господарства "Дніпро-Західний Донбас" про надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна, що перебуває у податковій заставі,

У С Т А Н О В И В:

І. Суть спору

Короткий зміст позовних вимог

1. Головне управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (далі - позивач, контролюючий орган, ГУ ДПС у Дніпропетровській області) звернулось до суду з позовом до Державного міжрайонного підприємства водопровідно-каналізаційного господарства "Дніпро-Західний Донбас" (далі - відповідач, платник податків, ДМП ВКГ "Дніпро-Західний Донбас") про надання дозволу на погашення суми податкового боргу у розмірі 34 859 031,72 грн за рахунок майна ДМП ВКГ "Дніпро-Західний Донбас", що перебуває у податковій заставі.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що заборгованість по податку на додану вартість та по надходженню рентної плати за спеціальне використання води підприємства ЖКГ виникли в результаті несплати платником податку у встановлений термін сум грошових зобов`язань. Вжиті контролюючим органом заходи по погашенню ДМП ВКГ "Дніпро-Західний Донбас" податкового боргу не дали позитивних результатів, у зв`язку з чим та відповідно до положень статті 95 Податкового кодексу України позивач просив надати дозвіл на погашення податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14 вересня 2023 року адміністративний позов задоволено повністю. Надано дозвіл ГУ ДПС у Дніпропетровській області на погашення суми податкового боргу у розмірі 34 859 031,72 грн за рахунок майна ДМП ВКГ "Дніпро-Західний Донбас", що перебуває у податковій заставі. Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що контролюючим органом було вжито всіх заходів з погашення податкового боргу ДМП ВКГ "Дніпро-Західний Донбас", які повинні передувати зверненню контролюючого органу до суду з позовом про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків. Суд першої інстанції зазначив, що доказів добровільної сплати ДМП ВКГ "Дніпро-Західний Донбас" усієї суми податкового боргу відповідачем надано не було, а заходи щодо стягнення коштів з рахунків відповідача, які вживалися контролюючим органом, не призвели до погашення вказаного податкового боргу. З урахуванням встановлених обставин справи, а також положень статті 95 Податкового кодексу України, суд першої інстанції дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог ГУ ДПС у Дніпропетровській області щодо погашення суми податкового боргу відповідача у розмірі 34 859 031,72 грн за рахунок майна ДМП ВКГ "Дніпро-Західний Донбас", що перебуває у податковій заставі.

4. Не погодившись із рішенням суду першої інстанції ДМП ВКГ "Дніпро-Західний Донбас" подало апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, невідповідність висновків суду обставинам справи просило скасувати рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14 вересня 2023 року та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог ГУ ДПС у Дніпропетровській області у повному обсязі.

5. Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 30 квітня 2024 року апеляційну скаргу ДМП ВКГ "Дніпро-Західний Донбас" задоволено частково. Скасовано рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14 вересня 2023 року у справі № 160/517/23 та ухвалено нову постанову, якою позов ГУ ДПС у Дніпропетровській області задоволено частково. Надано дозвіл ГУ ДПС у Дніпропетровській області на погашення суми податкового боргу у розмірі 4 733 452,12 грн за рахунок майна ДМП ВКГ "Дніпро-Західний Донбас", що перебуває у податковій заставі. У задоволенні решти позовних вимог - відмовлено. Рішення суду апеляційної інстанції мотивоване тим, що відповідачем доказів сплати суми податкового боргу в розмірі 4 733 452,12 грн не надано, а заходи щодо стягнення коштів з рахунків відповідача, які вживалися позивачем, не призвели до погашення такого податкового боргу, а відтак в цій частині позовні вимоги належать задоволенню. Водночас, згідно з інтегрованою карткою платника податків за відповідачем станом на 18.04.2023 рахується заборгованість по надходженню рентної плати за спеціальне використання води підприємства ЖКГ та податку на додану вартість у загальній сумі 34 859 031,75 грн. Зазначені в адміністративному позові податкові декларації з податку на додану вартість № 9197986001 від 20.10.2016, № 9223640109 від 21.11.2016, № 9246733273 від 20.12.2016, № 9267231511 від 19.01.2017, № 9092476842 від 19.05.2017, з терміном сплати 30.05.2017 у сумі 418 721,00 грн; № 9167383431 від 19.08.2017, були предметом розгляду у справі № 804/422/18, на відміну від інших 43 податкових декларацій з податку на додану вартість, та 5 розрахунків з рентної плати за спеціальне використання води. Відносно суми податкового боргу у розмірі 34 859 031,72 грн, щодо якої контролюючий орган у справі, що розглядається заявляє вимоги про надання дозволу на її погашення за рахунок майна ДМП ВКГ "Дніпро-Західний Донбас", що перебуває у податковій заставі, рішення про стягнення заборгованості з рахунків у банках, що обслуговують платника податків - відповідача, не приймалось. Тобто, що з позовами про стягнення заборгованості з рахунків у банках, що обслуговують платника податків, крім зазначеного в рішенні Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20.08.2018 у справі № 804/422/18, контролюючий орган не звертався. Таким чином, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що контролюючий орган не вжив усіх заходів щодо стягнення коштів з рахунків відповідача, зокрема, в суд про стягнення податкового боргу не звертався (в розрізі суми заборгованості 30 125 579,60 грн (34 859 031,72 грн - 4 733 452,12 грн).

Короткий зміст вимог касаційної скарги

6. Не погодившись із рішенням суду апеляційної інстанції ГУ ДПС у Дніпропетровській області подало касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 30 квітня 2024 року та прийняти рішення, яким залишити в силі рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14 вересня 2023 року у справі № 160/517/23.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

7. Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20.08.2018 (набрало законної сили 05.12.2018) у справі № 804/422/18 адміністративний позов ГУ ДФС у Дніпропетровській області до Державного міжрайонного підприємства водопровідно-каналізаційного господарства "Дніпро-Західний Донбас", (третя особа: Дніпровська об`єднана державна податкова інспекція ГУ ДФС у Дніпропетровській області) про стягнення заборгованості з рахунків у банках, що обслуговують платника податків - задоволено частково. Стягнуто з рахунків у банках, обслуговуючих Державне міжрайонне підприємство водопровідно-каналізаційне господарство "Дніпро-Західний Донбас" податковий борг у сумі 4 733 452,12 грн. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

У справі № 804/422/18 ГУ ДФС у Дніпропетровській області звернулось до суду з позовом про стягнення заборгованості з рахунків у банках, що обслуговують платника податків - ДМП ВКГ "Дніпро-Західний Донбас" у розмірі 5 759 039,19 грн, яка виникла в результаті несплати у встановлені терміни сум грошових зобов`язань самостійно задекларованих платником та донарахованих контролюючим органом, а саме: по податку на додану вартість: залишок непогашеної суми 419 074,22 грн по податковій декларації від 20.07.2016 № 9125529512; 293 203,00 грн по податковій декларації від 19.08.2016 № 9150022830; 902 613,00 грн по податковій декларації від 20.09.2016 № 9173488659; 703 568,00 грн по податковій декларації від 20.10.2016 № 9197986001; 637 308,00 грн, по податковій декларації від 21.11.2016 № 9223640109; 382 714,00 грн, по податковій декларації від 20.12.2016 № 9246733273; 767 843,00 грн по податковій декларації від 19.01.2017 № 9267231511; 418 721,00 грн, по податковій декларації від 19.05.2017 № 9092476842; 43 689,63 грн, згідно податкового повідомлення-рішення № 00017412 від 13.06.2017; 825 097,57 грн згідно податкового повідомлення-рішення від 13.06.2017 № 0001731200; 207 522,87 грн пеня нарахована відповідно до статті 129 Податкового кодексу України; по земельному податку з юридичних осіб: 10 968,09 грн згідно податкових повідомлень-рішень № 000180412, № 000179412 від 13.06.2017; 4 302,49 грн по податковій декларації від 15.02.2017 № 9020082864; 860,50 грн по уточнюючій податковій декларації від 30.05.2017 № 9100047261; 39,65 грн пеня нарахована відповідно до статті 129 Податкового кодексу України; по частині чистого прибутку: залишок 13 496,17 грн згідно податкового повідомлення-рішення № 0001721200 від 13.06.2017.

Зустрічний адміністративний позов Державного міжрайонного підприємства водопровідно-каналізаційного господарства "Дніпро-Західний Донбас" до ГУ ДФС у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень задоволено повністю. Визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення-рішення від 13.06.2017 № 000177412 на суму 85 938,46 грн, № 000178412 на суму 14 762,68 грн, № 000179412 на суму 42 141,25 грн, № 000180412 на суму 321,08 грн, № 0001721200 на суму 14 476,17 грн, № 0001731200 в частині нарахування штрафу у сумі 746 267,77 грн, № 0001741200 в частині нарахування штрафу у сумі 42 570,73 грн.

28.08.2018 заступником начальника ГУ ДПС у Дніпропетровській області Буличовим Є.В. прийнято рішення № 52220/04-36-17-10-16 про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу, відповідно до якого вирішено здійснити погашення усієї суми податкового боргу шляхом стягнення безготівкових коштів з рахунків у банках, органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, та інших фінансових установах ДМП ВКГ "Дніпро-Західний Донбас".

29.11.2019 начальником Придніпровського відділу по роботі з податковим боргом управління по роботі з податковим боргом ГУ ДПС у Дніпропетровській області В.О. Козаковим прийнято рішення № 89508/6/04-36-13-05-22 про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу, відповідно до якого вирішено здійснити погашення усієї суми податкового боргу шляхом стягнення безготівкових коштів з рахунків у банках, органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, та інших фінансових установах ДМП ВКГ "Дніпро-Західний Донбас".

Податковим керуючим Оленою Білою на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) ГУ ДПС у Дніпропетровській області № 1393/04-13-05/429 від 05.07.2021, складено акти опису майна ДМП ВКГ "Дніпро-Західний Донбас" від 05.11.2021 № 03564045/3/13-05-429, від 11.08.2023 № 03564045/2/13-05-429 та № 03564045/2/13-05-429.

Згідно рішення ГУ ДПС у Дніпропетровській області № 1393/04-13-05/429 про опис майна у податкову заставу, начальником Придніпровського відділу по роботі з податковим боргом управління по роботі з податковим боргом ГУ ДПС у Дніпропетровській області вирішено здійснити опис майна, що перебуває у власності платника податків ДМП ВКГ "Дніпро-Західний Донбас". Податкова застава зареєстрована в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію обтяження, що підтверджується витягом під індексним номером 270230591 від 12.08.2021.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що контролюючим органом здійснювались заходи на погашення заборгованості, а саме були виставленні інкасові доручення (розпорядження): № 4405 від 23.05.2019, № 7410, № 7411, № 7406, № 7408, № 4713, № 7414, № 7416, № 7415, № 7418 від 27.07.2020, № 12156 від 07.06.2021, № 12248 від 28.08.2021, № 12247 від 28.08.2021, № 12251, № 12249, № 12250 від 04.10.2021, № 12275, № 12276 від 26.10.2021, № 12279 від 01.11.2021, № 12728, № 12730, № 12731, № 12729, № 12735 від 07.09.2022. Однак, зазначені інкасові доручення повернені без виконання. А інкасові доручення № 12157, № 12159 від 16.07.2021, № 12161 від 26.07.2021, № 12506 від 08.06.2022, № 12507 від 13.06.2022 виконані частково.

Згідно листа ГУ Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області № 25-06-06/12916 від 18.10.2022 повернуто інкасові доручення, оскільки чинним законодавством України не передбачений механізм стягнення коштів органами Казначейства з боржників згідно інкасових доручень, наданих органами, що контролюють стягнення коштів до бюджету. Повернуто наступні інкасові доручення № 12736 від 16.11.2022, № 12724, № 12734, № 12725, № 12733 від 07.09.2022, № 12901, № 12899, № 12901 від 18.01.2023, № 12957, № 12967, № 12952 від 03.03.2023.

Судами встановлено, що заборгованість по податку на додану вартість виникла в результаті несплати платником податків у встановлений термін сум грошових зобов`язань, згідно: податкової декларації з податку на додану вартість № 9197986001 від 20.10.2016, з терміном сплати 30.10.2016 у сумі 261 242,10 грн; податкової декларації з податку на додану вартість №9223640109 від 21.11.2016, з терміном сплати 30.11.2016 у сумі 637 308,00 грн; нарахованої пені відповідно до статті 129 Податкового кодексу України на податкову декларацію з податку на додану вартість № 9021877365 від 22.02.2016 в період з 31.05.2016 по 16.12.2016 у сумі 1 162,68 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9246733273 від 20.12.2016, з терміном сплати 30.12.2016 у сумі 382 714,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9267231511 від 19.01.2017, з терміном сплати 30.01.2017 у сумі 767 843,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9092476842 від 19.05.2017, з терміном сплати 30.05.2017 у сумі 418 721,00 грн; нарахованої пені відповідно до статті 129 Податкового кодексу України на податкову декларацію з податку на додану вартість № 9021877365 від 22.02.2016 в період з 31.05.2016 по 12.07.2017 у сумі 1 597,01 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9167383431 від 19.08.2017, з терміном сплати 30.08.2017 у сумі 128 018,00 грн; нарахованої пені відповідно до статті 129 Податкового кодексу України на податкову декларацію з податку на додану вартість № 9021877365 від 22.02.2016 в період з 31.05.2016 по 31.08.2017 у сумі 1 766,53 грн; нарахованої пені відповідно до статті 129 Податкового кодексу України на податкову декларацію з податку на додану вартість №9021877365 від 22.02.2016 в період з 31.05.2016 по 15.09.2017 у сумі 197 917,65 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9192103724 від 20.09.2017, з терміном сплати 30.09.2017 у сумі 220 456,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість №9217276094 від 19.10.2017, з терміном сплати 30.10.2017 у сумі 492 545,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9242137105 від 16.11.2017, з терміном сплати 30.11.2017 у сумі 333 814,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість №9271602395 від 19.12.2017, з терміном сплати 30.12.2017 у сумі 413 092,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9295398595 від 17.01.2018, з терміном сплати 30.01.2018 у сумі 275 507,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість №9023770855 від 16.02.2018, з терміном сплати 02.03.2018 у сумі 359 030,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9047639347 від 19.03.2018, з терміном сплати 30.03.2018 у сумі 469 067,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість №9072634769 від 19.04.2018, з терміном сплати 30.04.2018 у сумі 377 191,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9096808190 від 18.05.2018, з терміном сплати 30.05.2018 у сумі 743 658,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість №9122720382 від 19.06.2018, з терміном сплати 30.06.2018 у сумі 195 629,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9148771323 від 19.07.2018, з терміном сплати 30.07.2018 у сумі 399 775,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість №9170883639 від 14.08.2018, з терміном сплати 30.08.2018 у сумі 575 930,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9196299941 від 13.09.2018, з терміном сплати 30.09.2018 у сумі 544 557,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість №9221864585 від 11.10.2018, з терміном сплати 30.10.2018 у сумі 651 856,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9249216121 від 13.11.2018, з терміном сплати 30.11.2018 у сумі 663 247,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість №9278533798 від 13.12.2018, з терміном сплати 30.12.2018 у сумі 1 543 177,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9021712906 від 14.02.2019 з терміном сплати 01.03.2019 у сумі 435 545,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість №9044857124 від 13.03.2019 з терміном сплати 30.03.2019 у сумі 689 316,00 грн; уточнюючого розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок № 9072309909 від 01.02.2019, з терміном сплати 12.04.2019 у сумі 12 016,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9072298544 від 12.04.2019, з терміном сплати 30.04.2019 у сумі 663 891,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9128719381 від 15.06.2019, з терміном сплати 30.06.2019 у сумі 898 810,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9152012842 від 12.07.2019, з терміном сплати 30.07.2019 у сумі 425 863,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість №9181008950 від 14.08.2019, з терміном сплати 30.08.2019 у сумі 660 986,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9209706098 від 13.09.2019, з терміном сплати 30.09.2019 у сумі 631 112,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість №9270229613 від 14.11.2019, з терміном сплати 30.11.2019 у сумі 464 680,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9301450636 від 13.12.2019, з терміном сплати 30.12.2019 у сумі 409 601,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість №9327699409 від 14.01.2020, з терміном сплати 30.01.2020 у сумі 743 121,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9025197791 від 14.02.2020, з терміном сплати 01.03.2020 у сумі 96 856,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість №9052189311 від 13.03.2020, з терміном сплати 30.03.2020 у сумі 1 135 981,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9079635734 від 14.04.2020, з терміном сплати 30.04.2020 у сумі 1 093 069,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9133017440 від 12.06.2020, з терміном сплати 30.06.2020 у сумі 169 446,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9162679863 від 11.07.2020, з терміном сплати 30.07.2020 у сумі 1 189 214,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9200774918 від 14.08.2020, з терміном сплати 31.08.2020 у сумі 125 731,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість №9231484245 від 14.09.2020, з терміном сплати 30.09.2020 у сумі 1 109 456,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9265937229 від 15.10.2020, з терміном сплати 30.10.2020 у сумі 2 407 104,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість №9299509365 від 13.11.2020, з терміном сплати 30.11.2020 у сумі 598 268,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9334057429 від 15.12.2020, з терміном сплати 30.12.2020 у сумі 1 143 670,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість №9367898997 від 15.01.2021, з терміном сплати 01.02.2021 у сумі 438 819,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9026391130 від 15.02.2021, з терміном сплати 02.03.2021 у сумі 796 822,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість №9052686366 від 15.03.2021, з терміном сплати 30.03.2021 у сумі 989 234,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9087380484 від 15.04.2021, з терміном сплати 30.04.2021 у сумі 1 166 383,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість №9127029901 від 14.05.2021, з терміном сплати 31.05.2021 у сумі 1 138 534,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9159774063 від 15.06.2021, з терміном сплати 30.06.2021 у сумі 473 623,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість №9194999503 від 15.07.2021, з терміном сплати 30.07.2021 у сумі 1 078 858,00 грн.

Заборгованість по надходженню рентної плати за спеціальне використання води від підприємства ЖКГ виникла в результаті несплати платником податків у встановлений термін сум грошових зобов`язань згідно: розрахунку з рентної плати спеціальне використання води №9184341593 від31.07.2020, з терміном сплати 19.08.2020 у сумі 471 475,90 грн; розрахунку з рентної плати за спеціальне використання води № 9279795752 від 28.10.2020, з терміном сплати 19.11.2020 у сумі 792 499,19 грн; розрахунку з рентної плати за спеціальне використання води №9370526509 від 25.01.2021, з терміном сплати 19.02.2021 у сумі 713 656,75 грн; розрахунку з рентної плати за спеціальне використання води № 9100697692 від 27.04.2021, з терміном сплати 20.05.2021 у сумі 699 873,15 грн; розрахунку з рентної плати за спеціальне використання води №9214353324 від 30.07.2021, з терміном сплати 19.08.2021 у сумі 671 684,76 грн.

У зв`язку з несплатою до бюджету сум податкового боргу, контролюючим органом сформовано та направлено на податкову адресу ДМП ВКГ "Дніпро-Західний Донбас" податкову вимогу №1393-04 від 02.03.2016, яка вручена платнику податків 10.03.2016.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

8. Контролюючий орган обґрунтовує касаційну скаргу не врахуванням судом апеляційної інстанції того, що позивачем було виконано всі вимоги та вжито всіх заходів щодо стягнення коштів з рахунків ДМП ВКГ "Дніпро-Західний Донбас", а матеріалами справи підтверджено відсутність коштів на рахунках відповідача, що підтверджує неможливість погашення податкового боргу за рахунок коштів платника податків у банках, що обслуговують такого платника податків.

Позивач вказує, що апеляційним судом не було враховано та надано належної оцінки тому, що непогашений податковий борг ДМП ВКГ "Дніпро-Західний Донбас" виник та обліковується за відповідачем на підставі податкових декларацій поданих до контролюючого органу відповідачем, а контролюючий орган діяв у відповідності до положень та вимог пункту 95.5 статті 95 Податкового кодексу України, у зв`язку з чим суд апеляційної інстанції дійшов помилкових висновків, що позивачем не було виконано всі вимоги та вжито всіх заходів щодо стягнення коштів з рахунків ДМП ВКГ "Дніпро-Західний Донбас", оскільки контролюючим органом не було подано позовів про стягнення заборгованості з рахунків у банках, що обслуговують такого платника податків. Так, контролюючий орган зазначає, що з урахуванням положень пункту 95.5 статті 95 Податкового кодексу України, у разі якщо податковий борг виник у результаті несплати грошових зобов`язань та/або пені, визначених платником податків у податкових деклараціях або уточнюючих розрахунках, що подаються контролюючому органу в установлені цим Кодексом строки, стягнення коштів за рахунок готівки, що належить такому платнику податків, та/або коштів з рахунків/електронних гаманців такого платника у банках, небанківських надавачах платіжних послуг/емітентах електронних грошей здійснюється за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу без звернення до суду, що не було враховано судом апеляційної інстанції та у своїй сукупності призвело до неправильного застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушень норм процесуального права при прийнятті рішень.

9. Відповідач надіслав відзив на касаційну скаргу, в якому вказує на правильність застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права та просить залишити скаргу без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції без змін.

10. Касаційний розгляд справи проведено в письмовому провадженні за наявними у справі матеріалами відповідно до статті 345 Кодексу адміністративного судочинства України.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції

11. Суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права (частина перша статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України).

12. Перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами першої та апеляційної інстанцій в оскаржуваних судових рішеннях норм матеріального права та дотримання норм процесуального права у спірних правовідносинах, Верховний Суд виходить з наступного.

13. У справі, що розглядається, суд апеляційної інстанції розглянувши позовні вимоги дійшов висновку про наявність правових підстав для їх часткового задоволення, зокрема, зазначаючи про те, що контролюючий орган не вжив всіх заходів щодо стягнення коштів з рахунків відповідача у зв`язку з чим позивач не довів належними, допустимими, достатніми доказами своє право на погашення податкового боргу відповідача за рахунок майна, що перебуває у податковій заставі. Суд апеляційної інстанції зазначив, що податковим законодавством встановлено особливий порядок погашення заборгованості платників податків (у тому числі комунальних та державних підприємств) перед бюджетами та визначено перелік заходів, які повинен здійснити контролюючий орган у певній послідовності для примусового стягнення податкового боргу, а саме: спочатку вчиняються дії для стягнення коштів з платника податків, а у разі їх недостатності погашення податкового боргу здійснюється за рахунок майна платника, що перебуває у податковій заставі. Тобто, звернення контролюючого органу до суду з позовними вимогами щодо надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна платника податків

................
Перейти до повного тексту