1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 вересня 2024 року

м. Київ

справа №340/2823/23

адміністративне провадження № К/990/14117/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., суддів Чиркіна С.М. та Шарапи В.М., розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу №340/2823/23

за позовом ОСОБА_1

до Департаменту соціальної політики Кропивницької міської ради

про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 13 березня 2024 року (прийняту у складі колегії: головуючого судді Головко О.В., суддів: Суховарова А.В., Ясенової Т.І.),

У С Т А Н О В И В :

Короткий зміст позовних вимог

1. У травні 2023 року ОСОБА_1 (далі - позивака, скаржниця) звернулася до суду з позовною заявою до Департаменту соціальної політики Кропивницької міської ради (далі - Департамент, відповідач), в якій просив:

визнати протиправним та скасувати рішення Департаменту від 30 березня 2023 року про відмову в наданні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї;

визнати протиправним та скасувати рішення Департаменту від 30 березня 2023 року про відмову в наданні державної допомоги сім`ям з дітьми (допомоги на дітей одиноким матерям);

зобов`язати Департамент призначити позивачеві державну соціальну допомогу малозабезпеченій сім`ї з дати подання заяви до Департаменту про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї від 18 січня 2023 року з виплатою недоотриманих з лютого 2023 року сум;

зобов`язати Департамент призначити позивачеві державну допомогу сім`ям з дітьми (допомогу на дітей одиноким матерям) з дати подання заяви до Департаменту про призначення державної допомоги сім`ям з дітьми (допомоги на дітей одиноким матерям) від 18 січня 2023 року з виплатою недоотриманих з лютого 2023 сум.

2. В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 18 січня 2023 року позивачем було подано заяву з усіма необхідними документами до Департаменту щодо призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї та допомоги на дітей одиноким матерям. Повідомленнями Департаменту (фактично рішеннями) від 30 березня 2023 року їй було відмовлено у наданні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї та допомоги на дітей одиноким матерям. Позивач вважає рішення Департаменту щодо відмови у наданні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї та допомоги на дітей одиноким матерям протиправними, в зв`язку з чим позивачка звернулась до суду з цим позовом.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

3. Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2023 року позов задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано рішення Департаменту від 30 березня 2023 року про відмову у наданні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї.

Зобов`язано Департамент призначити ОСОБА_1 державну соціальну допомогу малозабезпеченій сім`ї з дати подання заяви про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї від 18 січня 2023 року з виплатою недоотриманих з лютого 2023 року сум.

У задоволенні іншої частини позову відмовлено.

4. Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відповідно до абзацу 4 підпункту 1 пункту 35-2 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 року № 1751 (далі - Порядок № 1751), допомога на дітей одиноким матерям призначається за умови сплати особою єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування в розмірі, не меншому від мінімального, сумарно протягом трьох місяців. Тому, враховуючи, що позивачем не було сплачено відповідних страхових внесків, суд першої інстанції дійшов висновку про правомірність відмови Управління в призначенні державної допомоги сім`ям з дітьми (допомоги на дітей одиноким матерям).

5. Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 13 березня 2024 року скасовано рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2023 року у частині задоволення позову. Ухвалено нове рішення, яким відмовлено у задоволенні позову повністю.

6. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції виходив з того, що зміст підпункту 2 пункту 11 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2003 року № 250 (далі - Порядок № 250) дає можливість дійти висновку, що державна соціальна допомога призначається малозабезпеченій сім`ї, зокрема, якщо у складі малозабезпеченої сім`ї є одинока мати (одинокий батько), що не перебуває у шлюбі, і запис про батька (матір) такої дитини до Книги реєстрації народжень внесено в установленому порядку за вказівкою матері (батька), яка (який) звернулася (звернувся) за призначенням державної соціальної допомоги у липні - грудні 2020 року.

Водночас, врахувавши, що ОСОБА_1 звернулася до Департаменту з заявою про призначення, зокрема, державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї, 18 січня 2023 року, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що приписи підпункту 2 пункту 11 Порядку № 250 не є застосовними до спірних правовідносин, а тому скасував рішення суду першої інстанції, яким задоволено позовні вимоги у цій частині.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги

7. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права, ОСОБА_1 звернулася з касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просить скасувати постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 13 березня 2024 року і залишити в силі рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2023 року.

8. На обґрунтування касаційної скарги скаржник зазначає, що суд апеляційної інстанції неправильно застосував положення підпункту 2 пункту 11 Порядку №250, крім того висновок щодо застосування даної норми права ще не сформований.

9. Водночас позивач не погоджується із тлумаченням судом апеляційної інстанції підпункту 2 пункту 11 Порядку №250, що державна соціальна допомога призначається малозабезпеченій сім`ї, зокрема, якщо у складі малозабезпеченої сім`ї є одинока мати (одинокий батько), що не перебуває у шлюбі, і запис про батька (матір) такої дитини до Книги реєстрації народжень внесено в установленому порядку за вказівкою матері (батька), яка (який) звернулася (звернувся) за призначенням державної соціальної допомоги у липні - грудні 2020 року.

10. У касаційній скарзі ОСОБА_1 зазначає, що наявність у складі малозабезпеченої сім`ї одинокої матері, що не перебуває у шлюбі, і запис про батька (матір) такої дитини до Книги реєстрації народжень внесено в установлено порядку за вказівкою матері є самостійною підставою для призначення державної соціальної допомоги відповідно до підпункту 2 пункту 11 Порядку №250.

11. До того ж, позивач вважає, що в неї були підстави для отримання державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї, оскільки в період з липня по грудень 2020 року вона отримувала таку виплату, що виплачувалася Управлінням соціального захисту населення Дніпровського району Херсонської міської ради.

Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи

12. Касаційна скарга надійшла до Суду 12 квітня 2024 року.

13. Ухвалою Верховного Суду від 26 квітня 2024 року відкрито касаційне провадження у справі №340/2823/23 витребувано адміністративну справу та запропоновано учасникам справи надати відзив на касаційну скаргу.

14. Ухвалою Верховного Суду від 27 вересня 2024 року справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження за наявними матеріалами без повідомлення та виклику учасників справи колегією у складі трьох суддів з 30 вересня 2024 року.

15. При розгляді цієї справи в касаційному порядку учасниками справи клопотань заявлено не було.

Позиція інших учасників справи

16. Від відповідача відзиву на касаційну скаргу позивача не надходило, що відповідно до статті 338 КАС України не перешкоджає касаційному перегляду рішень судів попередніх інстанцій. При цьому колегія суддів зазначає, що ухвалу Верховного Суду про відкриття касаційного провадження, згідно довідки про доставку документа в електронний кабінет, відповідачем отримано 29 квітня 2024 року о 16:00.

Обставини справи, встановлені судами попередніх інстанцій

17. Судами попередніх інстанцій на підставі наявних у матеріалах справи доказів встановлено, що ОСОБА_1 є одинокою матір`ю сина - ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1 .

18. Позивач 18 січня 2023 року звернулася до Департаменту з заявою про призначення державної допомоги сім`ям з дітьми, а саме: допомоги на дітей одиноким матерям, а також державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.

19. Повідомленнями Департаменту від 30 березня 2023 року ОСОБА_1 відмовлено в призначенні соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, а також у призначенні допомоги одиноким матерям (з урахуванням доходів), оскільки в складі сім`ї є непрацюючі працездатні особи, які не сплатили єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування в розмірі, не меншому від мінімального, сумарно протягом трьох місяців

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Оцінка висновків судів попередніх інстанцій і доводів учасників справи

20. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

21. Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

22. Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

23. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

24. Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

25. Зазначеним вимогам процесуального закону постанова Третього апеляційного адміністративного суду від 13 березня 2024 року відповідає, а викладені у касаційній скарзі доводи є неприйнятними з огляду на таке.

26. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

27. Статтею 46 Конституції України встановлено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

28. Поряд з цим, відповідно до пункту 6 частини першої статті 92 Конституції України виключно законами України визначаються, зокрема, основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення.

29. Реалізація конституційних гарантій права громадян на соціальний захист - забезпечення рівня життя не нижчого від прожиткового мінімуму шляхом надання грошової допомоги найменш соціально захищеним сім`ям і сприяння їх економічній самостійності регулюється Законом України № "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям" від 1 червня 2000 року № 1768-III (далі - Закон № 1768-III).

30. Так, відповідно до статті 1 Закону № 1768-III державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям - це щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї; малозабезпечена сім`я - це сім`я, яка з поважних або незалежних причин від неї причин має середньомісячний сукупний дохід нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї.

31. Згідно із частинами першою-третьою статті 4 Закону № 1768-III заява про надання державної соціальної допомоги подається уповноваженим представником сім`ї до місцевої державної адміністрації або до виконавчого комітету сільської, селищної ради. Виконавчий комітет сільської, селищної ради передає заяву про надання державної соціальної допомоги до місцевої державної адміністрації.

32. Частиною першою статті 6 Закону № 1768-III встановлено, що державна соціальна допомога призначається на шість місяців.

33. Відповідно до частини другої статті 4 Закону № 1768-III порядок призначення, умови виплати та підстави для припинення виплати державної соціальної допомоги, перелік документів, необхідних для призначення допомоги згідно із цим Законом, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

34. На підставі вказаної норми, постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2003 року затверджено Порядок № 250 (тут і далі - у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), положеннями якої, серед іншого, встановлено перелік документів, необхідних для призначення такої допомоги, а також підстави для припинення її виплати (пункт 1 Порядку № 250).

35. Пунктом 2 Порядку № 250 визначено, що державна соціальна допомога призначається і виплачується малозабезпеченим сім`ям, які постійно проживають на території України, а також іншим малозабезпеченим сім`ям у випадках, установлених законом, які з поважних або незалежних від них причин мають середньомісячний сукупний дохід менший від прожиткового мінімуму для сім`ї.

36. Державна соціальна допомога призначається на шість місяців з місяця звернення за її призначенням.

37. За приписами пункту 5 Порядку № 250 для призначення державної соціальної допомоги уповноважений представник малозабезпеченої сім`ї, особа якого посвідчується паспортом громадянина України або іншим документом, що підтверджує право на постійне проживання в Україні (для іноземця та особи без громадянства), подає такі документи: заяву, складену за формою, встановленою Мінсоцполітики; декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, складену за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - декларація); довідку про доходи у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня в ДПС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо та згідно із законодавством не може бути отримана за відповідним запитом органу соціального захисту населення. У разі неможливості підтвердження таких доходів довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру; довідку встановленої форми про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях (за наявності).

38. За приписами підпункту 1 пункту 10 Порядку № 250 державна соціальна допомога не призначається, якщо: у складі сім`ї є працездатні особи, які досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи, та не працювали, не проходили військової служби, не провадили підприємницької чи професійної незалежної діяльності, не здобували освіти за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти, не зареєстровані у філії регіонального/міжрегіонального центру зайнятості (або міському, районному, міськрайонному центрі зайнятості - до дати припинення їх діяльності) (далі - центр зайнятості) як безробітні або як такі, що шукають роботу, сумарно більше ніж три місяці протягом періоду, за який враховуються доходи (крім випадків, передбачених у пункті 11 цього Порядку).

Державна соціальна допомога у зазначеному випадку призначається, якщо особи протягом періоду, за який враховуються доходи:

сплатили або за них сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірі, не меншому від мінімального, сумарно протягом трьох місяців;

доглядали за дітьми до досягнення ними трирічного віку або за дітьми, які потребують догляду протягом часу, визначеного в медичному висновку лікарсько-консультативної комісії, але не більше ніж до досягнення ними шестирічного віку, за дітьми, хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, за дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги, яким не встановлено інвалідності, за особою з інвалідністю І групи, за особою з інвалідністю ІІ групи внаслідок психічного розладу, за дитиною з інвалідністю віком до 18 років, а також за особами, які досягли 80-річного віку; надавали соціальні послуги з догляду відповідно до законодавства.

39. Згідно з пунктом 21 Порядку № 250 рішення про призначення державної соціальної допомоги або про відмову в її призначенні приймається органом соціального захисту населення протягом 10 календарних днів з дня подання заяви і надсилається наступного дня після його прийняття уповноваженому представнику малозабезпеченої сім`ї.

У разі прийняття рішення про відмову в призначенні державної соціальної допомоги орган соціального захисту населення інформує про це уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї із зазначенням підстав для відмови та порядку оскарження рішення (з врученням відповідного повідомлення під особистий підпис).

Рішення органу соціального захисту населення про призначення державної соціальної допомоги чи про відмову в її призначенні може бути оскаржено заявником в органі виконавчої влади вищого рівня або в суді.

40. Відповідно до пункту 11 Порядку, якщо у складі малозабезпеченої сім`ї є непрацюючі працездатні особи, які досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи, і протягом цього періоду зареєстровані в центрі зайнятості як безробітні менше трьох місяців або які (за яких) не сплатили (не сплачено) мінімального розміру єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування сумарно протягом трьох місяців періоду, за який враховуються доходи, державна соціальна допомога призначається:

1) не більше ніж на два шестимісячних періоди, якщо:

у складі сім`ї є дитина з інвалідністю або особа з інвалідністю, яка згідно з випискою з акта огляду медико-соціальною експертною комісією потребує постійного стороннього догляду;

відсутність будь-яких джерел для існування пов`язана з тривалою хворобою (не менше ніж три місяці підряд) одного або кількох працездатних членів сім`ї, підтвердженою висновком лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я.

Державна соціальна допомога за таких умов на наступний строк призначається не раніше ніж через шість місяців після завершення виплати такої допомоги;


................
Перейти до повного тексту