1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 вересня 2024 року

м. Київ

справа № 200/7426/20-а

адміністративне провадження № К/990/32964/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Олендера І.Я.,

суддів: Юрченко В.П., Ханової Р.Ф.,

розглянув в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області, утвореного на правах відокремленого підрозділу ДПС України на ухвалу Донецького окружного адміністративного суду від 13.05.2024 (суддя Логойда Т.В.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 26.06.2024 (судді: Геращенко І.В. (головуючий), Блохін А.А., Гаврищук Т.Г.) у справі №200/7426/20-а за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Руссоль-Україна" (Товариство з обмеженою відповідальністю "Слов`янська сіль") до Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Руссоль-Україна" (Товариство з обмеженою відповідальністю "Слов`янська сіль") (далі -позивач, Товариство) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Донецькій області (далі - відповідач, контролюючий орган) про визнання протиправними дії Головного управління ДПС у Донецькій області щодо зменшення в інтегрованій картці платника податку на додану вартість ТОВ "Руссоль-Україна" суми бюджетного відшкодування у розмірі 10285014,60 грн в рахунок погашення податкових зобов`язань з податку на додану вартість та зобов`язати контролюючий орган відновити в інтегрованій картці платника податку на додану вартість Товариства суму бюджетного відшкодування у розмірі 10285014,60 грн.

2. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 28.09.2020, залишеним без змін постановою від 18.01.2021, позов Товариства задоволено.

3. 10.05.2024 Головне управління ДПС у Донецькій області через підсистему "Електронний суд" Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи звернулося до суду першої інстанції із заявою про перегляд рішення Донецького окружного адміністративного суду від 28.09.2020 за нововиявленими обставинами.

4. Заяву про перегляд рішення Донецького окружного адміністративного суду від 28.09.2020 за нововиявленими обставинами заявник вмотивував наявністю підстав, визначених пунктом 1 частини другої статті 361 Кодексу адміністративного судочинства України.

На думку заявника, існують істотні для справи обставини, що не були встановлені судом та не були і не могли бути відомі особі, яка звертається із заявою, на час розгляду справи.

Вказував, що Указом Президента України від 19 жовтня 2022 року №726/2022 "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 19 жовтня 2022 року "Про застосування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)" уведено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 19 жовтня 2022 року "Про застосування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)". Відповідно до пункту 2 рішення Ради національної безпеки і оборони України від 19 жовтня 2022 року "Про застосування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)" застосовано персональні спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) до: 1) фізичних осіб згідно з додатком 1; 2) юридичних осіб згідно з додатком 2. У додатку 2 "Юридичні особи, до яких застосовуються персональні спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції)" до рішення Ради національної безпеки і оборони України від 19 жовтня 2022 року "Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)", уведеного в дію Указом Президента України від 19 жовтня 2022 року №726/2022, позиція 1234. Товариство з обмеженою відповідальністю "Руссоль" (Общество с ограниченной ответственностью "Руссоль", Limited Liability Company "Russol"). Відомості згідно з Єдиним державним реєстром юридичних осіб Російської Федерації: основний державний реєстраційний номер - 1085658025650, ідентифікаційний номер платника податків - 5611055980. Місцезнаходження юридичної особи - 460009, рф, Оренбурзька область, м. Оренбург, вул. Цвіллінга, буд. 61/1 (460009, рф, Оренбургская область, г. Оренбург, ул. Цвиллинга, 61/1), до якого застосовано обмежувальні заходи (санкції), саме: 1) обмеження торговельних операцій (заборона експортно-імпортних операцій, операцій з переробки з підприємствами-резидентами); 2) запобігання виведенню капіталів за межі України; 3) зупинення виконання економічних та фінансових зобов`язань; 4) анулювання або зупинення ліцензій та інших дозволів, одержання (наявність) яких є умовою для здійснення певного виду діяльності, зокрема, анулювання чи зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами; 5) інші санкції, що відповідають принципам їх застосування, встановленим цим Законом (зупинення операцій за рахунками юридичної особи; заборона укладення договорів та вчинення правочинів) строком на п`ять років (до 19.10.2027).

Товариство з обмеженою відповідальністю "Руссоль" (Общество с ограниченной ответственностью "Руссоль", Limited Liability Company "Russol") є засновником Товариства з обмеженою відповідальністю "Слов`янська солевидобувна компанія" (припинено внаслідок проведення реорганізації у формі приєднання), правонаступником якого є Товариство з обмеженою відповідальністю "Слов`янська сіль" (позивач у цій справі). За реєстраційними даними ІКС "Податковий блок", згідно інформації про засновків юридичних осіб Товариство з обмеженою відповідальністю "Слов`янська сіль" є правонаступником Товариства з обмеженою відповідальністю "Слов`янська солевидобувна компанія" (код 30098637), засновником якого є нерезидент України ТОВ "РУССОЛЬ", який є резидентом Російської Феденрації. Позивач є правонаступником Товариства з обмеженою відповідальністю "Слов`янська солевидобувна компанія" (код 30098637, стан - 16 - припинено (ліквідовано, дата проведення державної реєстрації припинення - 31.07.2018.

Отже, відбулось правонаступництво у зв`язку з припиненням Товариства з обмеженою відповідальністю "Слов`янська солевидобувна компанія" внаслідок передання всього свого майна, всіх прав та обов`язків позивачу у справі - Товариству з обмеженою відповідальністю "Слов`янська сіль". У зв`язку з таким правонаступництвом 08.02.2019 контролюючим органом виконано злиття інтегрованої картки платника податку на додану вартість та перенесено сальдо розрахунків товариства з обмеженою відповідальністю "Слов`янська солевидобувна компанія" в сумі 10 290 077,70 грн (це сума бюджетного відшкодування з ПДВ, яка виникла за результатами ухвалення судових рішень про скасування податкових повідомлень-рішень, якими зменшено бюджетне відшкодування ПДВ Товариства з обмеженою відповідальністю "Слов`янська солевидобувна компанія") до інтегрованої картки правонаступника - Товариства з обмеженою відповідальністю "Слов`янська сіль" (інтегрована картка платника податку на додану вартість по коду платежу 14010100 "Податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів/послуг"), внаслідок чого виникла переплата бюджетного відшкодування з ПДВ.

Таким чином, сума невідшкодованого бюджетного відшкодування з податку на додану вартість у розмірі 10 290 077,70 грн перейшла в розпорядження позивача як правонаступника.

На теперішній час в інтегрованій картці платника податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю "Слов`янська сіль" (код 37653064) по коду платежу 14010100 рахується переплата з ПДВ у сумі 12 048 025,32 грн, яка є фактично переплатою "Слов`янська солевидобувна компанія" після правонаступництва (не враховуючи зміни в ІКП, які відбулися протягом лютого 2019 року - квітня 2020 року), та яка виникла за результатами ухвалення судових рішень про скасування податкових повідомлень-рішень, якими було зменшено бюджетне відшкодування ПДВ ТОВ "Слов`янська солевидобувна компанія". Відтак, позивач є повним правонаступником усього майна, всіх прав та обов`язків Товариства з обмеженою відповідальністю "Слов`янська солевидобувна компанія" (ЄДРПОУ 30098637), яке припинилося внаслідок проведення реорганізації у формі приєднання, засновником якого є нерезидент України Товариство з обмеженою відповідальністю "Руссоль" (Общество с ограниченной ответственностью "Руссоль", Limited Liability Company "Russol"), до якого застосовано обмежувальні заходи (санкції) строком на п`ять років (до 19.10.2027).

Головне управління ДПС у Донецькій області вважає, що сума невідшкодованого бюджетного відшкодування з ПДВ у розмірі 10 290 077,70 грн, яка перейшла в розпорядження позивача як правонаступника, відповідає приписам пункту 200.4-1 статті 200 Податкового кодексу України, яким визначено, що платники податку, щодо яких у порядку встановленому Законом України "Про санкції", прийняті рішення про застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), протягом строку застосування таких санкцій не мають право на отримання бюджетного відшкодування суми від`ємного значення.

4.2. Також контролюючий орган в заяві просив поновити строк для подання заяви про перегляд рішення Донецького окружного адміністративного суду від 28.09.2020 за нововиявленими обставинами.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

5. Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 13.05.2024, залишеною без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 26.06.2024, відмовлено у відкритті провадження за заявою Головного управління ДПС у Донецькій області про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами.

6. Відмовляючи у відкритті провадження, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що вказана заява подана поза межами встановленого частиною другою статті 363 Кодексу адміністративного суду України строку і такий строк не може бути поновлений.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. Не погодившись із рішеннями судів попередніх інстанцій, контролюючий орган подав касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати ухвалу Донецького окружного адміністративного суду від 13.05.2024 та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 26.06.2024

8. Касаційний розгляд справи проведено в попередньому судовому засіданні, відповідно до статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

9. З огляду на зміст касаційної скарги підставою для відкриття касаційного провадження у справі є оскарження зазначеної в частині другій статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України ухвали суду першої інстанції про відмову у відкритті провадження про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами, переглянутої апеляційним адміністративним судом в апеляційному порядку, з посиланням у касаційній скарзі на порушення судами норм матеріального та процесуального права.

Також в доводах касаційної скарги відповідач як на підставу для касаційного посилається на пункт 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України, а саме, судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосовано норму права (статтю 121, 363 КАС України) без урахування висновків щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладених у постановах Верховного Суду від 23.02.2023 у справі №640/7095/22, від 28.11.2022 у справі №140/11951/21, від 29.09.2022 у справі №500/1912/22, від 18.01.2024 у справі №520/10732/21.

Зокрема, Верховний Суд у постанові від 18.01.2024 у справі №520/10732/21 сформував правовий висновок, згідно з яким в межах кожної конкретної справи, суд повинен надати оцінку обставинам, які слугували перешкодою для своєчасного звернення до суду, у взаємозв`язку із: тривалістю строку, який пропущений; поведінкою сторони протягом цього строку; діями, які він вчиняв, і чи пов`язані вони з готуванням до звернення до суду, та оцінювати їх в сукупності.

У постановах Верховного Суду від 23.02.2023 у справі №640/7095/22, від 28.11.2022 у справі №140/11951/21 сформовано правові позиції, за якими при оцінці поважності причин пропуску процесуального строку з причини введення воєнного стану в Україні додатково слід брати до уваги, зокрема: територіальн

................
Перейти до повного тексту