1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 жовтня 2024 року

м. Київ

справа № 200/9241/21

адміністративне провадження № К/990/19169/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів: Єзерова А.А., Кравчука В.М.,

розглянув у порядку письмового провадження

касаційну скаргу ОСОБА_1

на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 22.12.2022 (головуючий суддя Абдукадирова К.Е.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 04.05.2023 (головуючий суддя Сіваченко І.В., судді Блохін А.А., Гаврищук Т.Г.)

у справі №200/9241/21

за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1

до Виконавчого комітету Слов`янської міської ради, Комунального підприємства Слов`янської міської ради "Благоустрій",

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Слов`янська міська військово-цивільна адміністрація Краматорського району Донецької області,

про визнання протиправним та скасування рішення, визнання протиправними дій, стягнення коштів, стягнення моральної шкоди,

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій, встановлені судами попередніх інстанцій обставини:

1. Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі - ФОП ОСОБА_1, позивач) 23.07.2021 звернувся до суду з позовом до Виконавчого комітету Слов`янської міської ради (далі - відповідач-1), Комунального підприємства Слов`янської міської ради "Благоустрій" (далі - відповідач-2), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів - Слов`янська міська військово-цивільна адміністрація Краматорського району Донецької області, в якому, з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог, просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Слов`янської міської ради від 07.10.2020 №1288 "Про демонтаж самовільно встановленої тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності по АДРЕСА_1";

- визнати протиправними дії Комунального підприємства Слов`янської міської ради "Благоустрій" з демонтажу тимчасової споруди ФОП ОСОБА_1, що була розташована по АДРЕСА_1 ;

- стягнути солідарно з виконавчого комітету Слов`янської міської ради та Комунального підприємства Слов`янської міської ради "Благоустрій" на користь ФОП ОСОБА_1 329 651 грн на відшкодування шкоди, заподіяної їх протиправними рішенням та діями;

- стягнути солідарно з виконавчого комітету Слов`янської міської ради та Комунального підприємства Слов`янської міської ради "Благоустрій" на користь ФОП ОСОБА_1 100 000 грн на відшкодування моральної шкоди.

1.1. В обґрунтування позову зазначив, що 07.10.2020 Слов`янською міською радою було прийнято рішення №1288 "Про демонтаж самовільно встановленої тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності", яким вирішено провести примусовий демонтаж самовільно встановленої тимчасової споруди, яка належить ФОП ОСОБА_1 06.11.2020 працівниками Комунального підприємства Слов`янської міської ради "Благоустрій" було здійснено демонтаж його тимчасової споруди по АДРЕСА_1 . Позивач вважає, що рішення Слов`янської міської ради від 07.10.2020 №1288 суперечить діючому законодавству України, у зв`язку з чим підлягає скасуванню, а дії КП "Благоустрій" з демонтажу споруди - протиправними, у зв`язку з чим звернувся до суду.

2. Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 21.11.2022 залучено Слов`янську міську військово-цивільну адміністрацію Краматорського району Донецької області в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Виконавчого комітету Слов`янської міської ради.

3. Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 22.12.2022 закрито провадження у справі в частині позовних вимог ФОП ОСОБА_1 до Комунального підприємства Слов`янської міської ради "Благоустрій" на підставі пункту 1 частини 1 статті 238 КАС України.

4. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 22.12.2022, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 04.05.2023, у задоволенні позову відмовлено.

4.1. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суди попередніх інстанцій виходили з того, що виданий 25.09.2019 Управлінням містобудування та архітектури Слов`янської міської ради ФОП ОСОБА_1 паспорт прив`язки розміщення тимчасової споруди (торговий павільйон) для провадження підприємницької діяльності під реєстраційним № 176 строком дії до 25.09.2020 на час прийняття відповідачем рішення від 07.10.2022 № 1288 "Про демонтаж самовільно встановленої тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності по АДРЕСА_1" не діяв, оскільки його дія у встановленому порядку продовжена не була. Строк дії паспорту прив`язки розміщення тимчасової споруди (торговий павільйон) для провадження підприємницької діяльності під реєстраційним № 176, виданого ФОП ОСОБА_1, сплинув 25.09.2020.

Зважаючи на розміщення тимчасової споруди без відповідної, оформленої в установленому порядку дозвільної документації, така в силу приписів законодавства вважається самочинно розміщеною тимчасовою спорудою, яка підлягає демонтажу, що відповідає висновку Верховного Суду, викладеному в постанові від 03.12.2020 у справі № 161/13645/16-а.

4.2. Щодо доводів позивача про те, що підстави, визначені у рішенні від 07.10.2020 № 1288 "Про демонтаж самовільно встановленої тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності по АДРЕСА_1", визнані неправомірними та скасовані судовим рішенням у справі № 200/7441/20-а, суди вказали, що припис Інспекції міської ради з благоустрою м. Слов`янська від 04.08.2020 № 984/23-09 про демонтаж самовільно встановленої тимчасової споруди позивачем було отримано позивачем. Згідно вказаного припису, на території Слов`янської міської ради по АДРЕСА_1 позивачем самовільно (без паспорта прив`язки ТС, строк дії паспорта прив`язки закінчився, паспорт прив`язки 03.07.2020 анульовано) розміщено тимчасову споруду, чим порушено відповідні нормативно правові акти.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 09.10.2020 у справі № 200/7441/20-а набрало законної сили 27.04.2021 та на момент прийняття відповідачем-1 рішення від 07.10.2020 № 1288 "Про демонтаж самовільно встановленої тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності по АДРЕСА_1" і припис Інспекції міської ради з благоустрою м. Слов`янська від 04.08.2020 № 984/23-09 "Про демонтаж самовільно встановленої тимчасової споруди" були чинними.

При цьому суди встановили, що ухвала суду про забезпечення позову у справі № 200/7441/20-а не приймалась.

4.3. Також на момент прийняття рішення № 1288 "Про демонтаж самовільно встановленої тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності по АДРЕСА_1" "Порядок виявлення, демонтажу, обліку, зберігання самовільно встановлених тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Слов`янська та подальшого розпорядження ними" із змінами, пункт 4.4. якого був підставою для прийняття цього рішення, був чинним. Відтак, його подальше скасування не може бути підставою для скасування оскарженого рішення відповідача-1.

5. Під час розгляду справи суди попередніх інстанцій встановили, що:

5.1. Позивач ОСОБА_1 є фізичною особою-підприємцем. 25.09.2019 Управлінням містобудування та архітектури Слов`янської міської ради видано ФОП ОСОБА_1 паспорт прив`язки розміщення тимчасової споруди (торговий павільйон) для провадження підприємницької діяльності під реєстраційним №176 строком дії до 25.09.2020.

5.2. 23.04.2020 між позивачем та КП Слов`янської міської ради "Благоустрій" укладено договір щодо пайової участі в утримані об`єкту благоустрою. (Згідно зі статтею 36 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" власник тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення, розташованої на території об`єкта благоустрою державної або комунальної власності, на умовах договору, укладеного із підприємством або балансоутримувачем об`єкта благоустрою, може фінансувати утримання прилеглої до тимчасової споруди території шляхом оплати пайової участі з утримання в належному стані об`єкта благоустрою.)

5.3. Управлінням житлово-комунального господарства Слов`янської міської ради видано позивачу дозвіл від 08.04.2020 № 100 на проведення водоводу та каналізації для потреб тимчасової споруди. 05.03.2020 між позивачем та АТ "ДТЕК Донецькі електромережі" укладено договір про стандартне приєднання до електричних мереж системи розподілу № 50221950, а також отримано технічні умови стандартного приєднання до електричних мереж електроустановок. За замовленням позивача виготовлено та погоджено робочий проект зовнішніх мереж водопостачання та каналізації та технічні умови № 7 від 10.03.2020 на водопостачання та водовідведення торгівельного павільйону, розташованого за адресою: АДРЕСА_1. Позивачем отримано технічні умови № 9 від 10.03.2020 на установку водомірного вузла при підключенні вводу водопроводу на торгівельний повільйону, розташованого у м. Слов`янськ АДРЕСА_1.

5.4. 24.06.2020 Слов`янською міською радою прийнято рішення № 38-LХХХIV-7 "Про призупинення дії рішення Слов`янської міської ради від 29.05.2019 № 46-LХV-7 "Про затвердження комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Слов`янська" (нова редакція).

Пунктом 1 цього рішення вирішено призупинити дію рішення Слов`янської міської ради від 29.05.2019 № 46-LXV-7 "Про затвердження комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Слов`янська" з дня прийняття цього рішення до затвердження "Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Слов`янська" в новій редакції.

Вказане рішення прийнято з метою вивчення питання актуальності визначення місць тимчасових споруд та впорядкування затвердженої "Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Слов`янська", враховуючи звернення депутатів Слов`янської міської ради про перегляд розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Слов`янська та внесення змін до "Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Слов`янська", а також звернення мешканців АДРЕСА_1 щодо недоцільності встановлення додаткових стаціонарних торгівельних закладів з товарами різного призначення розташованих по АДРЕСА_1, крім вже існуючих, керуючись статтею 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", пунктом 1.6 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 № 244, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.11.2011 за № 1330/20068, пункту 42 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Пунктом 2 вказаного рішення доручено депутатам Слов`янської міської ради:

провести на округах роботу з населенням для визначення громадської думки щодо необхідності встановлення або заборони встановлення тимчасових споруд у мікрорайонах міста; узагальнити пропозиції від населення та надати впорядковані пропозиції щодо кількості та місць розташування тимчасових споруд управлінню містобудування та архітектури до 30.08.2020 (підпункти 2.1 та 2.2).

Пунктом 3 вказаного рішення Управлінню містобудування та архітектури Слов`янської міської ради (Руденко), відповідно до наданих пропозицій депутатів наказано:

замовити розробку "Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Слов`янська" в новій редакції (підпункт 3.1);

виключити з комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Слов`янська, що розробляється, об`єкт А23 позиція 2 (підпункт 3.2);

анулювати паспорт прив`язки розміщення тимчасової споруди по АДРЕСА_1, наданий фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 25.09.2019 (підпункт 3.3).

5.5. Листом від 03.07.2020 № 01.01-12/1020 Управління містобудування та архітектури Слов`янської міської ради (яке є структурним підрозділом відповідача без статусу юридичної особи) повідомило позивача про анулювання виданого йому паспорту прив`язки відповідно до вказаного рішення Слов`янської міської ради. Також роз`яснило, що відповідно до вимог законодавства у разі закінчення строку дії, анулювання паспорта прив`язки, самовільного встановлення тимчасової споруди така тимчасова споруда підлягає демонтажу. Даний лист позивачем отриманий особисто 03.07.2020.

5.6. Листом від 03.08.2020 № 08.04-2/62 Управління містобудування та архітектури Слов`янської міської ради повідомило Інспекцію з благоустрою м. Слов`янська про анулювання паспорту прив`язки, що виданий позивачу. В листі також, з посиланням на те, що тимчасова споруда не демонтована, містилося прохання вручити позивачу припис про добровільний демонтаж його тимчасової споруди.

5.7. 07.10.2020 Виконавчим комітетом Слов`янської міської ради прийнято рішення № 1288 "Про демонтаж самовільно встановленої тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності по АДРЕСА_1".

Пунктом 1 вказаного рішення вирішено здійснити примусовий демонтаж самовільно встановленої тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності по АДРЕСА_1.

Пунктом 2 вказаного рішення визначено склад робочої комісії з проведення демонтажу (згідно додатку).

Пунктом 3 вказаного рішення вирішено доручити "КП "Благоустрій" (Глушковський) провести демонтаж тимчасової споруди та забезпечити її зберігання.

Вказане рішення прийнято з підстави анулювання паспорту прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності по АДРЕСА_1, м. Слов`янськ, від 25.09.2019 № 176 на підставі пункту 2.27 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого Наказом міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.11.2011 за № 1330/20068, а також відповідно до підпункту 3.3 рішення Слов`янської міської ради від 24.06.2020 № 38-LХХХIV-7 "Про призупинення дії рішення Слов`янської міської ради від 29.05.2019 № 46-LХV-7 "Про затвердження комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Слов`янська" (нова редакція)" та невиконання припису Інспекції міської ради з благоустрою м. Слов`янська від 04.08.2020 № 984/23-09 з вимогою демонтувати самовільно встановлену тимчасову споруду для провадження підприємницької діяльності упродовж десяти календарних днів, який був винесений та направлений власнику тимчасової споруди ФОП ОСОБА_1, керуючись статтею 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", пунктом 4.4 Порядку виявлення, демонтажу, обліку, зберігання самовільно встановлених тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Слов`янська та подальшого розпорядження ними, затвердженого рішенням виконкому Слов`янської міської ради від 12.09.2016 № 632 (зі змінами), статті 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

5.8. Листом від 06.11.2020 №796 Комунальне підприємство Слов`янської міської ради "Блогоустрій" повідомило заступника Слов`янського міського голови про те, що на виконання рішення виконавчого комітету Слов`янської міської ради № 1288 від 07.10.2020 "Про демонтаж самовільно встановленої тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності по АДРЕСА_1" завершено 06.11.2020 демонтаж вказаного об`єкта.

5.9. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 09.10.2020 у справі № 200/7441/20-а, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 27.04.2021, позов фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 до Слов`янської міської ради, Інспекції міської ради з благоустрою м. Слов`янська, третя особа Управління містобудування та архітектури Слов`янської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення в частині та припису задоволено повністю.

Визнано неправомірним та скасовано пункт 3.2 рішення Слов`янської міської ради від 24.06.2020 № 38-LXXXIV-7 "Про призупинення дії рішення Слов`янської міської ради від 29.05.2019 № 46-LXV-7 "Про затвердження комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Слов`янська".

Визнано неправомірним та скасовано пункт 3.3 рішення Слов`янської міської ради від 24.06.2020 № 38-LXXXIV-7 "Про призупинення дії рішення Слов`янської міської ради від 29.05.2019 № 46-LXV-7 "Про затвердження комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Слов`янська".

Визнано протиправним та скасовано припис Інспекції міської ради з благоустрою м. Слов`янська від 04.08.2020 № 984/23-09 "Про демонтаж самовільно встановленої тимчасової споруди".

5.10. 11.06.2021 Слов`янською міською радою за результатом розгляду звернення представника позивача повідомлено останнього листом № 01.01.07/2174 про те, що тимчасова споруда за адресою: АДРЕСА_1, власником якої є ФОП ОСОБА_1, демонтована на виконання рішення виконкому Слов`янської міської ради від 07.10.2020 № 1288, про що робочою комісією з проведення демонтажу складено Акт №3 про демонтаж (знесення) тимчасової споруди від 06.11.2020.

5.11. Згідно Висновку будівельно-технічної експертизи № 323/6 від 08.09.2021 вартість відтворення тимчасової споруди, яка була розташована в АДРЕСА_1 та була зруйнована внаслідок механічного впливу (демонтажу) становить 329 651 (триста двадцять дев`ять тисяч шістсот п`ятдесят одна гривня).

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги, заперечень (відзиву) на касаційну скаргу:

6. Не погоджуючись з вказаними судовими рішеннями, ФОП ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Донецького окружного адміністративного суду від 22.12.2022 та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 04.05.2023, ухвалити нове судове рішення про задоволення позову.

6.1. Обґрунтовуючи касаційну скаргу, скаржник зазначає про те, що судами попередніх інстанції порушено норми процесуального права, зокрема статті 242 КАС України. Судові рішення ухвалені без врахування висновків Верховного Суду, які викладені у постановах від 07.10.2019 у справі № 705/6569/16-а та від 25.05.2022 у справі № 560/868/21, що призвело до неправильного вирішення справи по суті через неможливість встановити обставини, що мають значення для правильного вирішення спору по суті.

Зазначає, що судами попередніх інстанцій не взято до уваги, що позивачем вчинялись дії для продовження строку дії паспорта прив`язки тимчасової споруди по АДРЕСА_1 . Проте суди вказані фактичні обставини не перевіряли і оцінку доводам позивача в цій частині не надавали, а лише констатували відсутність такого факту.

6.2. Також вказує на не врахування судами попередніх інстанцій того, що Порядок виявлення, демонтажу, обліку, зберігання самовільно встановлених тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Слов`янська та подальшого розпорядження ними", затверджений рішенням виконавчого комітету Слов`янської міської ради від 12.09.2016 № 632, прийнятий з перевищенням повноважень суб`єкта владних повноважень. Вказане підтверджено рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 17.01.2021 у справі № 200/309/21-а, що набрало законної сили.

6.3. Крім того, позивач зазначає, що, ухвалюючи оскаржені судові рішення, суди попередніх інстанцій виходили з встановлення факту закінчення строку дії паспорта прив`язки. Між тим всі документи справи свідчать про те, що оскаржені рішення і дії відповідачів ґрунтувались на тому, що дія паспорта прив`язки не закінчилась, а його було анульовано.

6.4. На переконання особи, яка подала касаційну скаргу, вказані порушення норм процесуального права спричинили неправильне застосування щодо обставин справи норм матеріального права - Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Закону України "Про благоустрій населених пунктів".

7. Слов`янська міська військово-цивільна адміністрація Краматорського району Донецької області, яка не є учасником справи, надала відзив на касаційну скаргу, у якому просить залишити її без задоволення, а оскаржені судові рішення без змін з огляду на дотримання судами попередніх інстанцій норм процесуального права та правильного застосування норм матеріального права.

7.1. В обґрунтування заперечень проти касаційної скарги зазначає, що на час прийняття оскаржених рішень суб`єктів владних повноважень були чинними та не скасованими як нормативно-правові акти органу місцевого самоврядування, зокрема Порядок виявлення, демонтажу, обліку, зберігання самовільно встановлених тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Слов`янська та подальшого розпорядження ними", затверджений рішенням виконавчого комітету Слов`янської міської ради від 12.09.2016 № 632, так і рішення про демонтаж тимчасової споруди та про анулювання паспорта прив`язки.


................
Перейти до повного тексту