ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 вересня 2024 року
м. Київ
справа № 521/7043/22
провадження № 61-5879св24
Верховний Суд у складі колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду: Петрова Є. В. (суддя-доповідач), Грушицького А. І., Литвиненко І. В.,
учасники справи:
позивач - ОСОБА_1,
відповідач - Комунальне некомерційне підприємство "Міська клінічна лікарня № 1" Одеської міської ради,
розглянув у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1, в інтересах якого діє адвокат Воронков Володимир Олексійович, на постанову Одеського апеляційного суду від 29 лютого 2024 року в складі колегії суддів: Вадовської Л. М., Комлевої О. С., Сєвєрової Є. С., у справі за позовом ОСОБА_1 до Комунального некомерційного підприємства "Міська клінічна лікарня № 1" Одеської міської ради про визнання незаконними наказів та результатів конкурсу, поновлення на посаді,
ВСТАНОВИВ:
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог
У травні 2022 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Комунального некомерційного підприємства "Міська клінічна лікарня № 1" Одеської міської ради (далі - КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради) про визнання незаконними наказів та результатів конкурсу, поновлення на посаді.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначав, що він працював на посаді завідуючого травматологічним відділенням у КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради з 20 жовтня 2008 року.
Наказом КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради від 15 квітня 2022 року № 106-ОД було утворено конкурсну комісію для проведення конкурсу на зайняття посади завідувача відділенням ортопедії та травматології з травматологічним пунктом КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради.
Позивач вважав, що вказаний наказ є незаконним, у зв`язку з тим, що: вказана посада не була вільною; згідно з чинним законодавством посада завідуючого відділенням у лікарні не відноситься до категорій посад щодо яких проводиться конкурс; згідно з пунктом 5.2.3 статуту відповідача уповноважений орган (Департамент охорони здоров`я Одеської міської ради) погоджує план використання бюджетних коштів та штатний розпис підприємства. Однак вказана посада та штатний розпис не була погоджена уповноваженим органом.
Також позивач зазначав, що наказом відповідача від 27 квітня 2022 року № 87-к "Про переведення" його було незаконно усунуто від займаної посади завідуючого травматологічним відділенням у КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради, чим істотно погіршено умови праці та переведено на посаду лікаря-ортопеда-травматолога відділення ортопедії та травматології з травматологічним пунктом.
Посилаючись на зазначене, позивач просив суд:
- визнати незаконним наказ КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради від 15 квітня 2022 року № 106-ОД "Про утворення Конкурсної комісії для проведення конкурсу на зайняття посади "Завідувач відділенням ортопедії та травматології з травматологічним пунктом КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради;
- визнати незаконними результати конкурсу, проведеного на підставі наказу директора КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради від 15 квітня 2022 року № 106-ОД "Про утворення Конкурсної комісії для проведення конкурсу на зайняття посади "Завідувач відділенням ортопедії та травматології з травматологічним пунктом КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради;
- визнати незаконним та скасувати наказ КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради від 27 квітня 2022 року № 87-к "Про переведення" та поновити ОСОБА_1 на посаді завідуючого травматологічним відділенням КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій та мотиви їх прийняття
Рішенням від 06 липня 2022 року Малиновський районний суд м. Одеси позов задовольнив частково.
Визнав незаконним наказ директора КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради від 15 квітня 2022 року № 106-ОД "Про утворення Конкурсної комісії для проведення конкурсу на зайняття посади "Завідувач відділенням ортопедії та травматології з травматологічним пунктом КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради.
Визнав незаконними результати конкурсу, проведеного на підставі наказу директора КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради від 15 квітня 2022 року № 106-ОД "Про утворення Конкурсної комісії для проведення конкурсу на зайняття посади "Завідувач відділенням ортопедії та травматології з травматологічним пунктом КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради.
Визнав незаконним та скасував наказ КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради від 27 квітня 2022 року № 87-к "Про переведення".
Поновив ОСОБА_1 на посаді завідуючого травматологічним відділенням КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради.
Стягнув з КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради на користь ОСОБА_1 витрати зі сплати судового збору в сумі 2 977,20 грн, у стягненні витрат на правову допомогу відмовив.
Висновок суду мотивовано відсутністю доказів того, що уповноважена особа надала згоду на проведення реорганізації, що утворення відділення ортопедії та травматології з травматологічним пунктом відбулося згідно з нормами чинного законодавства, що позивач надав свою згоду на переведення на іншу посаду.
Постановою від 29 лютого 2024 року Одеський апеляційний суд апеляційну скаргу КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради задовольнив.
Рішення Малиновського районного суду м. Одеси від 06 липня 2022 року скасував та прийняв нове рішення.
У задоволенні позову ОСОБА_1 відмовив.
Витрати КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради зі сплати судового збору за подання апеляційної скарги у сумі 4 465,80 грн компенсував за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позовних вимог, апеляційний суд керувався тим, що КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради засновано Одеською міською радою, координацію здійснює Департамент охорони здоров`я Одеської міської ради як уповноважений орган засновника. На підприємстві за погодження уповноваженого органу засновника проведено оптимізацію штатної структури, ресурсного забезпечення та ліжкового фонду з метою ефективного та раціонального використання коштів на функціонування КНП "МКЛ № 1" Одеською міською радою. Така оптимізація була наслідком змін в організації виробництва і праці, скорочення чисельності та штату працівників. Травматологічне відділення, завідувачем якого був ОСОБА_1, та травматологічний пункт, завідувачем якого був ОСОБА_2, об`єднані в єдиний структурний підрозділ "Ортопедо-травматологічне відділення з травматологічним пунктом". За результатами проведеного конкурсу на зайняття посади завідувача відділенням ортопедії та травматології з травматологічним пунктом КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради, в якому взяли участь ОСОБА_1 та ОСОБА_2, переможцем конкурсу став ОСОБА_2, який наказом від 27 квітня 2022 року № 87-к і був переведений з 01 травня 2022 року (зміни до штатного розкладу введені з 01 травня 2022 року) на посаду завідуючого відділенням ортопедії та травматології з травматологічним пунктом, лікаря-ортопеда-травматолога. Правові підстави для визнання незаконним наказу від 15 квітня 2022 року № 106-од про утворення конкурсної комісії для проведення конкурсу на зайняття посади, визнання незаконними результатів проведеного конкурсу відсутні.
Щодо законності переведення ОСОБА_1, суд зазначив, що ОСОБА_1 ознайомлений під підпис як з Протоколом засідання Конкурсної комісії від 22 квітня 2022 року, яка рекомендувала директору підприємства прийняти на посаду завідувача відділенням ортопедії та травматології з травматологічним пунктом ОСОБА_2, так і ознайомлений під підпис з наказом від 27 квітня 2022 року № 87-к "Про переведення". При ознайомленні з вказаними документами ОСОБА_1 не зазначав про свою незгоду з рішенням Конкурсної комісії чи з переведенням. Обставин, з яким закон пов`язує порушення трудових прав щодо ОСОБА_1 при здійсненні оптимізації штатної структури підприємства, суд не встановив. У зв`язку з чим, суд вважав, що відсутні правові підстави для визнання незаконним наказу від 27 квітня 2022 року № 87-од про переведення та, як наслідок, поновлення ОСОБА_1 на посаді, яку займав до переведення.
Короткий зміст вимог та доводів касаційної скарги
22 квітня 2024 року ОСОБА_1, в інтересах якого діє представник - адвокат Воронков В. О., через систему "Електронний суд", надіслав до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Одеського апеляційного суду від 29 лютого 2024 року та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
Підставою касаційного оскарження заявник зазначає неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, суд в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права (статтю 32 КЗпП України) без урахування висновків Верховного Суду, викладених у постановах від 20 січня 2021 року в справі № 521/11544/19, від 18 травня 2020 року в справі № 761/11887/15, від 12 серпня 2020 року в справі № 161/1147/16, від 14 вересня 2022 року в справі № 317/181/19, від 11 травня 2021 року в справі № 317/182/19, а також у постанові Великої Палати Верховного Суду від 16 січня 2019 року в справі № 582/1001/15 (пункт 1 частини другої статті 389 ЦПК України).
Касаційна скарга мотивована тим, що відповідач не надав доказів на підтвердження того, що Департамент охорони здоров`я Одеської міської ради погодив своїм рішенням проведення реорганізації шляхом злиття травматологічного відділення та травматологічного пункту Клініко-діагностичного центру в ортопедо-травматологічну службу КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради. Вказує на те, що погодження змін до штатного розкладу КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради, що вводилися з 01 травня 2022 року, не є погодженням реорганізації підприємства засновником. Як наслідок, подальші дії відповідача щодо прийняття наказу від 15 квітня 2022 року № 106-ОД "Про утворення Конкурсної комісії для проведення конкурсу на зайняття посади "Завідувач відділенням ортопедії та травматології з траматологічним пунктом КНП "МКЛ №1" Одеської міської ради, наказу від 27 квітня 2022 року № 87-к "Про переведення", а також результати проведеного на підставі наказу від 15 квітня 2022 року № 106-ОД конкурсу є незаконними та такими, що порушують норми чинного законодавства.
Також зазначає, що у матеріалах справи відсутні докази згоди ОСОБА_1 на переведення на посаду лікаря-ортопеда-травматолога. Участь ОСОБА_1 у конкурсі на зайняття посади завідувача відділення була вимушеною дією, до якої призвели неправомірні дії відповідача щодо прийняття наказу від 15 квітня 2022 року № 106-ОД. Підпис ОСОБА_1 на наказі від 27 квітня 2022 року № 87-к свідчить про ознайомлення з документом, а не згоду з ним. Відсутність згоди ОСОБА_1 на переведення на посаду лікаря-ортопеда-травматолога є наслідком незаконності наказу про переведення та поновлення на посаді завідуючого відділенням.
Також позивач посилається на встановленні фактичні обставини під час розгляду справи № 521/1892/22, де відповідачем також є КНП "МКЛ №1" Одеської міської ради, вважає їх аналогічними для спірних правовідносин у цій справі.
Доводи особи, яка подала відзив на касаційну скаргу
У травні 2024 року КНП "МКЛ № 1" в особі представника ОСОБА_3 подало до Верховного Суду відзив на касаційну скаргу, в якому вказує на те, що доводи касаційної скарги є безпідставними, оскільки суд апеляційної інстанції забезпечив повний і всебічний розгляд справи й ухвалив законне та обґрунтоване судове рішення, а доводи скарги висновків суду не спростовують. Просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.
Рух справи у суді касаційної інстанції
Ухвалою від 26 квітня 2024 року Верховний Суд відкрив касаційне провадження у цій справі та витребував матеріали цивільної справи із Малиновського районного суду м. Одеси.
Справа надійшла до Верховного Суду у серпні 2024 року.
Фактичні обставини, з`ясовані судами
Згідно зі Статутом, затвердженим рішенням Одеської міської ради від 18 березня 2020 року № 5828-УП, КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради є закладом охорони здоров`я, заснованим на комунальній власності територіальної громади м. Одеси та створене для здійснення некомерційної господарської діяльності відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Господарського кодексу України, Цивільного кодексу України; засновником підприємства є Одеська міська рада; координацію діяльності підприємства здійснює уповноважений орган - Департамент охорони здоров`я Одеської міської ради; підприємство є правонаступником комунальної установи "Міська клінічна лікарня № 1"; підприємство є юридичною особою, є неприбутковою юридичною особою (а. с. 18-26).
ОСОБА_1 працював на посаді завідуючого травматологічним відділенням КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради з 20 жовтня 2008 року згідно з наказом від 20 жовтня 2008 року № 67-к (а. с. 17).
Листом від 10 червня 2021 року № 01-41/399 Департамент охорони здоров`я Одеської міської ради зобов`язав комунальні некомерційні підприємства Одеської міської ради, в тому числі КНП "МКЛ № 1" ОМР, провести аналіз кількості введених у штатних розписах посад та кількості зайнятих посад, надати пропозиції щодо можливості внесення змін до штатних розписів, враховуючи дефіцит коштів на оплату праці.
Наказом КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради від 16 серпня 2021 року № 183-од "Щодо оптимізації штатної структури, ресурсного забезпечення та ліжкового фонду" з метою більш ефективного та раціонального використання коштів на функціонування КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради та забезпечення виконання вимог НСЗУ відповідно до чинного договору за програмою медичних гарантій у 2021 році та на виконання листа Департаменту охорони здоров`я Одеської міської ради від 10 червня 2021 року № 01-41/0399, зокрема, наказано:
- завідуючим відділень, керівникам структурних підрозділів провести аналіз кількості введених у штатний розпис по всім структурним підрозділам штатних посад, зайнятих посад, вакансій, фізичних осіб, кількість ліжок у відділенні, кількість пролікованих пацієнтів, кількість ліжко-днів, проведених хворими у відділенні, середню тривалість лікування у відділенні, кількість заявок на харчування хворих, кількість наданих послуг по пранню білизни;
- заступнику директора з консультативно-діагностичної роботи, заступнику директора з медичної частини, заступнику директора з хірургічної допомоги провести аналіз та надати інформацію про роботу з Електронною системо охорони здоров`я за період січень-липень 2021 року структурних підрозділів стаціонару, амбулаторної служби, всіх допоміжних підрозділів щодо обсягу внесеної інформації, її повноти, своєчасності та коректності;
- завідувачам лабораторій, завідувачу відділенням анестезіології з ліжками для інтенсивної терапії провести аналіз системи роботи діючих структур клініко-діагностичних лабораторій за період січень-липень 2021 року щодо табелю оснащення лабораторій; кількості клінічних лабораторних досліджень; кількості наданих платних послуг; кількості взаємодій з внутрішніми підрозділами; тощо (а. с. 49-51).
ОСОБА_1 з наказом від 16 серпня 2021 року № 183-од ознайомлений як завідуючий травматологічним відділенням під підпис (а. с. 53).
Наказом КНП "МКЛ № 1" ОМР від 28 жовтня 2021 року № 225-ОД "Про попередження працівників про можливе скорочення" було доведено до відома працівників структурних підрозділів КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради про можливе скорочення. Також повідомлено про те, що на день прийняття наказу у закладі відсутні вакантні посади, які могли б бути запропоновані для подальшого працевлаштування працівників, у разі появи тотожної за кваліфікацією вакансії до закінчення терміну попередження їх запропонують працівникові відповідно до чинного законодавства (а. с. 58, 59).
ОСОБА_1 ознайомлений з наказом від 28 жовтня 2021 року № 225-од під підпис (а. с. 60).
Наказом КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради від 10 листопада 2021 року № 234-од "Щодо подовження заходів по оптимізації штатної структури та ліжкового фонду" за результатами аналізу об`єму виконаних робіт по капітальному ремонту, реконструкції приміщень у гінекологічному та травматологічному відділеннях та капітального ремонту і реконструкції приміщень, які проводяться у нейрохірургічному та хірургічному відділеннях, задля приведення умов перебування пацієнтів до санітарно-епідеміологічних норм, а також за результатами проведеної роботи по підрозділам медичного закладу на виконання наказу від 16 серпня 2021 року № 183-од продовжено термін надання керівниками структурних підрозділів пропозицій щодо штатних посад, зайнятих посад, фізичних осіб, вакансій підрозділу до 19 листопада 2021 року (а. с. 61).
Наказом КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради від 28 грудня 2021 року № 250-од "Про оптимізацію штатної структури ресурсного забезпечення та ліжкового фонду" наказано за результатами проведеної роботи відповідно до наказу від 16 серпня 2021 року № 183-од з 01 січня 2022 року здійснити оптимізацію роботи підприємства, зокрема, затверджено зміни у ліжковому фонді підприємства у складі, серед іншого, травматологічного відділення - 30 ліжок (а. с. 62-64).
Листом директора КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради від 17 серпня 2021 року № 1592 проінформовано голову первинної профспілкової організації КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради про можливе майбутнє вивільнення працівників підприємства у зв`язку з оптимізацією роботи підприємства згідно з наказом від 16 серпня 2021 року № 183-од (а. с. 65).
Головою первинної профспілкової організації КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради Назімкіною І. лист директора КНП "МКЛ №1" Одеської міської ради прийнятий до відома та виконання (а. с. 66).
Згідно з протоколом засідання медичної ради КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради від 22 лютого 2022 року, зокрема, за результатами аналізу роботи травматологічного відділення стаціонару за 2021 рік та перспективи розвитку визнано "одноголосно" роботу відділення недостатньою, що потребує подальшого удосконалення (а. с. 68-70).
Листом директора КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради ОСОБА_4 від 18 березня 2022 року № 1262 доведено до відома в. о. директора Департаменту охорони здоров`я Одеської міської ради для погодження реорганізації шляхом злиття травматологічного відділення стаціонару та травматологічного пункту КДЦ в ортопедо-травматологічну службу КПН "МКЛ № 1" Одеської міської ради з метою оптимізації травматологічної служби, приведення до норм діючої нормативної документації Міністерства охорони здоров`я України, розширення видів надання ортопедо-травматологічної допомоги (а. с. 71, 72).
29 березня 2022 року КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради видало попередження про те, що у зв`язку з оптимізацією надання медичної допомоги в КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради у відділенні травматології та травматологічному пункті шляхом об`єднання їх в ортопедо-травматологічне відділення працівників повідомляють про структурні зміни, що відбуваються, без зміни трудових відносин з 15 квітня 2022 року. ОСОБА_1 як завідувач відділення повідомлений 31 березня 2022 року під підпис (а. с. 73, 74).
14 квітня 2022 року відбулася зустріч адміністрації підприємства з співробітниками травматологічного відділення і травматологічного пункту щодо об`єднання відділення та пункту у єдиний структурний підрозділ "ортопедо-травматологічне відділення з травматологічним пунктом" (Протокол зустрічі від 14 квітня 2022 року); ОСОБА_1 був серед присутніх на зборах згідно зі списком під підпис (а. с. 75-76).
Наказом директора КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради від 15 квітня 2022 року № 106-од "Про утворення Конкурсної комісії для проведення конкурсу на зайняття посади "Завідувач відділенням ортопедії та травматології з травматологічним пунктом КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради" утворено Конкурсну комісію для проведення конкурсу на зайняття посади завідуючого відділенням ортопедії та травматології з травматологічним пунктом, якій доручено організувати та провести конкурс на посаду (а. с. 27, 28).
20 квітня 2022 року ОСОБА_1 подав заяву про участь у конкурсі на посаду завідуючого відділенням ортопедії та травматології з травматологічним пунктом (а. с. 29).
Згідно з протоколом від 22 квітня 2022 року засідання Конкурсної комісії, створеної наказом від 15 квітня 2022 року № 108-од, на підставі проведеної очної частини, аналізу й ретельного обговорення поданих конкурсних пропозицій конкурсна комісія одностайно ухвалила рішення: рекомендувати директору КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради прийняти на посаду завідувача відділенням ортопедії та травматології з травматологічним пунктом КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради кандидата Віталія Поплавських (а. с. 77-81).
Наказом директора КНП "МКЛ № 1" Одеської міської ради від 27 квітня 2022 року № 87-к "Про переведення":
- ОСОБА_2 переведено на посаду завідуючого відділенням ортопедії та травматології з травматологічним пунктом, лікаря-ортопеда-травматолога на 1,0 ставки з 01 травня 2022 року;
- ОСОБА_1, завідуючого травматологічним відділенням, лікаря-ортопеда-травматолога, переведено на посаду лікаря-ортопеда-травматолога відділення ортопедії та травматології з травматологічним пунктом на 1,0 ставки з 01 травня 2022 року;
(підстава: заява ОСОБА_1 на участь у конкурсі; заява ОСОБА_2 на участь у конкурсі; Протокол "Про проведення конкурсу на зайняття посади завідувача відділенням ортопедії та травматології з травматологічним пунктом") (а. с. 35).