ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 вересня 2024 року
м. Київ
справа № 240/2380/19
касаційне провадження № К/9901/29595/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Бившевої Л.І.,
суддів: Хохуляка В.В., Ханової Р.Ф.,
розглянув в в порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін касаційну скаргу Головного управління ДФС у Житомирській області на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 15.05.2019 (суддя Нагірняк М.Ф.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 24.09.2019 (головуючий суддя - Капустинський М.М., судді - Моніч Б.С., Охрімчук І.Г.) у справі за позовом Житомирського технологічного коледжу до Головного управління ДФС у Житомирській області про визнання протиправною та скасування податкової вимоги,
УСТАНОВИВ:
Житомирський технологічний коледж (далі - позивач, платник) звернувся до суду з позовом до Головного управління ДФС у Житомирській області (далі - відповідач, Управління, контролюючий орган), в якому, з урахуванням збільшення позовних вимог, просив визнати протиправними та скасувати рішення Управління від 13.03.2017 №0005191303, від 26.07.2018 №0017931306 про застосування штрафних санкцій за несвоєчасну сплату єдиного внеску та податкову вимогу про сплату боргу з єдиного внеску від 04.10.2018 №Ю-3186-23.
Обґрунтовуючи вимоги, позивач зазначив, що платником податків було вчасно перераховано самостійно задекларовані суми єдиного внеску. Рішеннями уповноваженого органу (наказом Міністерства освіти та науки України від 02.04.2015 №388 та наказом Київського національного університету будівництва і архітектури від 08.06.2015 №226) була проведена реорганізація учбового закладу, за результатами якої ліквідовано Житомирський технологічний коледж як юридичну особу та перетворено його в Житомирський технологічний коледж Київського національного університету будівництва і архітектури та, відповідно, у вересні 2015 року весь трудовий колектив був звільнений з Житомирського технологічного коледжу шляхом переведення до Житомирського технологічного коледжу Київського національного університету будівництва і архітектури. Така реорганізація, окрім іншого, призвела до переходу обов`язку нараховувати та сплачувати єдиний соціальний внесок від позивача до його правонаступника.
Житомирський окружний адміністративний суд рішенням від 15.05.2019, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 24.09.2019, позов задовольнив частково: визнав протиправними та скасував: рішення Управління від 13.03.2017 №0005191303 про застосування штрафних санкцій за несвоєчасну сплату єдиного внеску у вигляді штрафу в сумі 27158,83 грн та пені в сумі 65588,58 грн; вимогу Управління від 04.10.2018 №Ю-3186-23 в частині сплати боргу з єдиного внеску в сумі 92747,41 грн. В задоволенні інших позовних вимог відмовив.
Частково задовольняючи позовні вимоги, суди виходили з того, що у позивача з другої половини вересня 2015 року не було обв`язку нараховувати та сплачувати єдиний соціальний внесок відносно працівників, які були переведені в установленому порядку до Житомирського технологічного коледжу Київського національного університету будівництва і архітектури. Єдиний соціальний внесок на загальну суму 135794,16 грн на заробітну плату за другу половину вересня 2015 року працівників, які були переведені в установленому порядку до Житомирського технологічного коледжу Київського національного університету будівництва і архітектури, був своєчасно сплачений до державного бюджету відповідно до вимог частини восьмої статті 9 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 08.07.2010 №2464-VI (далі - Закон №2464-VI, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Відповідач, не погодившись із судовими рішеннями першої та апеляційної інстанцій в частині задоволених позовних вимог, звернувся до суду із касаційною скаргою, в якій просить скасувати судові рішення попередніх інстанцій в цій частині та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.
В обґрунтування своїх вимог відповідач посилається на порушення судами по попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права. Скаржник доводить, що позивачем своєчасно не було сплачено єдиний внесок, за що передбачена відповідальність у вигляді штрафу та пені. Скаржник зазначає, що Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань не містить в собі запису про припинення (реорганізації) Житомирського технологічного коледжу, тому висновки судів попередніх інстанцій є передчасними. В касаційній скарзі не вказано, в чому саме полягає неправильне застосування судами норм матеріального права, скаржник фактично викладає обставини, які стали підставою для прийняття оскаржуваних рішень.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду від 18.11.2019 відкрив провадження за касаційною скаргою відповідача та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 24.09.2024 призначив справу до касаційного розгляду в порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін на 25.09.2024.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду перевірив наведені у касаційній скарзі доводи відповідача та дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає, з огляду на наступне.
Судами попередніх інстанцій установлено, що контролюючим органом 26.07.2018 прийнято рішення №0017931306, яким до позивача застосовано фінансові санкції у вигляді штрафу у розмірі 44,62 грн. Підставою для його прийняття стало неправильне застосування позивачем в січні 2011 року ставки єдиного соціального внеску на заробітну плату працівнику з інвалідністю, що призвело до збільшення внеску на суму 89,24 грн.
Позивач відповідно до положень частини першої статті 4 Закону №2464-VI з дня набуття чинності цього Закону був платником єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний соціальний внесок).
Наказом Міністерства освіти і науки України від 02.04.2015 №388 Житомирський технологічний коледж реорганізовано шляхом його приєднання до Київського національного університету будівництва і архітектури як відокремлений структурний підрозділ - Житомирський технологічний коледж Київського національного університету будівництва і архітектури із збереженням ліцензованого обсягу державного замовлення на підготовку фахівців та надано йому окремі права фінансово-господарської самостійності, а саме: право вести окремий баланс, право на відкриття реєстраційного рахунку в органах Державної казначейської служби з правом мати код мережі. Установлено, що Університет є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Житомирського технологічного коледжу.
Наказом Київського національного університету будівництва і архітектури від 08.06.2015 №226 створено відокремлений структурний підрозділ Житомирський технологічний коледж Київського національного університету будівництва і архітектури з окремими правами фінансово-господарської самостійності, а саме: правом вести окремий баланс, відкриття рахунків в органах Державної казначейської служби України, самостійно вести розрахунки з оплати праці із застрахованими особами.
Наказом Київського національного університету будівництва і архітектури від 08.06.2015 №227 Житомирський технологічний коледж реорганізовано шляхом приєднання до Київського національного університету будівництва і архітектури як Відокремлений структурний підрозділ Житомирського технологічного коледжу Київського національного університету будівництва і архітектури із збереженням ліцензованого обсягу, державного замовлення на підготовку фахівців та надано йому окремі права фінансово-господарської діяльності, а саме: право внести окремий баланс, право відкриття реєстраційного рахунку в органах Державної казначейської служби з правом мати код мережі.
Згідно з дослідженими судами попередніх інстанцій повідомленнями про закриття рахунків Головним управлінням Державної казначейської служби України у Житомирській області 17.09.2015 закрито загальний рахунок, а 24.09.2015 закрито спеціальні рахунки позивача (Житомирського технологічного коледжу).
Надаючи оцінку правомірності прийняття відповідачем оскаржуваних рішень, Верховний Суд виходить із такого.
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 1 Закону №2464-VI єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі-єдиний внесок) - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов`язкового державного соціального страхування в обов`язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових в